Bedrijfsfiets vragen

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
janfabry
Supporter
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 nov 2011, 0:01
Postcode: 3590
Fiets: nog geen
Contacteer:

Bedrijfsfiets vragen

#1 Bericht door janfabry »

Wie onder jullie heeft zijn ligfiets of velomobiel ter beschikking gekregen van de werkgever? Bij ons is het de gewoonte dat werknemers een bedrijfsauto krijgen, maar daar heb ik absoluut geen interesse in. Ik zou nu de geesten rijp willen maken voor een alternatief, en als we dan toch gek gaan doen, dan gaan we beter all the way, voor een velomobiel dus.

Auto's zijn eenvoudig: die lease je, je geeft er een tankkaart bij, en betaalt elke maand de rekening. Voor een velomobiel lijkt het me iets moeilijker: kan je dat leasen of alleen maar kopen? Wat voorzie je als jaarlijkse kosten voor onderhoud? Wat zijn de levertermijnen? Welke leveranciers zijn betrouwbaar?

Ervaring van andere gebruikers die dit voorgesteld hebben aan hun werknemer (al dan niet succesvol) zijn altijd welkom!

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Bedrijfsfiets vragen

#2 Bericht door wout »

Als een bedrijf een fiets ter beschikking stelt van zijn werknemer dan kan hij die kost voor 120% aftrekken.
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Bedrijfsfiets vragen

#3 Bericht door trikelover »

ik ben ook bezig aan het zoeken naar andere werk en een van de voorwaarden is dat ik er met de velomobiel naar toe kan rijden. Ik ben wel van het standpunt uit gegaan dat ik geen bedrijfswagen hoef om naar het werk te rijden, maar wel dat ik voor die km 21cent zou krijgen. Om nu echt een fiets te vragen denk ik dat dit een beetje moeilijker word want wat als je vroegtijdig vertrekt een wagen is makkelijk door te geven een velomobiel zal toch iets moeilijker zijn.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3868
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Bedrijfsfiets vragen

#4 Bericht door bicky »

Om een idee te geven van jaarlijkse kost: Dit jaar lig ik aan 250€ kosten voor mijn VM, vooral buitenbanden.
Volgend jaar misschien een nieuwe ketting en aandrijving, maar dan zal waarschijnlijk pas na 20.000km zijn. (zit nu bijna 10.000km)
een overzicht van 2011:
air horn -9 €
Kettingwiel -25 €
3xKojacks -68 €
Kettingwiel -25 €
3xBinnenbanden 1.3 -9 €
2xbinnenbanden -16 €
Lexan 1m*50cm -15 €
Banden groepsaankoop -66 €
4xBinnenbanden -10 €

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Bedrijfsfiets vragen

#5 Bericht door eeuwige reiziger »

janfabry schreef:Wie onder jullie heeft zijn ligfiets of velomobiel ter beschikking gekregen van de werkgever? Bij ons is het de gewoonte dat werknemers een bedrijfsauto krijgen, maar daar heb ik absoluut geen interesse in. Ik zou nu de geesten rijp willen maken voor een alternatief, en als we dan toch gek gaan doen, dan gaan we beter all the way, voor een velomobiel dus.
Op het vlak van de wetgeving lijkt er geen enkel probleem. Ook fiscaal is het voor werkgever als -nemer interessant. Tot voor kort was het zo dat een bedrijfsfiets als een voordeel in natura werd beschouwd, waardoor je indertijd als werknemer ook nog eens belasting daarop moest betalen. Nu is het wel zo dat de fiscus er kan van uitgaan dat je je velomobiel ook voor andere doeleinden dan woon-werkverkeer gebruikt, waardoor het toch een fiscaal voordeel wordt. En dan zal de fiscus wel willen incasseren...

http://ns202757.ovh.net/Accor/documents ... sfiets.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik denk dat het vrij moeilijk wordt een doorsnee bedrijf warm te maken om je een velomobiel als bedrijfsfiets ter beschikking te stellen. Boekhoudkundig past het plaatje, maar in de praktijk zal de bedrijfsleiding niet goed weten hoe ze alles moeten inschatten. Ook de fiscus is er niet mee vertrouwd, waardoor dat wel eens tot allerlei betwistingen kan leiden. We spreken hier immers niet over een fiets van 800 euro...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Bedrijfsfiets vragen

#6 Bericht door Edje »

Vragen of ze hem niet al reklame campagne kunnen inschrijven ;-) aftrekbaar op 3 jaar :wink: , nadeel het blijft het bedrijf hun fiets.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
janfabry
Supporter
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 nov 2011, 0:01
Postcode: 3590
Fiets: nog geen
Contacteer:

Re: Bedrijfsfiets vragen

#7 Bericht door janfabry »

Het is al geen doorsnee bedrijf, ik denk dat ze wel een (bescheiden) avontuurtje aandurven - zeker als de fiets ook als marketinginstrument kan gebruikt worden. De belangrijkste hinderpaal zal waarschijnljk zijn wat er moet gebeuren als ik voortijdig het bedrijf verlaat: ze gaan niet willen blijven zitten met een velomobiel waar niemand mee rijdt. Ik denk dat daar wel afspraken over te maken zijn (overnameprijs afspreken bij vrijwillig en/of onvrijwillig ontslag).

Bedankt voor het overzicht van de kosten bicky! Ik heb ook op fietser.be al een hoop uitleg over de financiele kant gevonden.

De collega's vonden het al een leuk idee, dus het zaadje is al geplant. Het zou een mooie aanvulling zijn op de vouwfiets en de eenwieler waarmee twee andere collega's tot hier komen...

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Bedrijfsfiets vragen

#8 Bericht door Wouter D »

bakker die hier vroeger op forum actief was had een gesponsorde velomobiel, niet van zijn werk,

een bedrijf uit zijn buurt had de quest gekocht en aan hem 'gegeven' mits te voldoen aan een soort van contract,

hij moest er minimum 5 jaar mee rondrijden mét de reclame van dat bedrijf aan de buitenkant, hij zou er gemiddeld 10000 km per jaar mee rijden en dus op die vijf jaar minimum 50000 km hebben gereden, voldeed hij aan die voorwaarden, dan was de quest na die vijf jaar van hem.

een aantal jaren terug is hij echter gedwongen gestopt met ligfietsen vanwege een aandoening aan zijn voet, bijgevolg heeft hij 'zijn' quest dan ook verkocht en is hij niet langer actief op ons forum

maar ik wilde het even meegeven. om een voorbeeld van uitwerking van je vraag te geven.
zo heeft uw werkgever een aankoopfactuur van de velomobiel en kan je toch een andere regelgeving volgen dan deze voor bedrijfswagens. waar je fiscaal moet bijdragen voor het gebruik ervan.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3868
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Bedrijfsfiets vragen

#9 Bericht door bicky »

Edje schreef:Vragen of ze hem niet al reklame campagne kunnen inschrijven ;-) aftrekbaar op 3 jaar :wink: , nadeel het blijft het bedrijf hun fiets.
Luc uit oostende heeft zo 3 jaar met een mango met reclame kunnen rijden. enkel onderhoud nam hij zelf voor zijn rekening volgens mij.
(correct me if i'm wrong)

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Bedrijfsfiets vragen

#10 Bericht door NL-ligger »

bicky schreef:Om een idee te geven van jaarlijkse kost: Dit jaar lig ik aan 250€ kosten voor mijn VM, vooral buitenbanden.
Volgend jaar misschien een nieuwe ketting en aandrijving, maar dan zal waarschijnlijk pas na 20.000km zijn. (zit nu bijna 10.000km)
een overzicht van 2011:
air horn -9 €
Kettingwiel -25 €
3xKojacks -68 €
Kettingwiel -25 €
3xBinnenbanden 1.3 -9 €
2xbinnenbanden -16 €
Lexan 1m*50cm -15 €
Banden groepsaankoop -66 €
4xBinnenbanden -10 €
En de afschrijving van je velomobiel of trike/ligfiets of heb je dat al meegerekend ?

Meestal vallen de onderhoudskosten in het niet bij de waardedaling van een voertuig, al kan dat nogal verschillen als we praten over fietsen in het type fiets. Afhankelijk van de ouderdom zag ik bij velomobielen ( hoewel verkoopadvertenties schaars zijn ) toch wel waardedaling varierend van 1000 tot 3000 euro.

Ik neem aan dat dat komt omdat de kunststof stroomlijn in schoonheid achteruit gaat. Barsten, beschadigingen en scheurtjes enz.

Waardedaling bij fietsen door slijtage lijkt me niet zo relevant : dat betreft meestal universele fietsonderdelen en relatief goedkoop te vervangen. Wat dat betreft kan een fietsframe bijna eeuwig mee, zolang er maar passende onderdelen worden geproduceerd.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3868
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Bedrijfsfiets vragen

#11 Bericht door bicky »

NL-ligger schreef:En de afschrijving van je velomobiel of trike/ligfiets of heb je dat al meegerekend ?
Dat was niet de vraag die gesteld was, het ging over onderhoudskosten.
De jaarlijkse kost van een fiets kan je pas inrekenen als je hem verkoopt.
Mijn fietsvergoeding dekt deze jaarlijkse kost meer dan voldoende, zonder grote kosten heb ik hem eind 2012 (aankoop begin 2011) reeds terugverdiend puur met fietsvergoeding (dus mijn autobrandstof niet meegerekend) en ik heb dan nog de restwaarde van de fiets als winst.

Terug naar de vraag van janfabry:
Persoonlijk zou ik het voorstel dat je bedrijf de fiets koopt en voorziet van reclame (kunnen ze inschrijven in de belastingen) en dat je ermee rijd en de onderhoudskosten voor je rekening neemt. En misschien nog extra fietsvergoeding voor de ritten van en naar het werk (maar daarvoor zal je wel heel goed moeten onderhandelen)
Als je later daar stopt met werken hebben ze nog altijd een mooi publiciteitsvoorwerp staan, kan er iemand anders mee rijden of verkopen ze hem 2dehands.

Een andere optie is hem zelf kopen en je laten sponsoren door je werkgever. Dan moet je je wel inschrijven als zelfstandig in bijberoep maar da kan wel (iemand van roeselare met zijn quest doet dit zo)

Alle VM leveranciers zijn betrouwbaar en leveren topproducten. De levertermijn bedraagt overal ongeveer 3 maand. Toen ik bij velomobiel.nl informeerde kon in een quest hebben in 3 weken tijd (als ik een kleur koos die ze hadden staan)

Houd bij het eventueel bestellen rekening om direct extra's te bestellen (bij mango, quest of strada zou ik bv direct een racekap bij kopen) Bij de WAW zou ik direct richtingaanwijzers en verlichting op laten monteren.

rik
General Manager
Berichten: 3190
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Bedrijfsfiets vragen

#12 Bericht door rik »

bicky schreef: Dan moet je je wel inschrijven als zelfstandig in bijberoep maar da kan wel (iemand van roeselare met zijn quest doet dit zo)
Ik zou niet weten waarom dat nodig is. Heb het zelf vijf jaar zonder gedaan. Gewoon een onderhands contractje opgesteld.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
janfabry
Supporter
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 nov 2011, 0:01
Postcode: 3590
Fiets: nog geen
Contacteer:

Re: Bedrijfsfiets vragen

#13 Bericht door janfabry »

Op dit moment krijg ik een fietsvergoeding, en ik ben (nog) ingeschreven als zelfstandige (nu dus in bijberoep). De levertermijn van drie maanden kan goed uitkomen: ik zou volgende zomer verhuizen en 'm dan pas echt nodig hebben, en dat geeft nog tijd om er echt een mooi ding van te maken (plus onderhandelingstijd natuurlijk :-)).

Qua kostprijs zou ik eigenlijk moeten vergelijken met een "klassieke" loonsverhoging (dus: "als je in plaats van deze fiets gewoon dat geld rechtstreeks zou krijgen, hoeveel schiet daar nog netto van over"), of met de kostprijs van een bedrijfswagen (genre Audi A3) plus tankkaart. Ik denk dat de velomobiel al erg veel moet gaan kosten eer die daar over gaat komen.

Als ik zonder restwaarde reken, op 7500 euro aankoopprijs tel (inclusief BTW, en dan is het al een duurdere, niet?), en op drie jaar afschrijf, dan is het 2500 euro per jaar, of iets meer dan 200 euro per maand. Ik vermoed dat ze dat nu al kwijt zijn aan brandstof alleen voor een doorsnee werknemer, niet?

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Bedrijfsfiets vragen

#14 Bericht door dmd »

Ik heb de vraag ook ooit gesteld waar ik werk. Wij kunnen enkel leasen wat de leasingmaatschappij waarmee onze firma in zee ging ter beschikking stelt. En ja, er worden bukkers, zelfs elektrische bukkers aangeboden, maar een velomobiel zien ze blijkbaar (nog) geen graten in...
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Bedrijfsfiets vragen

#15 Bericht door wout »

Persoonlijk zou ik in uw geval kiezen om de VM zelf aan te schaffen. De fietsvergoeding en besparing op brandstof betalen de fiets ruimschoots. Probeer een mooie publiciteitsdeal uit de brand te slepen en verdien eenaardig centje bij.
Zie ook pb
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Plaats reactie