Schande !

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Schande !

#31 Bericht door Wouter D »

als ik de resultaten zo zie, dan was mijn limit helemaal niet zo traag als ik dacht :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Schande !

#32 Bericht door Edje »

Zeker niet met heel uwe inboedel :mrgreen: :mrgreen:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Schande !

#33 Bericht door wout »

Edje schreef:Zeker niet met heel uwe inboedel :mrgreen: :mrgreen:

massa stuwt ook vooruit toch :?: :P allez zo ondervond ik het toch
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Schande !

#34 Bericht door NL-ligger »

Iemand heeft met een SRM meter ( of iets dergelijks ) het aantal watt gemeten wat een ( standaard ) Quest rijder bij welke snelheid trapt. 1:1 vergelijk is uiteraard lastig sinds veel factoren invloed hebben, totaal gewicht, wind, ruwheid wegdek, soort banden en bandendruk en toegevoegde stroomlijning.

Hij kwam uit op 250 watt voor 51,2 km/u op de Quest. Sinds de Strada volgens de makers ervan 8 % langzamer is, kom ik uit op 47 km/u bij 250 watt.

Nu schijnt 100 watt ( volgens tester 30 km/u Quest waarbij ik uitkom op 28 km/u Strada ) "gematigd intensieve beweging" te zijn die iedere gezonde persoon zonder zweten uren vol kan houden, 150 watt ( 36 km/u Strada 39 km/u Quest ) een recreatieve prestatie die wel doet zweten maar ook een uur volgehouden kan worden, 200 watt ( 42 km/u Strada 45,5 km/u Quest ) al voor geoefende fietsers is waar ze flink moe van worden als ze het een uur volhouden, en 250 watt ( 47 km/u Strada 51,2 km/u Quest ) eigenlijk alleen een uur vol te houden is voor professionele wielrensporters.

Gezien de luchtweerstand in het kwadraat toeneemt, moet je misschien wel 300 tot 350 watt in een Strada trappen om 50 km/u te halen.....Op een wielrenforum las ik dat piepjonge bikkelhard getrainde twintigers op een inspanningsproef zo'n beetje 400 Watt als maximum prestatie hebben, iets wat ze maar luttele minuten volhouden....

Na de veertig heb je dat vermogen niet meer en neemt verder af met het stijgen der jaren las ik, en stijgt de kans op een "plotselinge dood" als je heel erg hard traint. Van de fiets vallen met een hartstilstand schijnt in wielerkringen niet ongewoon te zijn in peletonverband, waar de ouderen hardrijdende jongeren willen bijhouden en boven hun macht gaan rijden.

Ik begin dus nu te snappen dat 50 km/u kruissnelheid of gemiddelde snelheid in een Strada of vergelijkbare fiets onmenselijk hoog is voor een veertiger of ouder, en op eigen kracht op een vlakke weg onwaarschijnlijk. En dat het "gemakkelijk te bereiken 50 km/u" ook in een sprint enorm vermogen vraagt...

Ik geloof dat een gemiddelde snelheid van 35 km/u ( tussen de 150 en 200 watt ) iets realistischer is voor een Strada gedurende een sportieve rit van een uur. En dan nog moet je regelmatig 40 km/u ( 200 watt ) trappen om dat gemiddelde te halen natuurlijk...
Laatst gewijzigd door NL-ligger op wo 04 jan 2012, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Schande !

#35 Bericht door paulheyndrickx »

Die metingen hebben waarschijnlijk plaats in ideale omstandigheden: perfect uitgelijnde fluisterbanden op fluisterasfalt en fluisterwind (mee). Eens het wegdek overgaat naar scheefgezakte betonplaten of verbrokkelde klinkers neemt de snelheid wel erg af, is mijn ervaring. Niks forceren en kilometers malen. Af en toe een piekervaring inbouwen en de rest komt vanzelf.

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Schande !

#36 Bericht door NL-ligger »

46,5 km/u.

Amaai, wat moet je daar snel voor trappen in het hoogste verzet !! :shock:

Betekend Sram 9v dat er 9 versnellingen horen te zijn ? Bij de laatste inschakebare klik hoor ik namelijk geratel maar geen versnelling omhoog..
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Schande !

#37 Bericht door Pleeboy »

ja dat zou toch echt 9 versnellingen moeten betekenen, met de kleine schroefjes op de derailleur kan je de maximale uitwijkmogelijkheid bijregelen, misschien staan deze niet goed...
anders kan je met de stelschroef aan je shifter de buitenkabel wat bijregelen zodat je deze versnelling ook kan gebruiken.
Snel trappen zou toch een snelheid van 52km/u moeten kunnen opleveren met de standaardversnellingen (52:8 of 52:9 maakt véél verschil) (op de marini-lowracer (20" voorwielaandrijving) heb ik dan nog 2 versnellingen maar geen adem meer over...)
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Plaats reactie