rijden met een velomobiel op een autoweg

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#121 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef:ze kennen me daar ondertussen al. soms is dat positief omdat ze me doorlaten voor een kleinigheid omdat het toch hersteld wordt.
op andere momenten gaan ze me afkeuren omdat ze me eindelijk eens te pakken hebben .

vroeger had ik ook lang haar, nooit geschoren... dat vloekt soms nogal eens met ome agent, waardoor ik al eens iets steviger in mijn schoenen moet staan en het ene artikel na het andere moet kunnen opsommen.

meestal hoor ik dan: 'zo precies ken ik het ook niet, ik zal het eens opzoeken en u nu met een waarschuwing laten vertrekken.'
"Ge zei gei gèèrn twis in de zak, woar?" zoals ze hier bij ons zeggen! :wink: :mrgreen:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#122 Bericht door bicky »

eeuwige reiziger schreef:
Mocht er iemand in België ooit een Velayo in huis halen, dan zou hij volgens de letter van de wet steeds op de rijbaan moeten rijden. De Velayo is immers 1,10 m breed. Vraag is natuurlijk of het zo ideaal is om dat te doen op een drukke secundaire weg met veel vrachtverkeer. Ik denk trouwens dat de politie dat ten volle zou begrijpen.
Je moet niet ver zoeken. Aan de kust heb je genoeg billenkarren die breder zijn dan 1 m. Die rijden ook niet op de secundaire wegen. Maar het mag wel.

Het is altijd een kwestie van gezond verstand. Het is niet omdat het mag dat je het moet doen. In bebouwde kom rijd ik meestal op de weg. Daarbuiten meestal op het fietspad

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#123 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef:Het is altijd een kwestie van gezond verstand. Het is niet omdat het mag dat je het moet doen. In bebouwde kom rijd ik meestal op de weg. Daarbuiten meestal op het fietspad
Daar ben ik het volkomen mee eens. Daarenboven verbeteren de fietspaden in Vlaanderen zienderogen, waardoor een aantal vervelende situaties verdwijnen. Als een driewieler in het bijzonder kreeg je wel nog vaak te maken met het zwakke punt bij uitstek in onze fietsinfrastructuur: slecht uitgevoerde overgangen, rommelige aansluitingen, hekkentjes... Onlangs: van Zele naar Lokeren via het fietspad langs de spoorweg. Vlot en aangenaam rijden, ware het niet van die doodvervelende hekkens die je tot circuskunsten dwingen om er met de trike door te kunnen. Grrr!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#124 Bericht door Ronnius »

fcapri schreef: vroeger had ik ook lang haar, nooit geschoren... dat vloekt soms nogal eens met ome agent, waardoor ik al eens iets steviger in mijn schoenen moet staan en het ene artikel na het andere moet kunnen opsommen.
Dan moet je toch echt wel een pechvogel zijn.

Ik had vroeger (tot 10 jaar geleden) ook lang haar (tot halverwege de rug)
en was ook niet geschoren (een baard van een cm of 15-20 lang).
En mijn kleren waren alles behalve sjiek maar uitdagend.
Ik had ook een zeer nonchalante houding, of zoals iemand eens zei:
"als achter je de wereld met veel geraas instort ga jij gewoon verder stappen en niet eens omkijken."

Maar dat heeft de houding van de ordediensten naar mij toe nooit echt negatief beïnvloed.
En wees maar gerust, echt braaf zag ik er echt niet uit,
er waren anders wel genoeg mensen die liever de andere kant van de straat liepen.

Wat wel van belang is, is de houding die je in het algemeen aanneemt.
Zonder het te beseffen stuur je daarmee heel veel signalen uit.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#125 Bericht door eeuwige reiziger »

Ronnius schreef:Ik had vroeger (tot 10 jaar geleden) ook lang haar (tot halverwege de rug)
en was ook niet geschoren (een baard van een cm of 15-20 lang).
En mijn kleren waren alles behalve sjiek maar uitdagend.
Ik had ook een zeer nonchalante houding, of zoals iemand eens zei:
"als achter je de wereld met veel geraas instort ga jij gewoon verder stappen en niet eens omkijken."
Foto! Foto! Foto!

Haal dat oude fotoalbum boven!

:mrgreen:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#126 Bericht door Ronnius »

Allee omdat ge dat zo schoon vraagt.
Het kan nadien steeds opgeschoond worden.
Bijlagen
Ik zijn de middelste, de andere zijn/waren leden van Last Days Of Humanity
Ik zijn de middelste, de andere zijn/waren leden van Last Days Of Humanity
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#127 Bericht door eeuwige reiziger »

Ronnius schreef:Allee omdat ge dat zo schoon vraagt.
Het kan nadien steeds opgeschoond worden.
Is dat die Joodse broer van je uit Antwerpen daar in het midden? :wink: :lol:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#128 Bericht door Helen »

Oei oei :shock: ! Laat het opschonen maar snel beginnen 8) :wink: #-o

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#129 Bericht door Peter J »

Helen schreef:Oei oei :shock: ! Laat het opschonen maar snel beginnen 8) :wink: #-o
[-o< :roll: =D> [-o< :roll: =D> [-o< :roll: =D> [-o< :roll: =D> [-o< :roll: =D>
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#130 Bericht door Ronnius »

Helen schreef:Oei oei :shock: ! Laat het opschonen maar snel beginnen 8) :wink: #-o
Maar ik ben een van de weinigen die mooier werd door ouder worden. #-o
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#131 Bericht door eeuwige reiziger »

Ronnius schreef: Maar ik ben een van de weinigen die mooier werd door ouder worden. #-o
Is er ruimte voor discussie? :wink: :mrgreen:

Je kon in die tijd moeiteloos bij Lamb of God gaan, niet?! Was je trouwens niet op zoek naar een nieuwe schuilnaam voor dit forum? "Caveman"? "BeardMan"? "Conan the Terrible"? :wink:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#132 Bericht door Ronnius »

eeuwige reiziger schreef:
Ronnius schreef: Maar ik ben een van de weinigen die mooier werd door ouder worden. #-o
Is er ruimte voor discussie? :wink: :mrgreen:

Je kon in die tijd moeiteloos bij Lamb of God gaan, niet?! Was je trouwens niet op zoek naar een nieuwe schuilnaam voor dit forum? "Caveman"? "BeardMan"? "Conan the Terrible"? :wink:
Ben wel vele keren met "Jezus" aangeroepen.

(btw, we hebben wel een topic gekaapt)
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#133 Bericht door Wouter D »

fcapri schreef:lex heeft genoeg aan dat ene artikeltje (die laatste paragraaf die zegt dat 3/4wieleers het fietspad mag volgens als die minder dan 1meter is)
terwijl ik de politie meestal overtref met een heleboel uitgebreide regeltjes :mrgreen:

je zou me eens op de autokeuring moeten bezig zien met mijn boek afgedrukte regels en wetteksten :lol:
Geen wonder dat ze u pakken omdat je licht niet werkt,
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#134 Bericht door fcapri »

ff in de clinch gelegen op een ander forum waarbij ik de hele wetgeving eens doorspit heb:

artikel 82 gaat over de beschrijving en afmetingen van voertuigen. daarin staat
82.4.1. De maximum breedte van een fiets is vastgesteld op 0,75 meter en deze van een drie- of vierwieler op 2,50 meter.
als je dus breder van dan 75cm, ben je wettelijk gezien al geen fiets meer.
artikel 43: fietsen en bromfietsen
De gebruikers van het fietspad mogen elkaar noch hinderen, noch in gevaar brengen, noch een gevaarlijk gedrag vertonen ten opzichte van de andere weggebruikers.
dit kan je eventueel al gebruiken wanneer je op een 2richting fietspad moet rijden. ik kom er zo veel tegen aan de linkerkant.
volgens de wet moet je namelijk 1meter ruimte laten bij het passeren van een fiets. als het fietspad 1,5meter breed is (meestal veel smaller), en een VM is breder dan 75cm, kan je eigenlijk niet genoeg ruimte meer laten. zou je dus in de clinch liggen met een agent, kan je aanhalen dat jouw VM op dat fietspad de medefietsers zou hinderen en in gevaar brengen.

en dan het beroemde stukje van artikel 9
9.1.1. Wanneer de openbare weg een rijbaan omvat moeten de bestuurders deze rijbaan volgen.
9.1.2.
1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald inartikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.
Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.
Is een deel van de openbare weg aangeduid met het verkeersbord D10, dan moeten fietsers dit deel van de openbare weg gebruiken.
De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen.

en als laatste artikel 2
2.1. "Rijbaan" : het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.
2.14. "Voertuig" : elk middel van vervoer te land, alsmede alle verrijdbaar landbouw- of bedrijfsmaterieel.
2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.
De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.
Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd.
2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.
Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan.
bijkomend moet elk voertuig op de rijbaan rijden (2.1) waarbij voertuig omschreven wordt als elk middel van vervoer te land (2.14) en waarbij een rijwiel omschreven wordt als elk voertuig van 2 of meer wielen (2.15).
aangezien de fietspad geen deel uitmaakt van de rijbaan en expliciet is voorzien voor fietsen en bromfietsen(2.7), waarbij een VM van meer dan 75cm breed geen fiets is (artikel 28), mag je in principe niet op het fietspad. geen enkel ander voertuig als expliciet vermeld mag op het fietspad. ook zou je medefietsers hinderen en in gevaar brengen volgens artikel 43.
nu verplicht artikel 9 ook dat fietsers op het fietspad MOETEN (dus een koersfiets op de baan naast het 'berijdbaar' fietspad is in overtreding, terwijl een VM er helemaal niet hoort.
enkel op dat laatste puntje geven ze je een uitzondering om er toch op te 'mogen' als je minder dan 1meter breed bent.

dan heeft de belgische wet ook nog uitzonderingen voor als je in groep rijd je ook niet op het fietspad moet.

de hele discussie op het ander forum begon met een filmpje in het nieuws:
https://www.youtube.com/watch?v=JFNzfIdZnsQ
hier begaat die auto dus de ERGSTE overtreding dat er maar is, maar volgens anderen zijn de fietsers de oorzaak...
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 11 sep 2016, 8:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#135 Bericht door Wouter D »

... twee of driewielers zonder motor... vind ik een interessant gegeven.

een trike/velomobiel met hulpaandrijving... valt deze onder die beschrijving of mag deze eigenlijk niet op het fietspad?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie