Flevobike (E)-Orca

Hier kan je verschillende ligfietsen, trikes, velomobielen bespreken. 1 tread per model aub.
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#46 Bericht door fcapri »

Ik laad ze pas op als ik ze ga gebruiken. Mijn accu is nu bijna leeg en ga ze pas opladen maandag avond om ze dinsdagochtend te gebruiken. Lithium cellen verslijten sneller als ze boven de 4.0v zitten. Zou ik ze vanavond opladen. Dan zitten mijn cellen 3 dagen op te hoge spanning

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#47 Bericht door CapoJan »

Update. Mijn E-Orca is bijna 4 jaar oud en ondertussen zijn er wat wijzigingen aangebracht bij Flevobike. De belangrijkste:
- de productie is deze zomer opnieuw gestart, maar nu bij Velomobiel Roemenië, waar ook de QuattroVelo, Quest, Strada en Milans gebouwd worden.
- koplampen worden nu allebei met één schakelaar bediend, met twee standen voor de lichtsterkte.
- de ondersteuning werkt nu met een 48 V LiIon accu van 678 Wh (voordien 36 V LiFePo4). Dat zal een heel behoorlijk bereik geven.
- het 6 V systeem voor de verlichting wordt niet meer aangeboden. Nu is er enkel 12 V (73 Wh). In de praktijk werd in het verleden toch enkel 12 V geplaatst (dixit Flevobike).
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#48 Bericht door CapoJan »

Update van Flevobike.

De onderkuip (het zwarte deel) wordt nu niet meer van Twintex gemaakt, maar van een mix van carbon met Innegra. Carbon is licht en stijf, Innegra zorgt voor de veiligheid (carbon versplintert bij impact) en elasticiteit. Ook de bovendelen worden van hetzelfde materiaal gemaakt. Nog een verschil met de Dronten-productie: geen gelcoat meer, maar nu - zoals bij zowat alle velomobielen - met lak gespoten.

Gedaan met de kunststof gietwielen: nu zijn het de spaakwielen die we van elke andere velomobiel kennen. Gevolg is dat de stabiliteit bij hogere snelheid verbeterd is. Nadeel is puur esthetisch, hoewel het er volgens mij ook helemaal niet slecht uit ziet.

Op dit moment een extreem lange leveringstermijn (9 maanden tot een jaar), maar in de loop van 2019 zou dat moeten gereduceerd worden tot 3 maanden.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#49 Bericht door CapoJan »

Minder goed nieuws van bij Flevobike:

Voorlopige verkoopstop Flevobike Orca

Wij onderzoeken momenteel of we verder gaan met de productie en verkoop van de Flevobike Orca. Een verdere voortzetting van de huidige verkoop- en productieactiviteiten is voor ons helaas niet langer rendabel: te kleine aantallen en daardoor hoge productiekosten.

Het besluit om te stoppen met de verkoop van de Orca heeft geen effect op de lopendeorders, deze worden conform onze afgegeven orderbevestigingen uitgeleverd. Nieuwe orders worden (voorlopig) niet aangenomen.

Voor bezitters van een Orca geldt dat de garantie, beschikbaarheid van reserveonderdelen, onderhoud en reparaties zo lang als nodig door Flevobike en haar dealers zal worden ondersteund.

Wij geloven nog steeds dat de ORCA een geweldige toekomst kan hebben, zeker gezien de huidige CO2-discussie. Daarom bekijken wij ook de mogelijkheden om de gehele productie en verkoop van de Orca over te dragen aan een nieuwe partner. Mocht u een serieuze kandidaat weten die interesse heeft, dan zouden wij graag met deze in contact komen.


Zodra er meer bekend is over onze definitieve beslissing met betrekking tot de Flevobike Orca, zullen wij dit melden.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Thomas D
Junior
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 12 apr 2019, 10:38
Postcode: 8800
Velomobiel: WAW 428 - 2019
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#50 Bericht door Thomas D »

Had ik ook al gezien. Hoewel het niet van invloed is voor mij, vind ik het jammer dat dergelijk mooi en sterk product op deze manier moeilijkheden ondervindt.
Hopelijk vinden ze een structurele oplossing.

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#51 Bericht door paulheyndrickx »

Slachtoffer van de speedelec? Een Orca met speedelec allures lijkt me grote voordelen te hebben: droog en comfortabel . Maar die pas dan weer niet in het huidige beleid terzake.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike (E)-Orca

#52 Bericht door CapoJan »

Ja, enkele problemen daarmee, he. Het staat expliciet in de wegcode dat een speed pedelec maar twee wielen kan hebben (in België), dus dat kan al niet. Daarnaast moet zoiets ook gehomologeerd raken en dat kost behoorlijk wat centen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie