kabel naar snek hapert aan mijn voet

Alles aangaande roeifietsen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

kabel naar snek hapert aan mijn voet

#1 Bericht door dmd »

Wanneer ik een haal maak gebeurt het vaak dat de kabel die naar de snek loopt blijft haperen aan de hak van mijn voet. Ik probeerde reeds om de kabel boven de pedaal te leggen. Daardoor is het al veel beter maar nog niet helemaal opgelost.

Ik heb er al aan gedacht om de kabel te verlengen maar vrees dat die dan aan de andere kant van mijn wiel zal terecht komen tijdens het nemen van een bocht.

Ervaren jullie dit probleem ook? Hebben jullie hiervoor oplossingen waar ik nog niet aan dacht?
Quest 581 - M5 CHR

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: kabel naar snek hapert aan mijn voet

#2 Bericht door Pleeboy »

Welke kabel bedoel je? De enige kabels die van je voetenslee effectief naar de snek (schijf op het achterwiel) lopen zijn je aandrijfkabel en je retourelastiek, deze zitten opgerold op de revolverring die naast je voet zit (als het goed is toch :wink: ) dus die zijn het niet geloof ik?
Dan heb je 2 kabels die dienen om te schakelen, 1 loopt van het stuur naar achteren om je snek te blokkeren, de 2e loopt van je stuur naar je revolverring om deze te ontgrendelen bij het schakelen. Bedoel je deze soms? Je kan de maximum lengte nakijken door te controleren of bij maximum doorbuiging, de kabel niet onder de snelspanner van het voorwiel kan haken.
Hoe groot ben jij? Dan kan het wel zijn dat je op het einde van de slag de kabel wat strakker trekt dan ik met m'n 1m78...
Ik heb wel eens gehad dat de kabel inderdaad wat neigde om tegen het voorwiel aan te lopen, even draaien (en als het moet wat torsen) aan de buitenkabel en hij liep weer mooi "naast" de voorvork...
g roets, Teun
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: kabel naar snek hapert aan mijn voet

#3 Bericht door dmd »

Hehe, kben nog niet mee wat betreft de benamingen van de onderdelen :oops:
Ik bedoel weldegelijk de kabel naar de voetenslee die de pin van het revolvermechanisme bedient.

Ik ben 1m79, maar heb in verhouding een lange binnenbeenlengte (weet ik van op de Mountain bike)

Ik heb gisteren nog wat geexperimenteerd met spanbandjes ed, em heb het al iets beter gekregen, maar 100 procent is het nog steeds niet
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: kabel naar snek hapert aan mijn voet

#4 Bericht door Wouter D »

bij mij zit daar een flexibel elleboogje op, en vervolgens vast met een stripje en klaar

die elleboogjes worden ook wel voor v-brakes gebruikt
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: kabel naar snek hapert aan mijn voet

#5 Bericht door dmd »

bij mij zit daar een flexibel elleboogje op, en vervolgens vast met een stripje en klaar
Das bij mij ook het geval, wel het is de kabel net na het strapje dat dus soms aan mijn voet blijft haperen... vervelend #-o
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: kabel naar snek hapert aan mijn voet

#6 Bericht door Wouter D »

ik heb even een fotootje genomen,

daarnet voor eerste keer dit jaar gaan roetsen, ging niet als vanzelf, maar niet gehaperd aan de kabel :-)
Bijlagen
IMG_1371 [1600x1200].JPG
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: kabel naar snek hapert aan mijn voet

#7 Bericht door dmd »

Zo zag het er bij mij ook uit, maar dan haper ik dus constant. Het elleboogje ligt nu boven mijn pedaal, tis veel beter, maar het is nog niet volledig opgelost.

Jullie zullen zaterdag eens moeten inspecteren...
Quest 581 - M5 CHR

aquagga
Supporter
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05 feb 2007, 20:14
Fiets: taifun met groot achterwiel
Locatie: groningen
Contacteer:

Re: kabel naar snek hapert aan mijn voet

#8 Bericht door aquagga »

Dit probleem heb ik ook gehad bij een van mijn roeifietsen. Dit had vooral te maken met mijn schoenen. wanneer ik met mijn winter/wandelschoenen ging fietsen dan bleef de kabel aan de hiel plakken. Kabel bleef hangen aan het loop rubber.
Met mijn zomerschoenen had ik nooit ergens last van. Deze heeft namelijk een harde plasic gladde achterkant.
Echter een keer in de kabel getrapt blijf je erin trappen. Dit komt denk ik door het knikje wat gevormd is door de eerste keer erin te trappen. Kwa frustratie op een tocht heb ik als nood oplossing mijn been binnen de boegspriet en kabel gedaan. Als het ware om het been gewonden. Roetsen ging goed alleen met stoppen moest ik wat meer uitkijken. Na vervangen van de kabel heb ik volgens mij het probleem niet meer gehad.

Wat voor schoenen gebruik je en heb je altijd al het probleem gehad?

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: kabel naar snek hapert aan mijn voet

#9 Bericht door dmd »

Zou inderdaad wel eens het probleem kunnen zijn. Mijn winterschoenen zijn Northwave Gore-tex celcius schoenen. Dat in combinatie met mijn maat 46 en relatief lange benen (komen bijna tot einde boegspriet)...
Mijn zomerschoenen heb ik weggesmeten omdat ze versleten waren, ik kan het dus (nog) niet testen.

Ik ben in het roeifietsen een beginneling, ik heb het probleem nog niet gehad in het verleden want het zijn mijn eerste tochten :lol:

Je uitleg klinkt aannemelijk, als het wat beter weer wordt zal ik letten op gladde schoenen bij aankoop!
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: kabel naar snek hapert aan mijn voet

#10 Bericht door Wouter D »

je zou een derk kunnen vragen of hij pedaal verlengers heeft, waardoor je pedaal iets meer naar buiten komt te zitten, dan zou je probleem ook verholpen zijn,

ik weet niet of zoiets officieel bestaat, ik denk mij echter te herinneren dat ik dat hier eens hen zien voorbijvliegen op het forum
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: kabel naar snek hapert aan mijn voet

#11 Bericht door bicky »

spruitje schreef:je zou een derk kunnen vragen of hij pedaal verlengers heeft, waardoor je pedaal iets meer naar buiten komt te zitten, dan zou je probleem ook verholpen zijn,

ik weet niet of zoiets officieel bestaat, ik denk mij echter te herinneren dat ik dat hier eens hen zien voorbijvliegen op het forum
als je zoekt op kneesaver vind je da terug
vb: http://www.sjscycles.co.uk/kneesavers-p ... prod14725/" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

aquagga
Supporter
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05 feb 2007, 20:14
Fiets: taifun met groot achterwiel
Locatie: groningen
Contacteer:

Re: kabel naar snek hapert aan mijn voet

#12 Bericht door aquagga »

Als ik je schoenen bekijk op internet zou ik niet direct het probleem ermee verwachten. Hoe staan je spd plaatjes afgesteld. Als je in ontspannen houding op de fiets zit. Staat je schoen dan naar binnen, naar beneden of iets naar buiten. Wanneer ze naar binnen staan zou je nog wat met je spd pedalen kunnen friemelen. Ikzelf heb onlangs shimano 81 winterschoen gekocht. Duurde toch een tochtje of 5 voordat ik de spd klem op de schoen zo had afgesteld dat mijn voeten netjes recht naar beneden hingen.
Een andere mogelijkheid is dat je ontgrendelkabel door de voorremkabel naar buiten wordt geduwd. Heb je daar al aan gedacht of naar gekeken?

succes

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: kabel naar snek hapert aan mijn voet

#13 Bericht door dmd »

Een andere mogelijkheid is dat je ontgrendelkabel door de voorremkabel naar buiten wordt geduwd. Heb je daar al aan gedacht of naar gekeken?
Volgens mij is het dat niet... Zaterdag gaan we naar Thys, ik zal hem eens raad vragen. Volgens mij valt dit op te lossen door een langere kabel, maar ik hoop dat hij dan weer niet te lang wordt zodat ik niet achter de as van mijn wiel blijf haperen :?
Wordt dus vervolgd!
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: kabel naar snek hapert aan mijn voet

#14 Bericht door bicky »

Ronnius schreef:
bicky schreef: 4 jaar later?
19 jan - 26 jan...
Over het jaartal heen gekeken zeker?
Doe ik ook wel eens.
misschien kan jij de vraag nu beantwoorden. want het is nu jou fiets

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: kabel naar snek hapert aan mijn voet

#15 Bericht door Ronnius »

Awel dan, omdat je erop aandringt.

Bert had een ijzerdraad vanaf de pedaal naar achter bevestigd en daar de gaine van de versnellingskabel aan gestript. Zo liep de kabel langs de schoen. Hoe het er morgen gaat uitzien is alweer een andere vraag. Derk is bezig de roets op punt te stellen en de gaine van de versnellingskabel naar de slede toe wordt vervangen. De gaine begon vooral verschillende hoeken te maken ipv een grote bocht.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Plaats reactie