De aartsvader en zijn oervelomobiel

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: De aartsvader en zijn oervelomobiel

#16 Bericht door wout »

CapoJan schreef:. Naar mijn gevoel is de huidige schepen voor mobiliteit een pak meer begaan met fietsers en is ook de burgervader dit meer gaan inzien.
Daar is momenteel in de praktijk weinig van te merken. Tijdens de voorbije winterprikken waren alle fietspaden op mijn reisweg zeer snel en vakkundig vrij gemaakt van sneeuw ( watervliet, kaprijke, lembeke, sleidinge, evergem) =D> =D> alleen in Gent vond men dat niet nodig en bleef de sneeuw de hele periode op het fietspad liggen :shock:
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: De aartsvader en zijn oervelomobiel

#17 Bericht door CapoJan »

Hmm... de nieuwe colleges zijn per 1 januari 2013 geïnstalleerd. Als er nieuwe schepenen zijn, moeten ze dan nog met hun werk beginnen. In dit geval wordt alleszins al werk gemaakt van nieuwe plannen, van gecoördineerde werking. Zo zou het sneeuw ruimen door één dienst gebeuren, in plaats van dat elke wegbeheerder zijn stukje doet.
Het is en blijft een administratieve dienst en daar veranderen zaken niet van vandaag op morgen. Het lijkt me ook een wijze aanpak om eerst een analyse te maken en pas dan te beslissen wat moet veranderen en hoe dat best gebeurt.
Natuurlijk: wat nu op stapel staat, had al jaren geleden moeten gebeuren. Het was me ten zuiden en westen van Gent ook opgevallen dat de meeste besturen het op dat vlak veel beter deden. Jammer voor de "fietsstad" (zoals ze zichzelf betitelen).
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: De aartsvader en zijn oervelomobiel

#18 Bericht door wout »

Wat mijn gemeente betreft: sinds de fusie hebben wij altijd dezelfde absolute meerderheid gehad die het nooit nodig gevonden heeft om de fietspaden en kleinere gemeentewegen te ruimen, sinds de laatste verkiezingen is er een nieuwe meerderheid aan de macht, die dit wel en zeer goed deed, waardoor ze direct zeer goede punten scoorden. =D> =D>
Sneeuwruimen behoeft geen studiewerk, dat moet je gewoon doen, zeker als je pretendeert fietsstad te zijn :!:
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: De aartsvader en zijn oervelomobiel

#19 Bericht door CapoJan »

wout schreef: Sneeuwruimen behoeft geen studiewerk, dat moet je gewoon doen, zeker als je pretendeert fietsstad te zijn :!:
Was het maar zo eenvoudig... Een aantal vergaderingen en gesprekken met de "bevoegde diensten" leerden me anders: sneeuwruimen kost geld (materiaal en personeel) en een dienst is niet geneigd dat te doen op wegen die niet van hen zijn. Je hebt de wegen die eigendom zijn van de stad, andere zijn van het gewest, sommige zijn privé, nog andere van het Havenbedrijf, ...
Tot nu was de afspraak dat elk instaat voor zijn eigen territorium en niet iedere dienst is even fietsminded. De werkwijze en prioriteiten zijn per dienst verschillend en elk heeft zijn eigen beperkte budget.

Als fietser zie je dat natuurlijk anders: je verwacht dat je over een geruimd fietspad kan rijden en dat zou even evident moeten zijn als een gestrooide rijbaan. Die boodschap proberen we met de Fietsersbond ook naar het bestuur over te brengen en pas nu lijkt de visie daar ook zo te zijn. Vandaar dat het wel studiewerk en overeenkomsten vergt: een dienst kan niet met beperkte budgetten tientallen kilometers fietspad ruimen die de verantwoordelijkheid zijn van een ander, zonder dat daar afspraken rond gemaakt zijn. Kan stom klinken, maar het is de (administratieve) realiteit, die ik ook pas leerde kennen door ermee bezig te zijn.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: De aartsvader en zijn oervelomobiel

#20 Bericht door rik »

CapoJan schreef:
wout schreef: Sneeuwruimen behoeft geen studiewerk, dat moet je gewoon doen, zeker als je pretendeert fietsstad te zijn :!:
Was het maar zo eenvoudig... Een aantal vergaderingen en gesprekken met de "bevoegde diensten" leerden me anders: sneeuwruimen kost geld (materiaal en personeel) en een dienst is niet geneigd dat te doen op wegen die niet van hen zijn. Je hebt de wegen die eigendom zijn van de stad, andere zijn van het gewest, sommige zijn privé, nog andere van het Havenbedrijf, ...
Tot nu was de afspraak dat elk instaat voor zijn eigen territorium en niet iedere dienst is even fietsminded. De werkwijze en prioriteiten zijn per dienst verschillend en elk heeft zijn eigen beperkte budget.

Als fietser zie je dat natuurlijk anders: je verwacht dat je over een geruimd fietspad kan rijden en dat zou even evident moeten zijn als een gestrooide rijbaan. Die boodschap proberen we met de Fietsersbond ook naar het bestuur over te brengen en pas nu lijkt de visie daar ook zo te zijn. Vandaar dat het wel studiewerk en overeenkomsten vergt: een dienst kan niet met beperkte budgetten tientallen kilometers fietspad ruimen die de verantwoordelijkheid zijn van een ander, zonder dat daar afspraken rond gemaakt zijn. Kan stom klinken, maar het is de (administratieve) realiteit, die ik ook pas leerde kennen door ermee bezig te zijn.
Daar wil ik nog even aan toevoegen dat het strooien van een fietspad niet hetzelfde is als het strooien van een weg. Op de wegen werkt het zout meestal pas goed als de voertuigen erover rijden (deels door de warmte die ze afgeven). Op een fietspad is dit veel minder, dus ook moeilijker te bestrijden.
Als regelmatig fietser zou ik niet liever hebben dan dat de fietspaden altijd berijdbaar zijn, maar als hoofd van de strooiploeg (gewestwegen) op mijn werk blijkt helaas al jaren om uiteenlopende redenen dat dit niet zo vanzelfsprekend is. Het is makkelijk kankeren op strooiploegen, maar denk eraan dat die mensen dikwijls dag en nacht (als jullie lekker in jullie warme bed liggen!) hard hun best doen om voor jullie alle wegen en fietspaden berijdbaar te houden met de middelen die ze hebben.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: De aartsvader en zijn oervelomobiel

#21 Bericht door wout »

Ik kanker niet op de strooiploegen die idd alle lof verdienen maar op het bestuur van Gent die de opdracht niet geven om de fietspaden te ruimen op hun grondgebied.
Mijn reisweg gaat vooral over de N456 ( een gewestweg) die geruimd is in de kleine gemeenten maar niet in fietsstad Gent. Blijkbaar kunnen kleine gemeenten (nochthans hebben die doorgaans een beperkter budget ) wel meer terwijl "fietsstad" Gent faalt :) :cry:
Laatst gewijzigd door wout op ma 25 feb 2013, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
weer of geen weer, altijd velomobielweer

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: De aartsvader en zijn oervelomobiel

#22 Bericht door rik »

wout schreef:Ik kanker niet op de strooiploegen
Had ik ook niet gezegd. :)
't Was gewoon een algemene opmerking. Die het schoentje past trekke het aan! :wink:
DF 269
Ice sprint1 26"

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

sneeuw- en ijsvrij houden van fietspaden

#23 Bericht door eeuwige reiziger »

rik schreef:Daar wil ik nog even aan toevoegen dat het strooien van een fietspad niet hetzelfde is als het strooien van een weg. Op de wegen werkt het zout meestal pas goed als de voertuigen erover rijden (deels door de warmte die ze afgeven). Op een fietspad is dit veel minder, dus ook moeilijker te bestrijden.
Ja, dat heb ik hier in Brugge gemerkt. Na het sneeuwvrij maken hadden de stadsdiensten op een aantal fiets- en jaagpaden zout gestrooid. Een dag later zag je de zoutkorreltjes nog glinsteren. Ongetwijfeld met de beste bedoelingen, maar niet onmiddellijk echt nuttig.

Wordt er trouwens (In Nederland? Of bij ons?) niet geëxperimenteerd met een soort spuitinstallatie met pekel? Of bestaan er nog andere alternatieven?
eeuwige reiziger schreef:Als regelmatig fietser zou ik niet liever hebben dan dat de fietspaden altijd berijdbaar zijn, maar als hoofd van de strooiploeg (gewestwegen) op mijn werk blijkt helaas al jaren om uiteenlopende redenen dat dit niet zo vanzelfsprekend is. Het is makkelijk kankeren op strooiploegen, maar denk eraan dat die mensen dikwijls dag en nacht (als jullie lekker in jullie warme bed liggen!) hard hun best doen om voor jullie alle wegen en fietspaden berijdbaar te houden met de middelen die ze hebben.
Alle respect! Daarom ook schreef ik de bevoegde Brugse schepen een mailtje. Fietsers hebben soms jammer genoeg het imago grote zagers en klagers te zijn, terwijl we natuurlijk moeten beseffen dat er toch ook zovele goede dingen voor ons gebeuren. Ik denk dat we soms iets te weinig onze waardering te tonen.
De afgelopen dagen heb ik mogen vaststellen dat de stad Brugge de nodige inspanningen leverde om de fietspaden berijdbaar te maken. Vaak laten overheden het juist op zulke momenten afweten, maar dat was zeker niet het geval voor Brugge. Zo'n beleid weet ik als fietspendelaar natuurlijk te waarderen. Respect en dank passen natuurlijk ook voor het personeel van de stadsdiensten.

Sta me toe evenwel te wijzen op een paar zaken die ervoor zorgen dat het plaatje nog niet af is.
(...)

Hiermee wil ik heus niet ondankbaar of vervelend uit de hoek komen. Ik waardeer meer dan wie ook de vele inspanningen die nu geleverd worden om het de fietser zo comfortabel mogelijk te maken. Wel hoop ik dat er de nodige wil is dergelijke zwakke plekken in de toekomst aan te pakken en er blijvend aandacht voor te hebben.
Als antwoord op deze mail kreeg ik een bijzonder vriendelijke brief in de bus.

wout schreef:Ik kanker niet op de strooiploegen die idd alle lof verdienen maar op het bestuur van Gent die de opdracht niet geven om de fietspaden te ruimen op hun grondgebied.
Mijn reisweg gaat vooral over de N456 ( een gewestweg) die geruimd is in de kleine gemeenten maar niet in fietsstad Gent. Blijkbaar kunnen kleine gemeenten (nochthans hebben die doorgaans een beperkter budget ) wel meer terwijl "fietsstad" Gent faalt :) :cry:
Misschien moet de oorzaak ergens anders gezocht worden. Over hoeveel kilometers fietspad moet een stad als Gent zich bekommeren? En hoeveel is dat dan in een doorsnee Vlaamse gemeente met een landelijk karakter? In Ruiselede bijvoorbeeld hebben we zo goed als geen fietspaden die onder de gemeente vallen. Dan is het natuurlijk niet moeilijk alles sneeuw- en ijsvrij te krijgen... Daarnaast kunnen materieel en mensen ook niet overal zijn. Er moeten wel altijd keuzes gemaakt en prioriteiten gesteld worden. Misschien moeten we eens creatief durven te zijn? Werklozen inzetten om fietspaden te vegen (tegen vergoeding natuurlijk en voor de aantrekkelijkheid het belastingsvrij maken...)? Ik zeg maar wat...

Als bepaalde gemeenten fietspaden langs gewestwegen ruimen en andere weer niet, denk ik niet dat we op bepaalde gemeenten mogen schieten. Wel op het gewest dat het schijnbaar niet nodig vindt dat fietspad aan te pakken. Hun bevoegdheid, hun taak. Als iedereen voor zijn eigen deur veegt, is de hele straat schoon. En laat het nu juist dat zijn wat soms problematisch blijkt te zijn.

CapoJan merkte het al op: bepaalde diensten ontvluchten die verantwoordelijkheid. 't Laat hun Siberisch koud. Als meest schrijnende voorbeeld haal ik de houding boven van Waterwegen & Zeekanaal. Tijdens de winter worden de jaagpaden nooit berijdbaar gemaakt. Sneeuw ruimen? Nooit van gehoord! IJsvrij houden? Kennen we niet! Nu begrijp ik best dat bepaalde jaagpaden veel eerder recreatief dan utilitair fietsverkeer kennen, maar er zijn best enkele die een dagelijkse fietsas van betekenis vormen. Dat is bijvoorbeeld het geval met het jaagpad langs het kanaal Gent-Brugge tussen Moerbrugge en Steenbrugge. Dag in, dag uit rijden daar heel wat pendelaars. Ook grote bossen scholieren. Ook in dat geval geen enkel inlevingsvermogen van W&Z. Fietsers? Niet onze zorg... Niet verwonderlijk dat er meerdere mensen ten val zijn gekomen. Vorig jaar nog een collega die er een lichte hersenschudding aan over heeft gehouden...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: sneeuw- en ijsvrij houden van fietspaden

#24 Bericht door rik »

eeuwige reiziger schreef:Ja, dat heb ik hier in Brugge gemerkt. Na het sneeuwvrij maken hadden de stadsdiensten op een aantal fiets- en jaagpaden zout gestrooid. Een dag later zag je de zoutkorreltjes nog glinsteren. Ongetwijfeld met de beste bedoelingen, maar niet onmiddellijk echt nuttig.
Dan hebben ze simpelweg het verkeerde zout gebruikt! Maar wat ik er wel bij moet zeggen: volgens mijn inlichtingen hebben ze bij de gemeentes enkel grof zout, en dat is het zout dat jij beschrijft.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: De aartsvader en zijn oervelomobiel

#25 Bericht door wout »

Stad Gent profileert zich expliciet als fietsstad maar slaagt er niet in de fietspaden op de grote invalswegen te ruimen. Dit vind ik zeer opmerkelijk en betreurenswaardig
weer of geen weer, altijd velomobielweer

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Brugge, fietsstad

#26 Bericht door eeuwige reiziger »

wout schreef:Stad Gent profileert zich expliciet als fietsstad maar slaagt er niet in de fietspaden op de grote invalswegen te ruimen. Dit vind ik zeer opmerkelijk en betreurenswaardig
Tja, Brugge doet net hetzelfde. Er zijn zelfs heuse borden met daarop "Brugge, Fietsstad". Denk je dat daardoor ook alle fietspaden sneeuwvrij waren...? Wat politici, reclamejongens en spindoctors ons willen doen geloven, is vaak nogal verschillend van wat er daadwerkelijk op het bord komt...

Afbeelding
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: De aartsvader en zijn oervelomobiel

#27 Bericht door wout »

Ook nu weer geen enkel fietspad op mijn route in "fietsstad" Gent geruimd terwijl het volledige traject in de drie overige gemeenten wel geruimd is. Ik kon het niet laten en heb mijn vraag naar Gent info gestuurd, ik ben benieuwd naar hun antwoord
weer of geen weer, altijd velomobielweer

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: De aartsvader en zijn oervelomobiel

#28 Bericht door eeuwige reiziger »

Grappig soms hoe een discussie een heel andere wending kan nemen... 't Begon met Rasmussen en 't eindigde met het sneeuw ruimen van fietspaden! Om even de draad weer op te pikken: tot mijn grote verwondering las ik enkele minuten geleden dat Rasmussen dit jaar met z'n Leitra helemaal vanuit Denemarken naar Spezi zal rijden. :shock: Dat moet toch meer dan 900 km zijn! Wat een kranige man!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie