Flevobike (E)-Orca

Hier kan je verschillende ligfietsen, trikes, velomobielen bespreken. 1 tread per model aub.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Flevobike (E)-Orca

#1 Bericht door CapoJan »

Fabrikant: Flevobike

Maten:
- lengte 243 cm
- breedte 78 cm
- hoogte 94 cm

Draacirkel: 600 cm (tussen muren)

Wielbasis: 125 cm

Gewicht: ong 39,5 kg (zonder e-ondersteuning)

Onderkant koetswerk uit Twintex (glasvezel/polypropyleen), bovenkant uit glasvezel/epoxy

Bijzonderheden
- besturing met twee stuurknuppels
- grote scharnierende kap voor makkelijk in- en uitstap, met schuimdeksel met minivizier
- volledig gesloten aandrijving
- Rohloff standaard (op tussenas)
- 3 x 406 (20") met kunststof velgen. Banddikte voor max 40 mm, achter 47 mm. Dit vanaf medio 2013 (voordien 35 mm vooraan).
- keramisch gecoate 90mm trommelrem op achterwiel als parkeerrem
- 2 van binnenuit afstelbare spiegels
- spanzitting (verschillende maten)

Prijs: vanaf € 7.850

Opties (de belangrijkste):
- elektrische ondersteuning (motor op tussenas, drijft de Rohloffnaaf aan; koppelsensor)
- Flevobike velomobieldakje
- standaard 70 mm SA trommelremmen, in optie 90 mm of schijfremmen (Magura Big Twin of dubbel uitgevoerd Hygia gekoppeld remsysteem)
- 12V/6,75 Ah LiIon boordstroom (standaard 6V/4 Ah) met 3 high power leds per knipperlicht (basis 1 led)
- 5V usb voeding
- bagagenet in staart

Levertijd: ongeveer 5 maanden
Bijlagen
Orca-persfoto-08.jpg
cabrio-Orca.jpg
Laatst gewijzigd door CapoJan op di 15 apr 2014, 14:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#2 Bericht door bicky »

Nog 2 foto's uit mijn archief
Bijlagen
2-IMG_1074.JPG
1-IMG_1072.JPG

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#3 Bericht door aiai »

Vooral die zwevende gele micro velomobielen op de achtergrond maken deze foto fenomenaal ;-)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#4 Bericht door CapoJan »

Praktijkervaring vind je op de blogs van Paul Heyndrickx en van mij.

Qua service: niets op aan te merken. Bij de aanvang waren er problemen met de ondersteuning van mijn Orca, maar André Vrielink heeft zich uit de naad gewerkt om het opgelost te krijgen en reed zelfs tot in Gent om de motorunit te vervangen. De verschillende Nederlandse velomobielfabrikanten lijken op dit vlak niet voor elkaar onder te doen.

Onderhoud: de teller staat nu op 4000 km en om te experimenteren heb ik de banden een paar keer gewisseld. Op het probleem met de aandrijving na (nieuw type controller en nieuwe software als allereerste) niets voorgehad. Eén keer een lekke band, maar dat ligt niet aan de Orca.

Autonomie met ondersteuning: Paul meldde 199 km met de ondersteuning op "high".

Snelheid: een Orca is vrij kort en hoog, dus aerodynamisch minder efficiënt. Die keuze voor de praktische aspecten heeft zijn gevolgen voor de prestaties. Een Orca is niet traag - een maximum van 50 en meer op vlakke weg is haalbaar - maar een kruissnelheid van 30 à 35 is realistisch.

Praktisch: door de grote openende klep is alles vlot toegankelijk. Prima voor boodschappen en om bagage mee te nemen. Ook hier weer: de keuze voor de kap maakt de Orca mechanisch wat complexer en zwaarder (versterkingen in de kap, scharnieren, ...).

Ventilatie: geen kap zoals bij de WAW standaard of bij de meeste anderen in optie, maar een schuimdeksel met minivizier is standaard en het gekende Flevobike dakje is een aan te raden optie. Het voordeel: geen probleem met aandampen en amper een beperking qua zicht. Nadeel: bij strakke zijwind waait de regen (of in het slechtste geval de sneeuw) wat binnen. Johan Vrielink fabriceerde hiervoor zijruitjes op zijn exemplaar.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#5 Bericht door bicky »

De lage instap nodigt uit om in te stappen. Als er een Orca of Versatile meerijd op een toertocht mag je er zeker van zijn dat er wel iemand ander dan de eigenaar een keer in plaats neemt.

Verder vind ik de fiets heel mooi uitgewerkt, de vorm doet me altijd beetje denken aan een Porche (weet niet waarom)
De afwerking en ingewerkte ketting heeft het grote voordeel dat je kan instappen met je kostuum zonder kans op vetvlekken.

Een topper in mijn ogen. enkel te zwaar voor mijn woonwerk verkeer.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#6 Bericht door CapoJan »

bicky schreef: De afwerking en ingewerkte ketting heeft het grote voordeel dat je kan instappen met je kostuum zonder kans op vetvlekken.
Een topper in mijn ogen. enkel te zwaar voor mijn woonwerk verkeer.
Dat eerste kan ik zeker beamen. Wat ik nu makkelijk doe, is instappen in de Orca om even een boodschap te doen. Door de keuze voor dubbelzijdige SPD-pedalen, moet ik nog fietsschoenen aantrekken, maar voor de rest kan ik er zonder omkleden mee wegrijden. Nergens blijf je hangen, nergens kan je vuil van worden. Dat is bij veel velomobielen wel anders.

Wat het gewicht betreft, zijn er twee wegen die bewandeld worden. Flevobike koos voor een (optionele) ondersteuning om de massa verteerbaarder te maken. Die ondersteuning is dan ook - volgens mij (en natuurlijk volgens hen ook) - het beste wat er te krijgen is: een motor die rechtstreeks de Rohloffnaaf aandrijft. Het nadeel is vanzelfsprekend: een ondersteuning (motor + accu) voegt weer gewicht toe.
De andere weg is ook logisch: het gewicht verminderen, maar dat is bij Flevobike blijkbaar van minder belang.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#7 Bericht door CapoJan »

Indien alles verloopt zoals voorzien, is Fietser.be na de zomer officieel verdeler voor België voor de (E-)Orca. Handig, zo'n servicepunt om de hoek. (idem dito voor de producten van velomobiel.nl, trouwens)
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#8 Bericht door paulheyndrickx »

CapoJan schreef:Indien alles verloopt zoals voorzien, is Fietser.be na de zomer officieel verdeler voor België voor de (E-)Orca. Handig, zo'n servicepunt om de hoek. (idem dito voor de producten van velomobiel.nl, trouwens)
Wat meteen een van de weinige minpunten van de Orca wegneemt.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#9 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef:De lage instap nodigt uit om in te stappen. Als er een Orca of Versatile meerijd op een toertocht mag je er zeker van zijn dat er wel iemand ander dan de eigenaar een keer in plaats neemt.
Had ik een euro gevraagd aan eenieder die in m'n Versatile heeft gezeten, dan was ik nu "schandalig rijk" geworden. :wink:

Wie virtueel eens in de Orca wil plaatsnemen, interessant filmpje van CyclesJV-Fenioux:

https://www.youtube.com/watch?v=KV7X4eNmuz0
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#10 Bericht door Ronnius »

eeuwige reiziger schreef: Had ik een euro gevraagd aan eenieder die in m'n Versatile heeft gezeten, dan was ik nu "schandalig rijk" geworden. :wink:
Het was idd schandalig geweest was je daar rijk van geworden #-o
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#11 Bericht door Jo2p »

Wellicht dat Jan hier een antwoord op heeft. Dagelijks 26km heen en terug zal wel tot gevolg hebben dat je met pech langs de weg komt te staan. Meest voorkomende zal een lekke band zijn. Maar ik heb gelezen dat het ook serieuzer kan zijn. Ik heb wel gereedschap, maar die is meer afgestemd op de Brompton en de klassieke stadsfiets. En daarvan zie ik zo op de Orca niets terug.
Mijn vraag is: wat moet je aan gereedschap meenemen voor de Orca?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#12 Bericht door CapoJan »

Dat is echt simpel: behalve lekke banden heb ik eigenlijk nog niets meegemaakt (nu 30.000 km). Reserve binnen- en buitenband, pomp en bandenlichters. Meer hoeft niet. Ik heb wel een sleutelsetje mee, maar dat is eerder om andere ongelukkigen te helpen.
Jawel: één keer breuk aan de steun van het zitje, maar een lasapparaat meeslepen is er echt over :mrgreen:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#13 Bericht door Ronnius »

Ik heb steeds een deftige voetpomp bij (met meter) die naast/onder het zitje ligt.
Doordat de achterband verschillende keren van de velg is gelopen (en onlangs ook bij een voorwiel)
heb ik een resem binnenbanden mee en ook bandenlichters (die enkel nodig zijn als je "gewoon" lek rijdt)
Verder een setje inbussleutels en sinds onlangs ook een setje torcxsleutels.
Daarnaast heb ik nu ook standaard een -> lampje <- in de Orca steken.
dat zit ergens aan het frame geklemd en kan handig zijn als je in het donker een biba moet wisselen.
Een buitenband heb ik (voorlopig) niet bij.

Er zijn ook mensen die in hun VM een deken bijhebben.
Dit om de velomobiel erop op zijn kant te leggen als een band moet gewisseld worden.
Ik zoek eerder naar een stukje gras en leg die daarop.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#14 Bericht door Jo2p »

Ronnius schreef:Verder een setje inbussleutels en sinds onlangs ook een setje torcxsleutels.
Dank voor je antwoord. Afgelopen zaterdag eens door de doe het zelf supers gelopen. Daar werd ik niet vrolijk van. Welke maten hebben jouw setje inbussleutels en setje torcxsleutels? Ik heb van beide een soort van handvat gezien met inklapbaar de nodige maten.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#15 Bericht door CapoJan »

Inbus zal wel zo ongeveer 2,5 tot 6 zijn. Torx 20, 25 en 30 mm zijn de meest gebruikte maten. Voor in de fiets heb ik van elk een setje in L-vorm. Dat is lekker compact en voldoende voor onderweg.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie