Flevobike (E)-Orca

Hier kan je verschillende ligfietsen, trikes, velomobielen bespreken. 1 tread per model aub.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#31 Bericht door hmmm »

Ondanks dat de lipo's niet zo gevoelig zijn voor lagere temperaturen mag je ze volgens mij zeker en vast NIET laden wanneer ze bevroren zijn, daar kunnen ze erg slecht tegen.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#32 Bericht door CapoJan »

Dat zou kunnen, maar het moet al erg zijn voor het zover is. Ik bedoel: accu's warmen op tijdens het gebruik. Als je de accu wil laden, haal je die wellicht meteen na het gebruik uit de fiets en dan is die dus opgewarmd. Laden doe je waarschijnlijk ook binnen.
De ervaring leert me dat bij temperaturen rond het vriespunt het binnen in de velomobiel zo'n vijf graden warmer is na enkele kilometers. Neen, niet van die accuwarmte, maar van je eigen lichaamswarmte :mrgreen: Ook dat zorgt voor een hogere temperatuur van de accu.

Waar ik me soms wel zorgen om maak: de vochtigheid in een velomobiel kan hoog oplopen. Eerst en vooral doordat je zweet als je fietst, maar ook condens van waterdamp in de lucht merk je snel. Mist, bijvoorbeeld. Op een koude, mistige dag kan het zijn dat, als ik na het werk in de Orca stap, alles klam aanvoelt. In een accu zit elektronica (bms) en die gaat niet goed samen met vocht. De boel is wel verzegeld, maar dat zal niet 100 % zijn.

Toch een goede waarschuwing.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#33 Bericht door fcapri »

ik zou ze eruit halen bij vriesweer. je mag ook niet vergeten dat je accu bij 0°C een goeie 10% capaciteit verliest.
bij -20°C halveert de capaciteit bijna.
op minder dan -10°C wordt het zelf afgeraden om lipo's nog te gebruiken. niet dat het in onze streken kouder wordt dan -10°C, maar het valt soms wel voor dat het snachts -12°C wordt.

@capojan: slechts 5°C warmer, moet je wat sneller rijden hé. bij mij loopt de temperatuur op tot een 4-5°C (2-3°C aan de voeten) als het buiten -4°C is.
vrijdag heb ik zelf 17°C gehaald in de FAW. zat in Tshirt en zweette mij kapot

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#34 Bericht door Jo2p »

Vandaag een rondje gefietst, veel bekijks :mrgreen: Mensen wachten zelfs met oversteken enzo en staan je na te staren :mrgreen: Thuis, toen ik uitstapte had ik een natte kont :( .
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#35 Bericht door CapoJan »

fcapri schreef:ik zou ze eruit halen bij vriesweer. je mag ook niet vergeten dat je accu bij 0°C een goeie 10% capaciteit verliest. bij -20°C halveert de capaciteit bijna.
op minder dan -10°C wordt het zelf afgeraden om lipo's nog te gebruiken. niet dat het in onze streken kouder wordt dan -10°C, maar het valt soms wel voor dat het snachts -12°C wordt.
We hebben het hier over LiFePo4. Dat is iets anders. Geen capaciteitsverlies bij 0°, amper bij -5. Kan ook grote ontlaadstromen aan en kan tot minstens 1500 (her-)laadbeurten aan. Twee nadelen: duur en lagere energiedichtheid. Maar 'duur' is weer relatief: de mijne heeft na 3 jaar nog geen 5% van zijn capaciteit verloren. Dat is dan in de winter gemeten :mrgreen:
De meeste e-bikes gebruiken andere technologieën, die goedkoper zijn, minder lang meegaan, meer temperatuurgevoelig enzoverder.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#36 Bericht door fcapri »

dan heb ik andere info dan u? die verliezen 20% bij 0°C
Afbeelding

ze halen precies wel meer capaciteit als ze het warmer hebben :D , maar negatieve temperaturen hebben ze toch echt niet graag:
Afbeelding

grote ontlaadstromen is ook relatief hé. de cellen die ik gebruik kunnen 20A continue en 40A piek ontlading aan.
ik heb een 3S5P pack gebouwd (dus 5cellen parallel) waardoor ik dus 100A continue en 200A piek kan ontladen uit die accu.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#37 Bericht door CapoJan »

Dat is dan goed nieuws. De Flevobike accu is opgegeven voor 13,2 Ah. Nu, in januari, haal ik 12,6 Ah met een drie jaar oude accu. Waarschijnlijk zal hij in de zomer dus een grotere capaciteit hebben dan Flevobike opgeeft, namelijk ongeveer 15 Ah. Wat moet dat geven als ik nog wat jaren verder ben :mrgreen:
Ik kan natuurlijk enkel zien wat mijn systeem meet, los van alle theoretische waarden...
Het is in elk geval veel beter dan wat je vaak leest over LiMn en dergelijke.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#38 Bericht door Jo2p »

Ik vraag mij af of er een veilige methode is om de grens vast te stellen met welke snelheid je een bocht kunt nemen. Dus niet de manier van de Orca op zijn kant leggen, dat geeft van die rare strepen aan de zijkant. Ik rem nu vaak af voor een bocht terwijl ik die wellicht gewoon met dezelfde snelheid had kunnen nemen.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#39 Bericht door CapoJan »

Voorzichtig de bochtsnelheid opvoeren in bochten die je goed kent. Afhankelijk van de banden en de ondergrond kan hij een wieltje lichten of schuiven.
Afhankelijk van hoe groot je bent, kun je aan een bocht ook wat naar de binnenkant van het zitje schuiven en wat in de bocht 'hangen'. Zo kan het nog wat sneller.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#40 Bericht door bicky »

Jo2p schreef:Ik vraag mij af of er een veilige methode is om de grens vast te stellen met welke snelheid je een bocht kunt nemen. Dus niet de manier van de Orca op zijn kant leggen, dat geeft van die rare strepen aan de zijkant. Ik rem nu vaak af voor een bocht terwijl ik die wellicht gewoon met dezelfde snelheid had kunnen nemen.
Gewoon rijden, na een tijdje voel je wel zelf de grens.
Ik weet die van mijn mango+ goed liggen en kan keihard de bocht in scheuren. maar ik zoek die grens weinig op, kwestie van er niet per ongeluk over te rijden.
Wieltje lichten kan gebeuren, leer je ook mee opgaan na een tijd.

met mijn 3wiel bakfiets kan ik op 2 wielen rijden, maar heb geen lef om dat met de velomobiel te proberen.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#41 Bericht door Ronnius »

Behalve de batterij voor de standaard verlichting haal ik steeds alle batterijen uit de fietsen als ze gestald worden.
Als het hard gaat vriezen, zoals in januari het geval was, ging ook de batterij voor de standaard verlichting uit de Orca.
Verder laad ik de batterijen steeds op kamertemperatuur.

Ik ben nooit sterk in bochtenwerk geweest, dit door voorvallen in mijn jeugd.
Maar met de Orca ben ik ook al een keer behoorlijk geschrokken geweest door een bocht in te gaan en geen rekening te houden met de brede langsvoeg tussen de betonplaten in de bocht. Een wiel wou daar in blijven en dat voelde niet prettig aan toen ik met een kleine 25 km/u door de bocht ging.
En ik hou de Orca ook liever op zijn wielen :lol:
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#42 Bericht door Jo2p »

CapoJan schreef:Afhankelijk van hoe groot je bent, kun je aan een bocht ook wat naar de binnenkant van het zitje schuiven en wat in de bocht 'hangen'. Zo kan het nog wat sneller.
Men vraagt zich af hoe ik mij in dat "kleine ding" wurm, "pas je daar helemaal in?" vol ongeloof. De Orca voelt voor mij als een kuipstoeltje, weet niet of leunen veel gaat uitmaken.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#43 Bericht door Jo2p »

Ronnius schreef:Behalve de batterij voor de standaard verlichting haal ik steeds alle batterijen uit de fietsen als ze gestald worden.
Als het hard gaat vriezen, zoals in januari het geval was, ging ook de batterij voor de standaard verlichting uit de Orca.
Verder laad ik de batterijen steeds op kamertemperatuur.
Met de temperaturen s'nachts in de min haal ik mijn batterijen (accu's) uit de Orca en bewaar ze in huis. Wat mij daarbij opvalt is dat de batterij voor de verlichting ook binnen koud blijft aanvoelen, ook als deze de gehele dag in huis heeft gebivakkeerd.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#44 Bericht door Ronnius »

Jo2p schreef:Wat mij daarbij opvalt is dat de batterij voor de verlichting ook binnen koud blijft aanvoelen, ook als deze de gehele dag in huis heeft gebivakkeerd.
De gevoelstemperatuur hangt af van de soort behuizing. Neem maar eens een stuk hout en een stuk metaal vast dat dezelfde temperatuur heeft. Het een zal veel kouder aanvoelen dan het ander.

Verder heb ik in de manual van de BionX van de streetmachine gelezen de batterij eerst op kamertemperatuur te laten komen voor ze op te laden. Dus zo slecht zal het niet zijn als je dat toepast. Wegens het niet hebben van elektriciteit in de garage moet ik ze wel in huis opladen, maar dat deed ik sowieso nooit direct na het thuiskomen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#45 Bericht door CapoJan »

Ik laad wel vaak direct. Ten eerste om het zeker niet te vergeten. Ten tweede wordt de accu intern toch opgewarmd doordat er stroom door loopt bij het gebruiken. Het is niet omdat de buitenkant koud aanvoelt dat de cellen ook zo koud zijn. En inderdaad: dat LiIon pakje voor de verlichting voelt veel kouder aan omwille van de aluminium behuizing, vermoed ik.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie