Leren ligfietsen.

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Leren ligfietsen.

#1 Bericht door marksje »

Vrijdag laatst kwam ik, door het werk, in de fietsenzaak AMPE in Torhout (gekende zaak hier in de streek). In de werkplaats zag ik een nieuwe M5 lowracer staan, heel ongewoon in deze zaak want de baas is niet echt ligfietsgezind. Ik toon natuurlijk interesse en krijg volgend verhaal te horen. Een man uit de steek (wie ?), onbekend met ligfietsen, kijkt op internet, ziet de M5 lowracer, gaat naar de fietshandel en vraagt om dergelijke fiets te bestellen. De fiets komt aan en de fiets wordt geleverd. Na enige tijd komt de man terug met de fiets; hij slaagt er niet in met het ding te fietsen, lees recht te blijven, en vraagt aan de fietshandelaar om "steunwieltjes" te monteren :shock:. Spijts de fietshandelaar zegt dat dit niet gaat vraagt de man toch om het nodige te doen. Telefonisch contact met M5 levert ook geen oplossing, t.t.z. steunwieltjes.
Ik heb mijn naam, telefoonnummer en de webstek van de gentseliggers achtergelaten; tot hiertoe heb ik nog niets gehoord.
Indien de betrokken man dit leest, neem gerust contact op (051/225989), je hebt wel niet direct voor meest gemakkelijk ligfiets gekozen om te starten, maar mits enige tips en wat oefening moet dit lukken, ook zonder steunwieltjes.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

marn
Neo Prof
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 16 dec 2005, 0:17
Fiets: Raptobike lowracer
Locatie: Erpe-Mere (Burst)
Contacteer:

Re: Leren ligfietsen.

#2 Bericht door marn »

die steunwieltjes vind ik toch wel heel sterk :-)
Raptobike Lowracer
www.mvdha.biz

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Leren ligfietsen.

#3 Bericht door Edje »

waarom zet hij hem niet op een takx :mrgreen:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

atlantic saint
Junior
Berichten: 39
Lid geworden op: za 04 dec 2010, 16:54
Postcode: 9185
Fiets: Sinner Fifty Fifty
Contacteer:

Re: Leren ligfietsen.

#4 Bericht door atlantic saint »

Zalig, ik heb hier ook al gekscherend over gesproken bij mijn eerste liggende km's, ik heb ook lang gesukkeld terwijl mijn broer toen hij het ding testte er onmiddelijk mee weg was (onmiddelijk= tegen de trapper duwen en direct de straat uitrijden, om daarna weer terug te zoeven' t'is wel een fan van evenwichtssporten zoals skaten en snowboarden enz...)
Hopelijk slaagt die man erin wat aan vaardigheid te winnen, 'k denk wel dat steunwieltjes, zoals ik me herriner van toen ik 2 duimen en nen pot chocko hoog was, gevaarlijker zijn bij een zekere snelheid dan gewoon geen te hebben....

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Re: Leren ligfietsen.

#5 Bericht door slangetje »

Wie koopt er nu ook meteen een lowracer? hij kan zijn handen als steun gebruiken :-)

Tandemrijden is een goede oplossing. Ben onlangs ritje gaan doen met vriendin en sindsdien kan ze haar fiets recht houden. Nu nog recht leren fietsen :-)
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

blackarmor
Public Relations
Berichten: 985
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Leren ligfietsen.

#6 Bericht door blackarmor »

is ook enorm afhankelijk van persoon tot persoon .
mijne eerste was een challenge met een zeer korte wielbasis en dat lukte vrij goed . mijne maat heeft die ook willen proberen en dat heeft een paar uur geduurd voor die daarmee iets of wat mee kon rijden .

maar idd zo effe een lowracer kopen als je er niks van kent #-o
hij zal mischien gedacht hebben dat dat veiliger was . dan val je niet van al te hoog :p
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
raylow
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 12:19
Postcode: 7412jp
Fiets: Nazca Fiero
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Leren ligfietsen.

#7 Bericht door raylow »

Ha ja sterk verhaal , dat kan enorm van persoon to persoon verschillen. Ben 18 keer met mn Nazca Fiero gevallen. Mn vriendin had het na 2 keer vallen onder de knie. Misschien is een instructie video voor ligfietsen een idee ?

Groetjes
RayLow

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Leren ligfietsen.

#8 Bericht door Bram Mouton »

@Raylow: zal ik het deel 'wat zeker niet te doen' op mij nemen :mrgreen:

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Leren ligfietsen.

#9 Bericht door marksje »

marksje schreef:..... een nieuwe M5 lowracer staan, heel ongewoon in deze zaak want de baas is niet echt ligfietsgezind. Ik toon natuurlijk interesse en krijg volgend verhaal te horen. Een man uit de steek (wie ?), onbekend met ligfietsen, kijkt op internet, ziet de M5 lowracer, gaat naar de fietshandel en vraagt om dergelijke fiets te bestellen. De fiets komt aan en de fiets wordt geleverd. Na enige tijd komt de man terug met de fiets; hij slaagt er niet in met het ding te fietsen, lees recht te blijven, en vraagt aan de fietshandelaar om "steunwieltjes" te monteren :shock:......
Ik heb vandaag de man ontmoet. Het probleem en de oplossing werden blijkbaar door mij te simplistisch voorgesteld want : De man kan wel degelijk fietsen met de M5 lowracer (zelfs al na de tweede poging) zij het wel rechtdoor, een bocht nemen blijkt een probleem en dit omwille de ketting langs het voorwiel loopt. Ik heb hem gezegd dat die kettingloop geen probleem is zolang hij de bochten aan een zekere snelheid neemt. Hij is echter overtuigd van zijn oplossing, nl die "steunwieltjes". dit zijn evenwel geen steunwieltjes zoals we deze kennen maar men is zinnens bij de fietsenmaker, om van de fiets een driewieler te maken ttz de voorvork wordt vervangen door een dwarse buis van ± 70 cm breed, op de beide uiteinden wordt een voorvork gemonteerd met uiteraard in elk een wiel. Volgens mij gaat hij op deze manier in de bochten een onstabiele fiets krijgen die bij enige snelheid vlug een wieltje zal heffen; ik weet het niet, niet mijn ding.

Vraag ? Bestaan er M5 lowracers waar de kettinglijn werd aangepast met geleidingswieltjes om zo de ketting weg te houden van het voorwiel ?
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Leren ligfietsen.

#10 Bericht door BartC »

Kan hij dan niet beter een kettinggeleidewieltje laten plaatsen om het onderste stuk ketting omhoog te houden?
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Leren ligfietsen.

#11 Bericht door Edje »

marksje schreef:
marksje schreef:Vraag ? Bestaan er M5 lowracers waar de kettinglijn werd aangepast met geleidingswieltjes om zo de ketting weg te houden van het voorwiel ?
Er zijn ooit lowracer gebouwd met een ketting wieltje, maar dat wordt niet meer gedaan dacht ik. wedstrijd fiets alle gewicht in de vuilbak. Misschien met een kettingbuis werken, zoals ik op de CHR gedaan heb, je hebt dan een beetje verlies, maar mijn benen konden daar goed mee leven.

Het systeem dat jij beschrijft van een trike maken, hij liever dan ik om daar mee te rijden, dat gaat gewoon niet werken.

Misschien had hij beter een fiets gekocht. Die wel werkte, beste optie hem zo goed mogelijk verkopen en een ander model kopen, waar hij wel kan op fietsen. Ge moet toch ook geen race paard kopen om een koets te trekken.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Re: Leren ligfietsen.

#12 Bericht door slangetje »

marksje schreef:Vraag ? Bestaan er M5 lowracers waar de kettinglijn werd aangepast met geleidingswieltjes om zo de ketting weg te houden van het voorwiel ?
Ik durf wel geleide wieletjes plaatsen bovenaan mijn voorvork (2stuks) om mijn ketting omhoog te houden en mijn bochten dus korter te kunnen nemen.
Eens je de lowracer echter meer gewoon bent, mis je die extra 'optie' steeds minder vaak.
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Leren ligfietsen.

#13 Bericht door marksje »

slangetje schreef:Ik durf wel geleide wieletjes plaatsen bovenaan mijn voorvork (2stuks) om mijn ketting omhoog te houden en mijn bochten dus korter te kunnen nemen....
.
Je hebt daar toevallig geen foto van ?
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Leren ligfietsen.

#14 Bericht door Wouter D »

marksje, wat je daar zegt met die buis van 70 cm, dat is wel eens eerder gedaan op een hurricane, die fortuinlijke eigenaar daarvan, heeft er dan eer soort zeplin-achtige stroomlijn rond gebouwd in hout en rijdt rond in regio wielsbeke, ooigem. naar het schijnt was die recentelijke nog in man bijt hond, mogelijk heeft meneer daar zijn idee opgedaan,

gevonden via google, wel verkeerde kant van de fiets
http://static.ligfiets.net/uploads/96/2/y89sy7y2.jpeg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://cdn-ak.f.st-hatena.com/images/fo ... 093146.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://bp1.blogger.com/_vUEhS0lU3eU/Rh7 ... 0/m5+1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://members.tele2.nl/franick/M5Lowracerjpg.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Leren ligfietsen.

#15 Bericht door marksje »

spruitje schreef:......
gevonden via google, wel verkeerde kant van de fiets
http://static.ligfiets.net/uploads/96/2/y89sy7y2.jpeg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://cdn-ak.f.st-hatena.com/images/fo ... 093146.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://bp1.blogger.com/_vUEhS0lU3eU/Rh7 ... 0/m5+1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://members.tele2.nl/franick/M5Lowracerjpg.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
mooi, is toch pakken beter dan die constructie met die twee wielen dacht ik.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Plaats reactie