haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#16 Bericht door dmd »

Kan je een velemobiel met motor dan zomaar inschrijven als brommer? Ik had gehoord dat de makers van je velomobiel daarvoor eerst naar een brommerkeuring moeten welke zeer duur is...
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
fetzl
Belofte
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 22:17
Postcode: 2250
Fiets: QuestXS (027)
Locatie: Olen
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#17 Bericht door fetzl »

misschien verkeerd uitgedrukt...
als een electrische fiets ook boven de 25 km/u ondersteund wordt, dan wordt ie aanzien als een bromfiets.
consequenties:verzekering nodig is, een helm dragen en in bezit zijn van een rijbewijs voor een bromfiets

echt inschrijven is denk ik niet nodig, dus dan ook geen gelijkvormigheidsattest of keuring lijkt me

zie ook de Specialized Turbo, die ondersteund wordt tot 45km/u
't is allemaal nogal nieuw voor de wetgever en voor interpretatie vatbaar door de arm der wet

zie ook: http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Voe ... omfietsen/" onclick="window.open(this.href);return false;
als je echt naar de letter van de wet gaat kijken is eigenlijk elke electrisch ondersteunde fiets een bromfiets van klasse A ? maar dat is wrschl net de grijze zone.. je moet nog altijd trappen voor de ondersteuning, waardoor het niet echt een electrisch aangedreven voertuig is
right ?

blackarmor
Public Relations
Berichten: 985
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#18 Bericht door blackarmor »

en hoe ga je naar de verzekering zonder gelijksvormigheids attest ?
dus keuring nodig .
in belgie niet rechtstreeks mogelijk tenzij prototype keuring en zet je even neer voor je daar het papierwerk en de kosten van bekijkt .
en daar zijn serieuze beperkingen op .
duitsland doen ze dat wel maar blijkbaar is het moeilijk deze overgezet te krijgen naar belgie . in nederland doen ze daar minder moeilijk over .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
ironpatje
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:09
Postcode: 3150
Fiets: giant tcr
Locatie: haacht
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#19 Bericht door ironpatje »

blackarmor schreef:...... gelijksvormigheids attest ...... prototype keuring ....

en als je daar mee bezig bent....
waarom dan beperken tot 45 km/u, steek er dan inneens een (veel) krachtigere motor in, zodat je 90 of 120 km/u kan halen....
heb je inneens een (relatief) goedkope electrische auto .....
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.

rik
General Manager
Berichten: 3190
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#20 Bericht door rik »

ironpatje schreef:heb je inneens een (relatief) goedkope electrische auto .....
Correctie: heb je inneens een (relatief) goedkope electrische doodskist .....
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
ironpatje
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:09
Postcode: 3150
Fiets: giant tcr
Locatie: haacht
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#21 Bericht door ironpatje »

ik denk: niet gevaarlijker dan een moto die 300 km/u kan halen ???
diegene dat er mee rijd is zelf verantwoordelijk voor z'n rijstijl....
en daar hangt veel vanaf...
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#22 Bericht door CapoJan »

Ik denk: wel gevaarlijker. Dat die motor aan 300 km/u niet geschikt is voor op de weg, dat weten we, maar de hele machine is ontwikkeld met een bepaald vermogen, een bepaalde snelheid en bijhorende wegligging in gedachten. Een velomobiel is niet ontwikkeld om pakweg 100 km/u als kruissnelheid aan te houden, om iets te zeggen. Stel dat je dat haalt, dan wil ik je nog een noodstop zien maken met twee 70mm trommelremmen, of een bocht nemen aan hoge(re) snelheid, ... Op dat moment heb je een heel ander voertuig nodig.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

blackarmor
Public Relations
Berichten: 985
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#23 Bericht door blackarmor »

het zijn niet de 300 paarden onder de kap die gevaarlijk zijn maar de ene ezel aan de gashendel :D
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
ironpatje
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:09
Postcode: 3150
Fiets: giant tcr
Locatie: haacht
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#24 Bericht door ironpatje »

ik heb niet geschreven dat je de remmen niet mag aanpassen he....
Elektrisch remmen

Fietsen met elektrische hulpaandrijving zijn enorm populair, bij hen die zelf niet hard kunnen of willen trappen. Voor elektrische scooters ziet ook het Nederlandse Platform voor Elektromobiliteit een grootse toekomst in stads- en streekvervoer.
Maar behalve aandrijven kan een elektromotor ook afremmen. Heel vaak wordt dat gebruikt, om remenergie terug te winnen als stroom, die je in accu’s kunt bewaren. Precies die functie wil Teiszmann gebruiken.
Bij recreatie- en sportfietsen zit de gein vooral in het zelf trappen. Hier stelt Teiszmann blijkbaar voor een kleine versie van hun elektromotor als rem te gebruiken, bediend met een hendeltje onder de duim. Het is verder aan de fietsfabrikant of hij de zo gewonnen stroom gebruikt voor verlichting, of elektrische hulpaandrijving.
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.

Gebruikersavatar
ironpatje
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:09
Postcode: 3150
Fiets: giant tcr
Locatie: haacht
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#25 Bericht door ironpatje »

blackarmor schreef:het zijn niet de 300 paarden onder de kap die gevaarlijk zijn maar de ene ezel aan de gashendel :D
dat bedoel ik.....

moto is een voorwerp, zolang de bestuurder geen gas geeft.... is er helemaal geen gevaar, want dan staat die moto stil

zelfde met een electrisch aangedreven VM (25 km/u, 45 km/u, 80 km/u,....km/u), het is diegene dat erin zit die het gevaarlijk (of veilig) maakt ....
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#26 Bericht door NL-ligger »

De meeste velomobielen krijgen al kantelneigingen bij 30 km/u in een gewone haakse straatbocht, of al bij veel lagere snelheid in een haakse fietspadbocht. Dat zegt mij dat ze niet erg geschikt zijn voor iets anders dan e-ondersteuning tot ~ 25 km/u.

Wil je een zwaarder gemotoriseerde velomobiel die veel sneller kan, geschikt is zonder gevaar bereden te worden door een willekeurige rijder moet ie zowiezo veel breder en zwaarder worden waarbij het zwaartepunt absoluut vlak bij de grond ligt, zwaardere vering en demping krijgen, bredere banden, betere remmen....en dat klinkt niet meer als een erg goede fiets. Trapvermogen wordt behoorlijk zinloos in zoiets. Dat is dan een motor of auto geworden.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

rik
General Manager
Berichten: 3190
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#27 Bericht door rik »

ironpatje schreef:
blackarmor schreef:het zijn niet de 300 paarden onder de kap die gevaarlijk zijn maar de ene ezel aan de gashendel :D
dat bedoel ik.....

moto is een voorwerp, zolang de bestuurder geen gas geeft.... is er helemaal geen gevaar, want dan staat die moto stil

zelfde met een electrisch aangedreven VM (25 km/u, 45 km/u, 80 km/u,....km/u), het is diegene dat erin zit die het gevaarlijk (of veilig) maakt ....
Er rijden nog meer mensen op de weg dan die ene zot of zelfs dan die ene goedbedoelende chauffeur. Op een afgesloten circuit: voor mij geen enkel probleem. Op de weg: [-X [-X [-X
DF 269
Ice sprint1 26"

svdaele
Helper
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#28 Bericht door svdaele »

blackarmor schreef:het zijn niet de 300 paarden onder de kap die gevaarlijk zijn maar de ene ezel aan de gashendel :D
Dat is op zich natuurlijk waar.

Alleen, zoals CapoJan ook aangeeft, is een VM niet gebouwd om 90 mee te rijden, op gelijk welke plaats.

Een motor die 300km/u kan, is technisch voorzien om dit ook aan te kunnen: krachtige remmen, gripvolle banden, enz. Op die manier heb je een voertuig dat bv. op circuit in staat is om relatief veilig die 300km/u te halen. In het verkeer is dan effectief de ezel die de doorslaggevende factor is.

Als je dit wil doortrekken naar een VM en ervoor wil zorgen dat je VM technisch in staat is om bv. 90 te halen (zodat alleen de ezel als risicofactor overblijft), dan kan je beginnen met nieuwe remmen, andere wielen/banden, en dan moet je nog iets vinden op het bochtengedrag.

Anyhow, ik denk niet dat dit het type VM was dat de initiële poster in zijn hoofd heeft, anders kocht hij wel een brommer of motor.
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

blackarmor
Public Relations
Berichten: 985
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#29 Bericht door blackarmor »

denk je dat al die licht sportwagens voor de lol zo breed gemaakt zijn .
moest je de waw een 95 cm breed maken krijg je pas op zijn kant aan veel hogere snelheden
kantel mechanismes zoals de velotilt enz kunnen dit nog verhogen .
schijfremmen kunnen perfect geschaald worden naar het nodige remvermogen ( 6 pots downhill remklauwen ) . banden kunnen ze ook maken naar hetgene nodig is ( zal enkel afhangen van de vraag wat ze gaan kosten )
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

svdaele
Helper
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#30 Bericht door svdaele »

Ik zal niet betwisten dat het kan. Mijn punt is eerder dat je voor de kostprijs die je dan kwijt bent, misschien beter een motor koopt.
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Plaats reactie