pendelen met velomobiel

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
arnor
Supporter
Berichten: 10
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 10:22
Postcode: 2890
Contacteer:

pendelen met velomobiel

#1 Bericht door arnor »

Ik speel al enige tijd met het idee om een velomobiel te gebruiken voor mijn woon-werk verkeer.
Op dit ogenblik doe ik dit met een combinatie van 2 fietsen en een trein. Normaal gezien, of beter gezegd zonder vertraging, ben ik ongeveer 1u20 onderweg. Als ik rekening houdt met de ongelukkige afstemming van mijn werktijden en de treinregeling zit er gemiddeld 1u48 tussen het moment waarop ik thuis vertrek (of aankom) en het ogenblik waarop ik op het werk moet zijn (of er gedaan heb).
Mijn fietstraject kan tussen de 42 en 52 km lang zijn (de laatste variant loopt voor een groot stuk langs de scheldedijk). De eerste variant loopt langs N-wegen, maar er is nog een tussenliggend alternatief van 45 km dat ik met de fietskaart heb uitgestippeld (die route kruist natuurlijk wel meer andere wegen dan het jaagpad langs de Schelde). Een paar km Gent is onvermijdelijk.
Om een beeld te krijgen van wat mogelijk is, zou ik graag van de ervaren velomobiel-pendelaars weten hoe lang hun traject is, wat het aandeel stads/dorps verkeer erin is, wat hun reistijd is, hoe dikwijls ze hun traject per week op die manier afleggen en hoe lang ze dat al doen.
Ik zou ook graag te weten komen hoe jullie je in de spits door het verkeer bewegen. Neem je het fietspad of rijd je tussen de auto's? Raak je motorgewijs tussen de auto's of is dat compleet geschift?
Ik ben al eens bij fietser langsgeweest en ben zeker van plan om daar eens een exemplaar te huren om het traject te doen, maar als ik het goed begrijp baart oefening in dit geval kunst en is het dus wel interessant om over deze informatie te beschikken.

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: pendelen met velomobiel

#2 Bericht door NL-ligger »

Dat huren en zelf vaststellen op de te rijden route lijkt me de oplossing met de allerbeste antwoorden.

Anders dan dat : volgens mij is een realistische woon-werksnelheid die je vol kunt houden met een VM 25-35 km/u. Dit zou je dus ideaal in ongeveer 2 uur kunnen fietsen.

Maar veel hangt af van de route : op rustige wegen/fietspaden met normaal asfalt kun je lekker doorrijden met hogere gemiddelden. Ook door dorpen met een geasfalteerde hoofdweg hoef je dus niet vertraagd te worden. Doorheen grote stadscentra zal je denk ik het meest vertraagd worden met een gemiddelde snelheid onder de 18-20 km/u.

Waar autoverkeer max 50 km/u rijd kun je met goede verlichting/opvallende VM kleuren wel op de autorijbaan rijden zonder al te veel gevaar wegens te grote snelheidsverschillen. Of de autobestuurders er begrip voor hebben is een ander pak mouwen. Op 80 km/u wegen met fietspad ga ik zelf niet op de autorijbaan rijden, het snelheidsverschil vind ik te gevaarlijk. Op 80 wegen zonder fietspad heb je geen keus....goede (extra) verlichting op je VM is dan aangewezen.

Maar op slechte fietspaden of wegen, stadsfietspaden of wegen met stoplichten of klinkerwegen gaat je gemiddelde snelheid hard onderuit. Het gerammel en geklapper plus hogere rolweerstand, voorrang moeten geven of tussen groepen langzamere fietsers moeten manouvreren of na stoplichten of zijwegen steeds weer opnieuw de massa van je VM op gang moeten brengen gaat gepaard met een lagere gemiddelde snelheid. Complete stops zijn het meest tijdrovend...

En dat wist je allemaal al. Je eigen advies vind ik het beste, zeker op een wat grotere afstand. Velomobiel.nl adverteert in hun reclame filpmje afstanden van 30 km als competief met andere vervoersvormen. Gezien jouw aanzienlijke wachttijd voor openbaar vervoer kan dat anders zijn. Je besteed in ieder geval je tijd nuttiger, je krijg in ieder geval je benodigde 30 minuten dagelijkse inspanning om gezond te blijven ipv wachten :mrgreen:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: pendelen met velomobiel

#3 Bericht door trikelover »

Ik moest vroeger een traject van 35km af leggen naar en van het werk en deed daar zo'n 1:20 over 's morgens (tussen 4en 5 dus zonder veel verkeer) en 's avonds tussen de 56min en een 1h10 allemaal afhankelijk van de verkeerslichten en de medeweggebruikers.

Wel rekening mee houden dat ik op voorhand wat conditie had opgebouwd. Ik denk dat als ik dit nu zou proberen na 1,5maand niet meer te hebben gereden ik deze snelheden niet zou halen.

mijn traject liep wel bijna volledig over wegen waar of een afgescheiden fietspad was. en op de ander plaatsen was er weining of geen verkeer. maar het is te doen in een stad alleen moet je zoals je voorstel eens een VM huren en het traject testen om te zien of het haalbaar is. Maar binnen de 2h moet dit traject zeker te doen zijn. zoals hierboven vermeld reed ik 's morgens tussen de 25 a 30km/h 's avonds was het minimum zeker 30 met een max van 37,7km:h over het traject. Maar dan was ik echt uitgeput.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: pendelen met velomobiel

#4 Bericht door Pleeboy »

Een vm huren is ok, maar eerst een vraagje: heb je al een ligfiets?
Er zijn meerdere mensen die een vm kopen, en na 2000km het ding terug te koop zetten, de eerste 5000km moet je geen snelheden verwachten die je op meerdere blogs leest. Het is maar dat je het weet...

Als je er 1 huurt: niet op de snelheid letten, maar wel aan de fun die je er mee hebt, of juist het omgekeerde. Ik vond het in elk geval de perfecte vervoerscombinatie. Nu ben ik installateur, en al mijn materiaal kan spijtig genoeg niet mee in een VM! :wink:

Als je nog niet ligfietst: waarom er nu geen kopen? Een basis 2ehandse heb je snel gevonden, en het weer wordt nu toch stilaan beter...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: pendelen met velomobiel

#5 Bericht door crash-quest-dummy »

je gaat niet sneller zijn dan openbaar vervoer variant, maar 45km op 1h20 moet kunnen, da's gemiddeld 34km/h ... na op zijn minst een half jaar (afhankelijk van je leeftijd en huidige conditie, maar aangezien je al dagelijks fietst zal het eerder het opkweken van de andere spiergroepen zijn, en dat duurt toch een maand of 2)
tips : hoge trapfrequentie om de knieen niet te zwaar te belasten en het hartritme meten om jezelf niet chronisch in de verzuring te rijden, begin met 6 weken om de andere dag en vooral luisteren naar je lijf.

die 1h48 is dus best haalbaar.
succes !
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: pendelen met velomobiel

#6 Bericht door dmd »

42km tot 52km is heel wat, maar hangt zoals reeds veel aangehaald ook af van je traject. Ik zelf ben net (2weken) begonnen met pendelen met de VM over 36km en doe daar `s ochtends +/-1:15u over en `s avonds +/-1:08u. Vorig jaar tijdens de zomer deed ik het traject wel al met de Hurri: +/- 1:25u.

Met de trein doe ik er even lang over. Een auto heb ik niet meer, maar in het verleden deed ik hier 35min over. Voordeel is wel dat je door te sporten veel meer energie hebt, en je veel beter voelt!

Me tussen de autos begeven doe ik na inschatting van de situatie: een baan waar 90km/u gereden wordt neem ik het fietspad, maar wanneer het fietspad rakelings langs de huizen en geparkeerde auto`s loopt neem ik de rijbaan (in de steden kan je met een 30 a 35km/u meestal gewoon tussen de auto`s blijven rijden)

Ik heb het voorbije jaar zowat alle velomobielen op de Europese markt uitgetest, sommige voor meer dan een dag. Ik kan je dit alleen maar aanraden!

Hoe loopt je 45km route? Misschien kunnen we je helpen met dit nog een beetje in te korten (zelf ben ik van Gent dus kan je daar wel wat helpen...)
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: pendelen met velomobiel

#7 Bericht door NL-ligger »

Volgens mij is een gemiddelde snelheid van 34 km/u voor een woon-werk traject wel erg snel voor iemand die begint met velomobielrijden/ligfietsen. En wat voor een model VM gaat het dan over ? De ene VM rijdt sneller dan de ander met gelijke arbeid.....

Een gemiddelde snelheid van ergens tussen de 20 - 30 km/u zal realistischer zijn tenzij je van vertrek tot eindpunt zonder stoppen of vertragen kunt doorrijden.

Ik rijd op mijn woon-werk route de mooie kilometerslange stukken 30-40 km/u maar mijn gemiddelde snelheid wil niet ver boven de 22 km/u geraken....een 3 tal beklimmingen van fietsbrughelling, 2 fietspadkruisingen van < 45 graden die mijn Strada nauwelijks haalt, een 1,5 km over een ruwe geklinkerde weg, en een aantal kruisingen met autoverkeer halen de gemiddelde snelheid flink omlaag.

Je laten misleiden door snelheden vermeld op blogs zal voor de meesten wel meevallen..... Ik schrok inderdaad ook wel toen ik uit Dronten naar huis reed met een snelheidje van 22 km/u en daar al moeite mee had. Nu 3 maanden en geen 600 km later rijdt ik al 30-35 km/u als kruissnelheid en kan dat ook volhouden. Voor de grap af en toe eens helemaal verzuren in een minuut tijd en dan 55+ km/u gaan is ook leuk, maar heeft niets met woon-werk verkeer of gemiddelde snelheden te maken.

Ik zou voor 42-52 km ruim 2 uur plannen. En als je eenmaal de meest ideale route gevonden hebt en het VM rijden gewoon bent geworden kun je wellicht concurreren met je totale reistijd met openbaar vervoer van deur tot deur....

Ik verwacht eerder dat de eerste tijd spierpijn de limiterende factor zal zijn, dat je in het begin niet alle dagen je VM zult pakken om te herstellen van de rit de dag eerder.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: pendelen met velomobiel

#8 Bericht door Jan.E »

Met een quest tussen de 35 en 40 km/h kruis is voor een geoefende fietser geen probleem. Een collega van mij heeft een mango en rijdt naar verluidt ook kruis rond de 37 km/h. Alles hangt van de fietser af en van het traject. Veel moeten stoppen en optrekken kost tijd, dat is nu eenmaal zo en haalt je gemiddelde naar beneden. Ik rij kruis rond de 40, maar haal toch maar gemiddeld 30, omdat ik teveel moet stoppen en afremmen op mijn woon-werk traject.

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

Re: pendelen met velomobiel

#9 Bericht door highway_patrol »

Woon-werk=44km waarvan 9 km centrum Brussel ttz van Van Praat tot Generaal Jacques.

Gemiddeld 26 km/h (maar niet altijd), kruis betekend dit tussen de 35 en de 38, maar er zijn evengoed dagen bij van 30 of van 43. Hangt van zoveel zaken af, weer, ondergrond, goesting, staat vm, verkeer, fans aan de kant van de weg, goesting, tijdstip, ontbijt, voorgaande festiviteiten, goesting, seizoen, ... Meestal een kwartiertje sneller dan met de trein. Altijd een kleine 20 euro rijker dan met de trein en het wordt nog beter als je de kosten van de auto zou uitrekenen. Om te coopen met de tijd die ik onderweg ben, reken ik de fietsvergoeding uit in overuren, want uiteindelijk ben ik op dat moment geld aan het verdienen. Vervolgens trek ik dan ook de tijd af die ik 's avonds in de fitness zou doorbrengen. Met als gevolg dat ik in al mijn optimisme moet constateren dat ik eigenlijk op -20 min van mijn werk woon =D> =D> #-o eat this Einstein :roll:

Testen is idd de manier, maar niet door één dag of week een vm te huren om dan geconfronteerd te worden met alle ergernissen die samengaan met fietsen. Ik ben aan het ervaren dat je een beetje je draai moet vinden in het forensen met een vm -> juiste afstellingen, goed gevoel bij de details, neerleggen bij bepaalde stukken in het traject waar je toch niet omheen kunt, niet steeds willen bewijzen hoe snel een vm wel is... (moeilijk :mrgreen: ), ergernissen een plaats geven, ...

Fixeer je niet op het parcour dat je al hebt uitgestippeld, dat zal wsl nog wel wijzigen. Ik had een leuk bukfietsparcour, boerenbetonbaantjes, natuur, ... Maar met een vm wil je toch iets anders, lang blijven doorrijden zonder al te veel te moeten stoppen, overzichtelijke kruispunten, zodat je niet eerst met je snuit het fietspad moet kruisen voor je iets ziet, snelle ondergrond, minder hellingen (ik heb mijn parcour ongeveer 4 km verlengd om hellingen te ontwijken), etc. Mijn voorkeur gaat uit naar de grotere gemeentebanen met een recente asfalt (op jaagpaden langs kanalen na natuurlijk). Ik rijd meestal op de rijbaan. Mij lijkt dat veiliger omdat je toch zichtbaar bent, je passeert niet elke 12 meter een garageoprit, kruispunten zijn een pak veiliger tussen de auto's en je hoeft geen schoolkinderen te trotseren. Meestal, om niet te zeggen altijd, is de ondergrond beter. En de automobilisten verdragen je omdat je een attractie bent. Tegenwoordig waag ik me er in Brussel zelfs aan om door de file te duiken. Mee de tunnels in durf ik nog niet, maar ik vrees dat dat slechts een kwestie van tijd (en illegaliteit :lol: ) is. Maar het is wel allemaal wennen. Zoals je zegt, oefening baart kunst.
ex-WAW017
ex-WAW235

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: pendelen met velomobiel

#10 Bericht door NL-ligger »

En mocht je ontevreden zijn over je snelheid, wacht dan even tot er een (amateur)koersfietser langs komt zoeven....

Verbaas je over het feit dat je brein eenmaal geplaatst in een VM een primitief jachtinstinct oproept, en je niets anders wilt dan die koersfietser inhalen. :mrgreen:

Er is wel en keerzijde : de meeste honden schijnen dat ook te hebben als ze een VM of ligfietser zien.... :twisted:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: pendelen met velomobiel

#11 Bericht door Peter J »

NL-ligger schreef:Er is wel en keerzijde : de meeste honden schijnen dat ook te hebben als ze een VM of ligfietser zien.... :twisted:
Heb dat laatste ondervonden tijdens de testrit met een Quest in de buurt van Dronten... mijn zoon in de Strada wou gaan remmen... ik heb gewoon wat steviger op de trappers geduwd... hond kon dan kiezen, aangereden worden of opzij springen :x
Nu zit ik in de Milan onder de racekap, laat de honden maar komen :P :twisted: 8)
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

Re: pendelen met velomobiel

#12 Bericht door highway_patrol »

NL-ligger schreef:En mocht je ontevreden zijn over je snelheid, wacht dan even tot er een (amateur)koersfietser langs komt zoeven....
:?: :?: :?: Een koersfietser langszoeven :?: :?: :?: Heb je dan geen eergevoel als velonaut? :P :twisted:
ex-WAW017
ex-WAW235

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: pendelen met velomobiel

#13 Bericht door PatRecumbent »

Nu de winter echt voorbij is en de drukte op het werk terug iets gedaald is rij ik 2 tot 4-maal per week met de Go-One naar het werk. 's Morgens iets meer dan 38 km en 's avond iets meer dan 42 km. Het verschil zit hem in een verschil in route vanwege veiligheid. Wanneer de benen terug wat het trappen gewoon zijn doe ik dit in minder dan 1u30.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: pendelen met velomobiel

#14 Bericht door NL-ligger »

highway_patrol schreef:
NL-ligger schreef:En mocht je ontevreden zijn over je snelheid, wacht dan even tot er een (amateur)koersfietser langs komt zoeven....
:?: :?: :?: Een koersfietser langszoeven :?: :?: :?: Heb je dan geen eergevoel als velonaut? :P :twisted:
Ik bedoelde ook eigenlijk dat als ge een insignificant stipje in uwen spiegels ontwaart, en ge verkiest u wat te vermaken, dat ge uwen remmen wat inknijpt om de bukker zowiezo te laten naderen, en dan als hij dan voorbij gesukkeld is hem zo hard in te halen dat het lijkt alsof hij in tegengestelde richting rijdt...

Belangerijk daarbij voor beginnend-velonauten om het maximum effect van dit vermaak te bekomen is niet de snelheid waarmee u de koersfietser inhaalt, maar vooral dat u dat verveeld geeuwend en u lui uitstrekkend doet...
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: pendelen met velomobiel

#15 Bericht door crash-quest-dummy »

:shock: hoelang reed NL-Ligger alweer per VM ?
Stop Fueling Around

Plaats reactie