Rechte lijn

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
peppe
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: do 07 apr 2005, 22:54
Postcode: 3000
Locatie: Leuven
Contacteer:

Rechte lijn

#1 Bericht door peppe »

Vraagje,

Zoals sommige al weten ben ik nog niet in't bezit van een ligfiets.
Toch wil ik de vraag al stellen (zo word ik toch wat meer aktief op dit forum :-) )
Is het perfect mogelijk om met een ligfiets over een witte lijn te rijden zonder hiervan af te wijken?
Ik neem aan dat bij een gewone bukfiets dit perfect mogelijk is, maar bij een ligfiets zie je toch niet echt of je op de lijn rijdt of wel?
Hopelijk ben ik wat duidelijk in mijn vraagje.
My dream: De challenge Seiran

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: Rechte lijn

#2 Bericht door WFvN »

peppe schreef:Vraagje,

Zoals sommige al weten ben ik nog niet in't bezit van een ligfiets.
Toch wil ik de vraag al stellen (zo word ik toch wat meer aktief op dit forum :-) )
Is het perfect mogelijk om met een ligfiets over een witte lijn te rijden zonder hiervan af te wijken?
Ik neem aan dat bij een gewone bukfiets dit perfect mogelijk is, maar bij een ligfiets zie je toch niet echt of je op de lijn rijdt of wel?
Hopelijk ben ik wat duidelijk in mijn vraagje.
Ken je het programma 'te land, te zee en in de lucht'?
Ken je het onderdeel waarbij ze over een balk moeten fietsen?
Ja? Met een ligfiets gaat dat ook. In het verleden hebben ook wel ligfietsen meegedaan bij dat onderdeel.

Met élke tweewielige fiets rijd je géén perfect strakke rechte lijn. De reden is dat je constant bezig bent met evenwicht houden. Je voorwiel 'slingert' altijd wat heen-en-weer. Met bukfiets of ligfiets is dat niet anders.

Maar dan qua zicht: Ook met de ligfiets kan ik gewoon netjes rechtuit rijden over een streep. Geen probleem.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#3 Bericht door GeertJ »

WFvN schreef:Met élke tweewielige fiets rijd je géén perfect strakke rechte lijn. De reden is dat je constant bezig bent met evenwicht houden. Je voorwiel 'slingert' altijd wat heen-en-weer. Met bukfiets of ligfiets is dat niet anders.
Dat is ook de reden dat wanneer je met je fiets in een tramspoor komt, je bijna direct valt. Fietsen is eigenlijk constant uw evenwicht zoeken.
WFvN schreef:Maar dan qua zicht: Ook met de ligfiets kan ik gewoon netjes rechtuit rijden over een streep. Geen probleem.

De truuc is om een vast punt van de ligfiets (bvb buisje waar voorderaileur op zit) op de lijn te plaatsen. Dan gaat dat perfect! Mss dat het in het begin wel wat raar is natuurlijk, maar dat wen je rap.
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gast

#4 Bericht door Gast »

Veldcrosser Eric De Vlaeminck, broer van Roger, reed vroeger met de crossfiets op een treinrail. Metersver, zonder eraf te gaan. En een rail heeft dan nog eens een bol oppervlak bovenaan. Ik ben zeker dat er nog andere fietser-kunstenaars dit kunnen.
Maar of dit met een ligfiets lukt? Ik zie alleszins de onderkant van mijn voorwiel niet, laat staan mijn achterwiel. Met de ligfiets rijd ik op gevoel. Ik kan wel mooi rechtuit als dat moet, maar of de wielen daarbij op de juiste plaats zitten waar ik ze zou willen zitten hebben??

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#5 Bericht door graddus »

Net als Eric de Vlaming zul je hierop moeten oefenen. Het is niet omdat je je wiel niet ziet dat je je niet op een punt kunt concentreren. Het is trouwens zowiezo een feit dat je je onmogelijk kunt balanceren wanneer je je concentreert op je fiets zelf, je hebt een punt liefst zo ver mogelijk nodig. Als je rechtuit wilt fietsen zul je ver voor je uit moeten kijken, zoals elke beginnende flevobiker je zal kunnen vertellen. Ga je dichterbij kijken, bijvoorbeeld naar je ronddraaiende voeten vlak voor je, dan ga je geheid de mist in.

Gebruikersavatar
renaat
Helper
Berichten: 360
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
Postcode: 9820
Fiets: M5 CLR
Locatie: Merelbeke
Contacteer:

#6 Bericht door renaat »

Ik denk ook dat je met een ligfiets perfect op een lijn kunt rijden maar ... je moet wel perfect rondjes kunnen trappen. Ik bedoel daar mee dat je gelijkmatige omwentelingen moet kunnen maken met de trappers.
Als ik begint te stampen op de pedalen (optrekken) dan merk ik dat ik meer slinger en het zou kunnen dat onder deze omstandigheden een ligfiets er wat meer last van heeft dan een bukfiets. Dit komt volgens mij door de hogere positie van de pedalen en misschien ook wel doordat de pedalen helemaal vooraan zitten en niet meer quasi in het midden van de fiets.


Greetz,
renaat

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#7 Bericht door graddus »

Wanneer je op een gewone fiets begint te wringen gaat het ook niet lukken hoor Renaat. Trouwens leuk om je weer eens te horen.

Gebruikersavatar
mathias
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
Postcode: 9050
Fiets: Rode Challenge Hurricane
Locatie: gentbrugge
Contacteer:

#8 Bericht door mathias »

gewoon die lijn denkbeeldig de hoogte in trekken en op het moment dat ge die denkbeeldige lijn precies daar voelt waar het zonlicht (bij mij toch) nooit schijnt weet ge dat ge precies op de lijn aant rijden zijt :lol: ale toch als ge schoon recht op uwen velo zit :wink:
Mathias

Gesloten