haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
jan2
Supporter
Berichten: 3
Lid geworden op: za 29 dec 2012, 18:46
Contacteer:

haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#1 Bericht door jan2 »

Ik woon in Gent (mariakerke, kant kolegem) en ik werk in Brussel (Neder-over-Heembeeck, vlak naast het viaduct van Vilvoorde)

een tijdje geleden hoorde ik een vriend spreken over een fiets waarmee je fantastisch kan rijden, gemiddeld hoge snelheden haalde en dat het met zo een speciale fiets haalbaar moest zijn om vanuit gent in Brussel te gaan werken.
Ik was daarmee natuurlijk heel benieuwd, toen ik vroeger nog in Gent woonde en werkte ging ik alle dagen werken met de fiets, en nu ik dat niet meer kan mis ik dat wel.
Ik heb dan daarna verder opgezocht en geïnformeerd en de eWAW lijkt me wel wat.
Ondertussen heb ik er een kleine testrit mee gedaan. Het was wel een leuke ervaring maar het ging niet zo vlot als ik gehoord had dat ik kon verwachten. Nadat ik daarna nog dit forum gevonden heb en hierop wat heb rondgelezen, is de twijfel toch wat aan het groeien of het haalbaar is.
In januari ga ik de eWAW huren voor een 4-tal dagen waarmee ik dan een eerste keer zou proberen om naar het werk te fietsen.

Daarom heb ik twee vragen voor jullie:
Wat denken jullie van de haalbaarheid om het traject Gent-Brussel dagelijks te doen? ('s morgens begin ik meestal om 7u te werken, maar kom ik aan rond 6u30 om dan nog een douche te nemen)
Hebben jullie een idee welke route ik het best zou kunnen nemen?

bedankt alvast voor jullie reactie's!

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#2 Bericht door Bram Mouton »

Dat is meestal het probleem, dat de verwachtingen onrealistisch hoog zijn...Het is haalbaar maar je moet er zelf toe in staat zijn, fysiek dan, en niet alle dagen is het ontspanning, ne mens heeft ook zijn mindere dagen. Dit is het principe van een velomobiel, ofwel ga je even snel met minder inspanning ofwel ga je sneller met dezelfde inspanning. Er zijn altijd uitzonderingen maar ik zou zeggen, not. De uitzonderingen zullen hier wel tegen in gaan. :mrgreen:

Voor zuiver woon werk zou ik al zeker geen waw nemen.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 985
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#3 Bericht door blackarmor »

daar vrees ik toch wel wat voor om eerlijk te zijn . ( maar niet onmogelijk ) hangt af van je conditie . en de tijd die je wil spenderen . maar dagelijks =D>
er hangt ook een deel af van het werk dat je doet .
een goei 65 a 70 km en meer als je de rustigere banen opzoekt . en je moet gans gent door/rond .
met een gewone waw ( en elke ander vm ) moet je proberen zo weining mogelijk verkeerslichten en andere obstakels waar je moet voor stoppen ( de ewaw zal daar iets minder gevoelig aan zijn ) .
het loont meer om 1km rond te rijden dan 3 of 4 lichten te hebben . meestal is het interesantste de jaagpaden . als je daarlangs kunt schiet je gemiddelde enorm omhaag.
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#4 Bericht door Peter J »

De eerlijkheid gebiedt me hier mijn twijfels over te uiten, persoonlijk beschouw ik het als zijnde niet haalbaar.
Het hangt er natuurlijk vanaf in welke conditie je bent, welke weg je kan nemen en zovele andere factoren,
maar dit traject 5 maal per week... lijkt mij heel erg veel...
Ik rijd zelf het traject Hemiksem-Zaventem 4 maal per week en ik moet toegeven dat dat niet altijd even vlot verloopt...
Hou er ook rekening mee dat de snelheden waarmee hier en elders gegoocheld wordt verre van realistisch zijn :wink:
Een velomobiel is en blijft een rijwiel waarvan jij de "motor" bent en dat is nog steeds iets anders dan een auto :mrgreen:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#5 Bericht door trikelover »

IK zou voor zo'n traject eerder denken aan een snelfiets (een velomobiel die ondersteunig heeft tot 45km) en die verzekeren zoals een elektrische bromfiets. want eigenlijk bestaat er in Belgïe niet echt geen wetgeving voor zo'n fietsen maar ik denk dat als je de regels volgt van een bromfiets dat je wel redelijk op weg bent.


En met een snelfiets heb je toch een redelijke zekerhied. Wat je eigenlijk zou moeten uitzoeken is hoe lang rij je er op let de auto (van deur tot deur) en dit vergelijken met je testrit met de WaW ik denk dat als je regelmatig in de file staat en voor de rode lichten je wel eens bijna even snel kan zijn met een Velomobiel als met de auto. en dan is het wel te overwegen om met een Velomobiel te gaan.

Al moet ik ook zeggen dat ik sommige dagen toch ook niet vooruit kom met de WaW en dit ligt niet zo zeer aan de WaW maar aan mij. Ik kom over een afstand van 700km volgens mijn km teller nu net aan 27km/h gemiddel uit en dan zijn de stops nog niet meegerekend dus denk ik dat je al snel 3h heen en 3 terug mag gaan rekenen en dan vind ik dit toch vrij veel voor elke dag te doen. Anderzijds zijn er mensen die elke dag van Parike naar Antwerpen rijden 102km enkel en die doet het toch ook elke dag dus het is wel mogelijk maar ik vind dit verre van idiaal.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#6 Bericht door Almereweder »

Robert-Jan doet 2x60km op een dag met een Quest zonder 'e-'. Hij is een uitzondering. Ik denk dat de meesten rond de 2 x 35km per dag doen.

Veel hangt af van je gesteldheid en de route die je moet afleggen. Het loont om te investeren in het uitzoeken van een prettig berijdbare route.

Kees Rookus heeft ervaring met een 45km/h Sunrider en doet 2x50km.

Lees beider blog eens 8)

En Oh Ja,: De elektrische velomobiel: bijna even snel als de auto, maar 80 keer zuiniger
Laatst gewijzigd door Almereweder op zo 06 jan 2013, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#7 Bericht door dmd »

Ik doe iedere dag 35km enkel (Gent - Sint-Niklaas). Vind dat heel goed te doen, maar voor mij zou het toch niet veel verder mogen zijn. Niet zo zeer conditie, maar vooral vanwege de tijd die ik er in steek.
Misschien moet je opteren om de afstand slechts een of twee keer per week te doen?
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#8 Bericht door NL-ligger »

Idd voor een velomobiel wordt uitgegaan van 30 km bereik voor woon-werk ritten. Moet je verder kost fietsen meer tijd dan andere transportmogelijkheden.

Een realistische snelheid zal voor een getrainde fietser ook wel ergens tussen de 30 en 35 km/u liggen, wat voor een e-velomobiel niet anders is omdat die afschakelt ergens voorbij de 27 km/u ( of dat zou moeten doen ) .....en als je inderdaad vrij baan hebt !

Een velombiel verliest alle potentiele snelheidswinst ten opzichte van een fiets als hij door een grote stad moet rijden of op trajecten rijdt waar hij vaak moet afremmen of stoppen. Een e-velomobiel kan dat vaak stoppen en acceleren makkelijk maken, maar niet veiliger. Op kruispunten moet alle snelheid eruit omdat je heel erg uit je doppen moet kijken dat automobilsten je niet aan splinters rijden...je bent immers laag en men ziet je bewezen al snel over het hoofd.

En goed uitvoerbare woon-werk route begint ook met een optimale route vinden met zoveel mogelijk vrij baan. Hoe meer je moet stoppen of wegen moet kruisen, hoe inefficienter de velomobiel wordt.

Zo'n 45 km/u bromvelomobiel is misschien sneller met kruissnelheid en moeitelozer met accelereren, maar dat nekt je juist op (drukke) auto kruispunten. Juist je flinke acceleratie bezorgt je een hoge kans de onderkant van een auto of vrachtauto motorblok te inspecteren.... :?

Ook word hoe langer hoe meer duidelijk dat velomobielen op hogere snelheid beslist niet crashbestendig zijn. Het zijn geen auto's, maar fietsen. Continue hoge snelheden ermee rijden in elke situatie vraagt om letsel. Dat is misschien waarom de velomobielfabrikanten eigenlijk niet uit eigen beweging massaal aan de 45 km/u e-ondersteuning willen. Teveel crashende velomobielen leiden tot strengere wetgeving of op zijn minst negatieve bekendheid.

Dat alles gezegd hebbende.....zo'n (e)velomobiel is buiten de bebouwde kom op stukken van rond de 30 km een superfiets die ruwweg 2 x sneller is dan een gewone fiets en weersbescherming biedt.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2569
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#9 Bericht door CapoJan »

Gent (Mariakerke) naar Brussel... dat betekent eerst en vooral van de ene kant van Gent naar de andere raken. Dat zal m.i. met een (e)-velomobiel niet veel sneller gaan dan met de bukker, want er zijn teveel obstakels onderweg. Je kunt bijna niet anders dan de R40 volgen en dat betekent veel verkeerslichten.
Dan moet je een vlotte en veilige route uitzoeken om tot aan Brussel te raken. Vlot en veilig, dat staat meestal gelijk met: niet de kortste weg.

Als je dan rekening houdt met de afstand, denk ik dat die verplaatsing vijf maal per week met de VM doen bijna onmogelijk is. Enerzijds fysiek, anderzijds omwille van de tijd die je erin steekt. Beperk het tot 2 of 3 keer en dan lijkt het er al meer op. Maar om die reden de auto inruilen voor een VM ? Dat zie ik eerlijk gezegd niet zitten.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

svdaele
Helper
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#10 Bericht door svdaele »

In eerste instantie zou ik zoals de meeste zeggen: niet echt haalbaar.

Sinds ik dat stukje tv heb gezien van de man die elke dag met de (buk)fiets van Brakel naar Antwerpen rijdt, ben ik voorzichtiger :) Ik denk dat dat stukje tv vooral aantoont dat veel van jezelf afhangt. Wat is de maximum afstand die je jezelf ziet fietsen met een 'gewone' fiets?

Verwacht vooral geen wonderen van een velomobiel, al dan niet met elektrische ondersteuning. Je moet nog steeds zelf trappen boven de 25km/u (ondersteuning tot 45km/u is als ik me niet vergis niet toegestaan in België, ook niet met bijkomende keuring oid, anderen op dit forum kunnen mij corrigeren indien nodig).

Reken voor het comfort dat je 1,5x sneller bent met een velomobiel dan met een gewone fiets. Mariakerke-Brussel met de fiets is volgens Google een kleine 70km. Als je het zou zien om met je huidige fiets 45km enkel te fietsen, dan is die 70 wel te doen met een velomobiel.
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#11 Bericht door Wouter D »

haalbaar ja: maar hoeveel tijd heb je smorgens en s'avonds om te forenzen? ben je alleenstaand of heb je vrouw en/of kinderen die thuis zitten te wachten op je, indien het laatste het geval is, moet je vooral eens met hun spreken over de haalbaarheid.

indien je er alleen voor staat is de haalbaarheid natuurlijk groter.
natuurlijk is de verbinding gent-brussel nu ook niet echt optimaal, je hebt wel de N9 die behoorlijk goed berijdbaar is, maar waar je toch regelmatig verkeerslichten hebt, soms iets mindere fietspaden, en persoonlijk zou ik op N9 niet te veel op autoweg zelf gaan rijden. wegens hier en daar vrachtwagenverkeer.

via alternatieve wegen ga je toch langer onderweg zijn, vrees ik. maar ik ben ook niet echt op de hoogte van goeie alternatieven
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#12 Bericht door highway_patrol »

Ik woon-werk ook 44 km* richting Brussel. Het dooddoenertje is het traject van 8 km in Bxl zelf, omdat het daar flink naar boven en beneden kan gaan. In aanvang was het mijn bedoeling om op 5 keer per week uit te komen. Op zich perfect haalbaar, zelfs met de bergops, maar momenteel hou ik het op een gelijke verdeling tussen de velomobiel en de motor, gelet de verplaatsingstijd van 3 uur per dag maakt dat ik pas om zeven uur 's avonds thuiskom en om tien uur 's avonds het licht meestal uit is dan. Maar het varieert.

Ik had mijn waw ook geëlektrocuteerd (in het kader van de bergops), maar ben hier terug vanaf gestapt. Prioriteit voor mij was wettelijkheid, daar ik poly-ervaringsdeskundige ben in fietsongevallen wegens fietsen in Brussel** en dus niet in mijn ongelijk wil gesteld worden door een opgefokte fiets. De waw voorzien van een zware motor en dan begrenzen tot 25 is op zijn minst aanranding van de eerbaarheid en als je instapt verkrachting, en ook eigenlijk gewoon niet logisch (heb ik dus zuur leergeld voor betaald...)

*Voor het referentiekader: De dagelijkse 2x44km gaan vrij vlot (iets minder na vijf keer in de week, maar toch) en ik ben (als ik meedoe) meestal laatst in de velomobielraces.

**Fietsen in Brussel is een ramp, daar automobilisten het werkelijk vertikken om aandacht voor je te hebben. Wawen daarentegen is een waar plezier door de aandacht die je krijgt.

Samengevat: Waw extrareglementair houden voor woon-werkverkeer, door lengte van de route differentiëren in transportmiddel voor behoud levenskwaliteit en reken kilometers in Brussel dubbel.
ex-WAW017
ex-WAW235

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#13 Bericht door crash-quest-dummy »

-een 45km/h ondersteunde velomobiel mag niet meer op het fietspad, je staat dan gewoon mee in de file.
-je mag er ook niet mee op de jaagpaden

al een de combinatie plooifiets-trein gedacht ter vervanging van de outo ?
Stop Fueling Around

jan2
Supporter
Berichten: 3
Lid geworden op: za 29 dec 2012, 18:46
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#14 Bericht door jan2 »

als ik al het bovenstaande samenvat kom ik hier op uit:

Ik ben ofwel goed zot, ofwek heb ik me iets in het hoofd gehaald dat moeilijk haalbaar is.
Bij het opstarten zeker niet dagelijks te proberen gaan maar best afwisselen tussen velomobiel en auto om het zowel van tijdsduur als inspanning haalbaar te houden.
Het traject is van belang, hoe beter het traject, hoe beter haalbaar.
km's in Brussel tellen dubbel, veiligheid is algemeen moeilijker te garanderen.

Roete: R40, dan N9 op, rond aalst, moorsel, baardegem, kort stukje N47, droeshout, merchtemwolvertem, A12 kruisen, Meise, N202, onder ring door in stroombeek-bever, dan nog 4 km door Brussel tot aan mijn werk. (totale afstand 64 km)
crash-quest-dummy schreef:-al een de combinatie plooifiets-trein gedacht ter vervanging van de outo ?
Bij een vroege shift moet 's morgens om 7 uur starten op dienst (dus aankomen rond 6u40 om nog te douchen, ...) en daarmee zou ik dan om 5 uur thuis moeten vertrekken. Het nadeel dat het veel tijd kost speelt hier dus ook.
Nu vertrek ik om 5h45 met de auto en kom ik om 6h30 aan.
highway_patrol schreef:Samengevat: Waw extrareglementair houden voor woon-werkverkeer, door lengte van de route differentiëren in transportmiddel voor behoud levenskwaliteit en reken kilometers in Brussel dubbel.
ik ging er vanuit dat e-waw legaal was, maar hij is dat dus niet helemaal? of past hij gewoon niet binnen een wet?

Gebruikersavatar
fetzl
Belofte
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 22:17
Postcode: 2250
Fiets: QuestXS (027)
Locatie: Olen
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#15 Bericht door fetzl »

jan2 schreef: ik ging er vanuit dat e-waw legaal was, maar hij is dat dus niet helemaal? of past hij gewoon niet binnen een wet?
eWAW is legaal, als je de ondersteuning gebruikt tot 25 km/u
staat er geen begrenzer op, dan kan ie harder, en is ie in princiepe niet meer legaal... of je moet 'em inschrijven als een bromfiets, verzekering betalen en de hele hannekesnest
't ligt dus voor een groot stuk aan jezelf of ie legaal is.

Plaats reactie