Fietssnelwegen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Fietssnelwegen

#1 Bericht door CapoJan »

Even terzijde: vorige week de eerste echt consequente fietssnelweg gevonden. Op die snelweg hebben de fietsers voorrang op de auto's, op elk kruispunt! En jawel: de automobilisten stoppen ook. Het is niet enkel schijn.
Helaas: het ligt niet naast de deur. Bij Saint-Nazaire (monding van de Loire) om precies te zijn :roll:

Het opmerkelijkste: onze zuiderburen hebben ons op het vlak van fietsinfrastructuur en vooral van beleefdheid op de weg duidelijk het nakijken gegeven. Ik voelde me daar veel veiliger op de weg dan in Vlaanderen.

Er is nog veel werk, natuurlijk, maar de agressie die ik hier maar al te vaak ervaar, het niet kunnen wachten, rakelings inhalen,... dat maakte ik in Frankrijk gedurende een hele maand nooit mee!
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Fietssnelwegen

#2 Bericht door wout »

ondanks minder fietspaden, is het veel leuker fietsen in Frankrijk, heb ik ook gemerkt twee jaar geleden toen we er op vakantie waren en er regelmatig met de fiets op uit gingen
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Barthilomeus
Junior
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 21:19
Postcode: 7555
Fiets: Eigenbouw Lowracer
Contacteer:

Re: Fietssnelwegen

#3 Bericht door Barthilomeus »

Op de fietssnelweg F35 heb je niet overal voorrang op auto's..... Haaientanden op fietspad. Levensgevaarlijk.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Fietssnelwegen

#4 Bericht door crash-quest-dummy »

De fiets-o-strade antwerpen mechelen wordt in sint katelijne waver ontsiert door extreme verkeersdrempels : weg comfort ... :cry:
sletig voor de ophanging.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Fietssnelwegen

#5 Bericht door CapoJan »

Wat doen drempels op een fietssnelweg?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: Fietssnelwegen

#6 Bericht door hmmm »

Ondanks dat het leuk is dat fietsen en fietspaden een positieve impuls krijgen door de "fietssnelwegen" vind ik het een schande om de huidige stukken als fietssnelweg te bestempelen. De korte stukjes zijn vaak prima, maar met tientallen kruisingen, scherpe bochten, obstakels is het begrip snelweg.

Een prima initiatief, helaas laat de uitwerking toch de nodige steken vallen. Hopelijk geven de elektrische fietsen een impuls aan het aspect vlot doorrijden van fietspaden.

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Fietssnelwegen

#7 Bericht door paulheyndrickx »

En nu ook in Oost-Vlaanderen?
http://deredactie.be/permalink/1.2126392

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Fietssnelwegen

#8 Bericht door crash-quest-dummy »

de drempels zijn nu in regel met de voorschriften, ik kan er terug overrijden zonder dat er wielen het contact met de weg verliezen =D>
Stop Fueling Around

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Fietssnelwegen

#9 Bericht door eeuwige reiziger »

hmmm schreef:Ondanks dat het leuk is dat fietsen en fietspaden een positieve impuls krijgen door de "fietssnelwegen" vind ik het een schande om de huidige stukken als fietssnelweg te bestempelen. De korte stukjes zijn vaak prima, maar met tientallen kruisingen, scherpe bochten, obstakels is het begrip snelweg.

Een prima initiatief, helaas laat de uitwerking toch de nodige steken vallen. Hopelijk geven de elektrische fietsen een impuls aan het aspect vlot doorrijden van fietspaden.
In Vlaanderen is het meestal een hele klus en niet zelden zelfs een onmogelijke zaak tot een goed uitgewerkte fietsverbinding te komen. Bebouwing overal met een totaal gebrek aan samenhang. Probeer daar dan maar iets deftig uit te distilleren! Hierdoor is bijvoorbeeld het plan afgeblazen om langs de spoorweg een fietspad tussen Dendermonde en Lebbeke aan te leggen. Geen haalbare kaart, tenzij de sloophamer wordt bovengehaald of de achtertuintjes worden ingepalmd.

En eind vorige maand kwam het bericht dat de NMBS van plan is om allerlei gronden te verkopen, waardoor een aantal geplande fietssnelwegen misschien totaal onmogelijk zullen worden...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Fietssnelwegen

#10 Bericht door luki »

Gisteren laat met de F14 naar huis. Ik zie 2 wandelaars in het duister op de baan. 2000 lumen vooraan, even toeteren maar als ik ze kruis begint de man naar mij te roepen ?!
Blijkbaar mag men ook niet te snel rijden op een fietssnelweg. Hoe zit dat trouwens...mag men wandelen op een fietssnelweg ?
Laatst gewijzigd door luki op di 11 apr 2017, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Fietssnelwegen

#11 Bericht door eeuwige reiziger »

luki schreef:Gisteren laat met de F14 naar huis. Ik zie 2 wandelaars in het duister op de baan. 2000 lumen vooraan, even toeteren maar als ik ze kruis begint de man naar mij te roepen ?!
Blijkbaar mag men ook niet te snel rijden op een fietssnelweg. Hod zit dat trouwens...mag men wandelen op een fietssnelweg ?
In de wegcode zal je tevergeefs zoeken naar het woord "fietssnelweg". Wettelijk gaat het hier om een "fietspad". Artikel 42.2.2 beschrijft rechten en plichten van de voetganger op fietspaden:
Zijn er geen begaanbare trottoirs of bermen, dan mogen de voetgangers de andere gedeelten van de openbare weg volgen.

1° Wanneer de voetgangers het fietspad volgen, moeten zij voorrang verlenen aan de fietsers en bromfietsers.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /215-art42

Of anders gezegd: is er naast de fietssnelweg een berm of stoep? Indien niet, ligt er dan iets voor de voetgangers aan de andere kant van de weg? Indien ja, dan hebben wandelaars eigenlijk niets te zoeken op een fietspad. En als ze daar mogen wandelen, dan moeten ze hun plaats kennen in de pikorde.

Op een bepaald fietspad in Brugge kom ik meestal joggers tegen. Naar de letter van de wet zouden ze op het trottoir aan de andere kant van de straat moeten lopen. Alleen verloopt het tot nu toe steeds in wederzijdse verstandhouding. Ik klaag niet, want soms zie ik wel eens wat moois voorbij joggen... :wink:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie