laag zijn...

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: laag zijn...

#31 Bericht door CapoJan »

Er bestaat zoiets als het "vademecum fietsvoorzieningen", waarin alle richtlijnen en goede praktijken verzameld zijn. Alleen blijken veel bestuursniveaus hier nog nooit van gehoord te hebben. Of wel, maar de aannemers geven er bij de uitvoering een eigen interpretatie aan :?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: laag zijn...

#32 Bericht door Ronnius »

CapoJan schreef:Er bestaat zoiets als het "vademecum fietsvoorzieningen", waarin alle richtlijnen en goede praktijken verzameld zijn. Alleen blijken veel bestuursniveaus hier nog nooit van gehoord te hebben. Of wel, maar de aannemers geven er bij de uitvoering een eigen interpretatie aan :?
Bij dat laatste zou het toch niet zo moeilijk mogen zijn.
Niet goed? geen geld.
Maar dan moeten ze de werken wel gaan controleren, met de fiets, anders zien ze de mankementen ook niet.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: laag zijn...

#33 Bericht door eeuwige reiziger »

Ronnius schreef: Bij dat laatste zou het toch niet zo moeilijk mogen zijn.
Niet goed? geen geld.
Maar dan moeten ze de werken wel gaan controleren, met de fiets, anders zien ze de mankementen ook niet.
En juist daar zit het probleem. In veel gemeenten doen de bevoegde diensthoofden geen kwaliteitscontrole. In Beernem werd er een maand geleden een nieuw laag asfalt in een deel van een bepaalde straat aangebracht (een weg waar ik dagelijks voorbijrij). Van ver lijkt het over heel de lengte glad als een biljart. Tot je erover rijdt en merkt dat er hier en daar naden zijn, onverzorgde overgangen, slordig uitgevoerde plekken die het eerst zullen vallen onder slecht weer, enz. Ik zag in het verleden dergelijk prutswerk ook al in Wingene en in m'n eigen gemeente. En ik weet ook uit goede bron dat er niet of nauwelijks gecontroleerd wordt. Aannemers nemen het soms dan ook niet al te nauw.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: laag zijn...

#34 Bericht door Ronnius »

crash-quest-dummy schreef:ronnius, vraag eens een fietsoversteekplaats aan die heide straat via meldpunt fietspaden.
Vandaag een brief gekregen van de gemeente Merelbeke. Geheel tot mijn verrassing.
Gewoon om te melden dat ze mijn bericht ontvangen hebben en de melding gaat door gegeven worden naar de dienst mobiliteit (handtekening door de secretaris en de burgemeester). Nadien ga ik nog een definitieve brief krijgen van de behandelende ambtenaar.

Zo kan het dus ook, maar een gewone mail had ook voldoende geweest, zodat ik wist dat ze het ontvangen (en gelezen hadden).
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: laag zijn...

#35 Bericht door CapoJan »

Ronnius schreef:
crash-quest-dummy schreef:ronnius, vraag eens een fietsoversteekplaats aan die heide straat via meldpunt fietspaden.
Vandaag een brief gekregen van de gemeente Merelbeke. Geheel tot mijn verrassing.
Gewoon om te melden dat ze mijn bericht ontvangen hebben en de melding gaat door gegeven worden naar de dienst mobiliteit (handtekening door de secretaris en de burgemeester). Nadien ga ik nog een definitieve brief krijgen van de behandelende ambtenaar.

Zo kan het dus ook, maar een gewone mail had ook voldoende geweest, zodat ik wist dat ze het ontvangen (en gelezen hadden).
Nu blijft het natuurlijk afwachten of er ook iets zal gebeuren en op welke termijn.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: laag zijn...

#36 Bericht door crash-quest-dummy »

op een gemeentelijk politiek debat nav de komende gemeenteraadsverkiezingen eens mee wapperen, die brief dus.
Stop Fueling Around

licht
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 20:07
Postcode: 9820
Fiets: Challenge Focus
Locatie: Merelbeke
Contacteer:

Re: laag zijn...

#37 Bericht door licht »

Het rare is dat ze aan het begin van dat fietspad voor de brug aan het rond punt stiekem een bord gezet hebben waar staat dat het fietspad enkel betreed mag worden door Ugent medewerkers. Met stiekem bedoel ik dat ze het achter de takken van een boom geplaatst hebben. Het heeft lang geduurd voor ik het zelf zag, ook al passeer ik daar regelmatig
Persoonlijk vind ik het daar echt een boeltje qua bewegwijzering en openbare inrichting. Datzelfde rondpunt is het meest onvriendelijke rondpunt voor fietsers dat ik ken!
Mvg

V.
Bijlagen
rechts achter de boom dus
rechts achter de boom dus

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 728
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: laag zijn...

#38 Bericht door Beinsberger E »

licht schreef:Het rare is dat ze aan het begin van dat fietspad voor de brug aan het rond punt stiekem een bord gezet hebben waar staat dat het fietspad enkel betreed mag worden door Ugent medewerkers. Met stiekem bedoel ik dat ze het achter de takken van een boom geplaatst hebben. Het heeft lang geduurd voor ik het zelf zag, ook al passeer ik daar regelmatig
Persoonlijk vind ik het daar echt een boeltje qua bewegwijzering en openbare inrichting. Datzelfde rondpunt is het meest onvriendelijke rondpunt voor fietsers dat ik ken!
Mvg

V.
Als ik dat zo bekijk is het inderdaad erg onveilig voor fietsers, ik zou die plaat gewoon negeren en gewoon het fietspad volgen, er kan je niemand verwijten dat je de veiligste route volgt. :?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: laag zijn...

#39 Bericht door Ronnius »

Het zou me niet verwonderen dat het net na het rond punt eigenlijk de bedoeling is dat je (behalve voor de Ugent fietsers) voor de brug reeds links gaat rijden. Op deze (google streetview) foto nu zie je het verstopte verbodsbord niet. Maar bij een volgende foto op streetview komt die dan wel te zien (als je goed kijkt).

Als dat klopt lijkt mijn opmerking naar de diensten van Merelbeke onnodig (en volgens hen misschien klinklare nonsens van een zattekl**t).
Maar je moet hier helemaal niet dronken zijn om het niet te begrijpen.
Bijlagen
heidestraat.jpg
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 728
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: laag zijn...

#40 Bericht door Beinsberger E »

Ronnius schreef:Het zou me niet verwonderen dat het net na het rond punt eigenlijk de bedoeling is dat je (behalve voor de Ugent fietsers) voor de brug reeds links gaat rijden. Op deze (google streetview) foto nu zie je het verstopte verbodsbord niet. Maar bij een volgende foto op streetview komt die dan wel te zien (als je goed kijkt).

Als dat klopt lijkt mijn opmerking naar de diensten van Merelbeke onnodig (en volgens hen misschien klinklare nonsens van een zattekl**t).
Maar je moet hier helemaal niet dronken zijn om het niet te begrijpen.
Ik zie inderdaad een oversteekplaats voor fietsers, maar het is niet duidelijk aangegeven dat je aan de andere kant verder moet, als daar een fietspad ligt voor tweerichtingsverkeer lijkt me niet duidelijk, ik denk dat het eigenlijk te smal is. :?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: laag zijn...

#41 Bericht door Ronnius »

Beinsberger E schreef: Ik zie inderdaad een oversteekplaats voor fietsers, maar het is niet duidelijk aangegeven dat je aan de andere kant verder moet, als daar een fietspad ligt voor tweerichtingsverkeer lijkt me niet duidelijk, ik denk dat het eigenlijk te smal is. :?
Die oversteek plaats is er alleen al nodig omdat het een rondpunt is en je dus rond moet kunnen rijden om alle straten in te kunnen (zoals de auto's). Maar als er een verbod is om verder op het fietspad (rechts de brug over) te rijden dan neem je toch automatisch aan dat je dan links moet gaan. Maar dat zijn ze dan wel vergeten aan te geven. Hoe breed het fietspad daar nu is weet ik niet. Maar voorbij de brug is het wel breed genoeg.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

rik
General Manager
Berichten: 3190
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: laag zijn...

#42 Bericht door rik »

Ronnius schreef:Die oversteek plaats is er alleen al nodig omdat het een rondpunt is en je dus rond moet kunnen rijden om alle straten in te kunnen (zoals de auto's). Maar als er een verbod is om verder op het fietspad (rechts de brug over) te rijden dan neem je toch automatisch aan dat je dan links moet gaan. Maar dat zijn ze dan wel vergeten aan te geven. Hoe breed het fietspad daar nu is weet ik niet. Maar voorbij de brug is het wel breed genoeg.
Voor zover ik kan zien staat er een verkeersbord D7 (fietspad) na de oversteekplaats, dwars op het fietspad dat van de brug af komt. Dat is voldoende om aan te geven dat het fietspad in beide richtingen gaat. Het is dus wel degelijk een dubbelrichtingsfietspad.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: laag zijn...

#43 Bericht door CapoJan »

Dat is zeker zo. Een keer over de brug is dat ook duidelijk. Met de velomobiel of trike geef ik er daar wel de voorkeur aan om op de weg te rijden: op de brug is het fietspad niet erg breed en er zit een venijnige, weinig overzichtelijke bocht in. Het zal je maar gebeuren dat je volle vaart bergaf raast en dat er een fietser van de andere kant komt die wat naar het midden rijdt... Rechts van je heb je een betonnen afscheiding, dus uitwijken zit er niet echt in.
Ik zei het al: mijn indruk is dat ze in Merelbeke van het fietsbeleid een potje maken. En ze zijn jammer genoeg geen uitzondering op dat vlak.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: laag zijn...

#44 Bericht door Ronnius »

CapoJan schreef:Dat is zeker zo. Een keer over de brug is dat ook duidelijk.
Toen ik daar voor de eerste keer fietste had ik het ook door na de brug. Maar da's wel wat naar de late kant.
En daar aan de rotonde staat het wel rijkelijk aangeduid :? . Een bord dat verstopt is, en een tweede andere aan de andere kant van de straat. Het blinkt niet uit in duidelijkheid.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: laag zijn...

#45 Bericht door PatRecumbent »

licht schreef: ... Persoonlijk vind ik het daar echt een boeltje qua bewegwijzering ...
Niet alleen daar, er staan teveel borden en dan nog niet eens degelijk geplaatst. Vorige week nog gehoord over de wijziging van het verkeersregelement waardoor fietsers rechtaf mogen slaan als hte licht op rood staat. Iemand maakte de opmerkinbg dat de producent van verkeersborden de enige is die er beter van wordt.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Plaats reactie