rijden met een velomobiel op een autoweg

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#106 Bericht door Lex »

spruitje schreef:
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... e/109-art9

daarin staat dat Velomobielen op het fietspad mogen, maar is er ook ergens een artikel dat ze op de weg mogen? of niet. Want wat ik van onze Belgische wet heb begrepen is dat het ervan afhangt hoe men de wet interpreteert.


Als een rijwiel op het fietspad MAG. Waar moet ie anders rijden als ie niet over het fietspad rijdt?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#107 Bericht door fcapri »

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... e/109-art9
9.1.1. Wanneer de openbare weg een rijbaan omvat moeten de bestuurders deze rijbaan volgen.
9.1.2.
1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... e/100-art2
2.1. "Rijbaan" : het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.


Vanaf 15 maart 2007 wordt er een nieuwe bepaling van een rijwiel van kracht, luidend :

« Rijwiel », elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.

Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd. »

wij zijn geen fietsers, maar rijwielen. dus vallen wij niet onder het reglement dat wij MOETEN op het fietspad rijden. bijgevolg moet je zoals alle andere bestuurders rechts op de rijbaan rijden

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#108 Bericht door Lex »

fcapri schreef:http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... e/109-art9
9.1.1. Wanneer de openbare weg een rijbaan omvat moeten de bestuurders deze rijbaan volgen.
9.1.2.
1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... e/100-art2
2.1. "Rijbaan" : het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.


Vanaf 15 maart 2007 wordt er een nieuwe bepaling van een rijwiel van kracht, luidend :

« Rijwiel », elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.

Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd. »

wij zijn geen fietsers, maar rijwielen. dus vallen wij niet onder het reglement dat wij MOETEN op het fietspad rijden. bijgevolg moet je zoals alle andere bestuurders rechts op de rijbaan rijden
Wat heeft dat in hemelsnaam allemaal te maken met rijden op de weg met een velomobiel???

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#109 Bericht door Wouter D »

heb het ook maar eens afgedrukt, je weet maar nooit.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#110 Bericht door eeuwige reiziger »

spruitje schreef:kan iemand me de url geven waarin het staat waar de plaats van het rijwiel op de weg is, alle voorgaande die ik hier tegenkom, kom daar NIET op uit.

Heb em gevonden en ga em ook even bijzetten in het eerste bericht;

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... e/109-art9

daarin staat dat Velomobielen op het fietspad mogen, maar is er ook ergens een artikel dat ze op de weg mogen? of niet. Want wat ik van onze Belgische wet heb begrepen is dat het ervan afhangt hoe men de wet interpreteert.

is er iemand (eeuwige reiziger?) die zich eens wil engageren al die nuttige artikels op een rij te zetten.
Sommige onderwerpen schijnen om de zoveel tijd weer boven te komen.

2005: http://www.gentseliggers.net/forum/view ... =13&t=1572
2008: http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=5120
2009: http://www.ligfietsers.be/forum/viewtop ... =13&t=5628

Artikel 9.1.2 - 1 laat geen twijfel mogelijk: je plaats als driewieler is op de rijbaan, maar je mag ook op het fietspad rijden. Wel niet vergeten dat het artikel uit de jaren zeventig dateert. Er lagen toen niet al te veel fietspaden, terwijl men toen ook uitging van een andere breedte.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#111 Bericht door Lex »

eeuwige reiziger schreef:
Artikel 9.1.2 - 1 laat geen twijfel mogelijk: je plaats als driewieler is op de rijbaan, maar je mag ook op het fietspad rijden. Wel niet vergeten dat het artikel uit de jaren zeventig dateert. Er lagen toen niet al te veel fietspaden, terwijl men toen ook uitging van een andere breedte.
Kan zijn dat ze het vooral over rijwielen gelijk paard en kar hadden. Maar ik kom nog altijd fietspaden tegen die gewoonweg te smal zijn om met een velomobiel over te rijden. Het mogen rijden over de rijbaan is dus geen overbodige luxe.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#112 Bericht door eeuwige reiziger »

Lex schreef: Kan zijn dat ze het vooral over rijwielen gelijk paard en kar hadden.
Niet echt, er zijn aparte bepalingen in de wegcode over gespannen. Artikel 53. Als je zin hebt, moet je dat echt eens lezen. Pure archeologie en nog opgesteld in totaal verouderd Nederlands. Onze wegreglementering is toch echt wel aan een poetsbeurt toe
Maar ik kom nog altijd fietspaden tegen die gewoonweg te smal zijn om met een velomobiel over te rijden. Het mogen rijden over de rijbaan is dus geen overbodige luxe.
Hopelijk blijft dat in de wegcode staan! Hout vasthouden. De vorige minister van Mobiliteit had immers al aangekondigd heel de Belgische wegcode onder de loep te nemen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#113 Bericht door fcapri »

in de jaren 70 en vroeger had je wel veel bakfietsen. ne triporteur zoals ze zeggen.
al dan niet met laadbak vooraan of achteraan.
dan ook nog grote 'kruiwagens' met 3wielen waar de boer mee naar de markt trok. niet echt een fiets, ook geen gespan, maar wel 3 of 4wielen
Lex schreef:
Wat heeft dat in hemelsnaam allemaal te maken met rijden op de weg met een velomobiel???
Alles.
ELK voertuig zijn plaats is uiterst rechts op de rijbaan.
en dan geven ze nog beschrijvingen van een fietspad. daarin staat dat fietsen (zijn VM's niet) en bromfietsen met 2 wielen klasse A op het fietspad MOETEN als het in hun rijrichting ligt.
er is nergens dat een specifieke plaats worden vermeld waar wij moeten rijden, dus onze plaats is gewoon op de rijweg.

artikel 9.1.2 geeft ook nog toestemming dat wij het fietspad MOGEN volgen als we niet breder zijn dan 1meter

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#114 Bericht door Lex »

fcapri schreef:
Lex schreef:
Wat heeft dat in hemelsnaam allemaal te maken met rijden op de weg met een velomobiel???
Alles.
ELK voertuig zijn plaats is uiterst rechts op de rijbaan.
en dan geven ze nog beschrijvingen van een fietspad. daarin staat dat fietsen (zijn VM's niet) en bromfietsen met 2 wielen klasse A op het fietspad MOETEN als het in hun rijrichting ligt.
er is nergens dat een specifieke plaats worden vermeld waar wij moeten rijden, dus onze plaats is gewoon op de rijweg.

artikel 9.1.2 geeft ook nog toestemming dat wij het fietspad MOGEN volgen als we niet breder zijn dan 1meter
Nee, niet ELK voertuig moet uiterst rechts van de rijbaan rijden!
Maar je geeft de hele uitleg waar fietsers ed. MOETEN rijden. Maar het gaat erover waar de velomobiel moet/mag rijden. En dat staat gewoon netjes bij 9.1.2.1 vermeld.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#115 Bericht door eeuwige reiziger »

Lex schreef: Nee, niet ELK voertuig moet uiterst rechts van de rijbaan rijden!
Maar je geeft de hele uitleg waar fietsers ed. MOETEN rijden. Maar het gaat erover waar de velomobiel moet/mag rijden. En dat staat gewoon netjes bij 9.1.2.1 vermeld.
Belangrijk element in onze wegreglementering: een velomobiel is geen fiets, maar een rijwiel. Artikel 2.15.1. Uit dat artikel kan je ook afleiden dat een stootkar bij de rijwielen hoort. Grappig detail: het verbodsbord op stootkarren is sedert 2012 afgeschaft. Of hoe de interne samenhang in onze wegcode totaal zoek is geraakt.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#116 Bericht door fcapri »

Lex schreef:
Nee, niet ELK voertuig moet uiterst rechts van de rijbaan rijden!
Maar je geeft de hele uitleg waar fietsers ed. MOETEN rijden. Maar het gaat erover waar de velomobiel moet/mag rijden. En dat staat gewoon netjes bij 9.1.2.1 vermeld.
toch wel:
9.1.1. Wanneer de openbare weg een rijbaan omvat moeten de bestuurders deze rijbaan volgen.
en
9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
die zeggen duidelijk dat ALLE bestuurders de rijbaan moeten volgen en uiterst rechts rijden.
daarna komt een vermelding van een fietspad (dat verplicht is) en ik gaf die tekst om aan te tonen dat het fietsen EN 2wielige bromfietsen klasse A zijn die VERPLICHT het fietspad moeten volgen.

VM's zijn geen fietsen, dus hoeven het verplicht fietspad NIET te volgen.
bijgevolg hoor je thuis uiterst rechts op de rijbaan.

daarna gaf ik ook de bepaling van een rijbaan alsook wat een rijwiel wettelijk inhoud

als je die stukken tekst leest, staan er ook in dat een fiets niet op de rijbaan mag komen, als er een fietspad in zijn rijrichtig ligt. nogthans zijn er genoeg andere wetteksten die aangeven dat je wel weer op de rijbaan mag. oa als je in grote groep rijd (+15) of begeleid rondrijd. het is niet omdat 1 wet u verplicht, dat een andere wet u geen uitzondering kan geven.
met die 4 stukjes tekst kan je ontegensprekelijk aantonen dat een VM op de rijbaan hoort en het fietspad MAG volgen.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#117 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef:als je die stukken tekst leest, staan er ook in dat een fiets niet op de rijbaan mag komen, als er een fietspad in zijn rijrichtig ligt. nogthans zijn er genoeg andere wetteksten die aangeven dat je wel weer op de rijbaan mag. oa als je in grote groep rijd (+15) of begeleid rondrijd. het is niet omdat 1 wet u verplicht, dat een andere wet u geen uitzondering kan geven.
met die 4 stukjes tekst kan je ontegensprekelijk aantonen dat een VM op de rijbaan hoort en het fietspad MAG volgen.
De wegreglementering vormt een geheel en een bepaald artikel hoort dan ook altijd in samenhang met de rest te worden gelezen. Ik denk trouwens niet dat jullie het onder elkaar oneens zijn. Jullie schrijven eigenlijk allebei hetzelfde.

Mocht er iemand in België ooit een Velayo in huis halen, dan zou hij volgens de letter van de wet steeds op de rijbaan moeten rijden. De Velayo is immers 1,10 m breed. Vraag is natuurlijk of het zo ideaal is om dat te doen op een drukke secundaire weg met veel vrachtverkeer. Ik denk trouwens dat de politie dat ten volle zou begrijpen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#118 Bericht door fcapri »

lex heeft genoeg aan dat ene artikeltje (die laatste paragraaf die zegt dat 3/4wieleers het fietspad mag volgens als die minder dan 1meter is)
terwijl ik de politie meestal overtref met een heleboel uitgebreide regeltjes :mrgreen:

je zou me eens op de autokeuring moeten bezig zien met mijn boek afgedrukte regels en wetteksten :lol:

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#119 Bericht door Lex »

fcapri schreef:
Lex schreef:
Nee, niet ELK voertuig moet uiterst rechts van de rijbaan rijden!
Maar je geeft de hele uitleg waar fietsers ed. MOETEN rijden. Maar het gaat erover waar de velomobiel moet/mag rijden. En dat staat gewoon netjes bij 9.1.2.1 vermeld.
toch wel:

Gaan we hier een welles-nietes van maken??? NEE, niet ELK voertuig moet uiterst rechts van de rijbaan gaan volgen. En als je zo goed je weg in de wegcode kent zou je dit ook moeten weten.

fcapri schreef:lex heeft genoeg aan dat ene artikeltje (die laatste paragraaf die zegt dat 3/4wieleers het fietspad mag volgens als die minder dan 1meter is)
terwijl ik de politie meestal overtref met een heleboel uitgebreide regeltjes :mrgreen:
Idd, voor mij is dat ene artikeltje genoeg. Voor een deftige politieagent die zijn job juist probeert te doen zou dat ook genoeg moeten zijn.
fcapri schreef:
je zou me eens op de autokeuring moeten bezig zien met mijn boek afgedrukte regels en wetteksten :lol:
Ze zullen U graag zien afkomen op de autokeuring... :roll:

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#120 Bericht door fcapri »

ze kennen me daar ondertussen al. soms is dat positief omdat ze me doorlaten voor een kleinigheid omdat het toch hersteld wordt.
op andere momenten gaan ze me afkeuren omdat ze me eindelijk eens te pakken hebben .

vroeger had ik ook lang haar, nooit geschoren... dat vloekt soms nogal eens met ome agent, waardoor ik al eens iets steviger in mijn schoenen moet staan en het ene artikel na het andere moet kunnen opsommen.

meestal hoor ik dan: 'zo precies ken ik het ook niet, ik zal het eens opzoeken en u nu met een waarschuwing laten vertrekken.'

Plaats reactie