rijden met een velomobiel op een autoweg

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#151 Bericht door fcapri »

ik denk ook niet dat er veel agenten gaan zagen dat ge te zichtbaar zijt, maar heb wel eens op een politiewebsite gezeten en daar stond expliciet "één voorlicht dat wit of geel is en één achterlicht ...".
ik ben dan gaan zoeken of er ergens toegelaten was meerdere te hebben.

bij autos wordt het expliciet vermeld hoeveel je er mag hebben
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 3-bijlage6

als je een lastige agent tegenkomt, gaat die afkomen dat de wet niet zegt dat je er 2 mag hebben, terwijl dat bij andere voertuigen wel is bepaald.
ik ben graag voorbereid. ik ben dus ook voorzien met reflectoren op de pedalen, ook al zie je ze niet.
ik wil voorbereid zijn als ik in de clinch ga met oom agent, en dat gebeurd nog wel eens. en dan wil ik me niet laten pakken dat 3wielers verplicht reflectoren moeten hebben aan de pedalen. dus ze zijn er :mrgreen:

ik heb ook nergens blauwe, groene, roze.... whatever lichtjes die verboden zijn bij wet. ik heb 3 soorten lampen die ook beschreven zijn in de wet als toegelaten op de weg (al staat het niet bij rijwiel) zijnde DRL's (mijn leds), gewone lichten (die cirkel koplampen) en grootlichten (de centerlampen in de koplampen), oranje knipperlichten...
ook is er niks die rood licht naar voor of wit licht naar achteren schijnt (want dat is ook expliciet verboden)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#152 Bericht door CapoJan »

Fcapri, dat is toch iets anders? Eerst stel je dat je met meer lichten in overtreding bent, nu zeg je weer iets anders. Wie niet verder leest, ziet het 'feit' dat je slechts één koplamp en achterlicht mag voeren. Je moet voorzichtig zijn met zo'n stellingen. Voor je het weet, worden ze voor waar aangenomen, want 'het staat zo op het ligfietsforum'. Je verspreidt foute informatie. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#153 Bericht door fcapri »

op die politiewebsite stond ook dat er maar 'één' mag zijn en niet 'een'. ook staat licht in enkelvoud terwijl de reflectoren in wielen en pedalen in meervoud staan.
ik interpreteer dat je maar 1 licht mag hebben. er staat ook dat die op de fiets OF op de persoon mag staan.
er staan nergens dat je de voorlicht(en) vast op de fiets en/of op het lijf mag dragen.

in NL wordt expliciet verboden om meerdere lichten te hebben.
ook in het frans staat er "un feu" en dat wordt wel vertaald naar "één licht".
als er meerdere mogen zijn, wordt dit ook zo vermeld in de wet.
bv artikel 37, 72,...:

Code: Selecteer alles

37.1 
Prioritaire voertuigen zijn uitgerust met een of meerdere blauwe knipperlichten en een speciaal geluidstoestel overeenkomstig de bepalingen van de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen.

Code: Selecteer alles

72.6. Een of meerdere brede witte doorlopende strepen of de markering, bedoeld in artikel 77.8, bakenen de bijzondere overrijdbare bedding af die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer.
nuja, ik vermelde ook dat je er geen boete zal van krijgen omdat je te zichtbaar bent, dus toch allemaal geen probleem. heb je er één, ben je wettelijk in orde, heb je er meer, dan zal je geen boete krijgen.
in de wet staat ook dat uw reflectoren aan bepaalde eisen moet voldoen. ik denk niet dat die reflectorstrips uit china daar zullen aan voldoen, dus in principe mogen die niet op mijn fiets staan. geen agent dat mij een boete gaat geven omdat mijn reflectoren een nummertje ontbreken.
ik vermelde dat ook maar omdat ze in NL het onderscheid gaat maken tussen één voorwiel en 2 voorwielen, waarbij je dan ook 1 of 2 voorlichten moet hebben. en in belgie wordt er vermeld dat er maar "een" voorlicht moet zijn.

hoe lees je trouwens dit koninklijk besluit (het onderstreepte deel, en vooral dat 2de woord daarin):
Op 18 mei 2006 verscheen het koninklijk besluit van 9 mei 2006 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg in het Belgisch Staatsblad. Ingevolge dit koninklijk besluit wijzigen enkele bepalingen die voor rijwielen en bestuurders van rijwielen van toepassing zijn.
De wijzigingen zijn vanaf 18 mei 2006 van toepassing.

1. Verlichting en reflectoren
De verplichting om permanent verlichting te voeren op een rijwiel wordt opgeheven. Het een witte of gele licht vooraan en een rood licht achteraan, dewelke niet verblindend mogen zijn, moeten alleen aanwezig zijn én in werking zijn tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien op een afstand van ongeveer 200 meter.
De verlichting, die in knipperstand mag werken, moet niet meer op het rijwiel zelf aangebracht worden. Ze mag op de bagage, de kleding, het lichaam, het rijwiel zelf,… aangebracht worden.
Indien door het rijwiel een aanhangwagen getrokken wordt, moet de aanhangwagen achteraan een rood licht voeren zodra de omvang van de aanhangwagen het door het rijwiel gevoerde rood licht onzichtbaar maakt.
De lichten en reflectoren moeten altijd duidelijk zichtbaar zijn en goed uitkomen, alsook in goede staat zijn van onderhoud en werking.
ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat de europese wetgeving hieromtrent zegt. waar vind je die trouwens? want als NL expliciet meerdere lichten verbied, dan volgen zij ofwel de europese wetgeving, of zijn ze in strijd met die wetgeving (zoals belgie met zijn extra beperkingen aan de e-ondersteuning van een rijwiel)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#154 Bericht door eeuwige reiziger »

CapoJan schreef:Fcapri, dat is toch iets anders? Eerst stel je dat je met meer lichten in overtreding bent, nu zeg je weer iets anders. Wie niet verder leest, ziet het 'feit' dat je slechts één koplamp en achterlicht mag voeren. Je moet voorzichtig zijn met zo'n stellingen. Voor je het weet, worden ze voor waar aangenomen, want 'het staat zo op het ligfietsforum'. Je verspreidt foute informatie. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Eerlijk gezegd heb ik de indruk dat deze discussie een bijzonder hoog Byzantijns gehalte krijgt. Je weet wel: van die eindeloze discussie over het geslacht van de engelen of andere compleet nutteloze onderwerpen.

Gaat het om verlichting dan is en blijft de kern: zien en gezien worden. Ik zie (!) hoegenaamd niet in waarom een agent moeilijk zou doen over meerdere lichten vooraan of achteraan (wat dan te denken van LED-strips?). Vele duizenden en duizenden kilometers fietsen met een velomobiel hebben me dat ook geleerd. Bijna tien jaar met een Versatile rondgetoerd waarin er vooraan zomaar eventjes zes lampen staken. Geen enkele agent heeft me ooit staande gehouden omwille van dat lichtorgel.

Verblind je anderen niet, dan zal je met een lampje meer de snorrenmannen heus niet ongelukkig maken. Ze beschikken ook wel over het nodige gezond verstand.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie