Hp Scorpion fs 26 (Delta)(E-trike)

Hier kan je verschillende ligfietsen, trikes, velomobielen bespreken. 1 tread per model aub.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Hp Scorpion fs 26 (Delta)(E-trike)

#1 Bericht door SCORPION »

e-Trike ( Tadpole) Scorpion fs 26"
- Fabrikant : HP Velotechnik
- afmetingen : 85x230
- foto's : e-trike rijklaar en opgevouwen e-trike
- kostprijs : Start 7000 €
- opties : Dubbele batterijen 48V16Ah
- gewicht : +-35 kg tot 130 kg belasting
Bijlagen
IMG_0642.jpg
Scorpion_fs_26_S_Pedelec_gefaltet_GoSwiss.jpg
Laatst gewijzigd door SCORPION op ma 10 nov 2014, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Hp Scorpion fs 26 (Delta)(E-trike)

#2 Bericht door SCORPION »

Hi allemaal,

Deze HP Scorpion fs 26" is mijn e-trike, gekocht verleden jaar bij " De ligfiets " in Gent. De e-trike van HP was toen met 250 W Bion-X motor die totaal onvoldoende was om de Kluisberg op te rijden. Dus het niet gemotoriseerd model gekocht, en er een Crystalyte 3525 motor laten inbouwen gevoed door 2 batterijen van 48V16Ah. Een driestanden schakelaar L - 0 - R, om, indien nodig, gemakkelijk over te schakelen tijdens het rijden, naar de volle batterij. De trap-as sensor meet de kracht op de pedalen en voorziet de passende pedaalhulp. Een achteruit-rij drukknop is voorzien.

Bij vlakke wegen, geen fietstassen en weinig weerstand is er +- 145 km autonomie als je rustig meetrapt. In de heuvels van de Kluisberg en omstreken +-90 à 100 km. Op de motor alleen gaat hij 16 km/u naar boven (16% ), en bij flink meetrappen 25 km/u. Gemiddelde snelheid bij rustig mee-trappen 22 km/u. Als ik goeie benen heb haal ik 33 km/u voor een korte tijd.

De e-trike is opvouwbaar, maar vraagt wat demontage, zoals zetel en hoofdsteun verwijderen, spiegels lossen en inklappen, batterijen en fietstassen afnemen. Alles moet dan worden terug afgesteld bij aankomst op de startplaats. Opgevouwen gaan beide e-trikes in de Volvo XE90 4x4, doch wegens het vele voorbereidend werk zijn we gaan zoeken naar een passende aanhangwagen. We vonden een lichte ( 370 kg ) gesloten aanhanger met gestroomlijnd plastic koetswerk, met neerklapbare achterdeur die als oprit fungeert, zodat we beide trikes gewoon direct kunnen binnenrijden. Deur dicht, hangslot op, en wegwezen !
De Pullman vering zorgt voor een zorgeloze rit, en gooit de fietsen niet dooreen. www.debon-trailers.com. We huren er nu eentje, maar denken aan kopen volgend jaar wellicht ?

Een iPad mini fungeert als GPS, en de app. is MotionX HD. Een aanhanger van Radical Design voert mijn rollator mee, zonder enige invloed op het rij-gedrag van het geheel. Sedert eind April 2013 heb ik 3.000 km gereden, en per week ga ik 12x de Kluisberg omhoog.

Graag hadden wij, mijn vrouw rijdt met dezelfde e-trike, contact gehad met andere e-trike drivers uit de streek om eventueel samen tochten te maken van +- 45 km.

Dat was het zowat als inleiding !

Tot binnenkort

scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Hp Scorpion fs 26 (Delta)(E-trike)

#3 Bericht door Wouter D »

antwoorden op de vraag om samen te toeren kan je hier
kwestie van dit topic voor de trike te reserveren
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Hp Scorpion fs 26 (Delta)(E-trike)

#4 Bericht door Martin »

Dag Scorpion,

In juli heb ik de HP Scorpion met ondersteuning testgereden bij Ivo van de Trike-shop te Zonhove.
Het was een ware ervaring. Wat een zalige fiets om mee te rijden. De ondersteuning was van Zwitserse makelij.
Ik ging er normaal de ICE testen, deze beviel mij niet wat ik niet kan zeggen van de Scorpio. Liefde op het eerste gezicht. Enkel het prijskaartje van 7000€ is een drempel.
Momenteel rijden wij met delta trikes, sinners en easy riders sport van Van Raam. De sinner is voorzien van een golden motor ondersteuning maar staat nu al een tijdje stil wegens pech. Nu gebruik ik 1 van onze sinners zonder ondersteuning voor de korte ritten naar het werk. Het is ook zalig om bij mooi weer na het werk langs de dijk te Oostende naar huis te fietsen. Verder hebben wij nog enkele KMX en Optima tadpole trikes.
Ik overweeg de aankoop van de E-Scorpio of de gewone zonder ondersteuning om ze dan zelf te voorzien van een motor. Naar het schijnt zijn de Crystalyte motoren zeer goed.
Het zou leuk zijn om in de toekomst met een groepje aan de kust te rijden.
Verder ben ik ook nog de beheerder van diverse handicap groepen op Facebook waaronder ook de Handicap-andersvaliden fiets en wielergroep.

Groeten
Martin
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Hp Scorpion fs 26 (Delta)(E-trike)

#5 Bericht door SCORPION »

Dag Martin,

Zoals je hierboven kon lezen heb ik niet de e-Scorpion fs 26" gekocht maar de gewone, en bij Crystalyte-Europe in Bornem de ombouw laten doen. Gelukkig dat ik enkele weken lang 3 verschillende demo-modellen heb kunnen uittesten op de hellingen van de Kluisberg. Ondermeer een Scorpion fs met de BionX motor. Dat model bleek helemaal niet geschikt wegens veel te lichte motor. Naar boven pedaleerde ik me steendood aan amper 4 km/u. Over naar een Hase Lepus. De tractie op het voorwiel heeft het nadeel van rap te gaan slippen bij nat wegdek door de minder gunstige gewichtsverdeling. Daarenboven bleek ook deze underpowered. Over naar een Easy Rider van Van Raamdonk. Dit model heeft een hoge zitting en een relatief smalle spoorbreedte ! Ronduit gevaarlijk om daarmee te rijden, en nochtans is het een door het CM goedgekeurd model ? Wellicht zeer goed om aan zee rustig op de dijk te rijden. Helemaal geen optie voor mij om dagelijks heen/terug zowat 16 km naar de kinesist te rijden, waarbij ik per keer 3 beklimmingen heb van de Kluisberg.

Wat wel prima werkt is de Crystalyte HT3525 met 2 batterijen van 48V16Ah met keuze sleutel L-0-R, zodat je zonder stoppen al rijdend kunt overschakelen naar de volle batterij. Een sensor in de trap-as meet de HWatt input en zorgt voor de aangepaste pedaalhulp. Een duimgas geeft daarenboven extra power volgens wens, en dient ook bij de lancering vanuit stilstaand vertrek. De achteruit-rij functie is door simpele druk op de knop en een beetje duimgas. De motor wordt meestal gebruikt voor Cargo-bikes en de letters HT duiden op High Torque. De andere versie is HS ofte High Speed, tot 45 km/u ( ??? ) indien gewenst. Ik rij gemiddeld 22 km/u, en kan tot 33 km/u als ik goeie benen heb.
Een Chubby aanhanger van Radical Design vervoert mijn opgeplooide Day's rollator die er als gegoten in past.
Dit is dan wel 20 kg extra te slepen, maar maakt geen voelbaar verschil op vlakke wegen. Hellingen kan ik met dit geheel aan 25 km/u naar boven, en laat alle wielertoeristen hopeloos ver achter. . . . . Binnenpretje !

De nieuwe Scorpion van hpvelotechnik.de met de Zwitserse batterijen is iets minder krachtig, en bij lege batterij is het stoppen en manueel de batterij verplaatsen ??? Zoals je zegt is 7000 € een smak geld. Bij de Ligfiets in Gent kocht ik een Scorpion fs 26" voor 4.179 € net BTW incluis. De ombouw naar e-trike bij Crystalyte was 2.742,48 wat in totaal op 6.921,48 komt, in prijzen van verleden jaar.

In de lente zijn we een week naar Oostkerke bij Damme geweest, om daar wat rond te fietsen langs de " Stinker " en de " Blinker " op de wondermooie fietspaden ginder. Een tocht langs de Zwinroute was ook een hele mooie en rustige uitstap. Een lekker tussendoortje in Sluis
was leuk meegenomen. De " fietso-strades " in Nederland zijn effenaf fantastisch !

Onze tochten zijn max. 50 à 60 km lang aan een gezapige gemiddelde van 20 à 22 km/u, prestaties neerzetten aan onze leeftijd hoeft echt niet meer. Begin september doen we een boat & bike tocht van een week, tussen Brussel en Brugge met http://www.boatbiketours.nl. Hopelijk valt het eten mee aan boord van de " Magnifique ".

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Hp Scorpion fs 26 (Delta)(E-trike)

#6 Bericht door Lex »

SCORPION schreef: Hellingen kan ik met dit geheel aan 25 km/u naar boven, en laat alle wielertoeristen hopeloos ver achter. . . . . Binnenpretje !
Euhhh.... 100%Hpv vs. e-trike??? :? Niet echt eerlijk, toch? [-X

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Hp Scorpion fs 26 (Delta)(E-trike)

#7 Bericht door SCORPION »

Is ook zo, maar ik had het ook liever andersom gehad !
Zonder e-trike kom ik hier de Kluisberg afgepeigerd boven of zelfs helemaal niet !

De wielertoeristen kunnen ook soms wielerterroristen zijn die helemaal geen signaal geven als ze eraan komen, alleen een luidkeelse " Godverdomme " is dan hun " goeie dag ".
De minder valide medemens loopt gewoon in de weg van die snelheidsduivels. Het zijn geen vrijetijdsfietsers meer maar prestatie verslaafde fietsmaniakken die vooral sneller, verder en meer hoogte meters moeten maken om hun fietsgezellen de loef af te steken.

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Hp Scorpion fs 26 (Delta)(E-trike)

#8 Bericht door SCORPION »

Hello Martin,

HP presenteert straks op Eurobike ( 27-30 augustus ) in Friedrichshafen enkele nieuwe versies van de Scorpion fs 26".
Groot publiek op 30-08-14.
Details op http://www.hpvelotechnik.com/produkte/s ... dex_d.html

@+
scorpion
Bijlagen
Scorpion_plus_26_saharasilber_E_Trike_rechts_5025px_3350px4.jpeg
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Hp Scorpion fs 26 (Delta)(E-trike)

#9 Bericht door Martin »

Dag Scorpion,

Die nieuwe ziet er gaaf uit maar voor mij iets te hoog.
Ik wil er nog sportief uitzien :lol:
Ik zou eerder voor de gewone 26 gaan met de opstahulp. De wegligging zal volgens mij ook beter zijn lager tegen de grond. Zeker ook met de E ondersteuning.
Ik ben van Plan om eerst wat van mijn delta fietsen weg te doen en een Sinner elektrisch te maken om tandem te rijden met mijn zoon. Later wil ik dan de Scorpio 26 met ondersteuning voor als ik alleen wil crossen.
Momenteel was de langste rit op mijn oude E-Sinner 30km. Dan was de batterij op en hield het ook op voor mij.
De nieuwe Sinner zal veel verder trappen. Wie weet trap ik nog even een lange rit mee. :-)
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Hp Scorpion fs 26 (Delta)(E-trike)

#10 Bericht door SCORPION »

Dag Martin,

De nieuwe Scorpion is niet alleen 10 cm hoger geworden, maar ook 10 cm breder ! De stabiliteit van het geheel is hiermede gevrijwaard. Hoger is ook een stuk handiger om uit te stappen, en misschien hoeven voor jouw dan geen steunen om recht te komen ? Een proefrit brengt je het antwoord.
Als je ook een Streamer wilt kan dat met die steunen niet of nauwelijks ! In De Ligfiets in Gent stond er laatst een nieuwe Scorpion met Streamer maar zonder steunen, ik kon er niet zonder hulp instappen of uitstappen. Je moet wel lenig zijn, misschien gaat het toch na wat oefenen. Voor mij is dat een brug te ver ! Bij regenweer heb ik een poncho voorzien van enkele aanpassingen. Daarmee hou ik het grotendeels droog, enkel de onderbenen worden toch nat. Gummi botten dragen of gewoon met linker en rechter been in een vuilniszak stappen lijkt mij geen elegante oplossing.

Even afwachten, HP komt misschien nog met een vindingrijke oplossing à la Hase ! Bij Hase komt er een soort halve regenscherm van helemaal vooraan tot boven de stuurhandle. Met een eenvoudige handgreep vouw je het scherm open en klik je hem vast opzij. Is in enkele grepen afneembaar en opplooibaar en gaat dan in een fietstasje tot de volgende bui. Bij erge stortbuien heb je nog een poncho die men vastmaakt aan de rand van het regenscherm, en zo zit je even droog als in een velomobiel. http://hasebikes.com/112-0-Galerie.html ... 5K-Galerie

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Hp Scorpion fs 26 (Delta)(E-trike)

#11 Bericht door Martin »

image.jpg
image.jpg
Momenteel stal ik de Sinner op de trap naar mijn appartement. Deze Sinner is ook 10 cm breder dan het ouder model die in de garage staat. Deze nieuwe kan net door de deur. Langs beide zijden ongeveer 2 cm over. Dan moet ik deze met het voorwiel naar boven draaien in de gang om deze zo op de trap te plaatsen. Het zou makkelijker zijn met de garage maar deze is in een andere stad.
De nieuwe Scorpio is nog breder dan de nieuwe Sinner. Deze krijg ik zeker niet binnen. Ik hou het bij het oudere model en pas desnoods zelf de zitting aan. Er bestaat een pomp systeem om de zitting te verhogen en te verlagen. Ik ben op zoek naar de verdeler.
Bescherming tegen de regen kun je ook zelf maken. Een sreamer en de rest onder een dakje, bestaat ook reeds in de handel.
De bijlage image.jpg is niet meer beschikbaar
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Hp Scorpion fs 26 (Delta)(E-trike)

#12 Bericht door Martin »

Dag Scorpio,

Even een andere oplossing inplaats van de regenjas.
De Veltop.
http://www.veltop.eu/fr/veltop-couche-f ... -1-82.html
image.jpg
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Hp Scorpion fs 26 (Delta)(E-trike)

#13 Bericht door SCORPION »

Hi Martin,

Die oplossing heb ik ook gezien. Hier moet je eventueel nog iets meer bukken om plaats te nemen. Op You Tube zijn er ook filmpjes die je tonen hoe die " voorruit " bij regen het zicht fel vervormt. Een ruitenwisser van doen ? ? ? Daarnaast is het op en afzetten van de regenbescherming is een hele bedoening.
De meest praktische oplossing die tevens elegant is, blijft die van Hase Bikes.

@+
scorpion
Bijlagen
klimax2k_gal_04.jpg
klimax5k_gal_01.jpg
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Hp Scorpion fs 26 (Delta)(E-trike)

#14 Bericht door Martin »

Voor op de delta trike is dit zeker de perfecte oplossing. Ik hoop deze eens in het echt te zien, dan maak ik deze na.
Voor de tadpole zoals je Scorpion moet je deze dan weer zelf gaan ontwerpen. Perfect mogelijk met de juiste materialen en de nodige tijd. Zolang zal het momenteel behelpen zijn met de poncho, ook voor mij. :(
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

Plaats reactie