Ligfietsen als powertraining aanzien

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Rikki
Belofte
Berichten: 112
Lid geworden op: do 30 aug 2012, 8:05
Locatie: Aalter
Contacteer:

Ligfietsen als powertraining aanzien

#1 Bericht door Rikki »

Na mijn ritje van vrijdag waar ik in Gent centrum een stevige helling ben opgeraakt (al fietsend :wink: ), en zelfs een paar "bukkers" heb ingehaald =D> , vroeg ik me af of je ligfietsen kan aanzien als een aanvulling van spiertraining om te mountainbiken.
Daar ik toch een redelijke conditie heb schrok ik ervan dat ik zaterdag stijve beenspieren had.
Wat is jullie mening hierover?

Aanvulling, het was de Jozef Plateaustraat in Gent...
Gelieve mij niet te storen, ik ben al gestoord genoeg...
Challenge Hurricane

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Ligfietsen als powertraining aanzien

#2 Bericht door bicky »

ik heb de ervaring dat ik andere spieren gebruik en een andere hartslag bij mountainbike tegenover ligfietsen.
Zo nam ik paar weken terug aan een wedstrijd hier binnen de kazerne met de moutnainbike.
De benen konden de kracht leveren en verzuurden minder dan met de ligfiets maar de hartslag was wel veel hoger.
De dag erna geen pijnlijke spieren.

Ligfietsen ervaar ik als krachttraining van specifieke spieren.
Als ik thuiskom en met slappe benen uit mijn VM stap en dan met de bakfiets de kindjes ga halen voel ik de pijnlijke/vermoeide spieren niet meer.

Tijdens het fietsen heb ik meestal een lage hartslag wat goed is voor de vetverbranding en basisconditie

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: Ligfietsen als powertraining aanzien

#3 Bericht door halepole »

Voor powertraining ga je zeker iets anders moeten doen dan ligfietsen bv mountainbiken #-o
Korte stukken lopen met af en toe harder lopen zal zeker geen kwaad kunnen.
Dat je stijf bent de volgende dag zal vooral te maken hebben met het feit dat je geen cooling down hebt gedaan.
Dus de laatste kilometers rustig uitrijden op een vlak stuk aan een zeer rustig tempo. En als dat niet helpt de spieren rekken na een tocht.
Door te gaan ligfietsen ben ik vooral vet kwijtgespeeld en heb ik weinig tot geen spieren bijgekregen.
Mijn gewicht is een 1,5j van 78kg naar 64kg gezakt en mijn lengte is nog steeds 179cm.

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Ligfietsen als powertraining aanzien

#4 Bericht door paulheyndrickx »

Rikki schreef:vroeg ik me af of je ligfietsen kan aanzien als een aanvulling van spiertraining om te mountainbiken.
.

Ik ervaar beide als zeer complementair: Door het ligfietsen doe je aan duurtraining - minder aan krachttraining, tenzij je de Jozef Plateau-straat op moet. Je kan dus wel eens de grote molen draaien, maar ik zou dat niet teveel doen omdat je dan de knieën enorm belast.
Mountainbiking gaat aan veel hogere hartslag en heeft meer intervaleffect. (interval = tussen het vallen door :( , zoals ik al meermaals mocht ervaren). Het helpt weerbarstige wielertoeristen eens uit het wiel te rijden wanneer je dan weer met de ligfiets op de baan bent.

Evelien van Jeroen
Helper
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 21:56
Contacteer:

Re: Ligfietsen als powertraining aanzien

#5 Bericht door Evelien van Jeroen »

Ligfietsen is idd aanvullende training omdat je maar één specifieke spiergroep traint. Jeroen mocht het aan de lijve ondervinden begin dit jaar toen hij met de bakfiets een grote rit reed. Hoewel hij lustig iedere dag 64km ligt, was hij na 10km bakfiets aan een redelijk tempo al pompaf.
Ook ik ondervind nu hetzelfde wanneer ik van het werk thuiskom met de ligger om daarna met de bakfiets de kindjes te gaan ophalen. Slappe benen op de ligger en op de bakfiets kan ik weer goed doortrappen.

Wat bij mij helpt tegen stijve spieren is halverwege eens te stretchen. Ik moet op zo een 3km van mij thuis stoppen aan lichten om de rijksweg over te steken en daar stretch ik altijd. Ik draai gewoon achterwaarts en span één been op zodat er grote druk van de pedalen op mijn tenen komt te staan. Nog nooit last gehad van spierpijn.

Gebruikersavatar
Rikki
Belofte
Berichten: 112
Lid geworden op: do 30 aug 2012, 8:05
Locatie: Aalter
Contacteer:

Re: Ligfietsen als powertraining aanzien

#6 Bericht door Rikki »

Evelien van Jeroen schreef:Wat bij mij helpt tegen stijve spieren is halverwege eens te stretchen. Ik moet op zo een 3km van mij thuis stoppen aan lichten om de rijksweg over te steken en daar stretch ik altijd. Ik draai gewoon achterwaarts en span één been op zodat er grote druk van de pedalen op mijn tenen komt te staan. Nog nooit last gehad van spierpijn.
Dat heb ik zondag ook ontdekt, eens stoppen- rondje rond mijn fiets stappen en dan terug rijden alsook het achterwaarts trappen en opspannen. :D
En in feite is dit logisch want dat doe ik soms onbewust ook op mijn mtb, eens rechtstaan op de trappers en de rug strekken tijdens het rijden en dat lukt niet zo goed op een ligger... :wink:
Gelieve mij niet te storen, ik ben al gestoord genoeg...
Challenge Hurricane

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Ligfietsen als powertraining aanzien

#7 Bericht door NL-ligger »

Hmmm...is het ook niet de vraag WAT je uitvoert op een ligfiets/in een VM ?

Als je een duurrit doet aan een continue gemiddelde snelheid zul je zeker je vetverbranding basisconditie verbeteren. ( rode spiermassa werkt op vet en zuurstof ) En je zult er amper of geen spierpijn van hebben.

Maar wat als je steeds tussendoor sprints met vol vermogen erop gooit.....het is mijn favoriete manier van rijden....proberen toch nog weer een km/u te pakken bovenop je vorige hoogste snelheid. Iedere beklimming proberen met net wat meer snelheid boven te komen. Maar dat komt wel aan continue spierpijn zelfs na ritjes van 30 min. ( witte spiermassa werkt op glycogeen en produceert melkzuur ) Elke keer dat de spieren sterker gemaakt worden ze weer beschadigd, om weer sterker terug opgebouwd te worden. Dat is welzeker krachttraining.

Snel met een ( beladen ) bakfiets proberen te rijden of ermee klimmen zal ook neerkomen op trainen op kracht ipv duurvermogen. Dus spierpijn.

Zover ik begreep is het wel min of meer kiezen.....je kunt niet in gelijke mate duurvermogen ( rode spiermassa ) en explosief vermogen ( witte spiermassa ) beide blijven verbeteren na het bereiken van ene bepaald punt. Het ene vermogen trainen gaat kennelijk toch ten koste van het ander. Mensen die heel erg bespierd zijn met witte spiermassa ( krachtatleten ) verliezen duurvermogen. Andersom zullen mensen met spieren die heel efficient met energie omgaan niet zo goed zijn met explosieve kracht.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Ligfietsen als powertraining aanzien

#8 Bericht door blackarmor »

je gebruikt daarvoor andere spieren dus dat is ongeveer hetzelfde als biceps gaan trainen :) cardio training is wel complementair

de eerste rit met de ligger was nog geen 10 km enkel en spieren trilden als ik aankwam ondanks dat ik dagelijks 50 km deed op de mtb toen ( en aan deftig tempo )
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Ligfietsen als powertraining aanzien

#9 Bericht door NL-ligger »

98 km fietsen met slechte sporing ( trekt naar 1 kant ) en de helft van die afstand met 6 Bft tegenwind is ook aardig training voor een ongetrainde VM rijder....op het laatst reed ik nog maar 20 km/u en heb over dat afstandje maarliefst 4 uur gedaan :oops:

Toch vandaag geen echte spierpijn. Maar als ik 30 minuten met alles wat ik heb over de dijk jakker kan ik morgen bijna niet meer lopen.

Duurtraining is wat anders dan krachttraining, maar beide zijn goed mogelijk met een ligfiets/VM.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie