Flevobike (E)-Orca

Hier kan je verschillende ligfietsen, trikes, velomobielen bespreken. 1 tread per model aub.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#16 Bericht door Jo2p »

Op de website is de prijs weggehaald. Ben benieuwd wat de nieuwe prijs wordt.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#17 Bericht door Ronnius »

Wellicht kan ik nu de deftige voetpomp en de "palet" biba's uit de Orca laten.
Toen de Orca de eerste helft van september in onderhoud was in Dronten
zijn de voorwielen nagekeken en die bleken ook te klein te zijn.
Het achterwiel was reeds vervangen (dat was biba's aan de lopende band vervangen) en toen zijn ook beide voorwielen vervangen.
Van beide voorwielen waren de buba's er bij stilstand ook eens afgesprongen met ontploffende biba's tot gevolg.

Trouwens, bij aankomst in Dronten konden ze ook zo zien dat er een probleem was met een van de voorwielen,
want de buba van een van de voorwielen vormde al een bobbel en begon hoog op de velg te zitten.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#18 Bericht door eeuwige reiziger »

Jo2p schreef:Op de website is de prijs weggehaald. Ben benieuwd wat de nieuwe prijs wordt.
Uit wat Jan enige tijd geleden op zijn blog schreef, mag zelfs de vraag gesteld worden of de toekomst van de Orca niet twijfelachtig is geworden. Ik heb de indruk dat er zich in de velomobielwereld allerlei verschuivingen voordoen, waarbij er naarstig maar ook soms een beetje aarzelend naar andere vormen en technieken wordt gezocht.

http://metdefietsonderweg.blogspot.be/2 ... obike.html

Bij het bekijken van de webstek van Flevobike wil me trouwens een detail op: blijkbaar wordt de Orca enkel binnen de EU geleverd. Dat bevreemdt me best wel.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#19 Bericht door Jo2p »

eeuwige reiziger schreef:Bij het bekijken van de webstek van Flevobike wil me trouwens een detail op: blijkbaar wordt de Orca enkel binnen de EU geleverd. Dat bevreemdt me best wel.
1) Er zit te weinig marge op de Orca om ook het verschepen naar landen buiten de EU te bekostigen.
2) Service wordt dan mogelijk een ingewikkeld probleem.
3) Er zijn veel verschillen in wetgeving en verkopen in land X heeft wel tot gevolg dat de fabrikant er maar voor te zorgen heeft dat zijn product voldoet aan de regels in land X. Het zou dus kunnen dat wat hier legaal is in land X niet mag.

Er zijn nog wel een paar punten te vinden. Ik denk dat het puur uit praktische overwegingen is gedaan, exporteren buiten de EU (en dus EU wetgeving) vergt ook veel studie en kennis en dus tijd.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#20 Bericht door CapoJan »

Wat de productie betreft, was er sprake van het verhuizen daarvan naar Velomobiel in Roemenië (waar ook de Milans nu gemaakt worden). Hoe het daar nu mee staat, weet ik (nog) niet. Het zou zonde zijn indien ze ermee zouden stoppen, want de Orca blijkt heel erg betrouwbaar te zijn (op het probleem met de velgen na).

Export buiten EU is er nooit sprake van geweest, voor zover ik weet. Toch rijdt er een rond in de USA (zelf geïmporteerd). Transportkosten zullen wellicht te hoog oplopen. Kijk maar naar het prijsverschil voor de Rotovelo tussen Australië en hier... Ik meen dat een andere fabrikant (was het Velomobiel of Räderwerk?) dat oploste door een mal naar Amerika te versturen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#21 Bericht door fcapri »

vind het echt wel jammer dat er altijd zoveel kosten zijn op het verschepen van dingen over de plas.
velomobielen zouden veel goedkoper geraken moest er wat meer massaproductie zijn van de standaardonderdelen (tandwielen, frames, wielen, ophanging...).

nu wordt een ontwerp slecht enkele jaren gebruikt en dan wordt de productie gestopt. dat maakt het ongelooflijk duur voor aan onderdelen te geraken zo. ik zou graag mijn FAW demonteren, verbeteren en weer samen steken. maar vermoed dat vele plaatwerk niet meer te krijgen is en de upgrade meer zal kosten dan een nieuwe AW

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#22 Bericht door Jo2p »

fcapri schreef:vind het echt wel jammer dat er altijd zoveel kosten zijn op het verschepen van dingen over de plas.
velomobielen zouden veel goedkoper geraken moest er wat meer massaproductie zijn van de standaardonderdelen (tandwielen, frames, wielen, ophanging...).
Per container is het goedkoper, dus als de vm fabrikanten graag in de usa aan de bak willen, dan moeten ze de handen ineen slaan en er voor zorgen dat het per volle container gaat, de kosten zijn dan het laagst, maar het blijven extra kosten. Verder heb ik de indruk dat de wetgeving niet geheel meewerkt en getuige enkele youtube filmpjes de politie ook niet. Men is daar aan de over kant van de plas heel erg pro auto, al het andere bestaat zo ongeveer niet.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#23 Bericht door CapoJan »

Een andere oplossing: een mal verschepen en de rompdelen over de plas zelf fabriceren. Is het niet Räderwerk die dit deed (of was het Velomobiel.nl)? Als je VM's verscheept, is het grotendeels lucht die je betaalt.
Wat dat pro-auto betreft: zou dat ook weer niet verschillen van staat tot staat?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#24 Bericht door Jo2p »

CapoJan schreef:Een andere oplossing: een mal verschepen en de rompdelen over de plas zelf fabriceren. Is het niet Räderwerk die dit deed (of was het Velomobiel.nl)? Als je VM's verscheept, is het grotendeels lucht die je betaalt.
Wat dat pro-auto betreft: zou dat ook weer niet verschillen van staat tot staat?
Ik vind een mal de andere kant opsturen een riskante onderneming, je bent niet geheel op de hoogte van de daar geldende wetgeving en je hebt geen idee wat er met de mal wordt gedaan. Wat dat pro auto betreft, ze geven wel af op EU, maar strikt gezien is USA geen haar beter. Elke staat heeft zo ongeveer zijn eigen wetten. Ja, sommige staten is het verhaal aan het kantelen, maar dan wel heel erg traag.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#25 Bericht door Wouter D »

www.bluevelo.com is een gekende velomobielverdeler in de VS, zij hebben zeker een tijd zelf de quest gemaakt, geen idee of ze dat nog steeds doen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#26 Bericht door Jo2p »

Ehh, ze zitten in Canada en niet in de VS. En met het uitgesproken beleid in de VS zal exporteren naar dat land moeilijk gaan en duur worden.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#27 Bericht door Wim -de roetsende »

spruitje schreef:http://www.bluevelo.com is een gekende velomobielverdeler in de VS, zij hebben zeker een tijd zelf de quest gemaakt, geen idee of ze dat nog steeds doen.
Nee, doen ze al een tijdje niet meer. De kwaliteit was duidelijk minder dan de fietsen van velomobiel.nl.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#28 Bericht door Jo2p »

Ik zou graag van jullie willen horen of jullie de accu's uit de Orca halen als het vriest of dat jullie die laten zitten. Bij mij staan ze op dit moment binnen.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#29 Bericht door paulheyndrickx »

Jo2p schreef:Ik zou graag van jullie willen horen of jullie de accu's uit de Orca halen als het vriest of dat jullie die laten zitten. Bij mij staan ze op dit moment binnen.
Mijn e-Orca staat in de garage die in/onder het huis zit. Daar is het nooit echt koud. Batterij blijft dus zitten. Om op te laden haal ik ze er uit.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#30 Bericht door CapoJan »

Thuis staat de E-Orca ook bij mij binnen: de garage maakt deel uit van het huis. Op het werk is het een afdak. Ook daar gaat de accu er enkel uit als hij geladen moet worden. Voor LiFePo maakt die temperatuur amper wat uit.
Na ruim drie jaar heb ik - in de winter - nog 12,6 van de originele 13,2 Ah. Degelijke accu's dus.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie