vele vragen zoals beloofd
vele vragen zoals beloofd
Zoals ik reeds in een andere post gezegd had, hier komen de vragen.
1)kan iemand mij het uitleggen wat het verschil is tussen een 20" en een 26" achterwiel op een trike, of welke invloed dit heeft ?
2)zijn er mensen hier die ervaring hebben met kmx trikes ? En zo ja hoe waren die ?
3)kan men in België aan steintrikes zoals de mad max komen ?
4) is het mogelijk van eerst een trike te kopen met weinig opties en daar na verloop van tijd alle opties op te zetten? (ik denk aan een rohloff naaf en dergelijke)
hier zijn de eerste vragen, vele zullen volgen.
Maar beter niet overdrijven in het begin nietwaar.
Dank bij voorbaat
1)kan iemand mij het uitleggen wat het verschil is tussen een 20" en een 26" achterwiel op een trike, of welke invloed dit heeft ?
2)zijn er mensen hier die ervaring hebben met kmx trikes ? En zo ja hoe waren die ?
3)kan men in België aan steintrikes zoals de mad max komen ?
4) is het mogelijk van eerst een trike te kopen met weinig opties en daar na verloop van tijd alle opties op te zetten? (ik denk aan een rohloff naaf en dergelijke)
hier zijn de eerste vragen, vele zullen volgen.
Maar beter niet overdrijven in het begin nietwaar.
Dank bij voorbaat
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: vele vragen zoals beloofd
Al enkele antwoorden
* groter wiel is minder gevoelig voor hobbels en putten in de weg. Meer comfort dus, maar bij ICE bijvoorbeeld wordt dit opgevangen door aan de 20" versie vering te koppelen. Nadeel van 26" achteraan is dat je twee verschillende wielmaten hebt, dus meer reservemateriaal nodig.
* opties nadien is meestal mogelijk. Enkele niet zo evident (aanpassen van enkel naar dubbel blad vooraan indien geen stang voor de derailleur voorzien is, bijvoorbeeld), andere zonder problemen. Wil je een Rohloff of andere versnellingsnaaf, dan kun je meestal gewoon een ander wiel steken en de bediening mee aanpassen, voor zover ik weet. Bedenk dat je wel twee keer een versnellingssysteem koopt !
* Steintrikes: waarom niet gewoon mailen naar de fabrikant om dat te vragen ?
* groter wiel is minder gevoelig voor hobbels en putten in de weg. Meer comfort dus, maar bij ICE bijvoorbeeld wordt dit opgevangen door aan de 20" versie vering te koppelen. Nadeel van 26" achteraan is dat je twee verschillende wielmaten hebt, dus meer reservemateriaal nodig.
* opties nadien is meestal mogelijk. Enkele niet zo evident (aanpassen van enkel naar dubbel blad vooraan indien geen stang voor de derailleur voorzien is, bijvoorbeeld), andere zonder problemen. Wil je een Rohloff of andere versnellingsnaaf, dan kun je meestal gewoon een ander wiel steken en de bediening mee aanpassen, voor zover ik weet. Bedenk dat je wel twee keer een versnellingssysteem koopt !
* Steintrikes: waarom niet gewoon mailen naar de fabrikant om dat te vragen ?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: vele vragen zoals beloofd
Hier al geweest Tao ? http://www.wheelsreinvented.nl/pages/prijslijst.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet in Belgie maar een Nederlandse importeur. Ik schat zo in dat hij wel in Belgie zou kunnen leveren. Wel een prijzig karretje zo'n Mad Max....
Misschien is de advertentiesite van NVHPV http://www.ligfiets.net/advertisement" onclick="window.open(this.href);return false; af en toe een doorneuzen of Marktplaats.nl ( of iets vergelijkbaars ) wel wat goedkoper als het niet de bedoeling was een hele nieuwe te kopen.
Niet in Belgie maar een Nederlandse importeur. Ik schat zo in dat hij wel in Belgie zou kunnen leveren. Wel een prijzig karretje zo'n Mad Max....
Misschien is de advertentiesite van NVHPV http://www.ligfiets.net/advertisement" onclick="window.open(this.href);return false; af en toe een doorneuzen of Marktplaats.nl ( of iets vergelijkbaars ) wel wat goedkoper als het niet de bedoeling was een hele nieuwe te kopen.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: vele vragen zoals beloofd
1)kan iemand mij het uitleggen wat het verschil is tussen een 20" en een 26" achterwiel op een trike, of welke invloed dit heeft ?
bij 26 inchwiel heb je minder last van oneffenheden op de weg (zonder vering), hangt je ketting verder van de grond, dus iets minder verontreiniging. veel meer bandenkeuze.
2)zijn er mensen hier die ervaring hebben met kmx trikes ? En zo ja hoe waren die ?
Ik ken maar één iemand die tevreden is over zijn KMX-trike, en das iemand uit luik waar ik geen gegevens van heb, evt eens aan michael vragen of hij daar gegeven van heeft.
kinderkmxen zijn natuurlijk iets interessanter omdat hun berijders meer kunnen verdragen. ik denk dat als je een andere stoel plaatst je al een heel andere trike hebt dan met de originele.
geen persoonlijke ervaring
3)kan men in België aan steintrikes zoals de mad max komen ?
steintrikes niet in belgie te verkrijgen, bij mijn weten.
4) is het mogelijk van eerst een trike te kopen met weinig opties en daar na verloop van tijd alle opties op te zetten? (ik denk aan een rohloff naaf en dergelijke)
natuurlijk kan je beginnen met een blote trike en dan allerlei opties gaan toevoegen zoals rohlhof en zo, voorvering achteraf toevoegen of achtervering zal dan weer niet lukken.
*)indien interesse: ik heb zelf een trike te koop staan die gebruiksklaar is. geef maar een seintje indien je interesse hebt
bij 26 inchwiel heb je minder last van oneffenheden op de weg (zonder vering), hangt je ketting verder van de grond, dus iets minder verontreiniging. veel meer bandenkeuze.
2)zijn er mensen hier die ervaring hebben met kmx trikes ? En zo ja hoe waren die ?
Ik ken maar één iemand die tevreden is over zijn KMX-trike, en das iemand uit luik waar ik geen gegevens van heb, evt eens aan michael vragen of hij daar gegeven van heeft.
kinderkmxen zijn natuurlijk iets interessanter omdat hun berijders meer kunnen verdragen. ik denk dat als je een andere stoel plaatst je al een heel andere trike hebt dan met de originele.
geen persoonlijke ervaring
3)kan men in België aan steintrikes zoals de mad max komen ?
steintrikes niet in belgie te verkrijgen, bij mijn weten.
4) is het mogelijk van eerst een trike te kopen met weinig opties en daar na verloop van tijd alle opties op te zetten? (ik denk aan een rohloff naaf en dergelijke)
natuurlijk kan je beginnen met een blote trike en dan allerlei opties gaan toevoegen zoals rohlhof en zo, voorvering achteraf toevoegen of achtervering zal dan weer niet lukken.
*)indien interesse: ik heb zelf een trike te koop staan die gebruiksklaar is. geef maar een seintje indien je interesse hebt
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
Re: vele vragen zoals beloofd
dank u voor de antwoorden, ik had de site van "wheels reinvented" wel al gezien maar had hoop om iets dichter bij huis te vinden, niet dus.
Ik heb nu ook gezien dat de hp gekko nog een beetje gestegen is in prijs
Dat was een potentieel doelwit geweest(nieuw dan), nu twijfel ik toch, wellicht toch beter om 2e hands te gaan voor een eerste trike.
iemand ervaring met AZUB (azub.eu)? Dat is de laatste die nog in overweging is voor nieuw.
bedankt voor alle antwoorden reeds gegeven !
tao
Ik heb nu ook gezien dat de hp gekko nog een beetje gestegen is in prijs
Dat was een potentieel doelwit geweest(nieuw dan), nu twijfel ik toch, wellicht toch beter om 2e hands te gaan voor een eerste trike.
iemand ervaring met AZUB (azub.eu)? Dat is de laatste die nog in overweging is voor nieuw.
bedankt voor alle antwoorden reeds gegeven !
tao
-
- Public Relations
- Berichten: 796
- Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
- Postcode: 9000
- Fiets: Challenge Alizé
- Locatie: Gent
- Contacteer:
Re: vele vragen zoals beloofd
Ik heb de indruk dat de koper van mijn vortex+ niet echt een blijvende fietser is dus mss wil hij hem wel kwijt.
- wout
- Helper
- Berichten: 438
- Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
- Postcode: 9988
- Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
- Locatie: Watervliet
- Contacteer:
Re: vele vragen zoals beloofd
die vortex lijkt wel behekst, nog geen enkele van de nu al drie eigenaren was een blijver, nochthans een super coole fietsBram Mouton schreef:Ik heb de indruk dat de koper van mijn vortex+ niet echt een blijvende fietser is dus mss wil hij hem wel kwijt.
weer of geen weer, altijd velomobielweer
-
- Public Relations
- Berichten: 796
- Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
- Postcode: 9000
- Fiets: Challenge Alizé
- Locatie: Gent
- Contacteer:
Re: vele vragen zoals beloofd
Mij moet je niet als niet blijver aanzien, ik verzoop op dat moment in de fietsen en had het probleem dat ik meestal spullen moest meehebben die niet mee konden op de trike. Ik stel gewoon mijn prioriteiten en kan dan makkelijk afscheid nemen van spullen. Wees gerust, bij mij komt er terug een trike/velomobiel als ik er terug tijd voor heb.
De man die mijn trike kocht werkt bij de NMBS en wou er mee naar zijn werk rijden. Hij krijgt geen fietsvergoeding en de afstand was groot in mijn ogen om als ongeoefende zomaar te gaan doen. Blijkbaar heeft ie met het opbergen eens de stoel een krak gegeven maar dat is herstelbaar. Ik had de trike volledig in orde gezet, nieuwe kabels en zo, en het schakelen begon wat stroef te lopen dus hij heeft hem binnengedaan bij de eerste de beste fietsenboer. De trike had ongeveer 400 km gelopen en de fietsenboer meld hem dat de cassette versleten is en dat het cranckstel ook een nieuwe ring kan gebruiken. Dat heeft hem de rest van zijn moed ontnomen denk ik... Een ligfietser weet beter maar die man was er weg mee en kijkt nu aan tegen een rekening van 400€ voor iets dat niet nodig is/was. Tja, ik kan die mens zijn hand niet blijven vasthouden hé
De Vortex+ is en blijft een vrijetijds- of wedstrijdfiets.
De man die mijn trike kocht werkt bij de NMBS en wou er mee naar zijn werk rijden. Hij krijgt geen fietsvergoeding en de afstand was groot in mijn ogen om als ongeoefende zomaar te gaan doen. Blijkbaar heeft ie met het opbergen eens de stoel een krak gegeven maar dat is herstelbaar. Ik had de trike volledig in orde gezet, nieuwe kabels en zo, en het schakelen begon wat stroef te lopen dus hij heeft hem binnengedaan bij de eerste de beste fietsenboer. De trike had ongeveer 400 km gelopen en de fietsenboer meld hem dat de cassette versleten is en dat het cranckstel ook een nieuwe ring kan gebruiken. Dat heeft hem de rest van zijn moed ontnomen denk ik... Een ligfietser weet beter maar die man was er weg mee en kijkt nu aan tegen een rekening van 400€ voor iets dat niet nodig is/was. Tja, ik kan die mens zijn hand niet blijven vasthouden hé
De Vortex+ is en blijft een vrijetijds- of wedstrijdfiets.
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re: vele vragen zoals beloofd
Ongetwijfeld heb je het over Pierre Coupard die in 2010 deelnam aan het treffen in Noord-Brabant. Na het triketreffen bleef ik nog een tijdje met hem in contact, maar uiteindelijk verloor ik hem uit het zicht. Indertijd was hij ook actief op het Franse forum Vélorizontal, maar ik heb de indruk dat hij zich daar laten uitschrijven heeft. Hij staat in ieder geval niet meer in de ledenlijst. Merkwaardig.spruitje schreef: 2)zijn er mensen hier die ervaring hebben met kmx trikes ? En zo ja hoe waren die ?
Ik ken maar één iemand die tevreden is over zijn KMX-trike, en das iemand uit luik waar ik geen gegevens van heb, evt eens aan michael vragen of hij daar gegeven van heeft.
kinderkmxen zijn natuurlijk iets interessanter omdat hun berijders meer kunnen verdragen. ik denk dat als je een andere stoel plaatst je al een heel andere trike hebt dan met de originele.
geen persoonlijke ervaring
Er staat het een en ander over de KMX te lezen in:
http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?f=4&t=6226" onclick="window.open(this.href);return false;
http://gentseliggers.net/forum/viewtopi ... =22&t=5152" onclick="window.open(this.href);return false;
Pierres KMX reed wel prettig, maar er moet natuurlijk wel bijgezegd worden dat hij er toch een niet onaardig aantal technische veranderingen bij had aangebracht. Hierdoor was het een stuk stabieler rijden met de KMX dan normaal het geval is.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
Re: vele vragen zoals beloofd
Hi
Ik had een vraagjes aangaande waws, nu ben ik net voor(of op het begin) van de Gentse bij fietser langsgegaan.
En natuurlijk, een testritje met een waw.
Nu heb ik toch een vraag voor de ervaren velomobilisten onder ons.
1- zijn er problemen met trotoirs, in de zin van schroef je er tegen of niet.
Ik woon namelijk in een straat met toch wel vrij hoge trotoirs, en op mijn huidige werkplek is de trotoir nog hoger, met nog een goede diepe goot er net voor.
Dus ja ik wil een waw niet echt bekrassen met zoiets stoms als trotoirs.
Groet
Tao
Ik had een vraagjes aangaande waws, nu ben ik net voor(of op het begin) van de Gentse bij fietser langsgegaan.
En natuurlijk, een testritje met een waw.
Nu heb ik toch een vraag voor de ervaren velomobilisten onder ons.
1- zijn er problemen met trotoirs, in de zin van schroef je er tegen of niet.
Ik woon namelijk in een straat met toch wel vrij hoge trotoirs, en op mijn huidige werkplek is de trotoir nog hoger, met nog een goede diepe goot er net voor.
Dus ja ik wil een waw niet echt bekrassen met zoiets stoms als trotoirs.
Groet
Tao
-
- Public Relations
- Berichten: 796
- Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
- Postcode: 9000
- Fiets: Challenge Alizé
- Locatie: Gent
- Contacteer:
Re: vele vragen zoals beloofd
slepen zal gebeuren, daar moet je niet aan twijfelen... Brecht zegt dat het geen kwaad kan, is trouwens ook niet zichtbaar. Je kan hoogstens diagonaal proberen op- of afrijden...
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: vele vragen zoals beloofd
De makkelijkste oplossing is niet haaks op de oprit rijden maar schuin op rijden dit zorgt voor minister schuren.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
-
- General Manager
- Berichten: 3189
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Re: vele vragen zoals beloofd
Heb je het niet geprobeerd, dan?Tao schreef:Hi
En natuurlijk, een testritje met een waw.
zijn er problemen met trotoirs, in de zin van schroef je er tegen of niet.
Tao
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: vele vragen zoals beloofd
Als de stoeprand hoog genoeg is, zal die voor elke velomobiel snel een probleem vormen. Dat lijkt me eerder vanzelfsprekend.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
- Public Relations
- Berichten: 985
- Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
- Postcode: 1880
- Fiets: quest 404
- Locatie: Kapelle op den bos
- Contacteer:
Re: vele vragen zoals beloofd
meeste rechte borduurs geraakte ni op . de afgeschuinde schuin oprijden gaat . en als je de onderkant vanvoor wat heel wilt houden kan je er een doorzichtige folie opplakken ( beetje dikkere versie van de beschermfolies voor gsm )
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C