Beginner met heel wat vragen...

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Aspharanx
Junior
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 21 sep 2012, 9:52
Contacteer:

Beginner met heel wat vragen...

#1 Bericht door Aspharanx »

Joepie! Na een week van registreren en proberen op het forum te geraken is mijn account eindelijk goedgekeurd en kan ik hier mijn eerste (en hopelijk niet laatste) post neerzetten :lol:

Ik zal me alvast even voorstellen. Ik ben 28 jaar en woon te Dendermonde. Vroeger, voor ik een rijbewijs en auto had, ging ik altijd met de fiets naar het werk (7,5 km), dat was dan een bukfiets zoals jullie die blijkbaar noemen :p Sinds mijn rijbewijs is de auto natuurlijk een welgekomen luxe. Heb nooit echt graag gefietst, ik ging liever te voet of liep liever. Nu met de brandstofprijzen zo hoog heb ik wat zitten nadenken en het meeste verbruik komt van woon-werkverkeer. Als ik dat allemaal met de fiets zou doen dan zou mij dat financieel wel wat schelen. Komt daarbij ook nog dat ik een fietspremie krijg van de werkgever.

Echter is het makkelijker gezegd dan gedaan om even met de fiets te gaan werken. Ten eerste ligt mijn route min of meer recht en 9 op 10 keer had ik de wind voor zowat de hele rit tegen mij in het terug naar huis rijden. Bovendien is de hele rit langs een N weg met typische Belgische fietspaden die u dooreenschudden, voorzien van tal van kruispunten en ronde punten waarbij je het drukke verkeer moet voorrang geven en vooral veel lawaai en vervuiling. Combineer dat dan nog met een viaduct dat een stevige beklimming vraagt en het verpest echt allemaal de sfeer. Bovendien kan mijn job soms ook fysiek belastend zijn en als je uitgeput bent en je moet dan nog een hele rit met tegenwind naar huis fietsen langs die drukke weg...

Een alternatieve route dan? En ik heb het geluk dat die er is. En ligt een magnifiek jaagpad langsheen de Dender en Scheldedijk dat me zo goed als van mijn woning naar mijn werk brengt zonder drukke wegen en kruispunten. Vroeger durfde ik dat pad wel eens nemen om te ontspannen, alleen is dat meteen een grote omweg en was ik al gauw een klein uurtje onderweg. Niet bepaald een route dat je dan dagelijks gebruikt om te gaan werken. Zeker in de donkere periode vermits sommige delen niet verlicht zijn. Komt daarbij ook dat ik met gesplitste uren werk en dus vaak tweemaal op een dag naar het werk moet gaan. Als je van 7.00 tot 9.00 u. en van 11.30 tot 19.00 u. moet werken wil je dus ook geen uren op die dag pendelen.

Nu heb ik onlangs een ervaring gehad met een trike ligfiets, en dat was dan nog zo'n speelgoedversie dus helemaal niet the real deal. Bovendien heeft die twee wielen achteraan en 1 wiel vooraan want anders is dan met de echte trikes. Ik ben er alleszins van verschoten hoe vlot dat fietst, ondanks dat die zelfs op kindermaat was. De manier waarop je makkelijker kracht kan zetten t.o.v. van een bukfiets resulteerde in een hogere snelheid. En sindsdien speel ik wat met het idee of ik niet zou kunnen overschakelen op een ligfiets.

Dat zou dan de rit naar het werk langs de N route wat comfortabeler moeten maken indien ik voor een korte tijd wil gaan, en zou de route langs de dijken sneller vooruit moeten gaan zodat ik die misschien op een half uurtje kan doen. Alleszins wil ik wat ecologischer leven en ook wat aan mijn gezondheid doen. Wie weet kan ik op termijn mijn auto zelfs volledig vervangen door een ligfiets.

Nu heb ik totaal nog geen ervaring met een echte ligfiets en dus zit ik wel met wat vragen. Als, en ik zeg als, ik er toch één zou kopen zou ik voor een trike gaan. Dat lijkt me veel handiger en stabieler om met te fietsen dan een tweewieler. Verder vroeg ik me ook nog enkele andere dingen af.

1. Lukt dat vlot om er bagage met te vervoeren? Kan ik bv. ermee naar de supermarkt gaan voor de basisbehoeften (ben overigens alleen dus zoveel is dat nu ook weer niet).

2. Wat bij regenweer? Wordt je natter op een ligfiets dan op een bukfiets? Heb wel nog steeds mijn regenpak van vroeger liggen.

3. Is een trike nu effectief sneller dan een bukfiets wanneer je bij beide evenveel energie in het trappen steekt?

4. Kunnen die trikes vlot sturen? Dat speelgoedmodel had immers een grote draaicirkel maar de filmpjes van trikes op internet lijken me toch een veel kleinere draaicirkel weer te geven.

5. Iemand die per toeval een plaats kent waar je zo'n trike kan kopen en/of testen in de buurt van Dendermonde? Weet via dit forum dat er in Gent wel twee handelaars zijn maar er is per toeval toch niets dichters?

6. Hoe zit het met diefstal en vandalisme? Het lijkt me dat zo'n fiets, naast meer in trek te zijn bij fietsendieven, ook een "leuker" doelwit lijkt voor vandalen. Iemand al veel negatieve ervaring daarmee ofzo? Nu niet dat ik van plan zou zijn om die zonder slot ergens in een Brusselse wijk te laten staan.

7. Hoe zit het met het onderhoud, kan je hiervoor terecht bij de gewone fietsenhandelaar?

8. Wat zijn goede trikes voor het woon-werkverkeer. Liefst ook budgetvriendelijk natuurlijk. Ik lees wel wat over die ICE trikes maar zijn die HP Velotechnik trikes ook wat degelijk? Zijn er merken die ik beter vermijd? Vermits al mijn woon-werkverkeer kan oplopen tot 150 km op een week wil ik ook wel wat kwaliteit.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Beginner met heel wat vragen...

#2 Bericht door trikelover »

Aspharanx schreef: 1. Lukt dat vlot om er bagage met te vervoeren? Kan ik bv. ermee naar de supermarkt gaan voor de basisbehoeften (ben overigens alleen dus zoveel is dat nu ook weer niet).
Ik gebruik mijn trike ook gewoon om te gaan winkelen dit gaat zonder probleem. Je hebt 2 opties of je maakt gebruik van banaanezakken of je gebruikt een gewoon bagagerek en gewone fietszakken.
2. Wat bij regenweer? Wordt je natter op een ligfiets dan op een bukfiets? Heb wel nog steeds mijn regenpak van vroeger liggen.
Bij regen worden je benen iets nater dan op een bukfiets maar ik vind het wel veiliger op een ligfiets want op een bukfiets heb je de neiging om je hoofd naar beneden te draaien om zo weg te kijken van de regen maar bij een ligfiets blijf je gewoon vooruit kijken.
3. Is een trike nu effectief sneller dan een bukfiets wanneer je bij beide evenveel energie in het trappen steekt?
Ik vrees dat ik daar negatief antwoord zal moeten op geven. Op mijn trike rij ik even snel als op een bukfiets het enig verschil is als het redelijk tegewind hebt dan kan je voordeel doen met je trike.
Aspharanx schreef:4. Kunnen die trikes vlot sturen? Dat speelgoedmodel had immers een grote draaicirkel maar de filmpjes van trikes op internet lijken me toch een veel kleinere draaicirkel weer te geven.
Kwa draaicirkel valt dit goed mee. de draaicirkel is iets groter dan met een bukfiets. Maar niks om je zorgen over te maken. Als je de draaicikel van een Velomobiel bekijkt die hebben pas een redelijke draaicirkel
Aspharanx schreef:5. Iemand die per toeval een plaats kent waar je zo'n trike kan kopen en/of testen in de buurt van Dendermonde? Weet via dit forum dat er in Gent wel twee handelaars zijn maar er is per toeval toch niets dichters?
Gent denk ik. bij fietser.be kan je alvast wel een ice trike huren.
6. Hoe zit het met diefstal en vandalisme? Het lijkt me dat zo'n fiets, naast meer in trek te zijn bij fietsendieven, ook een "leuker" doelwit lijkt voor vandalen. Iemand al veel negatieve ervaring daarmee ofzo? Nu niet dat ik van plan zou zijn om die zonder slot ergens in een Brusselse wijk te laten staan.
Ik weet niet of er plaats is voor je fiets op het werk maar normaal moet de werkgever een veilige plek voorzien voor je fiets te stallen. kwa diefstal gevoeligheid denk ik dat dit iets minder aantrekkelijk is want er is maar een heel beperkte markt voor zoiets te verkopen.
7. Hoe zit het met het onderhoud, kan je hiervoor terecht bij de gewone fietsenhandelaar?
De meeste onderdelen zijn net zoals een gewone fiets en kan dus bij een lokale fietsenhandelaar (al blijft het wel de vraag of die handelaar dit wel wil).
8. Wat zijn goede trikes voor het woon-werkverkeer. Liefst ook budgetvriendelijk natuurlijk. Ik lees wel wat over die ICE trikes maar zijn die HP Velotechnik trikes ook wat degelijk? Zijn er merken die ik beter vermijd? Vermits al mijn woon-werkverkeer kan oplopen tot 150 km op een week wil ik ook wel wat kwaliteit.
Ik zelf gebruik een Hp en ben daar zeer teverden over. Maar als ik zie op het forum lijken de ice trikes ook wel populair en vrij goed van kwaliteit. ik heb er toch niet van horen klagen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Beginner met heel wat vragen...

#3 Bericht door Ronnius »

Welkom Aspharanx,

Wat bagage betreft, kan je gewone fietstassen op een bagagedrager plaatsen, net zoals op een bukfiets (dan wel een bagagedrager bij kopen).
Verder heb je de speciale tassen voor ligfietsen (toptassen en bananetassen).

De draaicirkel van een ICE trike is goed, enkel de hele korte (haarspeld)bochten is het wel eens uitklikken en ff flintstonen (voeten op de grond voor achteruit).

Ik heb beide merken zowel een trike van Ice als een de Grasshopper (2wieler) van HP velotechnik.
Ice is duurder en voor trikes populairder, maar over de fiets van HPv heb ik ook geen klagen, ook al zijn ze goedkoper dan Ice het zijn nog steeds geen goedkope en zeker geen brol fietsen.

Ik heb gisteren nog eens in de gietende regen gelegen (met de trike) in een stevig onweer dwars door Gent (6 tal km) de regenbroek zorgde ervoor dat de benen droog bleven. Het bovenlichaam: mijn t-shirt kon ik uitwringen, maar enkel en alleen zweet. Het is een ademend regenpak, maar niet ademend genoeg voor mijn zwetend (boven)lichaam.
Je kan ook een streamer op de trike plaatsen, deze zorgt dat je benen droogblijven en zorgt ook voor een betere stroomlijn waardoor je nog sneller zou rijden (verwacht er geen mirakels van, trappen moet je nog steeds).

Ik rij met de trike niet zoveel sneller dan vroeger met de bukfiets, maar wel meer ontspannen en voel me er veiliger op (stabiliteit). Ook is mijn actieradius veel groter geworden, vroeger was 70-80km/dag mijn maximum, nu kan ik 200 km aan op een dag. En al liggend (beide fietsen samen) heb ik regelmatig 400 km/week.

Buiten de 2 ligfietswinkels in Gent ken ik ook geen in de buurt.
Maar er rijden bussen en treinen tussen Dendermonde en Gent, dus geen parkeerproblemen als je ecologisch een trike wil huren of ophalen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

blackarmor
Public Relations
Berichten: 985
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Beginner met heel wat vragen...

#4 Bericht door blackarmor »

welkom :)

1. Lukt dat vlot om er bagage met te vervoeren? Kan ik bv. ermee naar de supermarkt gaan voor de basisbehoeften (ben overigens alleen dus zoveel is dat nu ook weer niet).

met bv de banaatassen kan je zeer veel bagage vervoeren enje kan je nog altijd een fietskar aanschaffen ( zeker in combinatie met een trike kan je enorme hoeveelheden meenemen )

2. Wat bij regenweer? Wordt je natter op een ligfiets dan op een bukfiets? Heb wel nog steeds mijn regenpak van vroeger liggen.
heb ondevonden dat ik de regen minder erg vond op de ligfiets . gewoon zien dat je warm genoeg blijft (kan me wel douchen op het werk dus dat scheeld ook al )
klasieke pakken werken minder goed op de fiets ( heel goede oplossing zijn ademende pakken voor kayak )


3. Is een trike nu effectief sneller dan een bukfiets wanneer je bij beide evenveel energie in het trappen steekt?

komen ongeveer gelijk uit maar meestal een pak confortabeler en veiliger dan een bukker
vanaf je wind van voor hebt ben je rapper met de trike
4. Kunnen die trikes vlot sturen? Dat speelgoedmodel had immers een grote draaicirkel maar de filmpjes van trikes op internet lijken me toch een veel kleinere draaicirkel weer te geven.
hangt van trike tot trike af maar meeste draien meer dan kot genoeg voor gewoon gebruik

5. Iemand die per toeval een plaats kent waar je zo'n trike kan kopen en/of testen in de buurt van Dendermonde? Weet via dit forum dat er in Gent wel twee handelaars zijn maar er is per toeval toch niets dichters?

nadeel is dat je geen dealer in elk dorp hebt zitten :)

6. Hoe zit het met diefstal en vandalisme? Het lijkt me dat zo'n fiets, naast meer in trek te zijn bij fietsendieven, ook een "leuker" doelwit lijkt voor vandalen. Iemand al veel negatieve ervaring daarmee ofzo? Nu niet dat ik van plan zou zijn om die zonder slot ergens in een Brusselse wijk te laten staan.

fietsen zijn minder in trek wegens bijna onverkoopbaar bij prof. dieven .
vandalisme tot nu toe ok nog geen last van gehad

7. Hoe zit het met het onderhoud, kan je hiervoor terecht bij de gewone fietsenhandelaar?

somige handelaars willen daar liever niet aan werken gebruiken dan meestal excuses als te groot ,past niet in werkplaats ,ongewone onderdelen ( zeer weinig ) .
maar persoonlijk vind ik dit weggesmeten geld .
als je ook maar een beetje handig bent kom je al een heel eind om alles zelf te doen .


8. Wat zijn goede trikes voor het woon-werkverkeer. Liefst ook budgetvriendelijk natuurlijk. Ik lees wel wat over die ICE trikes maar zijn die HP Velotechnik trikes ook wat degelijk? Zijn er merken die ik beter vermijd? Vermits al mijn woon-werkverkeer kan oplopen tot 150 km op een week wil ik ook wel wat kwaliteit.

hp zijn zeer degelijk ( ook kwa prijs ) over het algemeen krijg je wat je betaald .
echt slechte merken zijn er niet echt meer .
veel hangt af van niveau van afmontage
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2569
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Beginner met heel wat vragen...

#5 Bericht door CapoJan »

Welkom Aspharanx,

tot vorig jaar deed ik een deel van de woonwerkverplaatsingen ook met een trike. Sindsdien gebeurt dat met een velomobiel. Het anderhalve jaar triken zorgde dus voor wat ervaringen.
Aspharanx schreef:
1. Lukt dat vlot om er bagage met te vervoeren? Kan ik bv. ermee naar de supermarkt gaan voor de basisbehoeften (ben overigens alleen dus zoveel is dat nu ook weer niet).
Geen probleem. Mijn ervaring is dat de combinatie fietstassen/bagagedrager minder goed is voor het weggedrag, want het zwaartepunt komt hoger te liggen. Maar het kan en afhankelijk van het gewicht speelt het meer of minder een rol. Banaantassen - die aan het zitje opgehangen worden - zijn een stuk beter op dat vlak, maar kosten ook meer.

2. Wat bij regenweer? Wordt je natter op een ligfiets dan op een bukfiets? Heb wel nog steeds mijn regenpak van vroeger liggen.
Ja, je wordt natter. Voor een deel omdat regenpakken niet ontwikkeld zijn voor ligfietsen en het water binnenkomt langs de broekspijpen en de mouwen, voor een deel omdat je lager ligt en passerende auto's al het water over je sproeien. Op mijn ligfiets was dat grotendeels opgevangen door het monteren van een Streamer (stroomlijn op de neus). Die maakte het in de winter ook minder koud.

3. Is een trike nu effectief sneller dan een bukfiets wanneer je bij beide evenveel energie in het trappen steekt?
In mijn geval: ja, maar niet zoveel. Wel belangrijk is dat je stabieler bent, dus bij regen en ijzel moet je je niets aantrekken van een risico op vallen. Dan ben je zeker sneller ! Het hangt natuurlijk ook af van welke trike en welke bukfiets, maar dat is evident.

4. Kunnen die trikes vlot sturen? Dat speelgoedmodel had immers een grote draaicirkel maar de filmpjes van trikes op internet lijken me toch een veel kleinere draaicirkel weer te geven.
Hangt ook af van het systeem van besturing. Ik reed met een Gforce: helemaal niet duur (zie je wel op de site), directe sturing en bijgevolg een kleine draaicirkel. Je vindt nog wel info in de oudere artikels op mijn blog, mocht je er meer over willen weten. Nadeel van de directe sturing is dat die minder rustig is dan zijn tegenhanger, logisch indirect sturing genoemd.

5. Iemand die per toeval een plaats kent waar je zo'n trike kan kopen en/of testen in de buurt van Dendermonde? Weet via dit forum dat er in Gent wel twee handelaars zijn maar er is per toeval toch niets dichters?
Geen idee

6. Hoe zit het met diefstal en vandalisme? Het lijkt me dat zo'n fiets, naast meer in trek te zijn bij fietsendieven, ook een "leuker" doelwit lijkt voor vandalen. Iemand al veel negatieve ervaring daarmee ofzo? Nu niet dat ik van plan zou zijn om die zonder slot ergens in een Brusselse wijk te laten staan.
De man van wie ik de trike overkocht had er in Antwerpen wel problemen mee gehad, maar niet meer dan met andere fietsen, denk ik. Zelf merkte ik er nooit wat van (woon in Gent), maar veel hangt af van waar je je fiets stalt. Een portie geluk zal ook wel meespelen.

7. Hoe zit het met het onderhoud, kan je hiervoor terecht bij de gewone fietsenhandelaar?
Hangt van de fietshandelaar af. Veel componenten zijn dezelfde, maar de andere vorm kan de handelaar afschrikken. De meeste zaken zijn ook niet zo ingewikkeld om zelf te doen.

8. Wat zijn goede trikes voor het woon-werkverkeer. Liefst ook budgetvriendelijk natuurlijk. Ik lees wel wat over die ICE trikes maar zijn die HP Velotechnik trikes ook wat degelijk? Zijn er merken die ik beter vermijd? Vermits al mijn woon-werkverkeer kan oplopen tot 150 km op een week wil ik ook wel wat kwaliteit.
Standaardantwoord, maar altijd geldig: testen, testen, testen. Ik vind een ICE ongelooflijk goed rijden en zeer comfortabel, beter dan de Gforce die ik had, maar het prijsverschil is ook een belangrijke afweging. HP Velotechnik is, met de weinige ervaring die ik daarmee heb, gelijkaardig aan ICE. Voordeel van die duurdere merken is dat de fietsen meer configureerbaar zijn (maar de opties zijn ook niet goedkoop).
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Aspharanx
Junior
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 21 sep 2012, 9:52
Contacteer:

Re: Beginner met heel wat vragen...

#6 Bericht door Aspharanx »

Alvast iedereen bedankt voor de antwoorden. Dat zorgt er voor dat ik toch weet dat een ligfiets een mogelijkheid is. Sowieso was ik van plan om eerst te testen alvorens te kopen maar wou toch eerst al wat meer informatie hebben zodat ik mijn verwachtingen kan bijschaven alvorens me naar Gent te begeven.

Iemand ervaring met tweedehands fietsen? Want heb wel eens op de typische zoekertjes en veilingsites gekeken maar daar staat niet veel goeds op. Vermits het toch nog altijd wat een gok is om over te stappen naar een ligfiets en die HPv en ICE fietsen best wel prijzig zijn. Zit trouwens ook met verbouwingswerken thuis dus weet ook waar mijn geld in te steken. Maar ik bekijk een ligfiets als een investering, d.m.v. de premie en brandstofbesparing moet ik die fiets op enkele jaren tijd terug hebben verdiend.

Rest me nu nog enkel de vraag welke ik best test. In Gent zijn er twee winkels en als ik me baseer op hun websites verkoopt de ene HPv en de andere ICE, dan maar bij beide eens langsgaan voor een testrit? En die Gforce, waar koop je die dan? Afgaande op wat ik hoor zou ik eerder geneigd zijn voor een HPv omdat die blijkbaar goede kwaliteit leveren en toch nog iets goedkoper zijn dan ICE. Enige nadeel is dat de website van de Gentse winkel die HPv verkoopt geen prijzen weergeeft dus kan ik me enkel baseren op de prijzen van trike-shop.be (die toch wat te ver af ligt van Dendermonde). Hebt trouwens de indruk dat de Gentse winkel van ICE ook duurder is dan trike-shop.be. Of blijf ik toch beter nog wat uitkijken naar een goede tweedehands? Op zich is die fiets nu ook niet dringend, zeker met de winter voor de deur.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Beginner met heel wat vragen...

#7 Bericht door Ronnius »

Voor de prijzen van HP velotechnik kijk je op hun site: http://www.hpvelotechnik.com/shopping/p ... eur_e.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar baseren ze zich ook op bij de ligfiets.

Ik heb mijn trike net in putje winter (december) gekocht, omdat ik me op de natte vettige wegen niet veilig voelde op mijn 2-wieler.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Aspharanx
Junior
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 21 sep 2012, 9:52
Contacteer:

Re: Beginner met heel wat vragen...

#8 Bericht door Aspharanx »

Herinner me ook nog jaren geleden de ritten naar het werk met een bukker, en dan zeker de pirouetten die ik draaide op de ijzel...

Had daarnet al de HP Konfigurator gebruikt om een fiets samen te stellen en dat viel allemaal nog mee, in vergelijking met die ICE fietsen, daar zat je snel de 3000 euro voorbij. Met die HP Gekko FX zou het moeten lukken om onder de 3000 euro te blijven voor een ligfiets met bagedrager, spatborden, ...

Enige wat ik me nu wel afvraag, die Gekko heeft blijkbaar geen vering, is dit een belangrijk gemis voor comfort? Zeker op onze typische Belgische fietspaden lijkt een vering me wel een interessante aankoop.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Beginner met heel wat vragen...

#9 Bericht door Ronnius »

Aspharanx schreef:de pirouetten die ik draaide op de ijzel...
Pirouetten draaien is niets, t'is dat vallen :(
Aspharanx schreef: Had daarnet al de HP Konfigurator gebruikt om een fiets samen te stellen en dat viel allemaal nog mee, in vergelijking met die ICE fietsen, daar zat je snel de 3000 euro voorbij. Met die HP Gekko FX zou het moeten lukken om onder de 3000 euro te blijven voor een ligfiets met bagedrager, spatborden, ...
Daar heb je gelijk in. De Grasshopper en de Gekko zijn zowat gelijk wat prijs betreft en met heel wat opties bleef ik met de Grasshopper onder de 3000 euro.
Met de Ice met ook heel wat opties bleef bleef ik net onder de 4000 euro... (kwas wel gul geweest dat geef ik toe, maar onder de 3000 euro blijven was echt moeilijk).
Aspharanx schreef: Enige wat ik me nu wel afvraag, die Gekko heeft blijkbaar geen vering, is dit een belangrijk gemis voor comfort? Zeker op onze typische Belgische fietspaden lijkt een vering me wel een interessante aankoop.
Er zijn er hier weinig die vering op hun trike hebben, ik ook niet.
En toch zijn er weinig die klagen over het ontbreken van vering.
Ballon banden, een verend (bij Ice althans) kader en een gaaszitting doen het zelfs op onze "heirbaan fietspaden" redelijk.
Kasseien zijn nooit plezant, dat is bij mij op trage snelheid en schudden tijdens gebruik.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2569
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Beginner met heel wat vragen...

#10 Bericht door CapoJan »

Ik zou toch ook eens naar Gforce kijken: neem eens contact op met de importeur. 't Is wel in Almere, maar je kunt nooit genoeg testen. De XT-S bijvoorbeeld: Shimano XT-componenten, 26" achterwiel en daar bovenop achtervering. Met wat toeters en bellen raak je aan zo'n € 2.000.
Nadeel: waarschijnlijk zal je hem deels zelf moeten monteren, want die dingen worden als pakket verstuurd, maar je spaart er een pak geld mee uit.

En/of lees je wat in via de fora. Vélorizontalbijvoorbeeld. Het onderdeel trikes begint met een database waarin op dit moment 122 modellen staan... Massa's ervaringen over diverse modellen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Beginner met heel wat vragen...

#11 Bericht door NL-ligger »

Waarom niet kijken voor een gebruikte ligfiets/trike op http://www.ligfiets.net/advertisement" onclick="window.open(this.href);return false;

of

http://kopen.marktplaats.nl/fietsen-en- ... /c458.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En vertel me dan dat je nog niets hebt gevonden dat de juiste prijs had. :wink:

Eventueel een ritje NL is het ergste toch niet ? Waarom willen mensen toch altijd 2 stappen van huis precies dat vinden wat ze wensen.

Vanwege het slechte wegdek zou ik als ik jou was kijken voor een model met volledige vering. Ik heb slechte ervaring met een trike zonder voorvering, moest zelfs naar de dokter voor geirriteerde armzenuwen van de trillingen. ( lang aanhoudende gevoelloze vingertoppen ) Overigens hebben dikke ballonbanden en dikke handvatschuimrubbers dat wel weggekregen.....maar toch.
Laatst gewijzigd door NL-ligger op ma 24 sep 2012, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2569
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Beginner met heel wat vragen...

#12 Bericht door CapoJan »

NL-ligger schreef:Waarom niet kijken voor een gebruikte ligfiets/trike op http://www.ligfiets.net/advertisement" onclick="window.open(this.href);return false;
of
http://kopen.marktplaats.nl/fietsen-en- ... /c458.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vind ik toch wel mijn eFAW tussen de advertenties, zeker ?
Laatst gewijzigd door CapoJan op ma 24 sep 2012, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Aspharanx
Junior
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 21 sep 2012, 9:52
Contacteer:

Re: Beginner met heel wat vragen...

#13 Bericht door Aspharanx »

Dat lijkt me dan wel handig voor iemand die er al wat verstand van heeft maar Almeere is me toch wat te ver om te gaan testen. Bovendien ben ik ook niet bepaald handig en om dan zo'n fiets meteen in elkaar te steken. Koop hem dan liever ergens bij een winkel in de buurt die me kan begeleiden en me kan adviseren, en waar ik nadien ook terecht kan voor eventuele vragen of problemen. Al is er hier natuurijk ook zo'n leuk forum waar ik dat soort dingen kan vragen. Moest er nu een Gforce dealer in de buurt zijn was dat een mogelijkheid maar om maar even meer dan 200 km te gaan rijden om een fiets te testen :P

Die ligfiets.net had ik al bekeken en marktplaats.nl heeft hetzelfde probleem. Er staan wel heel wat ligfietsen op maar tweewielers. Als ik daar dan zoek naar gforce, trike, hp of ice komt er weinig naar voor. En als er dan bv. een ICE passeert is dan zo'n serieus racemachien wat ik ook niet echt nodig heb.

Gebruikersavatar
ironpatje
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:09
Postcode: 3150
Fiets: giant tcr
Locatie: haacht
Contacteer:

Re: Beginner met heel wat vragen...

#14 Bericht door ironpatje »

CapoJan schreef: Vind ik toch wel mijneFAW tussen de advertenties, zeker ?
en de mijne (Mad MaX is de 2e foto.....)
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Beginner met heel wat vragen...

#15 Bericht door BartC »

Ben net zelf nog naar NL gereden voor een tweedehandsje...
Een mooie KMX X-class trike tegengekomen in goede staat voor een betaalbare prijs. De montage liet wat te wensen over, maar dat was snel opgelost met wat gereedschap en een 8mm bout om het kettingwieltje goed te zetten.

Dat is nu qua bouw niet bepaald een racemachine, maar eerder een tank. Vrij vertaald: normaal gezien niet kapot te krijgen, niet zeer comfortabel maar wel fun :D :D
Dat niet zo comfortabel vertaalt zich vooral naar het zitje wat iets minder geschikt is/lijkt (nog af te wachten) voor toertochten, maar eerder voor relatief korte fun-ritjes. Samen met de kinderen een beetje crossen op de trikes bijvoorbeeld, of kinderen naar school brengen.

Ik heb trouwens het vermoeden dat we in België wel eens het enige gezin zouden kunnen zijn met 5 trikes (voor 6 personen) :mrgreen:
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Plaats reactie