Fabels of feiten

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Fabels of feiten

#1 Bericht door NL-ligger »

Op internet lees je altijd informatie uit allerlei bronnen, de een betrouwbaarder dan de ander. De kunst is dan ook om de "waarheid" te destilleren uit al die data.

Wim Schermer schreef op zijn site, op de pagina waar hij zeer uitgebreide test met banden behandeld : "Pooh... 1 km/u wat scheelt dat nou? Nou heel veel. Neem bijvoorbeeld eens het criterium tijdens CycleVision vorig jaar in Tilburg. Ymte Sybrandy werd met de Strada 14e met 47,7 km/u." Wim zet daarbij een lijst met behaalde resultaten die dag. ( hele artikel hier http://wimschermer.blogspot.com/search/label/bandentest" onclick="window.open(this.href);return false; )

Ho ! Wacht even....En van de snelste mannen bij velomobielraces, die hier 60.4 km/u klokt in een raceQuest http://www.youtube.com/watch?v=1esxQxNkyKk" onclick="window.open(this.href);return false; klokt 47,7 km/u in een Strada onder soortgelijke qualificatie racecondities ?? Dat is een wel erg kloek verschil !

Ik denk danook dat hier een soort snelheidsstandaard is neergezet. Als een man met dergelijk vermogen die specifieke snelheid uit een Strada perst over 2,1 km onder vrij optimale ( race) condities, dan moeten claims als "makkelijk te behalen 50 km/u" toch echt naar het rijk der fabelen worden verwezen !!

Nu heb ik ook gegevens van testritten gezien van de Strada waarbij hartslag, snelheid en hoogteverschil werden gemeten waarbij duidelijk was dat de piek naar 50+ km/u voorafgegaan werd door een dal in de grafiek van de hoogtemeting. http://connect.garmin.com/page/activity ... id=1321682" onclick="window.open(this.href);return false;

Met deze gegevens kun je eigenlijk concluderen dat er geen onderbouwing is dat de Strada 50 km/u kan rijden op eigen kracht van een rijder, maar eerder daar een afdaling of sterke rugwind bij nodig heeft.

Conclusie :

- "makkelijk te halen 50 km/u in een Strada" : fabel
- Strada kan 50+ km/u halen : gemeten feit, met hulp van afdaling of sterke wind in de rug.
- Strada haalt 50 km/u op eigen kracht rijder ( vlakke weg, windluw ) : Doet dan iets wat Ymte Sybrandy onder wedstrijd condities niet lukte ? :?
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

rik
General Manager
Berichten: 3190
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Fabels of feiten

#2 Bericht door rik »

Met mijn strada haalde ik op mijn eerste rit, door even door te duwen, makkelijk 50km/u over korte afstand. Met mijn waw kon ik dat ook, en ik maak mij sterk dat ik dat met de meeste velomobielen zou kunnen. Als ik dat kan dan kan dat iedereen, want ik ben zeker geen snelle fietser, dus jouw conclusie is klinkklare onzin.
Snelheid is afhankelijk van veel factoren.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Fabels of feiten

#3 Bericht door NL-ligger »

WAW claimt 250 watt bij 50 km/u. http://www.fietser.be/nl/producten/Waw/ ... caties.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Met een SRM meting op een indoor piste is bij de standaard Quest vastgesteld 250 watt bij 51,2 km/u van een persoon van 85 kg.

Dat verschil is niet heel erg groot. Door de Quest ook uit te rusten met een gesloten racekap, stroomlijnkappen onder de wielen, verdere gewichtsreductie ( bandvervorming ) en gesloten voetengaten wordt het verschil natuurlijk wel groter en zien we snelheden tot 60 km/u.

De WAW wordt waarschijnlijk in vergelijk met de Quest tegengehouden door de open wielkasten, net als een Strada. Maar de Strada is volgens de makers ervan 8 % minder snel dan de Quest. Dan komen we theoretisch op 47 km/u bij 250 watt. ( op een indoor piste ) Wil je dan nog sneller moet je 30 % meer vermogen leveren voor elke km/u meer. Dan ga je richting de 300 watt. Helaas heeft niemand een SRM meting gedaan op een Strada.

Vergelijken we dit met deze lijst... ( voor mannen )

Recreant: 150 Watt (2 Watt/kg)
Amateur: 225 Watt (3 Watt/kg)
Semi-prof: 300 Watt (4 Watt/kg)
Elite: 375 Watt (5 Watt/kg)
Wereldtop: 425 Watt (6 Watt/kg)

....dan moet je heel wat in je mars hebben een Strada op eigen kracht naar de 50 km/u te trappen. Niet onmogelijk volgens bovenstaand elijst, maar de uitspraak "50 km/u is met een Strada makkelijk haalbaar" blijft een fabel : want om de 50 km/u te halen onder ideale omstandigheden in een Strada moet je immers minstens Semi-prof zijn !

En Rik, jouw verhalen gelezen te hebben behoor jij tot die categorie. Maar veruit de meeste fietsers zullen zich toch een categorie lager bevinden. Wat met 225 watt de "makkelijk te bereiken 50 km/u" ver buiten bereik plaatst.

De velomobielfabrikanten bezondigen zich ook niet met dit soort claims, het zijn recenties van derden die dat soort uitspraken doen. Eentje claimde zelfs een gemiddelde snelheid van 50 km/u met een Strada...
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Fabels of feiten

#4 Bericht door Edje »

En hoeveel watt kan jij aanhouden ooit laten testen NL ligger, indien niet zou ik is een afspraak maken met een cardioloog, dan weet je ineens wat je waard zijt en of er geen hartinfarct op de loer ligt, dat laatste ken ik uit ondervinding :? :cry: Te laat spijtig genoeg :|
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Fabels of feiten

#5 Bericht door NL-ligger »

Edje schreef:En hoeveel watt kan jij aanhouden ooit laten testen NL ligger, indien niet zou ik is een afspraak maken met een cardioloog, dan weet je ineens wat je waard zijt en of er geen hartinfarct op de loer ligt, dat laatste ken ik uit ondervinding :? :cry: Te laat spijtig genoeg :|
Gelukkig heb je dat kunnen navertellen Edje, en zo te zien fiets je ook nog.

Ik heb idd verhalen gelezen over "plotselinge dood" van vooral 40+ ers die vooral in peletonsverband de jongelingen niet wilden laten wegrijden en boven hun kunnen gaan.

Ik heb zelf een dochter van 3 en eentje van 0 ( nog in de buik van mijn vrouw ) en ben 41, vrij oud voor een pappa van een baby. Reden genoeg om wat voorzichtiger te zijn en sportieve prestatie niet te verwarren met gevaarlijke overbelasting. Misschien juist een hele goede reden om over realistische cijfers te kunnen beschikken....

En niets ten nadele van de Strada...een fiets die zeker de sterke punten waarmaakt die velomobiel.nl aanhaalt waarin de Strada verschilt van de Quest. :wink:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

rik
General Manager
Berichten: 3190
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Fabels of feiten

#6 Bericht door rik »

NL-ligger schreef: En Rik, jouw verhalen gelezen te hebben behoor jij tot die categorie. Maar veruit de meeste fietsers zullen zich toch een categorie lager bevinden.
Onzin, je moet je eigen gewoon de tijd geven om je conditie op te bouwen, en dan kan iedereen wat ik kan. En er zijn er die nog veel harder kunnen fietsen als ik, dus zelf ben ik maar een matige fietser.
Je kan beter gaan fietsen i.p.v. je bezig te houden met die cijferkes allemaal. Ik word daar duizelig van!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Fabels of feiten

#7 Bericht door dmd »

Probeer ook eens te letten op de natuur, de vogels, de geur van de lucht, de ondergaande zon...
Je gemiddelde snelheid gaat prompt omlaag, toch lijkt het zo dat je sneller thuis bent #-o
Quest 581 - M5 CHR

rik
General Manager
Berichten: 3190
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Fabels of feiten

#8 Bericht door rik »

dmd schreef:Probeer ook eens te letten op de natuur, de vogels, de geur van de lucht, de ondergaande zon...
Je gemiddelde snelheid gaat prompt omlaag, toch lijkt het zo dat je sneller thuis bent #-o
8) =D> 8)
DF 269
Ice sprint1 26"

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Fabels of feiten

#9 Bericht door Pleeboy »

1) de quest van ymte is absoluut géén standaard quest (gewicht, racekap, gesloten voetengaten, wielkappen aan de onderkant)
2) die 60.4 km/u werd op een ovale (auto)testbaan gehaald, de 47.7km/u met de standaard strada op een stratenparcours...
3) Ymte is geen alledaagse goedgetrainde woon-werkfietser, hij is een talentvolle wielrenner die véél traint, maar door zijn lengte het nut van een vm heeft ingezien, en van zijn (fanatieke) hobby zijn beroep heeft gemaakt.
4) iedereen heeft z'n eigen talent: misschien ben jij gewoon geen sprinter ( hoewel je dat niet kan bepalen als je nog maar pas (terug) regelmatig sport).
Ik heb heel lang op hoog niveau kajakwedstrijden op vlak water gedaan: op de lange afstand (5000m) gemiddeld 5e a 10e plaats, 200m sprint: 1/16 of 1/8 finales naar huis (30e plaats ofzo)
5) zie 2 posts hierboven! =D>
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Fabels of feiten

#10 Bericht door NL-ligger »

dmd schreef:Probeer ook eens te letten op de natuur, de vogels, de geur van de lucht, de ondergaande zon...
Je gemiddelde snelheid gaat prompt omlaag, toch lijkt het zo dat je sneller thuis bent #-o
Onmogelijk, ik zie niets door dat vizier het is wat blikveld betreft gelijk een kijksleuf van een tank ! :mrgreen:

Grapje....ik heb allang ontdekt dat je vrijwel inspanningsloos en dus zonder zweten met zo'n 20+ km/u naar werk kunt rollen. Dat voeldoet dus aan 1 van de eisen die ik had : DROOG naar werk kunnen fietsen, gelijk een auto. Dat rijdt zo heerlijk dat ik gewone fietsen nu als een middeleeuws pijningingsinstrument zie...

Maar de andere eis is dagelijks gezond bewegen en daarvoor is 20 km/u ( < 75 watt ) onvoldoende. Daarom leg ik de terugweg af in een tempo zo hard als ik kan, op stukken waar de spaken heel blijven dat is.....

Dat is het vreemde.....vandaag eindelijk een aluminium voetpomp ontvangen met drukmeter die nu eens niet lucht lekt bij de ventielaansluiting - er zit zelfs een knop op om lucht te laten weglopen - ontdek ik dat er maar 2,5-3 bar in de banden zit !! En daarmee haalde ik dus 46,5 km/u.

Ik dus pompen met die mooie pomp - kan tot 11 bar volgens kaartje wat erbij zat - en pomp de banden eens deftig op tot 6 bar. Zelfde stuk asfalt, vanaf 0 km/u aanloop van ongeveer halve kilometer, 8e versnelling ( 9e nog steeds niet goed afgesteld ) afzetten als een gek tegen het stoeltje bij wegtrappen en trekken met de SPD schoenen en......46,5 km/u...arrgh...

Ik dacht dat minder harde banden meer rolweerstand hadden ?? :shock:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Fabels of feiten

#11 Bericht door CapoJan »

NL-ligger schreef:
dmd schreef:
Ik dacht dat minder harde banden meer rolweerstand hadden ?? :shock:
Zo absoluut mag je het niet stellen. Hangt af van de bandenmaat enzoverder. Blijkbaar is er ook een grens aan die druk. Een keer die bereikt, maakt het niets meer uit. Je moet anders hiermaar eens kijken: erg verrijkend.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Fabels of feiten

#12 Bericht door Jan.E »

Om effe terug te komen op die 47 km/h van Ymte. Dit is een gemiddelde snelheid op een stratencircuit, met bochten. In die bochten moet de snelheid aanzienlijk naar beneden, op de rechte stukken gaat de snelheid dan omhoog en dit zeker boven de 50 km/h. Een snelheid van 50 km/h is zeker haalbaar met een strada. Dat kon ik vroeger zelfs kortstondig met mijn alleweder.

Gebruikersavatar
Michael
Helper
Berichten: 278
Lid geworden op: di 13 jul 2004, 16:41
Postcode: 4367
Fiets: Witte Challenge Seiran
Locatie: Crisnee (Prov. Luik )
Velomobiel: Strada 2010
Contacteer:

Re: Fabels of feiten

#13 Bericht door Michael »

kom eens naar de HPV wedstrijden kijken dan kan je zien dan de strada niet moet onderdoen voor een Quest of een WAW , mijn uurgemiddelde met een standaard strada met PM banden is 47km/h topsnelheid op vlakke baan is 66km/h
Pijn vergeet je, opgeven vergeet je nooit.

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 729
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Fabels of feiten

#14 Bericht door Beinsberger E »

Michael schreef:kom eens naar de HPV wedstrijden kijken dan kan je zien dan de strada niet moet onderdoen voor een Quest of een WAW , mijn uurgemiddelde met een standaard strada met PM banden is 47km/h topsnelheid op vlakke baan is 66km/h
Oppassen met die PM's #-o
:mrgreen:

Gebruikersavatar
Michael
Helper
Berichten: 278
Lid geworden op: di 13 jul 2004, 16:41
Postcode: 4367
Fiets: Witte Challenge Seiran
Locatie: Crisnee (Prov. Luik )
Velomobiel: Strada 2010
Contacteer:

Re: Fabels of feiten

#15 Bericht door Michael »

Beinsberger E schreef:
Michael schreef:kom eens naar de HPV wedstrijden kijken dan kan je zien dan de strada niet moet onderdoen voor een Quest of een WAW , mijn uurgemiddelde met een standaard strada met PM banden is 47km/h topsnelheid op vlakke baan is 66km/h
Oppassen met die PM's #-o
:mrgreen:

dit jaar ga ik Kojak's gebruiken op wedstrijden ,ik ben niet de enige die slechte ervaringen heeft met Pm's
Pijn vergeet je, opgeven vergeet je nooit.

Plaats reactie