rijden met een velomobiel op een autoweg

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#136 Bericht door fcapri »

hmmm, volgens 2.15:
De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.
maar de gunst wordt dus enkel toegekend aan diegenen zonder motor, dus ik zou zeggen dat een trike die breder is dan 75cm NIET op het fietspad mag. minder dan 75cm zou je nog kunnen proberen om onder fiets te vallen, maar ik vrees ervoor. t blijven 3wielers.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#137 Bericht door Wouter D »

nu, voor nonkel agent blijven het fietsen zolang je zelf moet trappen, ik ben nog geen enkele agent tegengekomen die me zei dat hij het niet veilig vond dat ik op het fietspad reed. Tot nog toe heeft hij ook nooit gezegd dat hij de autoweg niet veilig genoeg is, als er een fietspad naast loopt.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#138 Bericht door CapoJan »

fcapri, uit jouw eigen quotes:
fcapri schreef: De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen.
Waaruit al jaren besloten wordt dat de aangewezen plaats voor een VM op de rijbaan is, maar je mag wel degelijk op het fietspad. Het gezond verstand zegt dat je beter voor het fietspad kiest indien de auto's 70 of meer mogen rijden. Het nog gezondere verstand zegt dat je in die gevallen, als het fietspad zo'n typisch Vlaams 'moordstrookje' is, je beter een andere route kiest.

Het geval 'breder dan 1m' lijkt me voor ons, ligfietsers, puur hypothetisch: ik moet de eerste trike of velomobiel die breder is dan dat nog zien.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#139 Bericht door fcapri »

ja, ik weet het. maar er was hier ergens een een topic die meer gedetaileerde wetteksten nodig had. vandaar dat ik ze hier ook eens heb gepost wat ik op dat andere forum heb aangehaald.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#140 Bericht door Wim -de roetsende »

CapoJan schreef:Het geval 'breder dan 1m' lijkt me voor ons, ligfietsers, puur hypothetisch: ik moet de eerste trike of velomobiel die breder is dan dat nog zien.
De Velayo is 1.10m. Het is dus niet zo heel erg hypothetisch :wink:

http://www.fortschritt-fahrzeugbau.de/technik.htm
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#141 Bericht door CapoJan »

Goed gezien, Wim. Misschien is dat wel de reden waarom er hier geen rijden?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#142 Bericht door Wim -de roetsende »

CapoJan schreef:Goed gezien, Wim. Misschien is dat wel de reden waarom er hier geen rijden?

Ik ben er nou 2x eentje tegengekomen.

1x heb ik (eigenlijk wij, want het was tijdens een LOL-toertocht) ook een gesprek aangeknoopt met de bestuurster. Ze had een E-Velayo en was ermee op weg naar Dronten. Ze kwam uit Duitsland en het was een tocht van meer dan 200km. Ze had kampeerspullen bij zich.

De Velayo is trouwens echt gigantisch groot. Hoog, breed en lang.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#143 Bericht door Wouter D »

CapoJan schreef:Goed gezien, Wim. Misschien is dat wel de reden waarom er hier geen rijden?
Ik denk dat het gemiddelde fietspad van de vorige generatie niet eens 1m breed is. de nieuwe fietspaden zijn hier meestal wel beter, dat mag ook wel eens gezegd worden.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#144 Bericht door Jo2p »

CapoJan schreef:Goed gezien, Wim. Misschien is dat wel de reden waarom er hier geen rijden?
Als je de specificaties bekijkt moet er een hoop energie in om tegen de 40km/u te rijden. Verder lijkt het erg op verouderde techniek. En inderdaad, wat een enorm apparaat. In Nederland mag deze fiets, strikt volgens de wet, door de gevoerde verlichting niet op de weg. Er zijn meer velomobielen die dat probleem kennen. Ik weet alleen niet of er streng op wordt gehandhaafd. En ik weet niet of er "zoekers" zijn, als ze je aanhouden omdat ze eigenlijk vinden dat je te hard rijd en ze je daarvoor in Nederland, onder veel omstandigheden, niet kunnen bekeuren. Dan gaan ze misschien zoeken om toch te kunnen schrijven. Ze zijn niet allemaal zo, gelukkig.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#145 Bericht door eeuwige reiziger »

Jo2p schreef: Als je de specificaties bekijkt moet er een hoop energie in om tegen de 40km/u te rijden. Verder lijkt het erg op verouderde techniek. En inderdaad, wat een enorm apparaat. In Nederland mag deze fiets, strikt volgens de wet, door de gevoerde verlichting niet op de weg. Er zijn meer velomobielen die dat probleem kennen. Ik weet alleen niet of er streng op wordt gehandhaafd. En ik weet niet of er "zoekers" zijn, als ze je aanhouden omdat ze eigenlijk vinden dat je te hard rijd en ze je daarvoor in Nederland, onder veel omstandigheden, niet kunnen bekeuren. Dan gaan ze misschien zoeken om toch te kunnen schrijven. Ze zijn niet allemaal zo, gelukkig.
Wat is er dan wel mis aan de standaardverlichting van de Velayo?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#146 Bericht door Jo2p »

eeuwige reiziger schreef:
Jo2p schreef: In Nederland mag deze fiets, strikt volgens de wet, door de gevoerde verlichting niet op de weg.
Wat is er dan wel mis aan de standaardverlichting van de Velayo?
Twee wielen voor en maar één lamp, dat moeten twee lampen zijn.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#147 Bericht door fcapri »

het grappige is dat in belgie een fiets en rijwiel maar 1 licht mag hebben. heb je er 2, ben je in principe in overtreding (ik heb 6 voorste lichten en 5 achterste).
ik heb liever dat ze mij zien op straat

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#148 Bericht door CapoJan »

fcapri schreef:het grappige is dat in belgie een fiets en rijwiel maar 1 licht mag hebben. heb je er 2
Waar heb je dat gevonden?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#149 Bericht door fcapri »

artikel 82.
1° Berijders van een drie- of vierwieler moeten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, vooraan en achteraan een niet-verblindend vast licht of knipperlicht voeren. Vooraan moet het licht wit of geel zijn, achteraan rood.

...
en nog verplichte uitrusting van een fiets:
Op de fiets moet je je lichten aanzetten zodra het donker begint te worden. Je moet ook overdag je lichten aanzetten als je niet meer duidelijk kunt zien tot op ongeveer 200m (dit is de lengte van ongeveer 30 geparkeerde wagens). Dit betekent dat je lichten bijvoorbeeld ook bij mist aan moeten. Het voorlicht is wit of geel. Het achterlicht is rood. De lichten mogen knipperen, maar dit is niet verplicht. Ze moeten bevestigd worden op je fiets of op je lichaam. Op je lichaam moeten de lichten goed zichtbaar blijven.
staat heel duidelijk dat het is "op de fiets OF op het lichaam". ja mag er dus geen 2 hebben, 1 op de fiets en 1 op je fietshelm

dit allemaal opdat je de fiets niet zou kunnen verwarren met een ander voertuig. ik ben zwaar in vertreding en heb de hele wegcode uitgepluisd voor een regel die toelaat dat je één of meer lichten mag voeren. maar helaas, nergens toegelaten.

bromfietsen mogen wel meerdere lichten hebben, maar enkel diegenen die hier gedefinieerd zijn (artikel 13)
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /562-art13

plichten van de fietser:
http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/fie ... s/plichten
w fiets moet aan verschillende technische eisen voldoen. Als u de weg op wil, dan moet uw fiets uitgerust zijn met:

een bel
goede remmen vooraan en achteraan; bij kinderfietsjes volstaat één rem
een wit of geel licht vooraan en een rood licht achteraan
een witte reflector vooraan en een rode reflector achteraan
reflectoren op de pedalen
reflectoren in de wielen of banden met een reflecterende zijkant
een dus, niet één of meerdere. ook is licht en voor/achter reflector altijd in enkelvoud, en alle andere in meervoud geschreven.
in nl is het duidelijk geschreven:
6. Er mogen niet meer lichten worden gevoerd op een fiets, door de bestuurder daarvan of door een achter de bestuurder gezeten passagier dan de in het tweede tot en met vijfde lid genoemde lichten."

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#150 Bericht door CapoJan »

Ik dacht al dat je het daar haalde.

Ik ben geen jurist, maar wel taalkundig opgeleid. In de technische vereisten staat 'een', niet 'één'. 'Een' is een onbepaald lidwoord. Niet limitatief. Je mag het, wat mij betreft, interpreteren als 'slechts één', maar zoals zoveel zaken in onze wegcode is het voor interpretatie vatbaar. Ik lees het als 'minstens één'. Mocht het limitatief zijn, geef me dan minstens één concreet voorbeeld van iemand die veroordeeld is voor het voeren van meer dan één koplamp of achterlicht op de fiets...
Deel 2: 'Ze moeten bevestigd worden op je fiets of op je lichaam'. Dat is logisch. Indien je aan de minimumnormen voldoet, kun je die lamp niet op twee plaatsen tegelijk bevestigen. Mocht er 'en' staan, dan is dat tegenstrijdig met de andere regel, want dan zou er niet 'een' koplamp of achterlicht', maar minstens twee verplicht moeten zijn. Ik lees ook nergens dat je geen twee koplampen/achterlichten op je fiets OF op je lichaam mag bevestigen.

Mocht jouw redenering correct zijn, dan is waarschijnlijk ruim de helft van de automobilisten ook te beboeten. En wel hierom: 'De auto's moeten uitgerust zijn een snelheidsmeter die de snelheid in kilometer per uur aangeeft en met een teller die de door het voertuig afgelegde afstand in kilometer opgeeft.' Indien we met een 'snelheidsmeter' een instrument bedoelen dat snelheid aangeeft, dan is een gps in de auto o.a. een tweede snelheidsmeter. Wat voor het ene geldt, geldt ook voor het andere.

Uiteindelijk, in de praktijk, gaat het er om dat je zichtbaar bent (zonder anderen te verblinden). Ook agenten zien het op die manier, is mijn ervaring.

Wie er zin in heeft, mag ook opsnorren of er Europese regels zijn op dit vlak, aangezien die boven de nationale wetgeving staan :mrgreen:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie