Complete leek, met Furai gereden. Dus wat vraagjes

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
ktehovnie
Supporter
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 0:40
Contacteer:

Re: Complete leek, met Furai gereden. Dus wat vraagjes

#16 Bericht door ktehovnie »

ward schreef:Daar zou ik gewoonweg met mijn fikken afblijven als ik jou was
Als ik jou was dan keek ik eens naar die Nazca Cruiser die hier juist op het forum te koop staat. :idea:
Helemaal mee eens. Heb ik de verkoper gemaild en hij ontwijkt mijn vragen over waarom de kader gelast is door steevast te antwoorden dat hij 'heel deskundig gelast is'. Dat stond al in de advertentie. Het antwoord op de vraag een detailfoto was: 'Zal moeilijk gaan want ik zit in china'. Run away! :)

Met de eigenaar van de Optima Condor met 2x 26" wielen ben ik aan het mailen en zoeken voor een afspraak. Budget (500 euro) zal net net net gaan voor deze fiets binnen een week of zo als alles een beetje meezit. Hoe erg speelt wind een rol bij zulk een fiets? Ik ga op den duur op sommige dagen 46 heen en 46 km terug van het werk en het zou leuk zijn moest ik uiteindelijk mooi snel kunnen fietsen zodat ik 46km op 2 uur geklaard krijg. Is dat realistisch?

Hoe vroeger ik er mee begin te rijden hoe sneller ik hem terugverdiend heb, want elke dag dat ik trein en bus niet neem scheelt 14,20 euro. Ook heel belangrijk :)

Tegelijkertijd lijken mij de optima stingers en de challenge hurricanes van deze wereld mij nog interessantere fietsen want al meer snelheid. Die Nazca Cruiser van €700 komt daar inderdaad al dichter bij in de buurt. Ik besef ook dat iedere 2dehands stinger of hurricane onder 800 euro kosten met zich zal meedragen om in orde te krijgen vooraleer je er echt op gaat kunnen fietsen.

Dus de grote vraag is: Al toeslaan en later upgraden of toch nog wat langer doorsparen?

Koen1978
Supporter
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 17:05
Postcode: 2850
Fiets: optima orca
Contacteer:

Re: Complete leek, met Furai gereden. Dus wat vraagjes

#17 Bericht door Koen1978 »

ktehovnie schreef:
Met de eigenaar van de Optima Condor met 2x 26" wielen ben ik aan het mailen en zoeken voor een afspraak. Budget (500 euro) zal net net net gaan voor deze fiets binnen een week of zo als alles een beetje meezit. Hoe erg speelt wind een rol bij zulk een fiets? Ik ga op den duur op sommige dagen 46 heen en 46 km terug van het werk en het zou leuk zijn moest ik uiteindelijk mooi snel kunnen fietsen zodat ik 46km op 2 uur geklaard krijg. Is dat realistisch?
Ik rij zelf met een optima orca, dus een vergelijkbare fiets denk ik. Na jaren niet meer gefietst lukte het meteen om mijn woon/werk verkeer van 42km enkele rit in 2 uur te klaren. Dus op termijn 46 km op 2 uur moet zeker kunnen.

Ik kan natuurlijk moeilijk vergelijken met de snelle lage modellen, maar momenteel haal ik een kruissnelheid van +-30km/h, wat voor mij snel genoeg is. Qua banden zitten er 26x1.75 pilot trackers op wat een zware band is dus daar zou ik nog wat snelheidswinst kunnen maken, maar nu moet ik nooit langs de kant van de weg m'n banden staan plakken.

Het grootste voordeel is voor mij een beter overzicht in het verkeer wegens iets hoger dan de 20" modellen en een 26" wiel gaat ook vlotter over een minder goed fietspad. Daarnaast is het ook makkelijker om veel bagage mee te nemen.

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Complete leek, met Furai gereden. Dus wat vraagjes

#18 Bericht door BartC »

Op mijn Stinger valt die wind redelijk goed mee, in ieder geval beter dan op een traditionele fiets, en ook iets beter dan bij een ligger met een rechtere houding.
De hoogte valt ook goed mee, aangezien je zowat op de hoogte van de spiegel van de meeste auto's (niet SUV's) zit, waardoor je de bestuurder kan zien als je langs achter nadert (en hij jou dus ook als hij tenminste in zijn spiegel kijkt). De bagagedrager is wel vrij beperkt, maar kan met een plankje eenvoudig verbreed worden (zodat er een curver box op past).

Toen mijn conditie nog iets beter was (maar zeker niet geweldig), haalde ik er een gemiddelde mee van tussen de 26 en 28km/u over een afstand van 31km, kruissnelheid op vlakke stukken rond de 35km/u en weinig plaatsen waar ik moest stoppen. 23 a 25 km/u over een afstand van 46 km zou dus moeten lukken denk ik. Houd er wel rekening mee dat stukken waar je traag moet fietsen of vaak moet vertragen/stoppen je gemiddelde snelheid zwaar naar onder halen!

Ik denk inderdaad wel dat je rond de 750 a 800 euro moet tellen voor een Stinger in goede staat.
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Complete leek, met Furai gereden. Dus wat vraagjes

#19 Bericht door BartC »

Moest je geïnteresseerd zijn in een Stinger, kijk dan eens naar deze die vandaag op ligfiets.net verschenen is:
http://www.ligfiets.net/advertisement/1 ... -euro.html" onclick="window.open(this.href);return false;
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Complete leek, met Furai gereden. Dus wat vraagjes

#20 Bericht door BartC »

De Stingers zijn precies in de uitverkoop...
http://www.ligfiets.net/advertisement/1 ... ger-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Als die effectief in zeer goede staat is zoals de verkoper beweert, dan is dit zeker een goede prijs!
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Plaats reactie