Fiets Versus Ligfiets
- GeertJ
- Site Admin
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
- Postcode: 9031
- Fiets: Challenge Taifun
- Locatie: Drongen
- Contacteer:
Fiets Versus Ligfiets
Effen een pol houden over veiligheid tussen ligfietsen en gewone fietsen. Wat vinden jullie het gevaarlijkste? Een ligfiets die "laag" is en snel rijd of een gewone fiets??
Groeten
Geert
Challenge Taifun
Geert
Challenge Taifun
- wost
- the travelling cook
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
- Postcode: 9220
- Fiets: Velo-de-Ville
- Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
- Contacteer:
Niets op twee wielen is veilig voor auto's. Wie zich op twee wielen voortbeweegt is vogelvrij. Ik wordt regelmatig gedwongen in de remmen te gaan voor rechts afslaande auto's en zelfs voor flauwe plezanten die zo dicht mogelijk langs je proberen rijden zelfs op het fietspad.
Zelf kan je veel aan de veiligheid doen door je plaats op de weg op te eisen. dwz niet al te rechts rijden.
Zelf kan je veel aan de veiligheid doen door je plaats op de weg op te eisen. dwz niet al te rechts rijden.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
ik moet wel zeggen dat in de limit (geldt ook voor andere velomobielgebruikers veelal voorrang krijg van auto-bestuurders, des te meer daar we niet echt moeten op het fietspad rijden en dus al van verre gezien worden.
meestal wijken ze ver genoeg uit als ware je een andere auto, bij smallere wegen blijven ze eerder achter je rijden tot de vriendelijke ligger teken doet dat ze voorbij mogen. Zelfs tegenliggend verkeer gaat de graskant in om je voorbij te laten, iets wat ik met mijn mobiel eigenlijk alleen maar in noodgevallen doe
met de hurri word ik meer over het hoofd gezien, des te meer daar ik op taifun-hoogte zit en dus recht in de rechterspiegel kijk, merk je dat veel bestuurders niet weten dat die eraan hangt en daarbij nog eens schrikken als er plots een voorbijligger in de remmen moet. Vuist opsteken, stoppen, (of doorijden) en wsk nog eens vloeken als ik terugzwaai
met de fiets in het algemeen, moet je er volgens mij van bewust zijn dat je niet altijd gezien word en dus als je een kruispunt nadert gewoon ff laten uitbollen tot je zeker ben van je veiligheid en dan doortrappen oftewel stoppen. wees er nooit van overtuigd dat je je voorrang wel zult krijgen. daarom ook dat veel fietsers autovrij stukken gaan opzoeken, daar kan je je vrij loop gaan.
meestal wijken ze ver genoeg uit als ware je een andere auto, bij smallere wegen blijven ze eerder achter je rijden tot de vriendelijke ligger teken doet dat ze voorbij mogen. Zelfs tegenliggend verkeer gaat de graskant in om je voorbij te laten, iets wat ik met mijn mobiel eigenlijk alleen maar in noodgevallen doe

met de hurri word ik meer over het hoofd gezien, des te meer daar ik op taifun-hoogte zit en dus recht in de rechterspiegel kijk, merk je dat veel bestuurders niet weten dat die eraan hangt en daarbij nog eens schrikken als er plots een voorbijligger in de remmen moet. Vuist opsteken, stoppen, (of doorijden) en wsk nog eens vloeken als ik terugzwaai

met de fiets in het algemeen, moet je er volgens mij van bewust zijn dat je niet altijd gezien word en dus als je een kruispunt nadert gewoon ff laten uitbollen tot je zeker ben van je veiligheid en dan doortrappen oftewel stoppen. wees er nooit van overtuigd dat je je voorrang wel zult krijgen. daarom ook dat veel fietsers autovrij stukken gaan opzoeken, daar kan je je vrij loop gaan.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- JP
- Junior
- Berichten: 76
- Lid geworden op: ma 08 mar 2004, 13:16
- Postcode: 9630
- Fiets: Hurri Tour
- Locatie: Zwalm
- Contacteer:
Vroeger reed ik naar mijn werk met de bukfiets. Nu met de ligfiets. Een groot gedeelte van mijn weg is autovrij, maar ik heb het gevoel dat de tijd die ik win door sneller te rijden op het autovrije gedeelte terug moet investeren in eerder stoppen, moeilijker weer wegraken en beter op te letten als ik in het verkeer moet rijden.
JP
JP
- graddus
- knopenhakkert
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
- Postcode: 4575NA
- Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
- Locatie: Overslag NL
- Contacteer:
Persoonlijk vind ik dat veiligheid slecht te meten is, te afhankelijk van teveel factoren. Persoonlijk voel ik mij op mijn ligfiets niets minder veilig dan vroeger op een gewone fiets. Het zijn altijd de omstanders die meteen roepen dat het gevaarlijk is. En naar mijn mening hebben ze het dan helemaal niet over gevaar, maar over onbekend, dus over de schrikreaktie die het verschijnsel ligfiets bij hen teweeg brengt. In elk geval vind ik deze poll overbodig (heb hem dan ook niet ingevuld). Iedere weggebruiker maakt deel uit van de (on)veiligheid op straat. Beginnende vanuit het gegeven dat snelheid en vooral de onaangepaste versie ervan het meeste gevaar oplevert, kan iedereen die enigszins verstandig aan het verkeer deelneemt zelf het sommetje wel maken. Jammer alleen dat de meeste mensen juist dat stukje verstand meestal thuislaten...
-
- Junior
- Berichten: 52
- Lid geworden op: wo 15 okt 2003, 14:38
- Postcode: 2920
- Locatie: Kalmthout
- Contacteer:
geen twijfel voor mij
Overlaatst een ongevalletje gehad met de alleweder (nu perd totale
), daarna besloten dat een velomobiel het veiligste is en dit enkel omdat de kans op kwetsuren veel lager is als bij een andere fiets.
Naar mijn mening kan je even gevaarlijk rijden met een mtb, stadsfiets, ligfiets. Je gaat even ver in weinig zien en afdwingen onafhankelijk van de fiets denk ik.

Naar mijn mening kan je even gevaarlijk rijden met een mtb, stadsfiets, ligfiets. Je gaat even ver in weinig zien en afdwingen onafhankelijk van de fiets denk ik.
Koen Van den Bergh
- wim
- Site Admin
- Berichten: 234
- Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 20:59
- Postcode: 2930
- Fiets: M5 low racer
- Locatie: België
- Contacteer:
Veiligheid heeft volgens mij in de eerste plaats te maken met snelheid.
Aangezien je met een ligfiets meestal sneller rijdt, zal het dus meestal iets minder veilig zijn.
Anderzijds heb je door een lager zwaartepunt ook meer stabiliteit bij afdalingen, en minder kans om op je hoofd te vallen of om bijvb je heup te breken.
In de 2 de plaats zichtbaarheid, vooral afhankelijk van de hoogte van de fiets.
Daarom gebruik ik m'n lowracer (zitje 24cm) vooral op autovrije of autoluwe wegen met een goed overzicht.
Op m'n focus (55cm) voel ik mij perfect op m'n gemak in 't stad, ook al door de dubbele vering natuurlijk.
In 't verkeer is anticiperen DE boodschap.
Er van uitgaan dat de ander je niet gezien heeft en maken dat je op elk moment tijdig kan stoppen.
Dat geldt niet alleen voor auto's, maar ook mensen die achteloos de baan oversteken.
Aangezien je met een ligfiets meestal sneller rijdt, zal het dus meestal iets minder veilig zijn.
Anderzijds heb je door een lager zwaartepunt ook meer stabiliteit bij afdalingen, en minder kans om op je hoofd te vallen of om bijvb je heup te breken.
In de 2 de plaats zichtbaarheid, vooral afhankelijk van de hoogte van de fiets.
Daarom gebruik ik m'n lowracer (zitje 24cm) vooral op autovrije of autoluwe wegen met een goed overzicht.
Op m'n focus (55cm) voel ik mij perfect op m'n gemak in 't stad, ook al door de dubbele vering natuurlijk.
In 't verkeer is anticiperen DE boodschap.
Er van uitgaan dat de ander je niet gezien heeft en maken dat je op elk moment tijdig kan stoppen.
Dat geldt niet alleen voor auto's, maar ook mensen die achteloos de baan oversteken.
Wim Willems
- Brechtix
- dokter
- Berichten: 1334
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
- Postcode: 9000
- Fiets: EWAW, RAW, Milan,
- Locatie: B-9000 Gent
- Velomobiel: eWAW
- Contacteer:
In de stad:
-De velomobiel heeft als grootste voordeel dat je op de weg rijdt en evenveel gerespecteerd wordt als een auto. Voor mij persoonlijk is het ook belangrijk dat ik redelijk rechtop zit en mijn bovenlichaam kan draaien om opzij te kijken zonder af te wijken of om te vallen.
-De stadsfiets is voor mij ex aequo wegens goed overzicht en lagere snelheid.
Lange afstand: als het maar drie wielen heeft (remmen).
-De velomobiel heeft als grootste voordeel dat je op de weg rijdt en evenveel gerespecteerd wordt als een auto. Voor mij persoonlijk is het ook belangrijk dat ik redelijk rechtop zit en mijn bovenlichaam kan draaien om opzij te kijken zonder af te wijken of om te vallen.
-De stadsfiets is voor mij ex aequo wegens goed overzicht en lagere snelheid.
Lange afstand: als het maar drie wielen heeft (remmen).
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."
Larry Page
Larry Page