richtlijnen voor de drie- vierwieler

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

#16 Bericht door scuri »

fcapri schreef:
@ scuri: in het buitenland kan je gewoon je fiets inschrijven als speed pedelec met de technische fische van de motor (typegoedkeuring van een onderdeel of technische eenheid). belgie hanteerd de typekeuring voor het complete voertuig en dat COC is gekoppeld aan de inschrijving. een standaard fiets met een gekeurde ebike motor kan je in be niet inschrijven omdat die standaard fiets geen COC heeft.
Zo, dat is interessant. Ik ging er steeds vanuit dat gans de fiets onderhevig was aan een COC-plicht. Strange.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

#17 Bericht door fcapri »

misschien dat ze in het buitenland gemakkelijker een COC afgeven op basis van de gegevens van de motor.
in principe maakt het toch niet uit wat voor fiets eraan hangt. elke fiets is quasi gelijk aan een andere:
-diamant frame kader (alu-staal-carbon)
-2 wielen (afmeting van het wiel is bepalend voor de snelheid, maar die meeste kits hebben een hub motor in het wiel en is dus bepaald), aangezien speed pedelec enkel in de wet voorzien zijn als 2wielers, hoef je geen andere specificatie te voorzien
-2 remmen (verplicht door de wet)
-zadel, stuur en 2 pedalen.

met een gewone koersfiets haal je ook +45km/h en de hoeft geen COC te hebben, en een ondersteunende fiets mag niet op de baan zonder. ik kan best begrijpen dat het ze hetaantal zelfbouwdingen willen beperken want iedereen kan iets electrisch bouwen dat 60-70-90...km/h kan.

als je een kit koopt met een technische fische erbij die zegt:
-motor 250W
-diameter wiel 28"
-controller 250W, max 200rpm
-10Ah accu 36V

dan kan die setup in principe maar 25km/h rijden en dat maakt niet uit of dat in een herenfiets, damesfiets, koersfiets, MTB... zit.
200rpm voor een 28" wiel is 26,8km/h.
ga met je fiets naar een politiekantoor/keuring, dat die ff kijken of alles in orde is, eventueel eens op de rollen en hopla, COC in uw handen dat ge kunt inschrijven.
de spullen die je in de handel kan kopen vind ik al veel erger. je koopt een pedelec van 25km/h in de winkel, je koopt de dongle om die op te drijven, plug and play rijd je ineens 45km/h

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

#18 Bericht door scuri »

fcapri schreef:
misschien dat ze in het buitenland gemakkelijker een COC afgeven op basis van de gegevens van de motor.
in principe maakt het toch niet uit wat voor fiets eraan hangt. elke fiets is quasi gelijk aan een andere:
-diamant frame kader (alu-staal-carbon)
-2 wielen (afmeting van het wiel is bepalend voor de snelheid, maar die meeste kits hebben een hub motor in het wiel en is dus bepaald), aangezien speed pedelec enkel in de wet voorzien zijn als 2wielers, hoef je geen andere specificatie te voorzien
-2 remmen (verplicht door de wet)
-zadel, stuur en 2 pedalen.

met een gewone koersfiets haal je ook +45km/h en de hoeft geen COC te hebben, en een ondersteunende fiets mag niet op de baan zonder. ik kan best begrijpen dat het ze het aantal zelfbouwdingen willen beperken want iedereen kan iets electrisch bouwen dat 60-70-90...km/h kan.

als je een kit koopt met een technische fiche erbij die zegt:
-motor 250W
-diameter wiel 28"
-controller 250W, max 200rpm
-10Ah accu 36V

dan kan die setup in principe maar 25km/h rijden en dat maakt niet uit of dat in een herenfiets, damesfiets, koersfiets, MTB... zit.
200rpm voor een 28" wiel is 26,8km/h.
ga met je fiets naar een politiekantoor/keuring, dat die ff kijken of alles in orde is, eventueel eens op de rollen en hopla, COC in uw handen dat ge kunt inschrijven.
de spullen die je in de handel kan kopen vind ik al veel erger. je koopt een pedelec van 25km/h in de winkel, je koopt de dongle om die op te drijven, plug and play rijd je ineens 45km/h
Volledig akkoord met jouw redeneringen.
Je ziet a.h.v. jouw logische denkwijze hoe hypocriet die wetgeving gemaakt is, COC is complete overkill want alles qua veiligheid is eigenlijk hetzelfde als een elektr. fiets tot 25 km/h; de fietsindustrie gaat plots geen tank bouwen voor een e-assist-moteurke die tot 45 km/h kan meeduwen, het zijn dezelfde kaders, remsystemen, derailleurs, enz. En i.d.d., moeten koersfietsen plots ook een COC-plicht? Neen toch. Die maken ze zelfs zo licht mogelijk. Bovendien mag geen énkele fiets onveilig gemaakt worden, dat is een technische basisvereiste. En, als men een e-kit koopt is deze óók aan allerlei EU-regels gebonden.
Ja, natuurlijk moeten er veiligheidseisen zijn opdat er geen zotten gevaarlijke rijwielen beginnen maken voor op de openbare weg - anders wordt het Mad Max (al kan men met gewone auto's ook al criminele toeren uithalen) - maar dat men eerst eens die tussenvormen erkent (énkel trapondersteuning) en dan zo verder werkt aan veiligheidsspecificaties voor zover dat nog nodig is, want eigenlijk bestaan ze allemaal al. Zo zal het als vanzelve daaruit komen dat, als men à 90 km/h wil sjeezen, men het rijwiel dusdanig veilig zal moeten bouwen dat het in een hogere categorie zal vallen, dus bvb. écht brom/motor/... fiets moet worden indien nodig. Dat moeten technici dan OBJECTIEF vaststellen - daar knelt al het schoentje natuurlijk.
PS:
(Koopt men een e-motor met ondersteuning tot 25 km/h, moet men niet naar de politie voor coc, ook al rijdt de fiets ietske harder, er is tolerantie).
(In de EU-verordening 168/2013 is ook opgenomen dat opdrijven illegaal is).
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

#19 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef: @ scuri: in het buitenland kan je gewoon je fiets inschrijven als speed pedelec met de technische fische van de motor (typegoedkeuring van een onderdeel of technische eenheid). belgie hanteerd de typekeuring voor het complete voertuig en dat COC is gekoppeld aan de inschrijving. een standaard fiets met een gekeurde ebike motor kan je in be niet inschrijven omdat die standaard fiets geen COC heeft.
Dit is wel een beetje te kort door de bocht. In Nederland kan je geen nummerplaat ontvangen voor een zelf omgebouwde speedelec als je niet eerst langs de RDW bent langs geweest. Schijnbaar moet je voor zo'n keuring diep in de buidel tasten: er worden bedragen genoemd van 1.000 euro en meer.

België hanteert op dat vlak geen strengere voorschriften dan andere EU-landen om de eenvoudige reden dat er voor voertuigen categorie L1e - B, waartoe de speedelec behoort, Europese bepalingen bestaan die een typegoedkeuring voorzien (richtlijn 2002/24/EG). Deze typegoedkeuring slaat op het hele voertuig. Daarenboven moet de speedelec in dat geval voldoen aan o.m. de veiligheidsnormen zoals opgesteld in EN 15194 EPAC.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

#20 Bericht door fcapri »

ja, allemaal goed en wel, schone richtlijn ook. maar dit gaat allemaal over 'nieuwe' voertuigen.
waar staat dat ik mijn fiets uit 1991 niet mag uitrusten met een hub motor en accu?
deze richtlijn geld niet voor:
...
e) voertuigen die reeds in gebruik zijn vóór het tijdstip
waarop Richtlijn 92/61/EEG van toepassing wordt.
verder spreken ze ook vaak over homologatie van voertuigen, onderdelen of afzonderlijke technische eenheden.
ze kunnen dus perfect een homologatie afgeven voor een hubmotor, zijn controller en de accu als 1 technische eenheid om te kunnen inbouwen in een 2wielige fiets.
wat ik hierboven ook al aanhaalde.

als een fabrikant een 'kit' maakt met een 28"wiel met 350W motor, een controller, een display en een accupack waarbij het ding enkel werkt als je trapt en waarbij de ondersteuning compleet stopt op 45km/h als zijnde een S-pedelec.
maakt het daarbij uit dat de fietskader (alu-staal-carbon), zijn ketting, zijn spatborden, zijn verlichting ook in het COC worden opgenomen? en waar trek je de grens als je aanpassingen gaat doorvoeren door :
-het stuur te veranderen
-andere verlichting
-spatborden toevoegt/verwijderd
-andere remblokjes of totaal andere remmen steekt (bv voorwiel eruit en eentje erin met schijfrem)
-gewone voorvork vervangt door een afgeveerde,
-meer/minder versnellingen monteerd door vooraan bladen toe te voegen of een andere cassette te steken
...

het is een absurde wetgeving die nu totaal onhaalbaar is. en zoals het er nu naar uit ziet, wordt dit de dood van de speed pedelec. die moet een brommerrijbewijs hebben, een verzekering, een helm, zal op bepaalde plaatsen niet mogen rijden (in NL nog veel erger).
ben je beter af met een electrische scooter

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

#21 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef:ja, allemaal goed en wel, schone richtlijn ook. maar dit gaat allemaal over 'nieuwe' voertuigen.
waar staat dat ik mijn fiets uit 1991 niet mag uitrusten met een hub motor en accu?
[-X Niet uit het oog verliezen dat richtlijnen 92/61/EEG en 2002/24/EG van toepassing zijn op motorvoertuigen. Als je een rijwiel uitrust met een motor sterker dan 250W, verander je de aard van het voertuig. Dan maakt het niet uit hoe oud je fiets is om de eenvoudige reden dat je fiets toen niet gemotoriseerd was.
fcapri schreef: verder spreken ze ook vaak over homologatie van voertuigen, onderdelen of afzonderlijke technische eenheden.
ze kunnen dus perfect een homologatie afgeven voor een hubmotor, zijn controller en de accu als 1 technische eenheid om te kunnen inbouwen in een 2wielige fiets.
wat ik hierboven ook al aanhaalde.
Om het eens volks te zeggen: "Als mijn tante kloten had, dan was ze mijn nonkel..." Kijk, we kunnen dan wel uitgaan van veronderstellingen, maar uiteindelijk brengt dat ons nergens. Ik verwed er mijn hoofd immers op dat we de eerstkomende jaren geen ingrijpende veranderingen moeten verwachten in de Europese bepalingen. Daarvoor maalt de administratieve mallemolen op dat niveau net iets te traag. :x
fcapri schreef:als een fabrikant een 'kit' maakt met een 28"wiel met 350W motor, een controller, een display en een accupack waarbij het ding enkel werkt als je trapt en waarbij de ondersteuning compleet stopt op 45km/h als zijnde een S-pedelec.
maakt het daarbij uit dat de fietskader (alu-staal-carbon), zijn ketting, zijn spatborden, zijn verlichting ook in het COC worden opgenomen? en waar trek je de grens als je aanpassingen gaat doorvoeren door :
-het stuur te veranderen
-andere verlichting
-spatborden toevoegt/verwijderd
-andere remblokjes of totaal andere remmen steekt (bv voorwiel eruit en eentje erin met schijfrem)
-gewone voorvork vervangt door een afgeveerde,
-meer/minder versnellingen monteerd door vooraan bladen toe te voegen of een andere cassette te steken
...
Fietsen vallen onder de CEN-normen, terwijl EPAC geldt voor speedelecs. Als ik het goed begrepen heb, is EPAC toch wel van een andere categorie.
fcapri schreef:het is een absurde wetgeving die nu totaal onhaalbaar is. en zoals het er nu naar uit ziet, wordt dit de dood van de speed pedelec. die moet een brommerrijbewijs hebben, een verzekering, een helm, zal op bepaalde plaatsen niet mogen rijden (in NL nog veel erger).
ben je beter af met een electrische scooter
Ik kan me moeilijk vinden in dat doemdenken, omdat veel mensen iets willen kopen dat kant-en-klaar is. Geen gedoe, geen geknutsel, geen gesleutel. Een speedelec dus met alle toeters en bellen. Ik betwijfel ook of er nog veel mensen zijn die geen rijbewijs bezitten. Bij nader inzien blijkt het trouwens dat je in België voor een speedelec geen speciale verzekering moet nemen. Sedert de invoering van de nieuwe wetgeving zie ik trouwens steeds meer speedelecs met nummerplaat. Ook vandaag bij mijn fietstocht naar Gent.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

#22 Bericht door Jo2p »

eeuwige reiziger schreef:Dit is wel een beetje te kort door de bocht. In Nederland kan je geen nummerplaat ontvangen voor een zelf omgebouwde speedelec als je niet eerst langs de RDW bent langs geweest. Schijnbaar moet je voor zo'n keuring diep in de buidel tasten: er worden bedragen genoemd van 1.000 euro en meer.
Volgens de site van de RDW euro 55,00.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

#23 Bericht door Jo2p »

Wat een gedoe allemaal. Moet je dan ook papieren bij je hebben waaruit blijkt dat je "gehomologeerd" bent. Van buitenaf is dat niet te zien, of is het dan zo dat je een nummerplaat hebt?
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

#24 Bericht door eeuwige reiziger »

Jo2p schreef: Volgens de site van de RDW euro 55,00.
Voor 55 euro reiken ze heus geen COC uit, hoor. Echt niet.
Jo2p schreef:Wat een gedoe allemaal. Moet je dan ook papieren bij je hebben waaruit blijkt dat je "gehomologeerd" bent. Van buitenaf is dat niet te zien, of is het dan zo dat je een nummerplaat hebt?
Ja, de producent zal bij iedere speedelec de nodige documenten moeten afleveren.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

#25 Bericht door CapoJan »

Mannekes, kijk eens naar de titel van dit draadje? We wijken weer mijlenver af. Zo is het moeilijk om de informatie netjes gebundeld te houden :shock:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

#26 Bericht door Mugtango »

Om even terug te komen op het oorspronkelijke doel van deze topic:

er wordt oa gesproken van de plaats die je op de rijweg dient in te nemen. Op dit forum werd al vaak genoeg aangehaald dat een velomobiel eigenlijk op de rijweg hoort, maar (indien breedte < 1 m) op het fietspad mag. De discussie die ik hier zelden zie voeren is: wat met een trike, bakfiets,.... ook dat zijn per definitie rijwielen en geen 'fietsen'. Een foldertje van de Brugse politie heeft het wel eens over bakfietsen en ze trekken de regel idd door: 3 of 4 wielers horen op de rijbaan, maar mogen volgens bovenstaande uitzondering op het fietspad. Over de trike terug geen woord, maar laten we maar aannemen dat die onder de zelfde verordening valt.

bron : https://www.brugge.be/infofolder-kinder ... oeren-2016
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
frank8265
Junior
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 19:09
Postcode: 4554bl
Fiets: Trident Stowaway
Locatie: Westdorpe
Contacteer:

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

#27 Bericht door frank8265 »

Mugtango schreef:Om even terug te komen op het oorspronkelijke doel van deze topic:

er wordt oa gesproken van de plaats die je op de rijweg dient in te nemen. Op dit forum werd al vaak genoeg aangehaald dat een velomobiel eigenlijk op de rijweg hoort, maar (indien breedte < 1 m) op het fietspad mag. De discussie die ik hier zelden zie voeren is: wat met een trike, bakfiets,.... ook dat zijn per definitie rijwielen en geen 'fietsen'. Een foldertje van de Brugse politie heeft het wel eens over bakfietsen en ze trekken de regel idd door: 3 of 4 wielers horen op de rijbaan, maar mogen volgens bovenstaande uitzondering op het fietspad. Over de trike terug geen woord, maar laten we maar aannemen dat die onder de zelfde verordening valt.

bron : https://www.brugge.be/infofolder-kinder ... oeren-2016
Bedankt voor de link! Die folder staat op m'n gsm voor als ik op de trike ga forensen.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: richtlijnen voor de drie- vierwieler

#28 Bericht door fcapri »

alle 3 en 4 wielers zijn rijwielen. daar is geen sprake van een velomobiel, bakfiets, trike... vanaf 3wielen ben je een rijwiel.
enkel een fiets (in het frans bicyclette of TWEEwieler) heeft 2 wielen.
eigenlijk gaat het in die links over trikes dus, aangezien je bij 3wielers dus reflectoren aan de pedalen moet hebben. beetje nutteloos bij een velomobiel hé

je moet ook dus uiterst rechts op de rijbaan rijden. al 2dagen oprij een auto gehad die achter mij zit te claxoneren omdat ik op de rijbaan rijd (doordat ik paar 100meter terug van het verhoogd fietspad af moest omdat er een auto op geparkeerd staat!!!)

Plaats reactie