Toertocht "snelheid van de traagste"

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Toertocht "snelheid van de traagste"

#1 Bericht door NL-ligger »

Waar moet ik nu aan denken bij "snelheid van de traagste" ?

Ik wil graag eens een toerrit meemaken, maar natuurlijk niet de volgende keer niet weer welkom zijn door niet de ganse tocht op te houden. :P

Een kruissnelheid van 25 km/u haal ik wel, voor continu 30 km/u moet ik nog wat trainen.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Toertocht "snelheid van de traagste"

#2 Bericht door wout »

NL-ligger schreef: Een kruissnelheid van 25 km/u haal ik wel, voor continu 30 km/u moet ik nog wat trainen.
Dat is al heel wat, de ene tocht die ik meemaakte haalden we die snelheid niet
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Toertocht "snelheid van de traagste"

#3 Bericht door trikelover »

Als ik zie nazr de tochten die ik heb meegedaan dan heb ik mij nooit echt hard moeten inspannen om mee te kunnen en de groep niet op te houden terwijl ik meestal ook maar een kruissnelheid van 25 haal met de trike. Maar met doortrappers tochten gaaat de snelheid iets naar boven en dan neem ik zeker de waw om ervoor te zorgen dat ik meekan.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Toertocht "snelheid van de traagste"

#4 Bericht door rik »

NL-ligger schreef:Waar moet ik nu aan denken bij "snelheid van de traagste" ?

Ik wil graag eens een toerrit meemaken, maar natuurlijk niet de volgende keer niet weer welkom zijn door niet de ganse tocht op te houden. :P

Een kruissnelheid van 25 km/u haal ik wel, voor continu 30 km/u moet ik nog wat trainen.
Het is de bedoeling dat de begeleider(s) van de tocht iedereen een beetje in de gaten houdt en als er iemand een beetje achterblijft wordt er vertraagd. Eventueel wordt er een (voorzichtig) praatje gemaakt met de "achterblijver" om erachter te komen wat de reden is van het langzamere tempo. Als blijkt dat deze aan "zijn maximum" zit vraagt de begeleider om vooraan in de groep te rijden zodat hij hem beter in de gaten kan houden en zodat de rest zijn tempo volgt.
Bij Lili werkt dit meestal prima, of het op andere tochten zo uitgevoerd wordt daar durf ik aan twijfelen.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Toertocht "snelheid van de traagste"

#5 Bericht door bicky »

NL-ligger schreef:Een kruissnelheid van 25 km/u haal ik wel, voor continu 30 km/u moet ik nog wat trainen.
Je kan zeker met iedere tocht meerrijden, meer dan welkom. 25km/u is een een mooie snelheid en je zal zonder probleem op je gemak kunnen meerijden.

Er wordt altijd gewacht op de laatste man, niemand blijft achter.
En niemand wordt scheef bekeken als het iets trager gaat.
Samen uit, samen thuis

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Toertocht "snelheid van de traagste"

#6 Bericht door trikelover »

Ik denk dat je de toertochten niet moet zien zoals sommige racefietsers als ze in groep rijden. Die proberen steeds sneller en sneller te gaan en als je hen dan met een velomobiel inhaalt proberen ze te volgen en laten de zwakkere achter dit heb ik nog nooit gzien tijdens een van onze tochten als men niet meekan vertraagden we gewoon.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Toertocht "snelheid van de traagste"

#7 Bericht door Ronnius »

Hier een reactie van een nieuwe ligger die sinds 15 augustus ligt:
Als je een gemiddelde haalt van 25 ga je bij "snelheid van de traagste" toertochten ze allemaal voorbij rijden ;-)
Ik heb al 1 doortrapperstocht meegedaan. En daar ben ik flink uit mijn kast mogen komen. Niet vanwege de snelheid, maar de Vlaamse Ardennen heuvels lagen in de weg :mrgreen:
En bij de snelheid van de traagste tochten had ik totaal geen moeite, behalve als ik me weer eens naar achter liet duwen en daar is het altijd lastiger om volgen en dan moest ik wel eens flink gas geven om ze weer bij te benen (ik hou er niet van dicht tegen elkaar te rijden en als ze dan allemaal dicht rond mij komen rijden laat ik me automatisch afzakken).

Hou er ook rekening mee dat je in groep altijd iets meer kan dan als je alleen aan het rijden bent.

Ik zou me dus helemaal geen zorgen maken.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Toertocht "snelheid van de traagste"

#8 Bericht door Bram Mouton »

De enige reden dat we op de traagste wachten is omdat het de gewoonte is dat hij trakteert :mrgreen: :twisted:

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Toertocht "snelheid van de traagste"

#9 Bericht door marksje »

Het voorgaande van samen uit en samen thuis is waar, en een tip : juist achter de gids rijden is veel gemakkelijker dan achteraan bengelen.
Toch even volgende opmerking.
Het is wel even opletten als we meefietsen in een georganiseerde tocht met verschillende afstanden. Meestal ziet iedereen het wel zitten om de langste afstand te doen (bvb 100 of 120 km), maar halfweg komt men tot de conclusie dat, als we met de gevoerde snelheid verder fietsen, we rond middernacht gaan aankomen.(Cfr Roeselare Fietst). Er wordt dan : ofwel voor een kortere weg gekozen, ofwel gesplitst in twee groepen. Dan wordt er vrolijk gezegd :-" "voor de volledige afstand, kruissnelheid tussen 27 a 30"; Dan denkt ge, geen probleem dat is zowat mij snelheid, maar dan blijkt ge mee te zijn met een deel dozen op wielen en een paar wedstrijdrijders, en dan komen die vogels niet onder de 30 en rijden ze zelfs meestal rond de 35 :-& ... Nadien zijt ge dan natuurlijk wel content dat ge het toch maar gedaan hebt, maar ik zeg maar ...
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Toertocht "snelheid van de traagste"

#10 Bericht door Peter J »

Jaja... die "dozen" zijn snel, zeer snel zelfs :roll:
Het valt me trouwens op dat als er meer "dozen" bij een toertocht aanwezig zijn de snelheid automatisch naar boven gaat... :mrgreen: :twisted:
en da's niet altijd prettig voor diegenen die met een gewone ligger rijden... :? [-o<
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Toertocht "snelheid van de traagste"

#11 Bericht door NL-ligger »

Nog wat trainen tot ik een kruissnelheid van 30 km/u kan fietsen over 100 km, en pieken tot 35 km/u kan bijbenen gedurende delen van de rit ( niet de hele rit ) dus.....Dat is haalbaar.

Snelheden van 40+ km/u, laat staan gemiddelde snelheden van 40 km/u zijn niet voor mij...mocht ik interesse hebben in een toertocht waar men graag snelheid maakt moeten jullie dat maar beter even zeggen. :!:
Dat is dus inmiddels al achterhaald, hehehe :mrgreen:

Kruissnelheid is nu 30-35 km/u. Maar 40 km/u voor > 10 minuten is nog steeds te snel voor mij.
Laatst gewijzigd door NL-ligger op do 15 mar 2012, 13:26, 3 keer totaal gewijzigd.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Toertocht "snelheid van de traagste"

#12 Bericht door trikelover »

NL-ligger schreef:Nog wat trainen tot ik een kruissnelheid van 30 km/u kan fietsen over 100 km, en pieken tot 35 km/u kan bijbenen gedurende delen van de rit ( niet de hele rit ) dus.....Dat is haalbaar.

Snelheden van 40+ km/u, laat staan gemiddelde snelheden van 40 km/u zijn niet voor mij...mocht ik interesse hebben in een toertocht waar men graag snelheid maakt moeten jullie dat maar beter even zeggen. :!:
ik denk als je dit kunt halen dat je zowat mee kan met alle tochten tochten van 40+ ken ik niet dat kunnen maar weinig mensen erg lang volhouden.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
flevobike
Neo Prof
Berichten: 157
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 2:24
Postcode: 2040
Fiets: M5 20/20 en M5 28/20
Locatie: Zandvliet
Contacteer:

Re: Toertocht "snelheid van de traagste"

#13 Bericht door flevobike »

Snelheid van de traagste is, zoals de term al verraad, de snelheid die de traagste medefietser aan kan. Hier hoort niet echt een getal bij dus. Er wordt altijd gewacht op de laatste, simpel toch :)
M5 20/20, M5 28/20, Ice Trike Sprint 1-26, FAW II
Niet elke rit hoeft een race te zijn.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Toertocht "snelheid van de traagste"

#14 Bericht door Ronnius »

NL-ligger schreef:mocht ik interesse hebben in een toertocht waar men graag snelheid maakt moeten jullie dat maar beter even zeggen. :!:
De tochten waar snelheid gemaakt wordt zijn de "doortrappers" tochten.
En die snelheid is relatief.
Bij de andere tochten is het de snelheid van de traagste.

Wees maar zeker dat je je druk maakt om niets.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Toertocht "snelheid van de traagste"

#15 Bericht door bicky »

Ronnius schreef:De tochten waar snelheid gemaakt wordt zijn de "doortrappers" tochten.
En die snelheid is relatief.
Kleine opmerking
Onder het doortrappen wordt verstaan dat er niet op café wordt gegaan onderweg en iets vlotter wordt gereden dan op een gewone toertocht,
Maar ook hier wordt er gewacht op de traagste en is iedereen meer dan welkom. (de traagste is niet negatief)

Plaats reactie