En hoe begin je eraan...

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
LexWinter
Supporter
Berichten: 12
Lid geworden op: di 20 mei 2014, 21:17
Postcode: 1980

En hoe begin je eraan...

#1 Bericht door LexWinter »

Hey,

het begint met een droom om eens een paar duizend kilometer te fietsen tijdens een paar maanden. Omdat ik al een aantal keer een met een ligfiets gereden heb, wil ik dit dan ook nog eens met zo'n ding doen. Daar staan we dus. We zijn gestart met het de aanvraag voor loopbaanonderbreking aan de baas te laten weten, we zijn bezig met de zotste ideeen qua routes te bekijken en meer fraais van dat. Ik weet al dat ik niet zeer veel bagage ga meedoen op mijn toerke en ik rijd liever iets spartaanser. Ondertussen al een aantal websites van fietsenbouwers bekeken en ik ga zeker wat testen, verschillende merken gedurende verschillende dagen.

(bon, dat was de intro. nu komt de inleiding tot de vragen).

Wat ik een beetje mis, is een referentie van 'goede' en 'nog betere' merken, en ik kijk vooral naar Nazca, M5, Challenge, Optima. Zijn er nog merken die de moeite waard zijn? Welke zijn de verschillen tussen deze merken? Betrouwbaarheid, gebruikte technieken, frames, gewicht, ... ? Daar heb ik voorlopig geen zicht op. Willen jullie deze merken wat becommentariëren vanuit jullie ervaring aub?

Tot binnenkort!

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: En hoe begin je eraan...

#2 Bericht door Wouter D »

de meest gekende merken noem je daar al op. die zijn ook voldoende betrouwbaar, maar aangezien jij een paar 1000 km in een maand wil rijden, moet jij 2 dingen doen. jij moet een aantal keer een ligfiets gaan huren en er een rit van 50 km mee doen om te zien of hij je wel ligt. De ene ligfiets is de andere niet. en vooral elke rug is anders, als je er ene gevonden hebt die je beter ligt dan de andere, moet je een wat langere tocht doen.

en vooraleer je op vakantie vertrekt met je fiets, zorg je dat je zeker al 500 à 1000 km met je ligfiets hebt gereden. anders zou je wel eens van een kale reis kunnen thuis komen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: En hoe begin je eraan...

#3 Bericht door CapoJan »

Hangt ook wat af van wat je van de fiets verlangt (stevigheid, comfort, snelheid, onderhoudsgevoeligheid, prijs, ...).

Op veel fietsen, of het nu bukkers of liggers zijn, zitten dezelfde standaardcomponenten. Derailleurs, kettingen, cassettes, ... De kwaliteit daarvan bepaalt dikwijls hoe goed een fiets is.

Als je niet veel wil sleutelen, wel comfort wenst en het rustig aan wil doen, is een Flevobike Greenmachineook een optie. Daar heb je eigenlijk absoluut geen onderhoud aan, want alles zit binnenin.

En zoals Spruitje zegt: de fiets kopen, 50 km rijden en dan op reis vertrekken, zou geen goed plan zijn, maar wel een ideaal recept om helemaal geen ligfiets meer te willen. Niet dat ligfietsen moeilijk is, maar het is gewoonweg anders en daar moet je mee leren omgaan.

Tip: testdag in Peer op 1 juni.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

svdaele
Helper
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: En hoe begin je eraan...

#4 Bericht door svdaele »

spruitje schreef:jij moet een aantal keer een ligfiets gaan huren en er een rit van 50 km mee doen om te zien of hij je wel ligt. De ene ligfiets is de andere niet. en vooral elke rug is anders, als je er ene gevonden hebt die je beter ligt dan de andere, moet je een wat langere tocht doen
Klopt helemaal, al is dat misschien ook niet voldoende. Door een rit met een huurfiets, krijg je wel een idee, maar ook niet meer dan dat. Eigenlijk zou je moeten proberen om een fiets die je lijkt te liggen, gedurende een langere tijd te huren om echt diepgaander te testen, of een model dat je op het 1st zicht lijkt te liggen, 2de hands te kopen en eventueel terug te verkopen als het toch niet perfect is. Je hebt dan weliswaar grotere kosten per koop/verkoop, maar wel alle tijd om te testen...

Als je met 'spartaanser' rijden bedoelt dat je geen vering en zo hoeft, dan snap ik dat ergens wel. Ik rij nu zelf met een lage Baron en dat is ook niet het meest comfortabele beestje. Alleen heb ik wel de indruk dat ligfietsen op sommige vlakken meer worden gemaakt al naargelang het doel. Als je kijkt bij Optima (maar dat is bij veel andere merken ook zo), dan is de Cougar redelijk vergelijkbaar met de Baron, maar dan met vering (en dus iets geschikter voor langere afstanden op minder vlakke wegen).
Bij 'traditionele' (lees: buk)fietsen heb je veel mensen die lange afstanden doen met de racefiets. Reisfiets (Koga, Santos etc) kan natuurlijk ook, maar zijn merken die - behoudens hun specifiek doel - minder in de picture staan. Bij ligfietsen loopt dat naar mijn aanvoelen iets meer door elkaar (ook omdat de markt natuurlijk kleiner is en waarschijnlijk voor sommige merken te klein om maar deels te bedienen). Maw: als je bij Challenge de keuze hebt tussen een model dat geprezen wordt om zijn snelheid (Fujin, Jester), dan wel een dat meer comfortabel is (Seiran, Furai), dan is het waarschijnlijk verstandig om dat als richting te volgen en niet eigenwijs te zijn.

Ik heb zelf ook een stuk die fout gemaakt: Ik wou graag een lage racer omdat dit een leuker rijgevoel geeft zo dicht bij de grond. Ondanks het advies om, gezien mijn ww-verkeer (werk in centrum Gent) voor een hoger model te gaan (meer overzicht) heb ik mijn zin doorgedreven. Resultaat is nu dat ik nauwelijks met de ligfiets naar het werk 'durf' (en dat ik ook alles-bij-elkaar zelfs iets trager ben dan met mijn fixed gear bukfiets). Pas als ik dan tijd vind om tijdens het weekend te gaan rijden (veel te weinig), besef ik dat ik eigenlijk wel graag met de ligfiets rijd en dit dus veel te weinig doe...

Qua onderdelen kan je natuurlijk ook alle kanten uit. Misschien toch overwegen om voor een versnellingsnaaf te gaan bvb., gecombineerd met een ATB-groep ipv een racegroep. Je wil onderdelen die lang meegaan.
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

LexWinter
Supporter
Berichten: 12
Lid geworden op: di 20 mei 2014, 21:17
Postcode: 1980

Re: En hoe begin je eraan...

#5 Bericht door LexWinter »

Dankje, heel veel terechte opmerkingen. ik heb ze op mijn lijstje genoteerd. Ik heb al eens een half dagje met een Furai en een half dagje met een Seiran gereden als ik me goed herinner. Dat was echter met een ander doel voor ogen, namelijk als forensenfiets. Omdat ik in hartje Brussel werk, tja.. er zijn leukere plekken om te rijden.

Wat zoek ik? Ik weet dat als ik moet kiezen tussen 70 comfort / 30 sport of 80 comfort / 20 sport ; dan ga ik voor 70/30. Maar dat is natuurlijk niet met 7000 km in het vooruitzicht. Dus ja, veel testen, lijkt me wel wel nuttig.

Het wordt zondag dus de testdag in Peer.

Voor die tweedehandsfietsen - welk is de beste site om die dingen vlot te verkopen? Ik heb wat schrik van koop/verkoop omdat de marktvraag mij niet bijster hoog lijkt.

Ik ga eens snuisteren en kom nog wel eens terug met wat vragen.

svdaele
Helper
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: En hoe begin je eraan...

#6 Bericht door svdaele »

LexWinter schreef:Voor die tweedehandsfietsen - welk is de beste site om die dingen vlot te verkopen? Ik heb wat schrik van koop/verkoop omdat de marktvraag mij niet bijster hoog lijkt.
Hier: we hebben een sectie "te koop" :D
Iets breder bereik heb je via ligfiets.net, waar ook een sectie "advertenties" staat. Ik heb mijn Baron daar ook gevonden.

De markt is idd kleiner, dus als je alles nieuw gaat kopen en dan via ligfiets.net wil doorverkopen, ben je véél geld kwijt. Feit is wel dat je daar ook interessante koopjes kan doen voor pakweg de helft van de prijs van een nieuwe, en daar zitten ook veel goed onderhouden fietsjes bij.
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: En hoe begin je eraan...

#7 Bericht door dmd »

Zelfs een zeer sportieve ligfiets vind ik nog steeds pakken comfortabler dan een bukker, hangt natuurlijk ook af van je parcours.
De restwaarde van een tweedehands ligfiets is inderdaad redelijk hoog, maar das een voordeel als je hem terug verkoopt he ;-)
Quest 581 - M5 CHR

Plaats reactie