Beginner met heel wat vragen...

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Aspharanx
Junior
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 21 sep 2012, 9:52
Contacteer:

Re: Beginner met heel wat vragen...

#121 Bericht door Aspharanx »

Mijn eerste ervaringen staan op mijn blog :)
Evelien van Jeroen schreef:die aqua backs heb je volgens mij ook in 24L uitvoering en die zijn geschikt voor 20" wielen. De 48L tassen zullen idd te groot zijn.
Ik ben dan toch voor de 48l gegaan die perfect past op de stevige bagagedrager. Die tassen zijn overigens groot genoeg om mijn laptop mee te nemen. De verkoper van de AS Adventure was onder de indruk van de trike, vooral over de kwaliteit en stevigheid. Hij vond het een heel knappe fiets :mrgreen:
CapoJan schreef:Mooi. Ik ben benieuwd hoe jij de combinatie van streamer en voorlicht oplost.
Ik ben gegaan voor een fietshelm met daar dan een lamp op, dus ik verwacht niet meteen problemen met de streamer.

Gebruikersavatar
Rikki
Belofte
Berichten: 112
Lid geworden op: do 30 aug 2012, 8:05
Locatie: Aalter
Contacteer:

Re: Beginner met heel wat vragen...

#122 Bericht door Rikki »

En, goe is de ervaring nu met het ww verkeer?
Begint het al wat te wennen?
P.s.: wat is de link naar je blog?
Gelieve mij niet te storen, ik ben al gestoord genoeg...
Challenge Hurricane

Aspharanx
Junior
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 21 sep 2012, 9:52
Contacteer:

Re: Beginner met heel wat vragen...

#123 Bericht door Aspharanx »

Je kan naar mijn blog gaan op http://www.familiemoens.be/tom.moens/blog" onclick="window.open(this.href);return false;

De ervaring met het ww verkeer is wat verdeeld. Ik heb een mooie route gevonden van ongeveer 11 km enkel. Lekker rustig, weinig verkeer en veel natuur dus aangenaam om zo naar het werk te rijden. Op dat vlak is het gewoon fantastisch om met de fiets te gaan werken. Maar helaas ben ik toch ook wel iets langer onderweg als ik wat in gedachten had, al moet ik nu wel zeggen dat het wat begint te verbeteren (staan nu ook al bijna 600 km op de teller). Naar het werk rijden valt meestal mee (nog niet moe gewerkt :p) en dan ben ik er op het werk op een dik half uurtje. Het naar huis rijden ben ik wat langer onderweg en gaat dat al eerder richting een kleine drie kwartier. In het begin was het zelfs nog slechter... Voornamelijk voor die reden ben ik er van afgestapt om ook mijn ochtendshift met de fiets te doen. Ik verlies te veel tijd door twee keer op een dag te gaan met de fiets en aan de andere kant ben ik ook blij dat ik toch 1 keer per week de auto kan nemen zodat met de auto rijden ook wel wat een gewoonte blijft. Als ik een tijdje niet met de auto rijd zou ik wel eens met knikkende knieën terug in de auto stappen.

Wel heb ik mijn route al moeten aanpassen, aanvankelijk was die een paar honderd meter langer en in zekere zin leuker. Maar daarbij moest ik een sluis passeren en heb een paar keer pech gehad dat er dan net een boot doormoet en die doorgang dus afgesloten is. Als je tijd hebt lukt dat maar de laatste keer moest ik op tijd naar de avondschool en na 10 minuten wachten zag ik geen andere keuze dan mijn fiets te moeten opnemen en zo te dragen op de vele trappen van de passerelle. Ik moest meteen denken aan het topic dat hier ergens op het forum stond over powertraining :p Sindsdien rij ik niet meer langs die route, of toch veel veel minder.

Gisteren was helaas een baaldag, de sneeuw had ik zwaar onderschat. Ben dubbel zo lang onderweg geweest en vanochtend zat ik met redelijk wat stijfheid in mijn benen ook. Had nog geen ervaring met fietsen in de sneeuw en in het begin was het leuk want veel sneeuw lag er niet. Maar dan op de dijk in het verse sneeuwtapijt... de sneeuw bleef vasthangen aan mijn wielen, mijn parkeerrem en vooral mijn achterderailleur waardoor ik constant van versnelling zat te verspringen. Conclusie, als er zoveel sneeuw ligt is het uitgesloten dat ik nog de fiets neem langs die weg, de hoofdbaan is een mogelijkheid. Daar is het fietspad doorgaans gezien wel berijdbaar maar die wil ik toch liever vermijden. Daarom heb ik besloten om voorlopig met de auto te gaan werken.

En dat is enkel voor 1 stuk van ongeveer 1,5 kilometer, een zwart punt en bekend als dode baan voor fietsers. Een dubbele rijvaksbaan met daarnaast een parkeerstrook en dan het fietspad (m.a.w. de auto's zien je moeilijk en jij ziet de auto's moeilijk) en dan nog voorzien van allerlei grote ketens (Gamma, AS Adventure, Krefel, Fun, Aldi, McDonalds, ...) die er allemaal hun parkings hebben met dus om de haverklap een in- en/of uitrit. Omwille van die reden gebeuren er daar dus heel wat ongevallen (en de heraanleg staat al jaren gepland). Maar wat bij mij de grootste doorslag heeft gegeven is de staat van het fietspad daar, de rioolputten zitten er echt een paar cm uit te steken en die kom je om de haverklap tegen, op wisselende locaties op het fietspad (dat verder vol met putten zit). Als je die putten net op een hoek zou raken (de deksels zijn natuurlijk wel rond maar waar die in zitten is vierkant) dan zal die band niet lang leven. M.a.w. ik betrap me er op dat ik constant putten probeer te ontwijken en dan vooral die deksels. Ondertussen dansen mijn spiegels in het rond dus wat er achter mij gebeurt weet ik niet en moet ik mijn streamer ook vasthouden omdat die van hier naar daar kan vliegen bij al die klappen en trillingen. Hierdoor kan ik zelf niet letten op het verkeer en dan vind ik het gevaarlijk als ik er van moet uitgaan dat de auto's mij maar moeten zien... Buiten de spits en openingsuren trek ik die weg mij minder aan, die is niet leuk maar het gevaar van al die auto's die parking op- en afrijden is dan geweken. Ben gisterenavond dan ook maar langs daar gereden maar dan was alles gesloten en heb je enkel wat verkeer aan het tankstation en McDonalds ed.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Beginner met heel wat vragen...

#124 Bericht door eeuwige reiziger »

Aspharanx schreef:Als ik een tijdje niet met de auto rijd zou ik wel eens met knikkende knieën terug in de auto stappen.
Nu durf ik wedden dat je vroeg of laat dagelijks met de fiets naar het werk zult gaan. Ongetwijfeld ben je als ligfietser nu nog in de fase van je conditieopbouw, iets wat best geleidelijk gebeurt. Niet nodig je daarbij te vergalopperen of te veel hooi op je vork te nemen, daar het anders wel eens zou kunnen uitdraaien op een totale afknapper. Beter traag maar gestaag, dan als een wildeman grote doelen op korte tijd te willen halen.

trikelover schreef:Ik krijg op het werk ook nog steed die zelfde reacties over de onveiligheid.
O ja, dat vooroordeel zit blijkbaar diepgeworteld. Zelf na al die jaren vragen sommige collega's me met de regelmaat van de klok of dat toch niet gevaarlijk is met "die banaan van je". In het begin heb je nog het enthousiasme om daar met een hele uitleg op in te gaan, maar na verloop van tijd heb je er toch wel je buik vol van. Nu doe ik er laconiek over.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie