cranklengte

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: cranklengte

#46 Bericht door janV »

fcapri schreef: di 11 okt 2022, 10:27 2de blad vooraan steken voor bergop? dat deed ik destijds ook met die 56 naast mijn 70blad (kan je uw voorstellen, een 50kg zware alleweder met 70T en 28T bergop zeulen).
welke snelheid start je de bergop? misschien dat je van in het begin lichter moet schakelen zodat je de hele bergop aan dezelfde cadans kan doen? volgens mij zakt de snelheid te snel waarbij het schakelen net achter loopt en de cadans teveel instuikt.
5km/h bergop is extreem, ik zat in het ergste geval aan 7km/h met een cadans van rond de 20. heb kettingbladen geplooid, kettingen uit elkaar getrokken, zelfgemaakte cranks aan de lasnaden laten afbreken...
tot zelf de houder van de crankas getorst http://www.fordcapri.be/fcapri/allewede ... CN1885.JPG
ik heb nog altijd ne triple steken en achter 8 speed 12/25 (old fashion) is wel ne open ligger, onderaan brug of helling gaat die vooraan steevast op de 30T en tijdens het klimmen schakel ik achteraan zodat ik cadans blijf behouden en snelheid niet te ver wegzakt _ kijk es nr de schakelverhouding: de uwe MTB 1,077(56/52), 1,273(56/44), 1,514 (...), 1,75 en the old fashion way /, 1,2 (30/25), 1,3 (30/23), 1,43
@helen, spreek er es mee uwen huis- (of ne sport)arts over _ ik heb ook ooit problemen gehad aan knie, ik moest laten rusten en ontsekingsremmers nemen, gelukkig is het daarbij gebleven en hoefde ik geen cortisonespuit of operatie. Na rustperiode van enkele maanden langzaam terug opbouwen en geen groot verzet meer _ de 52T daar komt hem nog mr hoogst zelden meer op (maar kan ook met mijn leeftijd te maken hebben :lol:)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: cranklengte

#47 Bericht door fcapri »

ik rijd enkel nog met een 70T tandwiel vooraan, en geloof dat mijn nexus naaf nu een 16T tandwieltje heeft achteraan (origineel denk ik 19). heb dan ook nietveel bergop meer en rijd behoorlijk snel. bafang middenmotor helpt natuurlijk ook, al zit die zijn ondersteuning in de verkeerde cadans
Helen schreef: di 11 okt 2022, 10:20 Qua tandwielverhouding heb ik deze configuratie:
Vooraan 56T
Cassette 11-52 (12 speed)
Veel "kleiner" bestaat er niet denk ik.
met een 11-52 heb je 473% bereik

een dubbel blad vooraan (44-56) samen met een 8speed achteraan levert je al 509% bereik op
een rohloff met 1 blad heeft 526% bereik
normaal zou 473% toch voldoende moeten zijn. ik had maar 234% met mijn shimano megarange (14-34) op 70T voorblad.
met mijn dubbelblad 56-70 en shimano megarange kwam ik op 305%, probleem was de stap 34 naar 24 die te groot was,
heb dan nexus naafversnelling gestoken en daar had ik 385% met betere spreiding tussen de versnellingen. ook al is het rendement van zo een nexus een pak minder dan derailleur, het rijd veel beter en sneller. vooral ook dat de single speed ketting amper onderhoud vraagt want heb geen derailleur die alle vuil meeschept van de straat. met single blad op nexus zit ik op 306% en nu ik die zware bergop in gavere niet meer heb, rijd ik nooit meer op het dubbel blad.

wat voor helling is het waar je zo problemen mee hebt? het is misschien TE stijl om zomaar te nemen. toen ik naar kmi ging in ukkel, heb ik ook kettingen en achterwielspaken gebroken van mijn vouwfietsje omdat de bergop gewoon op sommige stukken te erg was.
met kortere cranks ga je de knie misschien wat ontlasten, maar bergop ga je niet meer geraken dan

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: cranklengte

#48 Bericht door fujin »

Ik ben even aan het kijken. Mijn Quest heeft 30 kleinste voortandwiel, achter 32. Dat is dus een overbrenging van 0.94. Helen's configuratie 56-52 heeft een overbrenging van 1.08. Mijne is dus 12% kleiner. Dat kan in Brussel net het verschil maken. Ik ga niet hard, maar hoef niet te stoempen.
Voor heb ik een tripple steken 30-42-53. Op langere tochten gebruik ik het liefst het middenblad.
Het grote alleen bij bergaf of storm in de rug.

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: cranklengte

#49 Bericht door Helen »

Et voilà, na mijn eerste 100 km met mijn 140mm crankjes kan ik alleen maar superenthousiast zijn!!
Heerlijk gewoon, het voelt nu echt goed.

Nadeel: ik begin voor mijn andere fietsen ook te dromen van kortere cranks, zo vallen we weer in kosten.
Op de WAW staan er nu 155mm, op mijn koersfiets klassieke 175mm cranks.

Sorry voor iedereen die over tandwielverhoudingen begonnen is, het gaat echt om de kniehoek die te klein wordt bij de combinatie van korte benen en lange cranks.

Cfr https://www.bicycling.com/nl/gezondheid ... -kniepijn/:
'Een zadel dat te laag staat, zal ervoor zorgen dat de hoek in je knie te krap wordt op het hoogste punt, waardoor de dwarskracht die de knieschijf tegen het dijbeen drukt groter wordt. Dat vergroot de kans op een peesontsteking en overbelasting in het kraakbeen achter de knieschijf', vertelt Veal. 'Ook wanneer de lengte van de pedaalarmen te groot is voor je beenlengte, krijgt het kniegewricht te weinig ruimte op het hoogste punt.'
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Kimmeke
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 13:22
Postcode: 3580
Fiets: Nazca Cruiser
Locatie: Beringen
Velomobiel: Quest XS 027 /2012
Contacteer:

Re: cranklengte

#50 Bericht door Kimmeke »

Nadeel: ik begin voor mijn andere fietsen ook te dromen van kortere cranks, zo vallen we weer in kosten.
Op mijn open 2 wieler ligfiets heb ik kunnen wisselen van 175 naar 155mm (2de hands gekocht van een ander forum lid).
In mijn 2de hands Quest XS zitten aluminium 175 mm cranks. -> Veel te lang voor mijn korte benen dus als test gat bijgeboord naar 145mm en draadtap bij fietsmaker even mogen lenen. In dat Aluminium tappen viel best mee. Nu zo wat 3 jaar later houd dit nog steeds stand. Ik moet wel niet zoveel hellingen doen en trap meestal rond de 95 tr/min

Plaats reactie