even voorstellen/rugklachten en ligfietsen/ fietskarren

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: even voorstellen/rugklachten en ligfietsen/ fietskarren

#16 Bericht door trikelover »

GertJe schreef:Bedankt voor de vele reacties.

We zijn op zoek naar een kinderkar voor maar 1 kind. Deze zijn smaller dan die voor 2 kids en passen geloof ik wel door de deur zonder te demonteren.
Ik ga zeker eens rondkijken op een tweedehandssite.

Groetjes,

Gert
Een 1 persoonskar kan inderdaad door een deur maar daar sta je dan met je fiets. want je fiets past niet door de deur (toch niet zonder hem te vouwen). En het risico is dat als je hem gaat vouwen moet je wel geweldig oppassen met je fiets want ik heb mijn zitting al beschadig door hem veelvuldig geplooid opgeborgen en verplaatst. Daarom probeer ik hem enkel te plooien als dit noodzakelijk is.

Nog een opmerking mits dat er geen vering op de gekko zit en dat je al last heb van je rug hoop ik dat je ook heb gedacht aan vering in de banden door big apple banden van schwalbe heb gekozen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

GertJe
Nieuweling
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 12:40
Postcode: 2460
Fiets: Hp velotechnik gekko fx + Hp velotechnik spirit
Contacteer:

Re: even voorstellen/rugklachten en ligfietsen/ fietskarren

#17 Bericht door GertJe »

Er is inderdaad een groot verschil tussen de standaard banden en de Big Apple banden. Ik heb met beide gereden en het verschil is goed voelbaar.
De 20 euro opleg was dan ook goed besteed.

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Nieuwe fiets??

#18 Bericht door trikelover »

Ik zie hier ook dat het constant over babyschalen gaat, er bestaat nog een andere oplossing en dat zijn hangmatjes. Veel confortabeler dan zo'n schaal en als je de baby effectief wilt meenemen in de kar om te fietsen zou ik er ook zeker voor zorgen dat er veringen op de kar zit. En ok babyschalen zijn gelijk aan een maxicosie van comfort maar alle auto's zijn toch ook uitgerust met vering.

Verder is mij altijd gezegd dat baby's pas vanaf 3maand in de fietskar en de fiets mogen worden vervoerd. Ervoor mag de fietskar enkel als buggy gebruikt worden.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Nieuwe fiets??

#19 Bericht door eeuwige reiziger »

rik schreef:Voor zover ik weet mag je daar in België niet mee rondrijden op het fietspad.
Ach, de soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend, niet?! Volgens artikel 9 is de maximumbreedte inderdaad één meter, maar ik denk dat er geen enkele blauw geschelpte zal eisen dat je met zo'n fiets op een drukke 70 of 90 km/u-weg moet rijden in plaats van op het fietspad. Ik denk dat onze wetgeving een beetje achterop hinkt. Moeten gehandicapten met zo'n driewieler dan ook op de rijbaan? Dat zou wel heel onverstandig zijn... De letter en de geest van de wet, toch?!
trikelover schreef:Ik zie hier ook dat het constant over babyschalen gaat, er bestaat nog een andere oplossing en dat zijn hangmatjes. Veel confortabeler dan zo'n schaal en als je de baby effectief wilt meenemen in de kar om te fietsen zou ik er ook zeker voor zorgen dat er veringen op de kar zit. En ok babyschalen zijn gelijk aan een maxicosie van comfort maar alle auto's zijn toch ook uitgerust met vering.
Aan zo'n pasgeboren spruit is nu eenmaal nog alles teer, dus is het toch altijd wat opletten geblazen. Onze oudste hebben we in het begin in het hangmapje gelegd, maar dat vond ze echt niet leuk. Als ze kon zitten, hebben we het weer geprobeerd en nu was het voor haar het grootste plezier om ritjes met de kar te maken. Vaak hoorden we ze achterin schetteren, geluidjes maken, terwijl je de kar zag schudden doordat ze met haar voeten de gekste capriolen uitspookte. Bij de jongste zijn we door omstandigheden later begonnen. Die vindt het ook iedere keer een hele belevenis waar ze steeds naar uitkijkt. En als die twee samen zitten, is het een leuk gedoe - katjesspel dat wel eens in ruzie eindigt... :)
Verder is mij altijd gezegd dat baby's pas vanaf 3maand in de fietskar en de fiets mogen worden vervoerd. Ervoor mag de fietskar enkel als buggy gebruikt worden.
De ene fietskar is al iets makkelijker in te stellen op pasgeborenen dan de andere. Ik denk dat niet de leeftijd van het kind bepalend is, maar wel het antwoord op de vraag of het kind kunt laten liggen of niet. Ook belangrijk daarbij is dat het hoofdje zijdelingse steuntjes heeft, want heen en weer gewiebel van het hoofd is niet goed voor het kind. Ik herinner me trouwens een of andere foto die op het internet circuleerde van een kinderkar waarin een maxi-cosi aan een soort schommel van oude binnenbanden was gemonteerd.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: even voorstellen/rugklachten en ligfietsen/ fietskarren

#20 Bericht door Bram Mouton »

foei,foei, Eeuwige, een baby zomaar in een hangmapje leggen, en dat voor een leerkracht :mrgreen: :lol:

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: even voorstellen/rugklachten en ligfietsen/ fietskarren

#21 Bericht door eeuwige reiziger »

Bram Mouton schreef:foei,foei, Eeuwige, een baby zomaar in een hangmapje leggen, en dat voor een leerkracht :mrgreen: :lol:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Je ziet, niets gaat bij ons verloren! Zelfs de schoomapjes worden nuttig gerecycleerd! :wink: #-o #-o #-o
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: even voorstellen/rugklachten en ligfietsen/ fietskarren

#22 Bericht door CapoJan »

Hangmatje of babyschaal in de aanhangwagen. Ik meen me te herinneren uit een ver verleden dat in een maxi cosi je baby vastgeriemd ligt. In een hangmatje kan ik me dat zo niet voorstellen. Wat is dan het effect bij een noodstop ? Of in het onwaarschijnlijke geval dat de kar een rol maakt (of aangereden wordt) ?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: even voorstellen/rugklachten en ligfietsen/ fietskarren

#23 Bericht door eeuwige reiziger »

CapoJan schreef:Hangmatje of babyschaal in de aanhangwagen. Ik meen me te herinneren uit een ver verleden dat in een maxi cosi je baby vastgeriemd ligt. In een hangmatje kan ik me dat zo niet voorstellen. Wat is dan het effect bij een noodstop ? Of in het onwaarschijnlijke geval dat de kar een rol maakt (of aangereden wordt) ?
Geef het maar toe, Jan, de jaren tikken aan... en durft het geheugen wel eens achteruit gaan (jaja, misschien zeg je wel, "spreek voor jezelf" :oops: :oops: :oops: ). Ook bij een 'hangmapje' :wink: passen de riempjes van de Chariot (foto van het wijde web geplukt):

Afbeelding
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: even voorstellen/rugklachten en ligfietsen/ fietskarren

#24 Bericht door CapoJan »

Goed, ik geef toe :mrgreen:
Zo op die foto ziet het er wel comfortabel uit. Veiligheid voor alles, he, als het over onze kleinste spruiten gaat. Maar ik ben gerustgesteld. Dank je, eeuwige.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie