Ervaringen 250mm snek?

Alles aangaande roeifietsen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Ervaringen 250mm snek?

#1 Bericht door hmmm »

Beste collega roetsers,

Op mijn 222 heb ik een 220mm snek, een keuze waar ik geen spijt van heb, daar ik toch regelmatig een heuveltje tegenkom met de roeifiets. In de Ardennen heb ik al enkele keren de meest lichte versnelling gebruikt, waarbij mij steeds het gevoel bekroop dat ik mijzelf tegen 6 kilometer per uur de desbetreffende heuvel aan het optrekken was.

Binnenkort plan ik een fietsvakantie, waarbij ik de Pyreneeën 2x zal oversteken. De verleiding is groot om daar 2 leuke bergpassen in te steken, maar dan komt de twijfel of dat verstandig is met de roets mét bagage. Een 250mm snek is eventueel een (dure) optie, maar of mij dat zoveel helpt eenmaal ik tegen 5-7 km/u aan het zwoegen ben? Nog trager lijkt het mij helemaal hels om te roetsen, dan val je écht stil iedere slag :oops:. Anderzijds moet ik met de huidige 220mm snek eigenlijk minstens zo'n 7km/u kunnen aanhouden wil ik nog enigszins een fatsoenlijk slagritme kunnen vasthouden.

Ook schuurt het aandrijfkoord nu al stevig onderaan het stoeltje in de lichte verstellingen. Vermoedelijk heeft het weinig effect op de efficiëntie, maar psychologisch lijkt het alsof de helft van mijn energie verloren gaat in het schuren van een sleuf aan de onderzijde van het zitje :lol:.

Heeft er iemand ervaring die hij wilt delen? Iemand die mij wat wijzer kan maken? Lastige keuze!

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Ervaringen 250mm snek?

#2 Bericht door Pleeboy »

Even vragen aan derk hoeveel kleiner je verzet wordt, want ik weet het niet, denk wel dat je zonder grotere snek te voet zal moeten of dat je anders je knieen kapot doet...
Onderaan het stoeltje een teflon blokje kleven. Veel energie zal je niet verliezen, levensduur vd dyneemakoord daarentegen...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Ervaringen 250mm snek?

#3 Bericht door bicky »

ik heb een 209 met 250mm snek
Onder het stoeltje zit er een rolletje dat de kabel geleid bij de lichtste versnelling.
Als ik naar het werk rijd moet ik altijd een helling op en dat valt goed mee, heb nog nooit het gevoel gehad dat ik versnellingen te tekort had.
Had wel ergens gelezen dat de Retourelastiek sneller zou verslijten
Bijlagen
foto van 209 op rowingbike.com
foto van 209 op rowingbike.com
Capture.JPG (23.05 KiB) 4109 keer bekeken

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: Ervaringen 250mm snek?

#4 Bericht door hmmm »

Bedankt voor de reacties!

Een 250mm snek lijkt mij dan niet onverstandig, beter een overschot aan versnellingen dan een tekort :). Afstappen en te voet omhoog zou een te grote bluts in mijn ego betekenen ;).

Jammer dat de 222 zo geen rolletje heeft (en volgens mij ook geen optie toe), maar een blokje teflon (waar haal ik dat nu weer vandaan?) is wel een goed idee om slijtage aan het koord tegen te gaan. Wat zou de reden zijn dat de retourelastiek sneller zou slijten bij een grotere snek? Ik kan niet direct een reden verzinnen.

Haha, vandaag nog een rondje gaan roetsen met een aantal stevige hellingen. Naar mijn gevoel was ik erg intensief bergop aan het roetsen. Thuis bleek ik op strava voor die segmenten helemaal achteraan gerangschikt te staan (95ste van de 100 ofzo) :lol:. Ouch. We zullen het maar op de handicap van de roets steken...

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Ervaringen 250mm snek?

#5 Bericht door Pleeboy »

Zo'n rolletje valt wel te monteren met een (verwijderbare) beugel, blokje teflon eens horen bij eeen grote doe het zelf of industrieele handelaar van machines, lagers enzo...
Des te kleiner het verzet, des te meer elastiek op de snek. Deze elastiek rekt uit als hij op de snek komt (korter dan het dyneema) dus ook sneller versleten. Maar een elastiek verslijt niet zo snel dus neem ipv 5000km dat het 4000km zal worden ofzo...
Verzet wordt 14% kleiner. Met een 220mm snek is de kortste afstand van een slag 196cm, met een 250mm wordt dat 172cm. Lijkt niet veel, maar met een 178mm snek is het 245cm en dat is een serieus verschil met de 220mm snek!
Ik denk dat met hetzelfde slagtempo de snelheid van 7km/u toch naar 4-5km/u zal gaan...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: Ervaringen 250mm snek?

#6 Bericht door hmmm »

Als je het zo in cijfers uitdrukt is er nog weinig reden om te twijfelen :). Bedankt om het zo uit te rekenen Pleeboy, dat was zelfs niet in mij opgekomen.

Met die elastiek doe ik (nu in de wintermaanden?) toch een stuk minder lang hoor. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, heeft de elastiek het laatst minder lang uitgehouden dan het 4mm dyneema (al heb ik dat na 1600km natte en vooral modderige omstandigheden ineens maar mee vervangen). De elastiek daarvoor heeft het ook maar zoiets uitgehouden, al helpt het niet dat mijn snek vol met zand/modder hangt.

Nog even geduld voor mooi stralend lenteweer 8). Mijn roets kan minder goed tegen slecht weer dan ik.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Ervaringen 250mm snek?

#7 Bericht door bicky »

hmmm schreef:Nog even geduld voor mooi stralend lenteweer 8). Mijn roets kan minder goed tegen slecht weer dan ik.
Idem hier. Ik kocht de mijne in oktober. net als het weer minder wordt.
Gelukkig heeft de zachte winter al voor paar mooie roets dagen gezorgd.

Dit weekend terug een mooie rit lang de binnenwegels rond Tielt. Windstil, droge weg, geen verkeer en 8°C.
Relaxen en fitnessen tegelijk, zalig 8)

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Ervaringen 250mm snek?

#8 Bericht door Pleeboy »

Fiets weggezet in het lichtste verzet? Of bij lange tijd zelfs loshaken en ergens onder stoeltje vasthaken om spanning vd elastiek weg te nemen...
Tja bij mij was het 3 maand met de 222, en dat was toen 5000 km :wink:
Hopenlijk doe ik binnenkort weer zoveel kms :-)
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Plaats reactie