Fiets-o-strade Antwerpen

Je favoriete fietsroutes
Plaats reactie
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Fiets-o-strade Antwerpen

#1 Bericht door eeuwige reiziger »

Wie van de Antwerpenaren heeft zicht op de voortgang aan de werken van de fiets-o-strade Antwerpen-Esen?

http://www.provant.be/mobiliteit/fietse ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

En het deel Antwerpen-Mechelen?

http://www.provant.be/mobiliteit/fietse ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien om ooit eens als toertocht te doen wanneer het hele project is afgewerkt?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Fiets-o-strade Antwerpen

#2 Bericht door crash-quest-dummy »

Dat het nog niet af is hé
Wanneer is 't vanneir keus ?
Stop Fueling Around

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Fiets-o-strade Antwerpen

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

crash-quest-dummy schreef:Dat het nog niet af is hé
Wanneer is 't vanneir keus ?
Eind 2015 naderen we de voltooiing van de fietssnelweg - in hoeverre het traject die naam echt waardig is, laat ik aan ieders oordeel over - Essen-Antwerpen-Mechelen. 89% voor Essen-Antwerpen en 100% voor Antwerpen-Mechelen.

http://www.provincieantwerpen.be/aanbod ... essen.html
http://velo-ravel.forumactif.org/t507-l ... d-sud-nord

http://www.provincieantwerpen.be/aanbod ... helen.html
http://velo-ravel.forumactif.org/t508-l ... rd-sud-sud

Er wordt al nagedacht over een verlenging van de fietsverbinding - misschien is dat een gepaster woord dan fietssnelweg - naar Brussel.

http://velo-ravel.forumactif.org/t970-l ... russel-l25
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Fiets-o-strade Antwerpen

#4 Bericht door bicky »

Een echte fietssnelweg van gent naar antwerpen, nergens moeten stoppen of voorrang verleden. Rechtop-rechtaan zonder rondrijden.
We kunnen er enkel van dromen.

tss gavere en nazareth ligt er ook een "fietssnelweg", stuk fietspad langs het spoor van MAAR 3km met dan nog paaltjes midden in de weg.
een mens wordt er weemoedig van :(
Zijn de beleidsmakers nog trots op ook :shock: :?

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Fiets-o-strade Antwerpen

#5 Bericht door Peter J »

eeuwige reiziger schreef:Eind 2015 naderen we de voltooiing van de fietssnelweg - in hoeverre het traject die naam echt waardig is, laat ik aan ieders oordeel over - Essen-Antwerpen-Mechelen. 89% voor Essen-Antwerpen en 100% voor Antwerpen-Mechelen.
Het gedeelte Berchem-Mechelen heb ik al eens gereden, fietssnelweg vind ik niet meteen het juiste woord...
Er wordt inderdaad moeite gedaan om het de fietser makkelijker te maken maar men is er nog lang niet, althans... da's mijn persoonlijke mening. :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Fiets-o-strade Antwerpen

#6 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef:Een echte fietssnelweg van gent naar antwerpen, nergens moeten stoppen of voorrang verleden. Rechtop-rechtaan zonder rondrijden.
We kunnen er enkel van dromen.
Peter J schreef: Het gedeelte Berchem-Mechelen heb ik al eens gereden, fietssnelweg vind ik niet meteen het juiste woord...
Er wordt inderdaad moeite gedaan om het de fietser makkelijker te maken maar men is er nog lang niet, althans... da's mijn persoonlijke mening. :wink:
Je kan inderdaad niet zeggen dat er geen inspanningen worden geleverd, maar naar mijn aanvoelen gebeurt het nog steeds veel te veel vanuit een referentiekader dat niet dat van de fietser is. Waarom kijken ze niet over het muurtje om bij onze noorderburen te rade te gaan? Daar liggen echte fietssnelwegen. Met overal voorrang en geen vervelende borduren en ongelijke overgangen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Fiets-o-strade Antwerpen

#7 Bericht door Ronnius »

bicky schreef:Een echte fietssnelweg van gent naar antwerpen, nergens moeten stoppen of voorrang verleden. Rechtop-rechtaan zonder rondrijden.
We kunnen er enkel van dromen.

tss gavere en nazareth ligt er ook een "fietssnelweg", stuk fietspad langs het spoor van MAAR 3km met dan nog paaltjes midden in de weg.
een mens wordt er weemoedig van :(
Zijn de beleidsmakers nog trots op ook :shock: :?
In Oudenaarde klopten ze zich op de borst voor --> 500 meter Fiestsnelweg <--.
Ze hadden veel eerlijker moeten zijn en spreken van een fietsverbinding.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: Fiets-o-strade Antwerpen

#8 Bericht door fujin »

[quote="bicky"]Een echte fietssnelweg van gent naar antwerpen, nergens moeten stoppen of voorrang verleden. Rechtop-rechtaan zonder rondrijden.
We kunnen er enkel van dromen.
quote]

Gent -Wachtebeke en dan de expressweg volgen. Dodelijk saai. Wel 10 km om. Maar wel redelijk vlot doorrijden tot Antwerpen Linkeroever.

Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Fiets-o-strade Antwerpen

#9 Bericht door luki »

De verbinding Essen - Antwerpen is redelijk in orde, al ontbreken er nog enkele stukken.
Vanuit Essen-Wildert tot in Kapellen is het een mooie fietssnelweg. Grotendeels langs het spoor en gescheiden van het overige verkeer.
Het ontbrekende stukje in Kalmthout is kortelings geopend.

Door Kapellen is het behelpen: officieel een fietssnelweg maar op zijn Belgisch, met zelf een stukje fietsstraat. Nu beginnen de automobilisten het rechtsprincipe te kennen maar bij aanvang werd je gewoon van de baan gereden.

Net buiten Kapellen loopt het dood: een boer moet een stukje weide afgeven om het fietspad te kunnen aanleggen maar verzet zich met alle mogelijke procedures tegen de onteigening. Naar het schijnt is nu weer 6 maanden uitgesteld.

Daarna gaat het weer vlot, een mooi aparte bedding tot in Antwerpen.

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Fiets-o-strade Antwerpen

#10 Bericht door aiai »

eeuwige reiziger schreef:Je kan inderdaad niet zeggen dat er geen inspanningen worden geleverd, maar naar mijn aanvoelen gebeurt het nog steeds veel te veel vanuit een referentiekader dat niet dat van de fietser is. Waarom kijken ze niet over het muurtje om bij onze noorderburen te rade te gaan? Daar liggen echte fietssnelwegen. Met overal voorrang en geen vervelende borduren en ongelijke overgangen.
De fiets-infrastructuur in Nederland is in zijn algemeenheid beter dan in België, maar echte fietssnelwegen ben ik nog niet tegen gekomen. Ook hier bij de noordelijkste ring van Gent wordt infrastructuur aangelegd vanuit het referentiekader van gemotoriseerd verkeer, voornamelijk de auto. Wel wordt op veel plaatsen aparte fietsinfrastructuur "ingepast". Maar let wel, doel daarvan is dat gemotoriseerd verkeer zoveel mogelijk ongehinderd door kan rijden zonder de "zwakkere" weggebruikers te vaak te verwonden of te doden. Dat was in de jaren 60 en 70 broodnodig en een heel goed begin.

Maar.... fietssnelwegen? In de regio Amsterdam ben ik ze nog niet tegen gekomen. Officieel gebruik(te) ik er een vaak. Haarlem-Amsterdam. Veel onderbrekingen, onnodige bochten, stopmomenten, voorrang geven omdat...omdat....een auto anders wel eens zou moeten afremmen (de gedachte alleen al....). En zo meer en zo voorts. Ik heb het hier over een stuk van een kleine 18 kilometer, waarvan ik het grootste deel afleg via een kleine weg die niet specifiek voor fietsers bedoeld is. Want de fietssnelweg kent op dat deel voornamelijk stoplichten, u weet wel, de notoire gemiddelde-snelheid-killers.

Wahahahahahahahaha! Ik wil nog steeds een film maken getiteld "Perspectives" waarin ik fietsers en automobilisten wil laten zien waar beide partijen zo mee geconfronteerd worden (humor helpt vaak om iets op een prettige manier duidelijk te krijgen. Een redelijk geslaagde poging zijn wat filmpjes in het kader van "laat je zien" o.i.d., een campagne om licht te voeren op je fiets).

Denk aan een automobilist die zonder licht tegen het verkeer in rijdt terwijl deze zijn mobiele telefoon bekijkt (lees, veelal jeugdige, fietsers die dat doen en verbaast zijn als je er wat van zegt ;-)
Maar mooi zal ook zijn een automobilist die bij iedere kruising eerst een dubbele bijna haakse bocht moet nemen om dan te moeten stoppen voor een verkeerslicht. Hij/zij mag dan wel op een knopje drukken, maar zal vaal merken dat alle baanvakken waar auto's op zouden kunnen rijden eerst groen licht krijgen.
Fietsers die hun fiets op de weg parkeren om een pakketje af te leveren aan huis.
En met een beetje nadenken kom ik op nog wel wat geinige voorbeelden (je doelgroep moet wel blijven kijken, dan heb je de eerste slag al gewonnen).

Ik zal Ronnius de komende maanden maar inhuren ;-)
Laatst gewijzigd door aiai op vr 08 jan 2016, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Fiets-o-strade Antwerpen

#11 Bericht door crash-quest-dummy »

Maar men heeft toch te Mechelen aan 2 kruisingen de outo uit de voorrang gehaald, spiegels geplaatst, ... uiteraard na enkele ongevallen.
Het gaat traag, maar het beweegt.
Stop Fueling Around

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Fiets-o-strade Antwerpen

#12 Bericht door eeuwige reiziger »

crash-quest-dummy schreef:Maar men heeft toch te Mechelen aan 2 kruisingen de outo uit de voorrang gehaald, spiegels geplaatst, ... uiteraard na enkele ongevallen.
Het gaat traag, maar het beweegt.
Jammer genoeg hebben de wagens ondertussen weer voorrang... De fiets blijft in ons Vlaanderenland blijkbaar steeds weer aan het kortste eind te trekken.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Fiets-o-strade Antwerpen

#13 Bericht door crash-quest-dummy »

Grappig genoeg zijn het nu de bewoners van 1 van die straten die het sluikverkeer een halt willen toeroepen : eerst was er zelfs geen outoverkeer meer en dat was veel leefbaarder...
Stop Fueling Around

Plaats reactie