Jaagpaden weer in de vuurlinie
- Filip
- chauffeur
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
- Postcode: 9032
- Fiets: Challenge Fujin XS Sport
- Locatie: Wondelgem (Gent)
- Contacteer:
Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie
Oeverloos...
Het enige waar het allemaal echt om draait is dat men zijn snelheid en rijgedrag moet aanpassen aan de omstandigheden en aan de andere weggebruikers.
Dit staat wel al ergens in het verkeersreglement.
Dit los je niet op door paaltjes die er bij alle omstandigheden blijven staan.
Het enige waar het allemaal echt om draait is dat men zijn snelheid en rijgedrag moet aanpassen aan de omstandigheden en aan de andere weggebruikers.
Dit staat wel al ergens in het verkeersreglement.
Dit los je niet op door paaltjes die er bij alle omstandigheden blijven staan.
"We willen niet alleen een groter stuk van de taart, we willen ook de bakkerij."
- Peter J
- dokter
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
- Postcode: 2620
- Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
- Locatie: Hemiksem
- Contacteer:
Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie
Helemaal mee eens, spijtig genoeg blijken sommigen net dat niet te begrijpen...Filip schreef:Het enige waar het allemaal echt om draait is dat men zijn snelheid en rijgedrag moet aanpassen aan de omstandigheden en aan de andere weggebruikers.
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie
Neeneen: indien ze moeten remmen, gaat het gemiddelde naar beneden. Het zijn die anderen die daar niet mogen rijden...Peter J schreef:Helemaal mee eens, spijtig genoeg blijken sommigen net dat niet te begrijpen...Filip schreef:Het enige waar het allemaal echt om draait is dat men zijn snelheid en rijgedrag moet aanpassen aan de omstandigheden en aan de andere weggebruikers.
Serieus: dat is precies waar het om draait. Zoals gewoonlijk moet iedereen opdraaien voor die enkelen die de regels aan hun laars lappen/niet over voldoende gezond verstand beschikken. Ik vrees dat het vastklampen aan regeltjes en installeren van fietssluizen vooral weer mensen in de auto zal jagen en dat kan niet de bedoeling zijn.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
- General Manager
- Berichten: 3190
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie
Vergeet ook niet de (meestal gepensioneerde) "zondagsrijders" die erin slagen om met twee (of meer) een fietspad van 3m breed volledig te blokkeren zodat niemand kan passeren. Als je dan toetert durven ze ook nog wel 's van hun oren maken.
Het is een mes dat aan twee kanten snijdt!
Het is een mes dat aan twee kanten snijdt!
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"
- ironpatje
- Helper
- Berichten: 414
- Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:09
- Postcode: 3150
- Fiets: giant tcr
- Locatie: haacht
- Contacteer:
Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie
Blijkbaar heeft sailor11647 gelijk,sailor11647 schreef:zoals ik reeds zei dus mag je er 90 km/u tenzij een bord C43 anders voorschrijftrik schreef:Nergens!sailor11647 schreef:waar staat dat ergens in de wegcode?
Maar kijk toch maar 's hier : http://www.descheepvaart.be/Rubriek/Rec ... paden.aspx
je moet er natuurlijk rekening houden met de andere weggebruikers en je snelheid aanpassen aan het verkeer
ik heb de vraag gesteld aan de politie, en heb deze mail gekregen als antwoord:
ik ga wel deze mail bijhouden, en afprinten, zodat ik er altijd naar zou kunnen verwijzen als ze me moesten tegenhouden als ik sneller dan 30 km/u rij....Geachte heer Xxxxxx,
Als er geen verkeersborden zijn geplaatst die de snelheid beperken, geldt er, strikt gezien, geen snelheidsbeperking. Wel geldt de algemene regel die stelt dat elke bestuurder zijn snelheid moet regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in het bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht,... De snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
Vriendelijke groeten,
Karel Hofman
Tel+3222773839 | Fax+3222774018
mailto : karel.hofman@mobilit.fgov.be
FOD Mobiliteit en Vervoer | SPF Mobilité et Transports
Dienst Verkeersreglementering | Service Réglementation routière
Vooruitgangstraat 56 - 1210 Brussel | Rue du Progrès 56 – 1210 Bruxelles
Laatst gewijzigd door ironpatje op ma 20 aug 2012, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
- Filip
- chauffeur
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
- Postcode: 9032
- Fiets: Challenge Fujin XS Sport
- Locatie: Wondelgem (Gent)
- Contacteer:
Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie
Klopt helemaal Rik,
Onder de 'zondaggebruikers' zijn er wel die blijkbaar niet beseffen dat ook een jaagpad een rechterkant heeft.
Onder de 'zondaggebruikers' zijn er wel die blijkbaar niet beseffen dat ook een jaagpad een rechterkant heeft.
"We willen niet alleen een groter stuk van de taart, we willen ook de bakkerij."
- Peter J
- dokter
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
- Postcode: 2620
- Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
- Locatie: Hemiksem
- Contacteer:
Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie
Ik denk dat die van hun oren maken als je toetert omdat ze schrikken (wegens hardhorigheid )rik schreef:Vergeet ook niet de (meestal gepensioneerde) "zondagsrijders" die erin slagen om met twee (of meer) een fietspad van 3m breed volledig te blokkeren zodat niemand kan passeren. Als je dan toetert durven ze ook nog wel 's van hun oren maken.
Het is een mes dat aan twee kanten snijdt!
En dat ze naast elkaar rijden vind ik ook niet abnormaal als je een praatje wil slaan tijdens de rit...
Maar... je hebt een punt, het is effectief een mes dat aan 2 kanten snijdt...
En toch blijf ik ervan overtuigd dat met enig begrip voor elkaar men perfect verschillende categorieën gebruikers van de jaag- en andere fietspaden kan laten genieten zonder ongelukken
Wat dan echter niet zal kunnen is gemiddelden halen die boven de 30 of 35 km/h liggen...
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie
Vorige week liep het als volgt: op een dijk van om en bij 5m breedte zwalpten twee dames van links naar rechts en terug naar links. Ze namen, druk pratend, de hele breedte in zonder te denken aan andere fietsers. Toen ik achter hen aankwam, belde ik. De dames weken uit naar links, net ter hoogte van een zijweg aan die kant. Dus, nadat ik vertraagd had, haalde ik ze rechts in, vermoedend dat ze linksaf zouden slaan.
Onmiddellijk lieten ze me weten dat dat wel erg gevaarlijk en verwarrend was... Het probleem daarbij is de perceptie: ik vermoed dat die dames vinden dat ik gevaarlijk deed, terwijl wat zij deden erg onduidelijk was. Maar ja, ik was diegene die sneller reed (hoewel ik al ferm afgeremd had en waarschijnlijk geen 20 reed op het moment dat ik belde) en die hen deed schrikken.
Zo krijg je klachten over "gevaarlijke, snelle fietsers", terwijl gemakshalve het eigen aandeel over het hoofd gezien wordt. Gooi dergelijke zaken op een hoopje met andere gevallen waar echt onverantwoord snel gereden wordt en je krijgt algauw een heleboel klachten.
Naast elkaar rijden mag natuurlijk, maar daarbij vergeten dat je ook kan ingehaald worden, da's weer een andere zaak.
Onmiddellijk lieten ze me weten dat dat wel erg gevaarlijk en verwarrend was... Het probleem daarbij is de perceptie: ik vermoed dat die dames vinden dat ik gevaarlijk deed, terwijl wat zij deden erg onduidelijk was. Maar ja, ik was diegene die sneller reed (hoewel ik al ferm afgeremd had en waarschijnlijk geen 20 reed op het moment dat ik belde) en die hen deed schrikken.
Zo krijg je klachten over "gevaarlijke, snelle fietsers", terwijl gemakshalve het eigen aandeel over het hoofd gezien wordt. Gooi dergelijke zaken op een hoopje met andere gevallen waar echt onverantwoord snel gereden wordt en je krijgt algauw een heleboel klachten.
Naast elkaar rijden mag natuurlijk, maar daarbij vergeten dat je ook kan ingehaald worden, da's weer een andere zaak.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- Ronnius
- General Manager
- Berichten: 3022
- Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
- Postcode: 9040
- Fiets: Grasshopper FX
- Locatie: Sint Amandsberg
- Contacteer:
Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie
Hun eigen aandeel zien ze niet als gevaarlijk.CapoJan schreef:Zo krijg je klachten over "gevaarlijke, snelle fietsers", terwijl gemakshalve het eigen aandeel over het hoofd gezien wordt.
Dit weekend nog, ik kom achterop en net voor het inhalen bel ik ff (ze hadden al opgemerkt dat er "iets" aankwam).
Maar ipv van achter elkaar te gaan rijden gaan ze gewoon wat dichter tegen elkaar rijden, waarbij een 2-wieler maar net deftig voorbij kan.
Dan kom ik met de trike zodanig dicht naast die vrouw aan dat ze zich een ongeluk schrikt en bijna tegen de (haar) man aan kwakt...
En ik reed amper 25km/u.
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie
Ik vind jaagpaden heerlijk, geen auto's om zich zorgen over te maken en eindeloos kunnen doorrijden zonder lichten of kruispunten. Meestal rijd ik iets meer dan 30 per uur.
je moet het al binnen zijn context zien.
Aan 40 over het jaagpad rijden en een baan van 4 meter breed om andere fietsers te oversteken is niet gevaarlijk.
een fietser op een fietspad van 1 meter passeren aan 15 per uur is dan al veel gevaarlijker.
Als ze willen dat mensen er 30 rijden moet ze beginnen met snelheidsborden te zetten zodat iedereen het toch weet. Tot vorige week had ik nog nooit gehoord over een snelheidsbeperking op een jaagpad.
je moet het al binnen zijn context zien.
Aan 40 over het jaagpad rijden en een baan van 4 meter breed om andere fietsers te oversteken is niet gevaarlijk.
een fietser op een fietspad van 1 meter passeren aan 15 per uur is dan al veel gevaarlijker.
Als ze willen dat mensen er 30 rijden moet ze beginnen met snelheidsborden te zetten zodat iedereen het toch weet. Tot vorige week had ik nog nooit gehoord over een snelheidsbeperking op een jaagpad.
- ironpatje
- Helper
- Berichten: 414
- Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:09
- Postcode: 3150
- Fiets: giant tcr
- Locatie: haacht
- Contacteer:
Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie
waarschijnlijk omdat er geen snelheidsbeperking isbicky schreef:.....Tot vorige week had ik nog nooit gehoord over een snelheidsbeperking op een jaagpad.....
FOD Mobiliteit en Vervoer | SPF Mobilité et Transports Dienst Verkeersreglementering | Service Réglementation routière Vooruitgangstraat 56 - 1210 Brussel | Rue du Progrès 56 – 1210 Bruxelles schreef:Als er geen verkeersborden zijn geplaatst die de snelheid beperken, geldt er, strikt gezien, geen snelheidsbeperking
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
-
- General Manager
- Berichten: 3190
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie
Hier ben ik het nog steeds niet mee eens, maar ik ga er niet meer over discussiëren.ironpatje schreef:waarschijnlijk omdat er geen snelheidsbeperking isbicky schreef:.....Tot vorige week had ik nog nooit gehoord over een snelheidsbeperking op een jaagpad.....FOD Mobiliteit en Vervoer | SPF Mobilité et Transports Dienst Verkeersreglementering | Service Réglementation routière Vooruitgangstraat 56 - 1210 Brussel | Rue du Progrès 56 – 1210 Bruxelles schreef:Als er geen verkeersborden zijn geplaatst die de snelheid beperken, geldt er, strikt gezien, geen snelheidsbeperking
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"
- ironpatje
- Helper
- Berichten: 414
- Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:09
- Postcode: 3150
- Fiets: giant tcr
- Locatie: haacht
- Contacteer:
Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie
ik heb ook gedacht dat de snelheidsbeperking 30 km/u was,rik schreef:Hier ben ik het nog steeds niet mee eens, maar ik ga er niet meer over discussiëren.
maar ik heb de vraag rechtstreeks aan de FOD mobiliteit en vervoer, dienst verkeersreglementering gesteld, en die hebben me dit antwoord gegeven (zie een paar posts hierboven....)
maar het uw goed recht om te denken dat je het beter weet dan de FOD Mobiliteit en Vervoer | Dienst Verkeersreglementering |
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
-
- General Manager
- Berichten: 3190
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie
Ik heb nooit beweerd dat ik het beter weet dan FOD Mobiliteit en Vervoer. Die pretentie heb ik zeker niet. Maar ik werk ook voor een overheidsdienst en ik stel vast dat er dikwijls geen rekening wordt gehouden met andere reglementeringen dan de hunne. De dienst waar jij het gevraagd hebt is een federale dienst, en het zou de eerste keer niet zijn dat zij geen rekening houden met de Vlaamse regelgeving.ironpatje schreef:rik schreef:maar het uw goed recht om te denken dat je het beter weet dan de FOD Mobiliteit en Vervoer | Dienst Verkeersreglementering |
Voorbeelden:
1) een tijdje geleden heb ik een "cursus" gevolgd over het plaatsen van verkeersborden. Deze cursus werd gegeven door iemand van de dienst die jij vernoemt en die bezig was met de hervorming van het verkeersbordenbeleid in België. Tijdens die cursus werd duidelijk dat die persoon (met de beste bedoelingen) maar weinig afwist van de Vlaamse wetgeving en er dus ook geen rekening mee hield.
2) zo lang als ik met een velomobiel rij ben ik ooit twee keer staande gehouden door de politie. Geen enkele van beide agenten kende de reglementering over drie- of meerwielige rijwielen... Pas nadat ik hun aandacht had gevestigd op het bewuste wetsartikel moesten ze toegeven.
Nu begin ik toch weer...
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"
-
- General Manager
- Berichten: 3190
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Re: Jaagpaden weer in de vuurlinie
Omdat dit "spelleke" hier wat mij betreft al veel te lang duurt ga ik het met het volgende (voor mijzelf toch) afsluiten:
Voor mij is dit nooit een kwestie geweest van mijn gelijk te halen (mijn persoon op zich is hier helemaal niet van belang), maar wel om de juiste informatie te verspreiden.
Op dit moment is mijn conclusie dat de wetgeving zo complex en overlappend is dat er geen duidelijk antwoord te vinden is. We hebben allemaal wel ergens gelijk...
Wie echter geen risico wil lopen houdt zich volgens mij toch best aan de 30km/u, maar uiteraard mag iedereen daar wat mij betreft een andere mening over hebben. En eerlijk gezegd moet ik ruiterlijk toegeven dat ik ook al 's tegen 40km/u over het jaagpad durf te flitsen. Nu is er ook wel een (groot) verschil tussen een (grote) groep die over het jaagpad raast of een enkeling die zich 's uitleeft. Toch moet het gezond verstand hier primeren: zorg dat je geen ergernis of ongevallen veroorzaakt en daar kom je volgens mij het verst mee!
Voor mij is dit nooit een kwestie geweest van mijn gelijk te halen (mijn persoon op zich is hier helemaal niet van belang), maar wel om de juiste informatie te verspreiden.
Op dit moment is mijn conclusie dat de wetgeving zo complex en overlappend is dat er geen duidelijk antwoord te vinden is. We hebben allemaal wel ergens gelijk...
Wie echter geen risico wil lopen houdt zich volgens mij toch best aan de 30km/u, maar uiteraard mag iedereen daar wat mij betreft een andere mening over hebben. En eerlijk gezegd moet ik ruiterlijk toegeven dat ik ook al 's tegen 40km/u over het jaagpad durf te flitsen. Nu is er ook wel een (groot) verschil tussen een (grote) groep die over het jaagpad raast of een enkeling die zich 's uitleeft. Toch moet het gezond verstand hier primeren: zorg dat je geen ergernis of ongevallen veroorzaakt en daar kom je volgens mij het verst mee!
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"