rijden met een velomobiel op een autoweg

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
WAWwer
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 11:20
Postcode: 9300
Fiets: WAW
Locatie: Aalst
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#91 Bericht door WAWwer »

Vandaag voor de tweede keer van de weg geplukt door de politie Mechelen. Deze keer met groot vertoon en behoorlijk agressief.

Agent: Dag meneer, gaat alles wel goed met u?
ik: Ja, alles ok. waarom?
Agent: Ge weet toch dat ge hier niet moogt rijden?
Ik: Dat mag ik wel. Artikel 9.1.2 laatste paragraaf
Agent: Ha ja. Mag ik uw paspoort?
Ik: ja, maar ik sta midden van een kruispunt.
Agent: ok, we zullen u volgen.
--> Parkeren ze zich pal op een fietspad!!
Agent: Welk artikel is dat?
Ik: 9
Agent: Ik zal het eens opzoeken in mijn boek
--> Hij neemt een boek ter hand kaliber telefoonboek. Na een tijdje vindt hij het artikel.
Agent: Ha ja, blijkbaar heb je juridisch gelijk.
Ik: 'k Weet het wel, maar jullie blijkbaar niet. Uw collega's hebben mij dinsdag ook tegen gehouden.
Agent: Ja, maar we zijn met veel in Mechelen.

Dan zijn ze wat sympathiek beginnen doen, maar het was een heerlijk gevoel om ze wandelen te sturen na zo'n agressieve opening.

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#92 Bericht door Helen »

Ik heb artikel 9 altijd in afgedrukte versie in mijn WAW liggen. Je weet maar nooit.

WAWwer
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 11:20
Postcode: 9300
Fiets: WAW
Locatie: Aalst
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#93 Bericht door WAWwer »

Ik heb het in mijn telefoon zitten. Ik heb het hen moeten tonen en dan pas heeft hij het gevonden in zijn telefoonboek. Ik vrees dat ik het nog dikwijls ga nodig hebben.

"En zo hebben wij weeral iets bijgeleerd vandaag", was de uitsmijter.

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#94 Bericht door Peter J »

Schitterend vind ik dit =D> =D> =D> =D> =D>
Ik denk dat je vooral moet opletten beleefd te blijven ondanks hun arrogantie en mogelijk agressieve manier van benadering, dan hebben ze geen poot om op te staan. :wink:
Off-topic:
Ik was woensdag onderweg met een rolstoelpatiënt in Mechelen toen net voor ons een wagen zich parkeerde over de volledige breedte van het voetpad, wij dus de straat op, komt er een politiewagen aan en ik denk dus dat die zullen stoppen en een woordje gaan wisselen met de bestuurder...
Niet dus, ze reden er gewoon voorbij zonder omzien. Dat getuigt van weinig respect voor de toepassing van de wegcode vind ik, want uiteindelijk was ik wel verplicht op de straat te gaan stappen met die rolstoelpatiënt...
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#95 Bericht door crash-quest-dummy »

volgende keer teken doen aan die politieagenten, je hebt kans dat ze stoppen. en dan kan je vriendelijke vragen of ze ook een GAS boete willen uitschrijven.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#96 Bericht door Jo2p »

eeuwige reiziger schreef: Als ik het verkeersreglement er even bij haal, valt er geen speld tussen te krijgen. In artikel 22 staat het volgende over het verkeer op autowegen:
Alleen de motorvoertuigen en hun aanhangwagens, met uitzondering van de bromfietsen, de landbouwvoertuigen en de slepen van kermisvoertuigen, alsook de driewielers zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg en de vierwielers zonder passagiersruimte, worden tot het verkeer op autowegen toegelaten.
http://www.wegcode.be/wetteksten/select ... /180-art22" onclick="window.open(this.href);return false;

Er mag dus daar niet gefietst worden. Ook niet met een velomobiel. 'n Motortje in je velomobiel verandert er niets aan, want die mag niet meer ondersteunen dan 25 km/u. Gaat het meer dan ben je eigenlijk sowieso al in overtreding. Ik ga hierover niet preken, maar ik vermeld het gewoon eventjes. Trouwens, in tegenstelling tot in Nederland bijvoorbeeld, schrijft de Belgische wegreglementering geen bepaalde snelheidsregeling voor m.b.t. deze categorie wegen.
Ben het toch niet eens met uw redenering. Een vm is een driewieler zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg. Dus volgens deze regels zou een vm op de autoweg mogen, of dat verstandig is, is wat anders.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#97 Bericht door Wim -de roetsende »

Jo2p schreef:
eeuwige reiziger schreef: Als ik het verkeersreglement er even bij haal, valt er geen speld tussen te krijgen. In artikel 22 staat het volgende over het verkeer op autowegen:
Alleen de motorvoertuigen en hun aanhangwagens, met uitzondering van de bromfietsen, de landbouwvoertuigen en de slepen van kermisvoertuigen, alsook de driewielers zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg en de vierwielers zonder passagiersruimte, worden tot het verkeer op autowegen toegelaten.
http://www.wegcode.be/wetteksten/select ... /180-art22" onclick="window.open(this.href);return false;

Er mag dus daar niet gefietst worden. Ook niet met een velomobiel. 'n Motortje in je velomobiel verandert er niets aan, want die mag niet meer ondersteunen dan 25 km/u. Gaat het meer dan ben je eigenlijk sowieso al in overtreding. Ik ga hierover niet preken, maar ik vermeld het gewoon eventjes. Trouwens, in tegenstelling tot in Nederland bijvoorbeeld, schrijft de Belgische wegreglementering geen bepaalde snelheidsregeling voor m.b.t. deze categorie wegen.
Ben het toch niet eens met uw redenering. Een vm is een driewieler zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg. Dus volgens deze regels zou een vm op de autoweg mogen, of dat verstandig is, is wat anders.

Jo2p, dit is de Belgische wettekst. Ben je je daar bewust van?

Ik meen gezien te hebben dat je van boven de grote rivieren bent.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#98 Bericht door Ronnius »

Jo2p schreef: Ben het toch niet eens met uw redenering. Een vm is een driewieler zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg. Dus volgens deze regels zou een vm op de autoweg mogen, of dat verstandig is, is wat anders.
Je moet begrijpend lezen. Normaal zeg/schrijf ik het al lachend. Maar in deze is het wel ernstig bedoeld.
Dit omdat de tekst, wat typisch is aan wetteksten, "nogal moeilijk" is opgesteld.
(heb het zelf ook 4 keer gelezen om zeker te zijn)

Maar je kan de tekst ook lezen als:
Alleen de motorvoertuigen en hun aanhangwagens worden tot het verkeer op autowegen toegelaten.
Behalve: de bromfietsen, de landbouwvoertuigen en de slepen van kermisvoertuigen, alsook de driewielers zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg en de vierwielers zonder passagiersruimte.

Los daarvan kan je ook stellen dat de ondersteuning van een VM geen motor is zoals bedoeld in "motorvoertuig".
En dus door de eerste zin al uitgesloten wordt.

Verder moet je, zoals Wim al aanhaalt, er rekening mee houden dat het een Vlaams of Belgisch forum is en het hier gaat over de Vlaams/Belgische wetgeving. Deze durft wel eens anders te zijn dan in Nederland.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#99 Bericht door Jo2p »

Wim -de roetsende schreef:Jo2p, dit is de Belgische wettekst. Ben je je daar bewust van?

Ik meen gezien te hebben dat je van boven de grote rivieren bent.
Ja, dat weet ik, maar ik heb een woordje verkeerd geïnterpreteerd, te snel gelezen. Het is uiteindelijk toch niet zo heel anders als de Nederlandse tekst.

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#100 Bericht door Jo2p »

Ronnius schreef: Je moet begrijpend lezen. Normaal zeg/schrijf ik het al lachend. Maar in deze is het wel ernstig bedoeld.
Dit omdat de tekst, wat typisch is aan wetteksten, "nogal moeilijk" is opgesteld.
(heb het zelf ook 4 keer gelezen om zeker te zijn)

Maar je kan de tekst ook lezen als:
Alleen de motorvoertuigen en hun aanhangwagens worden tot het verkeer op autowegen toegelaten.
Behalve: de bromfietsen, de landbouwvoertuigen en de slepen van kermisvoertuigen, alsook de driewielers zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg en de vierwielers zonder passagiersruimte.

Los daarvan kan je ook stellen dat de ondersteuning van een VM geen motor is zoals bedoeld in "motorvoertuig".
En dus door de eerste zin al uitgesloten wordt.

Verder moet je, zoals Wim al aanhaalt, er rekening mee houden dat het een Vlaams of Belgisch forum is en het hier gaat over de Vlaams/Belgische wetgeving. Deze durft wel eens anders te zijn dan in Nederland.
U heeft gelijk, te snel gelezen en een woordje verkeerd geïnterpreteerd door niet te letten op het allereerste woord. Komt ongeveer op hetzelfde neer als in Nederland. Ik weet dat het over Belgische/Vlaamse wetgeving gaat, en ja, die is wel eens wat anders gespeld ;-). Neemt niet weg dat het van belang kan zijn ook daar kennis van te nemen, de grens tussen België en Nederland is er niet een van uit beton opgetrokken, dus voor je het weet ben je die gepasseerd.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#101 Bericht door Ronnius »

Jo2p schreef: te snel gelezen en een woordje verkeerd geïnterpreteerd door niet te letten op het allereerste woord.
Volgens mij zit het hem in het woordje "alsook" dat bij snel lezen voor verwarring kan zorgen.

Als het zo moeilijk is om de tekst te begrijpen, en dat bedoel ik niet persoonlijk maar algemeen,
kan je wel stellen dat de wetteksten, alweer in het algemeen, beter leesbaar zouden mogen opgesteld worden.

Anderzijds begrijp ik wel dat het soms moeilijk is om alle achterpoortjes te dichten.
Of, wat ook wel eens bewust gebeurd, achterpoortjes te creëeren.
Ik herinner me namelijk nog dat ik eens een wettekst, uit een vorig vakgebied,
heb zitten lezen en mijn haren kwamen recht over hoe die opgesteld was.
Maar nadien begreep ik ook dat met een "eenvoudige" tekst het niet zo eenvoudig was alle gaten dicht te metselen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#102 Bericht door eeuwige reiziger »

Ronnius schreef: Je moet begrijpend lezen. Normaal zeg/schrijf ik het al lachend. Maar in deze is het wel ernstig bedoeld.
Dit omdat de tekst, wat typisch is aan wetteksten, "nogal moeilijk" is opgesteld.
(heb het zelf ook 4 keer gelezen om zeker te zijn)

Maar je kan de tekst ook lezen als:
Alleen de motorvoertuigen en hun aanhangwagens worden tot het verkeer op autowegen toegelaten.
Behalve: de bromfietsen, de landbouwvoertuigen en de slepen van kermisvoertuigen, alsook de driewielers zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg en de vierwielers zonder passagiersruimte.
Niet alleen "kan", maar wel "moet". Heel dat artikel gaat over gemotoriseerde voertuigen. Daarnaast is het altijd noodzakelijk de artikelen van de verkeersreglementering in hun context te lezen. Op de auto(snel)weg geldt immers ook een bepaalde minimumsnelheid. Probeer die maar eens te halen met een velomobiel... :wink:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#103 Bericht door trikelover »

eeuwige reiziger schreef:Niet alleen "kan", maar wel "moet". Heel dat artikel gaat over gemotoriseerde voertuigen. Daarnaast is het altijd noodzakelijk de artikelen van de verkeersreglementering in hun context te lezen. Op de auto(snel)weg geldt immers ook een bepaalde minimumsnelheid. Probeer die maar eens te halen met een velomobiel... :wink:
Pas toch maar op met wat je zegt blijkbaar is P.C. er in geslaagd op 21x gefietst te worden daar waar er maar 70 mag worden gereden.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#104 Bericht door Wim -de roetsende »

trikelover schreef:
eeuwige reiziger schreef:Niet alleen "kan", maar wel "moet". Heel dat artikel gaat over gemotoriseerde voertuigen. Daarnaast is het altijd noodzakelijk de artikelen van de verkeersreglementering in hun context te lezen. Op de auto(snel)weg geldt immers ook een bepaalde minimumsnelheid. Probeer die maar eens te halen met een velomobiel... :wink:
Pas toch maar op met wat je zegt blijkbaar is P.C. er in geslaagd op 21x gefietst te worden daar waar er maar 70 mag worden gereden.
Hij heeft echter alleen de duurste boete + een verhoging hoeven te betalen vertelde hij bij CV.
De andere 20 bekeuringen dus niet.

#wateengoedeadvocaatalnietvoorelkaarweettekrijgen
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#105 Bericht door Wouter D »

kan iemand me de url geven waarin het staat waar de plaats van het rijwiel op de weg is, alle voorgaande die ik hier tegenkom, kom daar NIET op uit.

Heb em gevonden en ga em ook even bijzetten in het eerste bericht;

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... e/109-art9

daarin staat dat Velomobielen op het fietspad mogen, maar is er ook ergens een artikel dat ze op de weg mogen? of niet. Want wat ik van onze Belgische wet heb begrepen is dat het ervan afhangt hoe men de wet interpreteert.

is er iemand (eeuwige reiziger?) die zich eens wil engageren al die nuttige artikels op een rij te zetten.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie