Toer de Flandre
-
- Supporter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: di 01 nov 2011, 22:57
- Postcode: 9100
- Fiets: Decathlon 150€
- Contacteer:
Toer de Flandre
20/7, 7u vertrek in Sinaai, 10.15 Brugge, 13.00 Gent, 17.15 Brussel, 21.00 Leuven, 00.45 Hasselt, 7.00 Antwerpen, 21/7 09.00 aankomst Sinaai.
Afhankelijk van de bron: 422, 409 of 397km, 19km gemiddeld (15.5 incl rusttijden), 22.10u gereden, 5.01 stilgestaan. Ik kom er net wat door, nog beetje stijf aan de bovenbenen.
- dmd
- Kopman
- Berichten: 687
- Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
- Postcode: 9041
- Locatie: Oostakker
- Contacteer:
Re: Toer de Flandre
Mooie trip, mijn dagrecord is 290km, en daar was ik al redelijk kapot van
Gaat het rijden van deze toer uit van een of andere organisatie? Questie van de foto`s ed...
Gaat het rijden van deze toer uit van een of andere organisatie? Questie van de foto`s ed...
Quest 581 - M5 CHR
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3865
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Toer de Flandre
Interessant.
Misschien niet om ze in 1 keer te rijden, maar wel om een route te hebben van stad naar stad volgens de beste route.
Heb je deze route ook in gpx of in gedetailleerd formaat.
zijn er dingen die je zou aanpassen. slechte stukken, trage stukken, ...??
Misschien niet om ze in 1 keer te rijden, maar wel om een route te hebben van stad naar stad volgens de beste route.
Heb je deze route ook in gpx of in gedetailleerd formaat.
zijn er dingen die je zou aanpassen. slechte stukken, trage stukken, ...??
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Toer de Flandre
in het begin dat ik ligfietste had ik het genoegen te mogen deelnemen aan sluis-bologne-sluis: 360 km op één dag. nu zou ik het niet meer uit mijn benen krijgen, vrees ik
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
-
- Supporter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: di 01 nov 2011, 22:57
- Postcode: 9100
- Fiets: Decathlon 150€
- Contacteer:
Re: Toer de Flandre
@dmd:
- eigen initiatief
- is begonnen na een documentaire over de Duitse opmars in mei 40, burgers gingen op de vlucht en werden ingehaald. Ik vroeg me af hoe ver ik zou raken, of ik ze zou kunnen voorblijven, als 'den duts' nog eens binnenvalt. Vandaar het idee om eens te kijken hoe ver je raakt met de fiets op 24uur. Eerste plan: bergaf, wind mee en goede fietspaden, slaapzak mee en rijden maar naar Holland. En je dan laten ophalen met de auto. Maar dat is dan, was geschat, 400-600 km autobollen voor de thuisploeg om eens een experiment uit te voeren. Vandaar het idee: rijd een rondje (dan is de afstand geschat 50-150 km auto). En dat is dan uiteindelijk de provinciehoofdsteden geworden.
- ik heb wel wat 'foto's' als bewijsmateriaal maar wou dit geëerde forum niet misbruiken met mijn nepprestatie. Hier zitten gasten die veel straffer dingen doen.
- de zin 'eigen initiatief' slaat op het 'individuele aspect', al kan je wel in groep fietsen. Waar het me om ging is dat je alles zelf moet doen dus ook bevorading. Drank en eten meesleuren bergop scheelt een slok op de borrel. De back-up is gewoon iemand die in geval van 'opgave' je kan komen halen (al kan je ook treinen of afbreken en de kortste weg naar huis nemen als het nog gaat)
@bicky:
- via mapsource heb ik de routevoorbereiding en het traject. Ik begin in Sint-Niklaas wat 'op de route' ligt.
- het denkwerk vooraf over eerst 'bergop' of 'bergaf' en 'wind mee' of 'wind tegen' (links of rechtsom, eerst naar Hasselt of eerst naar Brugge) is iets waar ik over blijf twijfelen (2006 eerst naar Hasselt, nu eerst naar 'Brugge'). Nu heb ik eerder een voorkeur voor rechtsom. Het stuk Gent-Brussel was lastig naar hellingen en kwam midden op de dag.
- juni/ juli lijken me de perfecte maanden (vroeg licht, laat donker).
- Een aparte studie is het weer: niet te warm en niet te veel wind, maar ook geen koude nacht. Ik reed nu op 20/7 van 7 uur tot 21/7, 9uur. En dan is het stuk naar Brussel op het warmste van de dag.
- Voordeel was dat ik 's nachts het stuk langs het Albertkanaal naar Antwerpen reed (geen verkeer, vlak, geen zoektocht...). Al is dat kanaal wel wat tegengevallen ('eenden' en 'konijnen' bij de dageraad) omdat het jaagpad soms onderbroken is door bedrijven of werken (als je het weet/ kent valt het wel mee, maar om 4uur met een nachtwaker staan bellen is niet echt prettig). Hier had ik ook een optie voorbereid over Diest, Lier... maar dat is door de stille Kempen bij nacht en dat is weer wat kaartlezen en bergop-bergaf in ruil voor wat luttele km's minder.
- In tegenstelling tot 2006 dat eerder een toeristische rit was (bij vrienden langs...) heb ik nu nog meer gekozen voor de korte weg (nationale verbindingswegen), niet het meest prettige fietsen maar er zijn fietspaden, wegwijzers, ligt tamelijk recht... Al ben ik ook weer afgestapt van mijn planning bv door tussen Brugge en Gent toch langs het kanaal te fietsen (extra kilometers maar mooier, vlak...).
- kennissen coureurs hebben het ook eens gedaan maar die zijn niet door Brussel gegaan en niet tot in het centrum. Dat is een van de nadelen. Fietsen in de steden gaat niet zo snel. Zeker niet als de Gentse Feesten net beginnen of er een prins gaat worden gekroond of men in Aalst een criterium aan het voorbereiden was. Alle steden liepen vol van het volk en dan gaat het gemiddelde omlaag (stukken wandelen in plaats van fietsen). Wat dat betreft is ook de 'Gentse Steenweg' in Brussel een uitdaging, de Kasbah van Marakesh is er niets bij.
- verkeerslichten, stoppen, optrekken zijn op den duur vermoeiend zeker als je 'leeg begint te rijden'. Ik had het bij het uitrijden van Brussel knap lastig. Le plat pays, mon oeuil!
- Tussen Leuven en Hasselt dacht ik voor Diest een stukje af te snijden (Meensel Kiezegem, Halen) maar dat leverde in het donker niet veel winst. Ik heb veel op de stafkaart gekeken (omdat ik mijn voorberediing niet had opgeladen gekregen in de Etrex) en dus tijd verloren. Ook door eens stomweg de 'Brusselse steenweg' in Zellik de verkeerde kant op te volgen voor enkele km.
- de route op zich is wel ok al merk je grote verschillen in de kwaliteiten van de fietspaden. De inrichting van kruispunten en borduren. De signalisatie van wegenwerken (vooral in het donker), vaak gewoon 'valkuilen' in het fietspad.
- Leuk zijn vooral ontmoetingen onderweg (met wielertoeristen, vissers, een vrijend koppeltje, feestvierders, zatte mensen op zondagochtend..)
- er zijn soms strategische keuzes te maken die de route bepalen bv waar ga je over het kanaal Gent-Terneuzen: Gent, Terneuzen of halfweg via het veer (maar dat vaart niet 's nachts). Ik wou ook niet tweemaal dezelfde weg afleggen (bv Hasselt-Kuringen-Herk-Diest)
- ik aanzie mijn poging als geslaagd. Maar niet voor de volle honderd procent. Misschien doe ik het ooit nog eens (maar niet direct) en dan zou ik vooral alles in de GPS willen hebben en het 'aanrijden' van de stadscentra beter voorbereiden. De 'route' zelf is ok, maar ik zou ze dan in wijzerzin rijden als ik 'fris' in de nacht kan vertrekken om het Albertkanaal in het donker te doen en misschien op een weekdag in de vakantie.
Op zich heb ik geen speciale training, ik ben dit jaar nog maar 18 keer van Sint-Niklaas naar het werk in Antwerpen gereden (46km). Maar met een ligfiets gaan km's een stuk vlotter.
- eigen initiatief
- is begonnen na een documentaire over de Duitse opmars in mei 40, burgers gingen op de vlucht en werden ingehaald. Ik vroeg me af hoe ver ik zou raken, of ik ze zou kunnen voorblijven, als 'den duts' nog eens binnenvalt. Vandaar het idee om eens te kijken hoe ver je raakt met de fiets op 24uur. Eerste plan: bergaf, wind mee en goede fietspaden, slaapzak mee en rijden maar naar Holland. En je dan laten ophalen met de auto. Maar dat is dan, was geschat, 400-600 km autobollen voor de thuisploeg om eens een experiment uit te voeren. Vandaar het idee: rijd een rondje (dan is de afstand geschat 50-150 km auto). En dat is dan uiteindelijk de provinciehoofdsteden geworden.
- ik heb wel wat 'foto's' als bewijsmateriaal maar wou dit geëerde forum niet misbruiken met mijn nepprestatie. Hier zitten gasten die veel straffer dingen doen.
- de zin 'eigen initiatief' slaat op het 'individuele aspect', al kan je wel in groep fietsen. Waar het me om ging is dat je alles zelf moet doen dus ook bevorading. Drank en eten meesleuren bergop scheelt een slok op de borrel. De back-up is gewoon iemand die in geval van 'opgave' je kan komen halen (al kan je ook treinen of afbreken en de kortste weg naar huis nemen als het nog gaat)
@bicky:
- via mapsource heb ik de routevoorbereiding en het traject. Ik begin in Sint-Niklaas wat 'op de route' ligt.
- het denkwerk vooraf over eerst 'bergop' of 'bergaf' en 'wind mee' of 'wind tegen' (links of rechtsom, eerst naar Hasselt of eerst naar Brugge) is iets waar ik over blijf twijfelen (2006 eerst naar Hasselt, nu eerst naar 'Brugge'). Nu heb ik eerder een voorkeur voor rechtsom. Het stuk Gent-Brussel was lastig naar hellingen en kwam midden op de dag.
- juni/ juli lijken me de perfecte maanden (vroeg licht, laat donker).
- Een aparte studie is het weer: niet te warm en niet te veel wind, maar ook geen koude nacht. Ik reed nu op 20/7 van 7 uur tot 21/7, 9uur. En dan is het stuk naar Brussel op het warmste van de dag.
- Voordeel was dat ik 's nachts het stuk langs het Albertkanaal naar Antwerpen reed (geen verkeer, vlak, geen zoektocht...). Al is dat kanaal wel wat tegengevallen ('eenden' en 'konijnen' bij de dageraad) omdat het jaagpad soms onderbroken is door bedrijven of werken (als je het weet/ kent valt het wel mee, maar om 4uur met een nachtwaker staan bellen is niet echt prettig). Hier had ik ook een optie voorbereid over Diest, Lier... maar dat is door de stille Kempen bij nacht en dat is weer wat kaartlezen en bergop-bergaf in ruil voor wat luttele km's minder.
- In tegenstelling tot 2006 dat eerder een toeristische rit was (bij vrienden langs...) heb ik nu nog meer gekozen voor de korte weg (nationale verbindingswegen), niet het meest prettige fietsen maar er zijn fietspaden, wegwijzers, ligt tamelijk recht... Al ben ik ook weer afgestapt van mijn planning bv door tussen Brugge en Gent toch langs het kanaal te fietsen (extra kilometers maar mooier, vlak...).
- kennissen coureurs hebben het ook eens gedaan maar die zijn niet door Brussel gegaan en niet tot in het centrum. Dat is een van de nadelen. Fietsen in de steden gaat niet zo snel. Zeker niet als de Gentse Feesten net beginnen of er een prins gaat worden gekroond of men in Aalst een criterium aan het voorbereiden was. Alle steden liepen vol van het volk en dan gaat het gemiddelde omlaag (stukken wandelen in plaats van fietsen). Wat dat betreft is ook de 'Gentse Steenweg' in Brussel een uitdaging, de Kasbah van Marakesh is er niets bij.
- verkeerslichten, stoppen, optrekken zijn op den duur vermoeiend zeker als je 'leeg begint te rijden'. Ik had het bij het uitrijden van Brussel knap lastig. Le plat pays, mon oeuil!
- Tussen Leuven en Hasselt dacht ik voor Diest een stukje af te snijden (Meensel Kiezegem, Halen) maar dat leverde in het donker niet veel winst. Ik heb veel op de stafkaart gekeken (omdat ik mijn voorberediing niet had opgeladen gekregen in de Etrex) en dus tijd verloren. Ook door eens stomweg de 'Brusselse steenweg' in Zellik de verkeerde kant op te volgen voor enkele km.
- de route op zich is wel ok al merk je grote verschillen in de kwaliteiten van de fietspaden. De inrichting van kruispunten en borduren. De signalisatie van wegenwerken (vooral in het donker), vaak gewoon 'valkuilen' in het fietspad.
- Leuk zijn vooral ontmoetingen onderweg (met wielertoeristen, vissers, een vrijend koppeltje, feestvierders, zatte mensen op zondagochtend..)
- er zijn soms strategische keuzes te maken die de route bepalen bv waar ga je over het kanaal Gent-Terneuzen: Gent, Terneuzen of halfweg via het veer (maar dat vaart niet 's nachts). Ik wou ook niet tweemaal dezelfde weg afleggen (bv Hasselt-Kuringen-Herk-Diest)
- ik aanzie mijn poging als geslaagd. Maar niet voor de volle honderd procent. Misschien doe ik het ooit nog eens (maar niet direct) en dan zou ik vooral alles in de GPS willen hebben en het 'aanrijden' van de stadscentra beter voorbereiden. De 'route' zelf is ok, maar ik zou ze dan in wijzerzin rijden als ik 'fris' in de nacht kan vertrekken om het Albertkanaal in het donker te doen en misschien op een weekdag in de vakantie.
Op zich heb ik geen speciale training, ik ben dit jaar nog maar 18 keer van Sint-Niklaas naar het werk in Antwerpen gereden (46km). Maar met een ligfiets gaan km's een stuk vlotter.
-
- Supporter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: di 01 nov 2011, 22:57
- Postcode: 9100
- Fiets: Decathlon 150€
- Contacteer:
Re: Toer de Flandre
PS. De Decathlon fiets heeft me ooit 150€ gekost. Geen 15€.