Trike

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Trike

#1 Bericht door mel »

Hallo,

De testfase voor een nieuwe ( tweedehandse ) ligger is nog steeds aan de gang. Vandaag was het de beurt aan een midracer van challenge met bovenstuur en een andere met onderstuur ( rijd verrassend ontspannend zo'n onderstuur :D )
Ook in de winkel een trike zien staan. Als ik zie hoe fietsers op een trike zitten lijkt me dat een erg comfortabele houding, maar wat zijn zo de voor en de nadelen van een trike?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Trike

#2 Bericht door CapoJan »

Voordelen:
  • je kunt ongelooflijk hard door bochten gaan
    je kunt niet omvallen
    aan de lichten blijf je rustig zitten
    omdat je tussen de wielen zit, kun je makkelijk erg laag zitten
Nadelen:
  • drie wielen betekent meer rolweerstand
    drie sporen, dus bijna onmogelijk om putten te missen
    wegdek loopt schuin af, dan hang je ook schuin
    50 % meer kans op lekke banden, want 50 % meer banden
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Trike

#3 Bericht door Edje »

+ bergop rijden is een luxe, je kan je kaart terwijl bekijken :mrgreen:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Re: Trike

#4 Bericht door mel »

En is het een idefix van mij dat op zo'n trike zitten erg comfortabel is, meer dan de gemiddelde ligfiets??
Meer rolweerstand, dus lagere snelheid? Het is wel de bedoeling dat op de volgende ligfiets-trike-waw of wat dan ook een elektrische ondersteuning komt, dus het probleem van de ( eventuele lagere ) snelheid is mss dan niet zo'n probleem meer.

grts

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Trike

#5 Bericht door NL-ligger »

Enige nadeel die ik kan bedenken van een trike ten opzichte van een normale 2 wielige ligfiets is de rolweerstand van 1 wiel meer. Daardoor zijn 2 wielige ligfietsen iets sneller. Voordeel is wel zoals hierboven door Capojan al gezegd dat je erg laag tussen de wielen bent dus nog minder vatbaar voor tegenwind dan een hogere 2 wielige ligfiets.

Daarvoor terug krijg je meer comfort terug in de vorm van geen energie hoeven steken in het in balans houden van je fiets. Je kunt langzaam rijden en zelfs stoppen zonder om te vallen, wat bij klimmen tegen een helling makkelijker is. Je kunt goed achterom kijken als je een weg wilt oversteken, bij een 2 wielige ligfiets is dat een stuk lastiger omdat je dan uit balans raakt.

Als ongevraag advies wil ik je meegeven te overwegen voor een volledig geveerd model te gaan, wat geldt voor zowel 2 als 3 wielige ligfietsen. Het ontbreken van vering is een heel klein beetje op te vangen met dikkere banden en een dikker zitje maar verwacht hier geen wonderen van. Vering is beter, het kan rare en onnodige lichamelijk klachten voorkomen. ( ik kreeg geirriteerde armzenuwen ter hoogte van de elleboog door de trillende en stotende ongeveerde voorwielen van de trike toen hij nog snoeiharde dunne raceslicks had, dat heb ik opgelost met exta dikke schuimrubber handvatten en ballonbanden )

Ik ben met Capojan eens dat je soms een beetje schuin hangt als de weg rond is, wat vaak zo is op landwegen om regenwater af te voeren.

Maarreh Capojan....als ik (te) hard een bocht inga met de Gforce begint ie wel te schuiven over de voorwielen en wordt de bocht een metertje of wat ruimer, al is dat wel onder controle te houden....Wellicht beter dan wegslippen en onderuit gaan zoals bij een 2 wieler.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Trike

#6 Bericht door CapoJan »

NL-ligger schreef: Maarreh Capojan....als ik (te) hard een bocht inga met de Gforce begint ie wel te schuiven over de voorwielen en wordt de bocht een metertje of wat ruimer, al is dat wel onder controle te houden....Wellicht beter dan wegslippen en onderuit gaan zoals bij een 2 wieler.
Als referentie: in 2010 raasde ik de Col de Soulor af aan 70 km/u. Het bochtige bovenste derde, wel te verstaan (ook het steilste stuk). In de bochten ging het wat trager, maar schuiven deed ik niet. Toen lagen er Kojaks op en in elke bocht hing ik met mijn hoofd zo ongeveer achter het binnenste wiel, maar er was geen moment dat ik me zorgen maakte. Voor alle duidelijkheid: ik remde wel een beetje voor de bochten, maar op een tweewieler zou ik het niet proberen. Een wiel dat gaat schuiven, dat komt dan niet goed. Op de trike neem je de bocht wat aan de binnenkant en dan laat je hem maar gaan.
Dat laatste was dan niet in de Pyreneeën, maar bijvoorbeeld op grintpaden in Bretagne. Ook hier in ons landje zijn haakse bochten een plezier om te nemen. Je zou wensen dat er meer waren :lol:

Comfort kan ook verbeterd worden met een spanzitting.

Enne: achteruitkijken ? Het duurde bij mij niet lang eer er twee spiegels op zaten. De reden: zitje zo plat mogelijk en dan kun je niet achteromkijken. Wel naar beneden...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Trike

#7 Bericht door trikelover »

Als ik eens nadenk over mijn trike moet ik toch zeggen dat ondanks het gebrek aan vering ik toch meer comfort dan op mijn bukker

naadeel is zoals anderen al gezegd hebben is het ontwijken van putten. Maar iets verder vooruit kijken en dan kan veel erger voorkomen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Trike

#8 Bericht door Bram Mouton »

Bij mij kan je ook wel eens de Ice Vortex+ komen proberen moest je uit de buurt van Gent zijn... en eventueel zelfs kopen :mrgreen: Wel zonder vering, ik ben nog voor de vooruit en minder voor het comfort :?

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Trike

#9 Bericht door NL-ligger »

CapoJan schreef:

Enne: achteruitkijken ? Het duurde bij mij niet lang eer er twee spiegels op zaten. De reden: zitje zo plat mogelijk en dan kun je niet achteromkijken. Wel naar beneden...
Ik krijg ze niet trillingsvrij dus ik zie niets in die dingen. Bij mij gingen ze juist direct eraf :lol:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Trike

#10 Bericht door Edje »

Mel je opent een topic Trike en je bedoeld een elektrisch ondersteunde WAW lees ik in je berichtjes, eris groot verschil natuurlijk tussen trike (traagste ligfiets) en velomobiel (snelste ligfiets) :shock: :? :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Re: Trike

#11 Bericht door mel »

Edje schreef:Mel je opent een topic Trike en je bedoeld een elektrisch ondersteunde WAW lees ik in je berichtjes, eris groot verschil natuurlijk tussen trike (traagste ligfiets) en velomobiel (snelste ligfiets) :shock: :? :wink:
Ik bedoel wel degelijk een trike, de waw heb ik enkele weken geleden test gereden. Ik zoek en rijd momenteel met het hele spectrum van ligfietsen om daarna hopelijk een goede keuze te maken.
Bedankt voor de reacties tot nu toe

mvg

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Trike

#12 Bericht door Wouter D »

NL-ligger schreef:
Ik krijg ze niet trillingsvrij dus ik zie niets in die dingen. Bij mij gingen ze juist direct eraf :lol:
bij mij staan ern geen BM spiegers op maar van een ander merk dewelke is bij roze heb gekocht, geen last van trillingen hoor met deze, heb tegelijk man alle fietsen de BM spiegels eraf gezwierd en vervangen door die andere, en mij nog geen minuut beklaagd
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Trike

#13 Bericht door NL-ligger »

mel schreef:Ik bedoel wel degelijk een trike, de waw heb ik enkele weken geleden test gereden. Ik zoek en rijd momenteel met het hele spectrum van ligfietsen om daarna hopelijk een goede keuze te maken.
Bedankt voor de reacties tot nu toe

mvg
Is ook het allerbeste wat je kunt doen. Er is best een merkbaar verschil in benodigde trapkracht, snelheid, veercomfort, zitcomfort en gewicht ( elke kilo meer ga je goed merken heuvelop )

Ik zal eens inkloppen wat ik denk :

Zo zijn er snelheids rijders die vering haten omdat ze menen dat de (achter)veer trapenergie absorbeert of zelfs de fiets gaat deinen bij het trappen. Ik kan daar niet over meepraten want zelfs op de slapste stand krijg ik mijn achteveer niet aan het deinen, noch heb ik de indruk dat die trapenergie opvreet. Volgens mij neem je een trike juist boven een 2 wiel ligfiets vanwege het comfort, hij is ook iets langzamer vanwege de rolweerstand van een wiel meer dus als je competitie aanwilt met racefietsers ongeschikt, dan neem je een 2 wielige low racer ligfiets. Dus lijkt mij het logisch een trike vanwege zijn karakter zo comfortabel mogelijk gemaakt wordt, dus met ( volledige ) vering. Maar gezien 70 % van de modellen dat niet heeft is dat kennelijk de mening van een enkeling.

Gewicht is nog zoiets. Lichter is sneller en wendbaarder, gemakkelijker ophangen in de berging enz. Heuvelop zul je ook zeker merken hoeveel gewicht je fiets heeft. Maar lichter is ook vaak minder comfortabel, zenuwachtiger qua weggedrag. Massa is immers traag en stabieler. Ik reed als eerste ligfiets een Icarus Marathon van ouderwets stalen buizen. Een zware fiets en volledig geveerd, bijna even zwaar als mijn trike nu. Maar wat een rijcomfort en toch sneller dan mijn trike.

Zitcomfort is natuurlijk helemaal belangerijk, als dat niet goed is is het geen fijne fiets. Vrijwel geen mens heeft dezelfde afmetingen dus maatwerk met proefrijden. Wel is het zo dat je soms de zitting of de bekleding ervan ( ventist mat bijvoorbeeld ) kunt vervangen door die van een ander merk/fiets waardoor dat nadeel wegvalt.

Snelheid en trapkracht, je zult merken dat sommige fietsen door hun aandrijfconstructie zwaarder trappen en dus logischerwijs ook minder snel zijn. Ik heb me laten uitleggen hoe meer buigingen een ketting maakt, hoe meer weerstand. ( wat logisch is als je er bij nadenkt ) Een ideale kettingaandrijving gaat zo recht mogelijk van traptandwiel naar aandrijftandwiel. Er zijn nogal wat ( vooral 2 wielige ) modellen die de ketting via rollers onder flinke hoeken afbuigen. Vergelijk deze zeker met modellen die dat niet hebben.

En natuurlijk luchtweerstand : hoe platter je ligt ( zitting ) en hoe lager bij de grond je ligt hoe minder luchtweerstand. Ik heb daadwerkelijk gemerkt dat de Icarus ( hoger op de wielen ) toch nog last had van tegenwind - ondanks tov een normale fiets veel minder frontaal oppervlak - dan mijn trike nu, waar je tussen de wielen ligt en bijna met je bips over het asfalt schuurt. Proefondervindelijk waait het vlak boven de grond minder hard dan enkele tientallen cm hoger. :lol:

Als laatste versnellingsnaaf versus derailleur versnelling : dat onderwerp moet ik aan kenners overlaten maar ik weet wel dat een naaf ook een klein percentage energie "opeet" en een cassette niet, al heb ik dat nooit gemerkt met de Icarus. Moet je ook weer ondervinden met proefrijden.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie