zetelpijn.

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: zetelpijn.

#16 Bericht door NL-ligger »

Stretchen met halters zou kunnen werken :wink: :mrgreen:

In alle serieusheid, het versterken van spieren doet vaak wonderen bij veel lichamelijke ongemakken die met het bewegingsapperaat van doen hebben. Juist door deze te belasten als ze pijn doen en sterker te maken. Dat is ongeveer wat fysiotherapeuten ook doen.

Overbelasten is niet goed. Dat is waarschijnlijk aan de hand als je spierpijn krijgt van een bepaalde (zit)houding, die spieren zijn niet sterk genoeg. Maar de medische wetenschap komt steeds meer tot het inzicht dat veel ( niet alle ) pijnprikkels geen functie hebben maar het gevolg zijn van tijdelijke overprikkel van de zenuw(en) en genegeerd moeten worden om tot herstel te komen, en juist het inmobiel maken of gedwongen laten rusten van gewrichten en spieren tot grote schade en veel pijn leidt. Ongebruik leidt letterlijk tot afbraak, en botweefsel doet veel meer dan structuur aan de spieren bieden.....bot(beenmerg) maakt bijvoorbeeld bloedcellen. Zoveel impact heeft dat dus op de totale gezondheid. Dus als gefixeerd moet worden, zo kort mogelijk.

Een menselijk lichaam is gemaakt om te bewegen om voedsel te kunnen bemachtigen. De mens-achtige zoals wij zijn ( cro-magnon ) gaat al 40.000 jaar fysiek onveranderd mee, dat is ons "model" lichaam. Dit lichaam zal zolang het gezond is trachten zichzelf te herstellen om weer te kunnen bewegen anders verhongerde je ( of je stam/gezin ) en ging je immers dood tot maar een paar duizend jaar geleden toen mensen begonnen met landbouw en in steden gingen wonen. Dat herstellen doe je dus best niet door langer dan strikt noodzakelijk te rusten, maar proberen zo snel mogelijk weer in beweging te komen.

Dat is men aan het ""herontdekken" in onze moderne tijd. Niet dat men het niet allang wist, wat uitspraken/conclusies van geschiedkundige beroemdheden komen vaak op hetzelfde neer. Onze herseninhoud of omgeving mag misschien complexer geworden zijn, het onderstel is al 40.000 jaar ongewijzigd in gebruik....dus de oude handleiding is waarschijnlijk nog steeds de beste. En die luidt waarschijnlijk "sta op en ga voedsel zoeken/jagen of sterf"

Tja de natuur is niet zo zachtzinnig....voor vrijwel alle wilde dieren geldt dit nog steeds :?

Naar de sportschool met u ! Of als ge halters hebt liggen, is dat evengoed. Even googlen wat ge ermee moet aanvangen om de precieze spiergroepen te isoleren en ge hebt de beste kans na enkele weken uw pijn te verminderen. Als dat werkt mag u uw dank richten aan de ontwerper van uw model die in deze "versneld herstellen onder belasting" functie voorzag.... :mrgreen: :mrgreen:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: zetelpijn.

#17 Bericht door Ronnius »

Met mijn 1.92m ben ik niet van de kleinste.
En blijkt dat de rugspieren (bij veel lange mensen) naar de korte kant zijn.
Veel problemen heb ik er niet mee.
Maar na de laatste verhuis (waar het zwaarste en meeste werk door iemand anders is gedaan) kon ik plots niet meer slapen zonder wakker te worden met rugpijn. Die situeert zich net onder de schouderbladen, aan beide zijde van de ruggegraat.
De dokter stuurde me naar de kinesist, maar dat hielp niet echt. Behalve de rek oefeningen.
Nu is het zo dat ik ook ontdekte dat als ik om mijn rug of buik slaap ik geen problemen heb, enkel als ik op een zijkant lig.
Nu was ik een zijligger, dus dat veranderen naar een rugligging (buikligging gaat me echt niet af) heeft maanden geduurd.
Een nieuw aangepast bed hielp niet, rugligging wel, het is wel zo dat ik in het nieuwe bed beter op de rug kan liggen.
Nu slaap ik hoofdzakelijk ruggelings en zo kan ik hele nachten slapen. Smorgens voel ik wel dat de spieren wat trekken, maar ik word niet meer wakker van/met pijn. Als ik niet rek is dat niet zo erg, als ik een uur of 2 wakker (en uit bed= aan het bewegen) ben dan is het al heel wat beter.
Tussendoor rekken helpt wel en dat doe ik zowat dagelijks.

Wat ik anders wel al ondervonden heb, is dat als ik de Grasshopper ga fietsen, de eventuele rugpijn overgaat.
Ergens worden tijdens het fietsen de rugspieren wat aangesproken waardoor de pijn overgaat.
Als ik daarna wil rekken dan voel ik ook niets meer.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: zetelpijn.

#18 Bericht door Ronnius »

Brechtix schreef:Hi Ronnius,
Kan je eens wat platter proberen te liggen? Eens zonder SPD testen...
Bij die ICE zittingen kan je ook overal de spanning regelen: mss iets lossen vooraan.
Groetjes
IPV de spanzitting losser te maken heb ik ze meer aangespannen (zowel zitting als leuning).
Dit omdat ik het leek alsof de zitting onderaan wel heel dicht bij het frame (van de zetel) kwam als ik erin lag.
Gisteren 50 km en vandaag 125 km gelegen en helemaal geen last zowel van de rug als van het g*t.

Vandaag in t-shirt gereden en heb alleen wat last van irritatie van wervel door de gaas, ook al ligt er een kussen tussen.
Als ik een jasje draag heb ik er geen last van (met gebruik van kussen).
Dat probleem wijt ik aan teweinig vet in de rug dat dienst kan doen als kussen.
Je kan blijkbaar niet alles hebben, eerst heb je teveel vet, doe je er wat aan... lijkt er te weinig te zijn.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
lieve
Kopman
Berichten: 591
Lid geworden op: wo 26 jan 2005, 23:01
Postcode: 9160

Re: zetelpijn.

#19 Bericht door lieve »

let er eens op als je in je bed lig, alleen je hoofd op je kussen geen schouders [-X

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: zetelpijn.

#20 Bericht door Ronnius »

lieve schreef:let er eens op als je in je bed lig, alleen je hoofd op je kussen geen schouders [-X
Bij rugligging:
Uit het hoofdkussen heb ik zowat de helft van de inhoud verwijdert omdat anders mijn hoofd veel te hoog lag.
En het hoofdkussen komt maar net tegen mijn schouders. Als het eronder zou liggen dan zou ik geen oog dichtdoen omdat het zo raar aanvoelt.

Bij zijligging steekt er nog wat hand onder het hoofdkussen, omdat het anders te laag is.
Maar dat vergemakkelijkt het wel om meer rug te liggen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

hugo85
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 jun 2012, 13:28
Contacteer:

Re: zetelpijn.

#21 Bericht door hugo85 »

ik ben zelf nog een beginner dus ik weet er niet veel van, maar dit zijn dingen die ik heb gehoord (ik wil eigenlijk nu overstappen naar een ligfiets omdat ik rugproblemen krijg tijdens het fietsen..)
natuurlijk belangrijk- een goede fietsbroek kopen- goede website is trouwens zalando.be- en geen onderbroek dragen, de passende zadel- laten uitmeten bij een fietsenmaker/dealer, geen te zachte zadel voor lange fietstochten, vaker fietsen en dus je achterwerk laten wennen ;)
Laatst gewijzigd door hugo85 op do 21 jun 2012, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: zetelpijn.

#22 Bericht door trikelover »

Kwa fiets materiaal is het een beetje zoeken een fietsbroek met zeem hoeft niet op een ligfiets. Ik ga voor fietsbroeken tegenwoordig gewoon bij de Decathon in de afdeling loop en jogging zien daar hebben ze heel gelijkaardige broeken tussen zitten (toch kwa lange broeken). en zetel pijn is kan meestal wel verholpen worden door een iets andere instelling van je fiets.

Ik had zelfs het voordeel dat ik voor mijn rug problemen was overgeschakeld want had ik met een bukker gereden dan mocht ik nu pas terug fietsen van de dokter. Terwijl in nu al vanaf half april terug aan het liggen ben kunnen gaan. Ligfietsen zijn zeker super voor mensen die last hebben van hun rug.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: zetelpijn.

#23 Bericht door Ronnius »

Gisterenavond na 170 km had ik weer zetelpijn.
Deze morgen nog, zo erg bleek het te zijn.
Ik had wel al gezien dat het netje vooral onder mijn g*t los zat, maar ik was te lui het eerst aan te spannen.
Daarbij heb ik gisteren ook een heel stuk als een gek gereden, omdat het zo lekker reed (zelfs na ruim 850 km in 7 dagen).

Morgen de zitting maar weer eens aanspannen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: zetelpijn.

#24 Bericht door dmd »

Ronnius schreef:zelfs na ruim 850 km in 7 dagen
Tja... dan kan dat al eens gebeuren natuurlijk dat je je zadel voelt :D
Leuke tocht gehad?
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: zetelpijn.

#25 Bericht door NL-ligger »

Ronnius schreef:Gisterenavond na 170 km had ik weer zetelpijn.
Deze morgen nog, zo erg bleek het te zijn.
Ik had wel al gezien dat het netje vooral onder mijn g*t los zat, maar ik was te lui het eerst aan te spannen.
Daarbij heb ik gisteren ook een heel stuk als een gek gereden, omdat het zo lekker reed (zelfs na ruim 850 km in 7 dagen).

Morgen de zitting maar weer eens aanspannen.
Wat ben jij stil dan als het gaat over banden....met dergelijke kilometrages zou je toch expert moeten zijn :mrgreen:

Maar als het zitvlak van je stoeltje niet goed zit, geen wonder. #-o
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: zetelpijn.

#26 Bericht door Ronnius »

NL-ligger schreef: Wat ben jij stil dan als het gaat over banden....met dergelijke kilometrages zou je toch expert moeten zijn :mrgreen:
Ik rij op marathon+.
De grasshopper had eerst marathon racer, na 1200 km begon ik achteraan lek te rijden,
na ongeveer 4000 km vooraan.
Bij de trike bij aankoop resoluut gekozen voor + banden.
Die heeft nu 3300 km en aan die banden is nog geen slijtage te zien.

Bij de Grasshopper heeft de marathon+ op het achterwiel bijna 4000 km en die ziet er nog steeds veel beter uit dan de racer op 2000 km (was toen een zeef).

Rijden ze trager? Ik rij tenminste niet lek.
De voorbije week in Limburg genoeg in de regen gelegen, laat staan dat ik in de gietende regen nog eens binnenbanden moest vervangen :mrgreen:

Voor mij is snelheid niet prioritair, wel lange afstanden zonder problemen afleggen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: zetelpijn.

#27 Bericht door Ronnius »

dmd schreef:
Ronnius schreef:zelfs na ruim 850 km in 7 dagen
Tja... dan kan dat al eens gebeuren natuurlijk dat je je zadel voelt :D
Leuke tocht gehad?
In totaal had ik 1035 km op 8 dagen.
Enkel de laatste dag had ik last van mijn g*t.
Voor een deel is het de schuld dat ik te hard van leer ben getrokken die laatste dag.
8 dagen oprij minstens 100 km en de laatste dag nog steeds cerosene ipv lood in de benen, ik had wel wat anders verwacht.
En op de laatste dag kon ik me niet houden lekker weer, geen wind, wat moet je meer hebben na enkele dagen waar ik zowat in verzoop.
Verder een leuke tocht gehad. In zoverre dat ik volgende zomer weer naar Limburg trek voor een weekje ofzo.

Kilometers van de vakantie
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: zetelpijn.

#28 Bericht door eeuwige reiziger »

Ronnius schreef:Ik kan moeilijk spreken van zadelpijn want ik heb geen zadel op de trike, het is eerder een zetel.
Maar soms heb ik in de trike het zelfde pijnlijk gevoel in mijn zitvlak zoals op een stoel.

Zijn er nog met die ervaring of reden/oplossing?
Hebben we het hier over dat typische verschijnsel dat ze in de Engelstalige fora als "the recumbent butt" omschrijven? Nog een druk besproken onderwerp als je de vele honderden berichten daarover bekijkt op bijvoorbeeld BentRider Online. In het begin had ik gelijk(aardig)e ervaringen met de spanzitting van de Versatile. Merkwaardig genoeg niet met de alleweder en ook veel minder met de trike. Dan ben ik wat geen sleutelen aan de positie van de zitting (iets meer naar voor, iets lager...) en na wat vallen en opstaan kwam ik uit bij een positie die me de meeste voldoening geeft.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Catrike JoVi
Junior
Berichten: 62
Lid geworden op: do 18 mei 2006, 22:18
Postcode: 1910
Fiets: M5 Streetlegal
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

Re: zetelpijn.

#29 Bericht door Catrike JoVi »

Sinds de aankoop van de 2de hands WAW heb ik problemen met m'n spieren op mijn zitvlak. Om constant de snelheid eruit te persen had ik opeens een steeds wederkerende pijn ter hoogte van m'n recht zitbeentje gehad. Na 4 maand te alterneren met gewone fiets, waar ik enkel in de vertrekfase iets voel, is de pijn ter hoogte van het rechter zitbeentje volledig verdwenen.
Uiteindelijk had ik na 1 jaar velomobielen met de waw (woon-werk verkeer+speciale uitstappen) geen last meer. Tot gisteren.

Gisteren ben ik naar Gent gefietst (+/- 80 km) (vele km met betonstroken). Alles verliep goed tot ik ter hoogte van Melle eens wou uitstappen om de benen te strekken.
Ik geraakt met moeite uit de waw. Ik kon niet meer rechtopstaan. De spieren ter hoogte van m'n zitvlak waren volledig verdoofd en stram. Recht staan was een huzarenstukje. Na een kwartiertje ben ik weer ingestapt om de laatste 20 km te vervolledigen. M'n zitvlak deed zoveel pijn dat elk schokje van de waw enorm veel pijn deed. Uiteindelijk ben ik er geraakt. Eénmaal aangekomen heb ik wat kunnen recupereren. Mijn spieren waren niet moe, maar m'n zitspieren deden pijn.
Na een 3-tal uur heb ik de terugweg gestart. In het begin heb ik nog wat afgezien, maar na een 10-tal km ging alles wel vlotjes.
Bij het thuiskomen had ik geen extreme last, doch gaan zitten doe ik zachtjes omdat m'n zitspieren pijn doen (zonder O2 geweest?, afgekneld ?)

Vandaag een dag later, moet ik nog steeds opletten bij het gaan zitten...

Ik zal eens proberen de pedalen wat dichter te zetten, maar ik zit nu soms met de knieën tegen het omhulsel.
Heeft iemand nog andere ideeën ...

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: zetelpijn.

#30 Bericht door Wouter D »

ik heb daar bij lange tochten ook wel eens last van, zij het in een minder erg stadium, Mijn ervaring is dat dit iets is die voortkomt uit een minder goed ondersteuning van de de rest van je rug, meestal is dat de kromming van de rug net bovn het zitvlak. daar opvullen kan al veel verhelpen.
Op de hurri heb ik daar tijd last van had, en op die plaats, maakte ik mijn kussen 20mm dikker om het probleem weg te werken;
Spanzitting kan ook weren, al vrees ik ervoor in de waw.

misschien is de onderkant van je kussen doorgezeten?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie