mening over knooppuntennetwerk

Je favoriete fietsroutes
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#16 Bericht door Edje »

eeuwige reiziger schreef: Misschien zijn er inderdaad centjes in het spel. Alleen heeft de patentering dan toch niet opgebracht wat het had kunnen opbrengen, want de rest is allemaal groen op wit...


Alleen blijf ik het hoogst intrigerend vinden waarom de Limburgse wijze van bewegwijzeren - waarover toch meer dan lof is - niet in de rest van Vlaanderen en ook Nederland werd gevolgd. Ook in Duitsland zijn de bordjes van de Radfernwege trouwens groen op wit.
In België, Nederland en Duitsland niet dan in Tsjechië en USA dan wel :mrgreen:

Zal door de groene komen he :mrgreen:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#17 Bericht door paulheyndrickx »

eeuwige reiziger schreef: Mij is eigenlijk nooit duidelijk geworden, waarom Limburg blauwe borden heeft en alle andere netwerken (ook die in Nederland) groen op wit.
5 tot 10 procent van de mannelijke bevolking, waaronder ik, is min of meer kleurenblind voor rood en groen. Zij worden bovendien ook meer verblind door zonlicht. Bij de dames is het percentage lager. Dat betekent dat ik die groen op witte borden nauwelijks kan lezen. Die staan dan meestal nog ergens tussen het hoge gras of achter een struik, waardoor ik er al ettelijke heb gemist. Het limburgse systeem is goed zichtbaar, bovendien worden knooppunten daar beter vooraf aangekondigd zodat je niet voortdurend moet speuren naar de afslag. Buiten Limburg knoopppunten rijden is voor mij nauwelijks te doen als ik ook nog iets van de omgeving wil zien.

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#18 Bericht door trikelover »

of het limburgs systeem beter is weet ik toch nie want deze zomer heb ik toch ook een aantal verschillende keren verkeerd gereden. Het schijnt dat geel met zwart het beste contrast geeft dus eigenlijk is nog het groen met wit of het blauw met wit beter zou moeten vervangen worden.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#19 Bericht door marksje »

De uitpijling gisteren bij Roeselare fiets vond ik heel goed; een pijltje voor de afslag met een herhaling direct in de straat waar je moest inslaan. De eigenlijke knooppunten (waar de wegen scheiden) zouden wat groter mogen + de pijltjes in twee kleuren (streepje in een andere kleur dan het pijltje) want nu zie je pas de richting als je op enkele meter bent genaderd.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#20 Bericht door Wouter D »

marksje, ik denk wel dat de meeste van die knooppunten bestaan voor die langzame dagjesfietstoeristen, in dat geval is het geen probleem als je het pas ziet op enkele meter :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
anne
Neo Prof
Berichten: 189
Lid geworden op: do 14 jan 2010, 18:35
Postcode: 9000
Fiets: Challenge wizard
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#21 Bericht door anne »

..en die hebben meestal al een pintje gedronken. Dus,...verkeerd rijden goed mogelijk!
Challenge Wizard, Challenge Seiran SL, Challenge Hurricane

Gebruikersavatar
anne
Neo Prof
Berichten: 189
Lid geworden op: do 14 jan 2010, 18:35
Postcode: 9000
Fiets: Challenge wizard
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#22 Bericht door anne »

Dit bord zouden ze in België ook eens moeten verplichten aan de aannemers.
Bijlagen
110410_8383 kopie.JPG
110410_8383 kopie.JPG (87.76 KiB) 5646 keer bekeken
Challenge Wizard, Challenge Seiran SL, Challenge Hurricane

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#23 Bericht door crash-quest-dummy »

wat was er eigenlijk mis met die paddestoelen waarop richting(en) en afstand(en) staan ?
als je verloren rijdt vind je de weg nog terug (al nodig gehad bij nacht in de bossen ten zuid zuid oosten van Tilburg, gelukkig dat die kabouters hun paddestoelen hadden laten staan) en de aardrijkskundige kennis is er ook al mee gediend.
Stop Fueling Around

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#24 Bericht door eeuwige reiziger »

trikelover schreef:of het limburgs systeem beter is weet ik toch nie want deze zomer heb ik toch ook een aantal verschillende keren verkeerd gereden. Het schijnt dat geel met zwart het beste contrast geeft dus eigenlijk is nog het groen met wit of het blauw met wit beter zou moeten vervangen worden.
Geel-zwart is inderdaad een van de meest contrasterende kleurcombinatie. Daarom ook gebruikt men die kleuren voor bijvoorbeeld grotetoetsenborden voor slechtzienden. En trouwens, een klein testje op de autosnelweg bevestigt dit al heel snel: de geel-zwarte nummerplaten van Nederlanders, Britten, Luxemburgers... kan je van veel grotere afstand ontcijferen dan de Belgische bijvoorbeeld, zelfs al is het rood tegenwoordig gaan lijken op de lippenstift van madame Non... :wink:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

CVW
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 02 dec 2011, 10:50
Postcode: 9000
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#25 Bericht door CVW »

Het fietsknopenpunt in Schedeland vind ik persoonlijk ook vrij goed, meer info op de website van Scheldeland.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#26 Bericht door eeuwige reiziger »

crash-quest-dummy schreef:wat was er eigenlijk mis met die paddestoelen waarop richting(en) en afstand(en) staan ?
als je verloren rijdt vind je de weg nog terug (al nodig gehad bij nacht in de bossen ten zuid zuid oosten van Tilburg, gelukkig dat die kabouters hun paddestoelen hadden laten staan) en de aardrijkskundige kennis is er ook al mee gediend.
Ondertussen heb ik het Duitse knooppuntennetwerk ontdekt. De bewegwijzering blijkt daar een combinatie te zijn van de nummertjes met de klassieke fietsbewegwijzering zoals men vroeger ook al in Nederland en Duitsland gebruikte. Mij lijkt dat een ideale oplossing te zijn, waarbij je moeiteloos kunt afwisselen tussen knooppuntenrijden en een fietsroute volgen. In Vlaanderen gaat dat niet zomaar, tenzij je gewapend bent met de nodige kaarten.

Afbeelding
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
janfabry
Supporter
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 nov 2011, 0:01
Postcode: 3590
Fiets: nog geen
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#27 Bericht door janfabry »

Ik weet niet waarom de bordjes in Limburg blauw begonnen zijn (zichtbaarheid in de groene natuur?), maar een aantal jaar geleden is er sprake geweest om ze allemaal te vervangen door groen-witte bordjes. Toen de netwerken zich begonnen uit te breiden heeft Toerisme Vlaanderen algemene richtlijnen opgesteld, en kreeg daarbij een negatief advies van het Agentschap Wegen en Verkeer (toen nog Bruggen en Wegen). Blauw met wit wordt al gebruikt voor andere types verkeersborden, om verwarring te vermijden zouden ze dan het groen-wit van de toeristische aanwijzingen moeten krijgen (o.a. lange-afstand fiets- en wandelroutes gebruikten deze al dacht ik).

Na wat discussie heeft Limburg dan een uitzondering gekregen: de blauw-witte bordjes mogen blijven staan.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#28 Bericht door eeuwige reiziger »

janfabry schreef: Na wat discussie heeft Limburg dan een uitzondering gekregen...
Is Limburg niet al een uitzondering op zich? :wink: :lol: :mrgreen:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: mening over knooppuntennetwerk

#29 Bericht door rik »

eeuwige reiziger schreef: Is Limburg niet al een uitzondering op zich? :wink: :lol: :mrgreen:
Inderdaad: 't is nergens anders in België zo goed als hier! :P
DF 269
Ice sprint1 26"

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Herziening knooppuntennetwerk West-Vlaanderen & Zeeland

#30 Bericht door eeuwige reiziger »

rik schreef: Inderdaad: 't is nergens anders in België zo goed als hier! :P
En ik die dacht dat Limburgers bescheiden mensen waren... #-o :D

traikiedirk schreef:Toerisme Vlaams-Brabant wil de fietsnetwerkkaarten van het hageland en de groene gordel heruitgeven. Dit knooppuntnetwerk wordt dan ook aan een grondige kwaliteitscontrole onderworpen.
Een tweetal maanden gelden is Westtoer gestart met een volledige herziening van het knooppuntennetwerk in West-Vlaanderen. Op dit ogenblik wordt het deelnetwerk Westhoek-Zuid (streek rond Ieper en Heuvelland) aangepakt. Oude netwerkkaarten zullen binnenkort niet meer bruikbaar zijn. Men is gewaarschuwd! :wink: Goed nieuws natuurlijk voor de uitgevers van kaarten...

http://www.westtoer.be/nl/actief-beleve ... etsnetwerk

Terloops ook even vermelden dat midden van dit jaar er ook een grondige herwerking van de knooppunten in Zeeland werd doorgevoerd.

http://routes.vvvzeeland.nl/nl/fietsen/ ... utenetwerk
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie