slijmen opgeven.

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

slijmen opgeven.

#1 Bericht door Ronnius »

Hoe komt het dat, als ik aan het bukken ben zoveel slijm moet zien kwijt te geraken (uitspuwen).
Bij het liggen heb ik dat niet of uiterst uitzonderlijk.
Nu een weekje bukken (telkens een halfuur) en telkens na hooguit 5 kilometers is het van dattum.
Toen ik een maand geleden eens achter een bukker aanreed deed die ook niets anders de hele tijd (zo een kleine 10-15 km),
terwijl ik nergens last van had.

En het viel me op dat ik het met de ligfietsen nooit of toch echt per uitzondering heb.

De fietsperiode voor ik begon te liggen had ik er met de bukfiets ook veel last van.

Heeft iemand er een uitleg voor?
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: slijmen opgeven.

#2 Bericht door halepole »

hm ik heb er inderdaad ook last van als ik op een bukker rij aan een hoog tempo.
Maar als ik echt ontplof in mijn waw vb dragracen tegen auto's of zoiets dan kan het toch ook wel eens voorkomen.
En in de waw met dakje op is het toch niet zo handig :-&

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: slijmen opgeven.

#3 Bericht door crash-quest-dummy »

dus gewoon de prijs die een bukker betaald om snel te willen rijden op onaangepast materiaal ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: slijmen opgeven.

#4 Bericht door Wouter D »

misschien gewoon omdat je geen bukspieren meer hebt, doe mij een plezier en rij eerst 1000 km met de bukker en vertel dan eens of je er nog last van hebt :-)

ikzelf ervaar dat mijn ademhaling op de ligger een pak rustiger is dan op de bukker, ik denk dat het daar veel mee te maken heeft
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: slijmen opgeven.

#5 Bericht door crash-quest-dummy »

of heb je gewoon minder plek in je romp als je voorovergebogen zit ?
dokter ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: slijmen opgeven.

#6 Bericht door Ronnius »

spruitje schreef:misschien gewoon omdat je geen bukspieren meer hebt, doe mij een plezier en rij eerst 1000 km met de bukker en vertel dan eens of je er nog last van hebt :-)
Voor ik beginnen liggen ben had ik een kleine 10 000 km op bukkers... en er steeds last van.

En die mountainbiker op 25 oktober die me getrokken heeft tussen Gent en Deinze had wellicht ook meer dan 1000 km in de wielen steken en deed niets anders, terwijl k op de trike nergens last van had.

Nu ik eraan denk, gisteren er totaal ook weer geen last van gehad.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: slijmen opgeven.

#7 Bericht door Wouter D »

je zou er wel eens ferm kunnen van opkijken hoe weinig bukkers er met een fiets rijden die volledig op maat is, daarmee bedoel ik dan
- framemaat
- stuurhoogte
- zithoogte
- stand van het zadel
- lengte van de cranks

om nog niet te spreken over de manier waarop de meeste bukker rijden.

ik ben er van overtuigd dat jij met je ligger intussen ook al heel anders fietst dan in het begin.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: slijmen opgeven.

#8 Bericht door Jo2p »

Volgens mij heeft dit te maken met vochtbalans in de keelholte. Ik heb er s'ochtends na het drinken van een glas vloeistof er soms last van. Na een korte periode een tweede glas leeg drinken voorkomt het opgeven van slijm. Onderweg wat drinken lijkt me de oplossing voor dit probleem. De verklaring die ik er voor heb is dat de keelholte te droog is, met het innemen van vocht worden dan de speekselklieren over geactiveerd. Door een tweede glas leeg te dringen wordt de keelholte voldoende vochtig om de speekselklieren tot rust t e manen. Wellicht dat bukkers met mond open fietsen waardoor er uitdroging ontstaat.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: slijmen opgeven.

#9 Bericht door fcapri »

ik denk vooral dat het met de ademhaling te maken heeft en het bewegen van het hele lichaam.
bij een gewone fiets zal je met je schouders ook op en neer gaan als je hard aan het duwen bent. je hele lichaam moet werken en je ademnhaling vliegt omhoog. ook je hartslag gaat de hoogte in.
als ik gewoon rijd met de bukfiets (max 20km/h) dan heb ik er ook nooit last van, maar als ik 40min extreem hard rijd (30km/h en meer) had ik er ook last van.
met de VM heb ik eigenlijk nog nooit zo extreem moeten rijden, terwijl ik wel sneller ga. ik zweet evenveel, maar dat zal eerder komen door het tekort aan rijwind. hartslag en ademhaling blijven veel lager in de VM

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: slijmen opgeven.

#10 Bericht door Ronnius »

spruitje schreef:je zou er wel eens ferm kunnen van opkijken hoe weinig bukkers er met een fiets rijden die volledig op maat is, daarmee bedoel ik dan
- framemaat
- stuurhoogte
- zithoogte
- stand van het zadel
- lengte van de cranks

om nog niet te spreken over de manier waarop de meeste bukker rijden.
De mooie kinesiste waar ik nu bij ga rijdt ook met een race fiets.
Onlangs merkte ik op hoe schots en scheef veel wielertoeristen op hun "marteltuig" zitten.
Ze beaamde dat voor de 100%, ze vertelde erbij dat een opmeting veel geld kost, toch direct 100 euro.
Toen ik haar vroeg wat 100 betekent als je een fiets koopt van een paar duizend euro kreeg ik een tja... g' hebt gelijk.
spruitje schreef: ik ben er van overtuigd dat jij met je ligger intussen ook al heel anders fietst dan in het begin.
Tussen zomer 2011 en dec 2012 was er al heel wat verschil.
Tussen zomer 2012 en zomer 2017 nog veel meer ... =D>
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Plaats reactie