Gezinsbond

Plaats hier toertochten, verhalen, verslagen, tips die op hoofdsite moeten komen.

Moderator: Site

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Gezinsbond

#1 Bericht door paulheyndrickx »

Artikel over velomobielen, gewoon en hybride, in het weekblad van de Gezinsbond. Mooie foto van de WAW. Brecht is aan een media-offensief bezig zo te zien. Heb het artikel diagonaal gelezen en het ziet er helder en informatief uit. Nog geen blunders gevonden.

Artikel toegevoegd
Bijlagen
De Bond velomobiel.jpg
Laatst gewijzigd door paulheyndrickx op do 24 jan 2013, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#2 Bericht door NL-ligger »

Dan heeft Brecht vast de capaciteit om het te kunnen benutten.

Ik vroeg me altijd al af waarom velomobielbouwers niet veel meer reclame maken gericht op potentiele doelgroepen buiten de ligfiets en velomobiel wereld. Aan intelligentie ontbreekt het hen alvast niet.

Maar het antwoord ( die ik nooit kreeg ) ligt wel voor de hand : capaciteit. Handgebouwde fietsen zijn arbeidsintensief en je kunt er niet heel veel van maken in korte tijd. Massale belangstelling en orders zouden dan onwenselijk zijn, dan krijg je enorme wachtlijsten en moet je wel groter worden, zonder dat je weet of dat blijvend is. Veel velomobielbouwers zijn waarschijnlijk dan ook al gelukkig als de orderlijst niet te lang of niet te kort ( door gebrek aan orders dat is ) wordt.

Het is wel duidelijk dat enkele velomobielbouwers al stappen maken naar schaalvergroting.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#3 Bericht door bicky »

had het artikel ook gelezen in de gezinsbond, het gaat jammer genoeg hoofdzakelijk over elektrische ondersteuning.
maar er wordt ook de nadruk gelegd over de wettelijkheid, beperkingen en mogelijk om zonder ondersteuning te rijden.

Gebruikersavatar
saelensbjorn
Junior
Berichten: 43
Lid geworden op: di 22 jan 2013, 20:36
Postcode: 8470
Fiets: M5 Streetlegal 28/20 by Speedliner
Locatie: Gistel
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#4 Bericht door saelensbjorn »

Dit artikel heeft mij de ogen geopend en heeft me zin gegeven om een velomobiel aan te schaffen.

Weliswaar ben ik volledig leek binnen deze wereld der Velomobielen en wil ik me daar in verdiepen.

Kan er mij iemand tips geven bij de aankoop van een tweedehands velomobiel?

Groeten,
Björn (die bij deze z'n eerste post heeft)
M5 Streetlegal 28/20 by Speedliner

Gebruikersavatar
ironpatje
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:09
Postcode: 3150
Fiets: giant tcr
Locatie: haacht
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#5 Bericht door ironpatje »

saelensbjorn schreef: Kan er mij iemand tips geven bij de aankoop van een tweedehands velomobiel?

ik zou zeggen: test er eens een paar, als je wil mag je eens een stukje rijden in m'n Quest (als je rond de 1.80 m bent, 'k ga niet m'n hele VM verzetten voor een testrit, anders iemand zoeken die (ongeveer) jouw lengte heeft....)
zo zal je ook wel iemand vinden waar je een WaW, FaW,enz..... mag proberen....

dan heb je al een idee welke VM je het beste 'ligt'.....
als je dan een idee hebt van het model dat je wenst, dan kan je hier wel vragen op welke punten je moet letten....
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#6 Bericht door NL-ligger »

Let op het stoeltje. Kan gemakkelijk het duurste deel na het frame zijn van een ligfiets/VM als die kapot is en vervangen moet worden.

Frame of dragende delen controleren op breuken of scheuren. Je hebt o.a. dan vaak teveel beweging van de fiets zelf. Ook daar is wat aan te doen maar de hele fiets zou soms uit elkaar moeten. Scheuren of flinke beschadigingen van de kuip zijn wel of niet duur afhankelijk of je het zelf kunt repareren en afwerken. Laten doen kan gemakkelijk 500-1000 euro kosten.

Defecten aan universele fietsonderdelen aan een velomobiel ? Niet ernstig maar kosteninschatting.

En inderdaad een lange proefrit maken met meerdere typen velomobiel. Ze zijn allemaal verschillend genoeg om ontzettende tevreden te zijn met de ene, en niet tevreden met de ander. Het zijn allemaal goede ontwerpen, maar soms specifiek voor bepaald gebruik. Ook je eigen afmetingen, bagageruimte enz moet je rekening mee houden.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#7 Bericht door crash-quest-dummy »

Topsnelheid voor een gewone velomobiel 130km/h is de mensen een rad voor de ogen draaien.

De huidige regelgeving tot 25km/h ondersteund is prima, anders moet fietser.be maar bromfietsers.be of moto.be of outo.be worden. Even goeie vrienden, maar hij zal een de nodige veiligheidskeuringen wel een harde dobber krijgen.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#8 Bericht door NL-ligger »

Als Fietser.be echt illigale WAW's op de weg zet zal dat zeker als een boemerang terugslaan op enig moment en zullen de gevolgen niet gering zijn.

Omdat veel van de illigale WAWs in praktijk hun vermogen zullen gebruiken en veel te hard gaan zullen er zeker enige crashen. Als bij politieonderzoek dan blijkt dat het vermogen of begrenzing met opzet niet reglementair is zijn de poppen aan het dansen.

De WAW als merk zou door reputatieschade of financiele afwikkeling van rechtszaken kunnen wankelen of sneuvelen, het aanzien van de velomobiel in het algemeen geschaad als dollemans voertuig en zelfs wetgeving gemaakt kunnen worden die motorisering in velomobielen verbied, of erger, velomobielen op zich zodanig gevaarlijke wegdeelnemers verklaart dat ze verboden worden op de openbare weg.

Dat laatste is niet heel waarschijnlijk, maar het kan. Veilig Verkeer Nederland zal het alvast toejuichen, en die hebben vast Belgische soortgenoten en medestanders.

Niet voor niets zie je bouwers - behalve fietser.be - van snelle efficiente velomobielen helemaal niet bewegen in de e-ondersteunings technologie. Enkel toer/woon-werk gebruiksvelomobielen hebben dat, en dan de legale versie om accelereren vanuit stilstand en klimmen te vergemakkelijken.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#9 Bericht door paulheyndrickx »

NL-ligger schreef:Als Fietser.be echt illigale WAW's op de weg zet zal dat zeker als een boemerang terugslaan op enig moment en zullen de gevolgen niet gering zijn.
Heu, een beetje selectiviteit aub. Ik rij met een eWAW waarvan de ondersteuning zichzelf uitschakelt bij 25 km/u, ook al kreeg ik spontaan - niet door Fietser - de codes toegestuurd waarmee ik de console kan "bijregelen" . Misschien moeten allen die zomaar aannemen dat alle eWAW's illegaal zijn dit eens grondig onderzoeken alvorens een reputatie te lanceren.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#10 Bericht door rik »

paulheyndrickx schreef:Heu, een beetje selectiviteit aub. Ik rij met een eWAW waarvan de ondersteuning zichzelf uitschakelt bij 25 km/u, ook al kreeg ik spontaan - niet door Fietser - de codes toegestuurd waarmee ik de console kan "bijregelen" . Misschien moeten allen die zomaar aannemen dat alle eWAW's illegaal zijn dit eens grondig onderzoeken alvorens een reputatie te lanceren.
Ik denk niet dat iemand gezegd heeft dat alle ewaw's illegaal zijn, tenzij die reporter van de EOS.
Het siert je dat jij er niet aan meedoet, daar heb ik alle respect voor en je verdient het dan ook zeker niet om over dezelfde kam geschoren te worden.
Maar illegale ewaw's (of gelijk welke illegale velomobiel of illegaal voertuig) verkopen vind ik persoonlijk ronduit misdadig, als ik eraan denk welke gevolgen dit kan hebben (zeker voor onervaren velomobilisten). Bovendien plaatst dit de andere velomobilisten, zoals onder andere jijzelf, in een slecht daglicht omdat veel mensen het verschil niet kennen of niet weten dat er ook velomobielen zonder, of met legale, ondersteuning rondrijden.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#11 Bericht door NL-ligger »

paulheyndrickx schreef:
NL-ligger schreef:Als Fietser.be echt illegale WAW's op de weg zet zal dat zeker als een boemerang terugslaan op enig moment en zullen de gevolgen niet gering zijn.
Heu, een beetje selectiviteit aub. Ik rij met een eWAW waarvan de ondersteuning zichzelf uitschakelt bij 25 km/u, ook al kreeg ik spontaan - niet door Fietser - de codes toegestuurd waarmee ik de console kan "bijregelen" . Misschien moeten allen die zomaar aannemen dat alle eWAW's illegaal zijn dit eens grondig onderzoeken alvorens een reputatie te lanceren.
Als je goed leest heb ik het niet over 25km/u begrensde WAW's en indien het in het land waar ze gebruikt worden goedgekeurde brommobielen zijn zelfs niet over 45 km/u WAW's....

Ik had het over ILLEGAAL gemotoriseerde WAW's, voor zover daar echt sprake van is. Dat weet ik niet, maar veel mensen lijken dat te beweren.

Een WAW is een lichte en efficiente snelle velomobiel op menskracht. Met onbegrensde sterke e-motor wordt het een http://www.youtube.com/watch?v=yERqQ3tteOk" onclick="window.open(this.href);return false; met dito stuur en remeigenschappen en dien je een witte sjaal te dragen als je hem bestuurd...mag overigens met een slokje sake op om evt doodsangst te vergeten....en overtuigend BANZAI !!! te schreeuwen als je je succesvol in een auto boort want alleen dat kan de bedoeling van zo een fiets zijn...
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#12 Bericht door Ronnius »

NL-ligger schreef: Ik had het over ILLEGAAL gemotoriseerde WAW's, voor zover daar echt sprake van is. Dat weet ik niet, maar veel mensen lijken dat te beweren.
Het probleem is, dat als er illegale velomobielen zouden rondrijden, dat niemand dat kan zien.
Net als bij opgevoerde brommers en/of scooters. Daar staat het ook niet opgeschreven dat ze opgedreven zijn (dat zou pas handig zijn voor de man in het blauw).

Maar bij een brommer die sneller gaat dan wettelijk bepaald weet je dat die opgedreven is.
Bij een VM heb je dat niet, want puur op spierkracht worden er ook (naar mijn gevoel) fantastische snelheden gehaald, en daar zit geen beperking op. Moest het algemeen bekend worden dat er VM'en zijn die illegale E-ondersteuning gebruiken kan (lees=zal) dat nogal vlug veralgemeend worden. Dan zie ik in de toekomst wel eens veel velomobielen aan de kant van de straat staan, om eens te kijken wat daar allemaal onder de kap zit.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#13 Bericht door Peter J »

Heel kort...
Ik ben NIET BLIJ met bepaalde artikels die de laatste tijd verschenen zijn ! ! !
De leek in de straat kan het verschil niet zien tussen een legale en illegale velomobiel
en dat vind ik een ernstig probleem omdat dit agressie naar de velomobiel toe kan opwekken ! ! !
Net zoals ik niet blij werd toen ik las van het ongeval in Frankrijk... ik vraag me af wat die man
verteld (voorgelogen?) is over de mogelijkheden van een velomobiel ! ! ! ! ! ! ! !
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
ironpatje
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:09
Postcode: 3150
Fiets: giant tcr
Locatie: haacht
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#14 Bericht door ironpatje »

Peter J schreef:... ik vraag me af wat die man
verteld (voorgelogen?) is over de mogelijkheden van een velomobiel ! ! ! ! ! ! ! !

of wat er NIET verteld is.....
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#15 Bericht door paulheyndrickx »

ironpatje schreef:
Peter J schreef:... ik vraag me af wat die man
verteld (voorgelogen?) is over de mogelijkheden van een velomobiel ! ! ! ! ! ! ! !

of wat er NIET verteld is.....
Jongens, deze reacties vind ik er echt wel over. Als ik het goed begrijp suggereer je dat Fietser verantwoordelijk is voor dit ongeval. Eer je zoiets op een forum gooit moet je echt wel weten wat je vertelt. Brecht heeft het zich genoeg aangetrokken. Als je gaat beweren dat hij zijn klanten bewust op het verkeerde been zet moet je dat kunnen staven. Dan nog is zo'n forum in deze kwestie daar niet de plek voor. Hier past toch wel wat meer fijngevoeligheid. Ik hoop dat deze reacties anders bedoeld waren.

Plaats reactie