LigFietsTraining bestaat dat ?
- raylow
- Junior
- Berichten: 70
- Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 12:19
- Postcode: 7412jp
- Fiets: Nazca Fiero
- Locatie: Deventer
- Contacteer:
LigFietsTraining bestaat dat ?
Hallo Allemaal ,
Ik fiets de lig sinds 3 maanden, eerst op een Trike-QNT daarna op een Nazca Fiero (onderstuur) en sinds kort op een Fujin SL.
Om een lang verhaal kort te maken Mijn doel is het om te gaan racen met mijn Fujin SL met als einddoel om 40km in 1 uur te halen.
Voor mijn gevoel modder ik maar wat aan wat betreft training. (gemiddeld 1 uur per dag met uitersten van 1/2 - 4uur)
Wel ga ik vooruit wat betreft gemiddelde snelheid over 1 uur.
Laatst heb ik op internet gelezen over Wielrenners training en denk dat het meeste wel van toepassing is op Ligfietsen maar heb geen flauw idee hoe het zit met o.a. Souplesse / Klimmen / ideale duur van de training en zo. Vandaar dat ik dit onderwerp gestart ben.
Welnu , dit zijn mijn vragen :
Trainingsschemas:
Zijn er trainingsschemas specifiek voor ligfietsen ?
Ideale Cadans:
Is er iets bekent over de ideale cadans (omwentelings frequentie trappers) op de ligfietsen ?
Ik fiets nu op 90-110 tpm (vlak). Lijkt me dat dit te hoog is voor ligfietsen. Maar wordt als ideaal voor wielrennen aangegeven
Klimmen met ligfiets
Is het zinvol om met een ligfiets klimmen te trainen ? Iedereen verteld mij dat (goed) klimmen met een ligfiets niet mogelijk is omdat je niet op de trappers kunt staan (Stoempen). Heb geen berg in mijn achtertuin dus heb er geen ervaring in.
Wisselen van fiets tijdens trainingsperiode
Toen ik van trike naar Nazca fiero overstapte gingen weer andere spiergroepen zeer doen. Ik neem dus aan dat elke ligfiets weer min of meer andere spiergroepen traint , ik heb zoals gezegt een lowracer (Fujin sl) en een midracer (Nazca fiero) Heeft het veranderen van ligfiets tijdens trainingsperiode meerwaarde of is dit af te raden ?
SPD pedalen
Van iemand heb ik gehoord dat SPD pedalen voor Ligfietsen een must zijn. Wat is jouw ervaring zijn SPD pedalen aan te bevelen ?
Trainings duur
Ik train van 1/2 tot 4 uur per dag. Ik fiets met het grootste gemak 90km per dag. Op een bukker haal ik nog geen 30km mede door zadelpijn. Is het goed om lang te trainen of is een korte training aan te bevelen ?
Snelle fiets / Quest
Nog even dit. Ok ik weet dat ik sneller kan rijden met tailfairing / carbon frame of zelfs een Quest/Velomobiel. Maar mijn doel is het juist om zonder tailfairing te rijden. Het gaat me in dit onderwerp niet om de technisch perfecte fiets maar de technisch perfecte training voor de ligfiets. (mocht zoiets al bestaan)
Groetjes RayLow
Ik fiets de lig sinds 3 maanden, eerst op een Trike-QNT daarna op een Nazca Fiero (onderstuur) en sinds kort op een Fujin SL.
Om een lang verhaal kort te maken Mijn doel is het om te gaan racen met mijn Fujin SL met als einddoel om 40km in 1 uur te halen.
Voor mijn gevoel modder ik maar wat aan wat betreft training. (gemiddeld 1 uur per dag met uitersten van 1/2 - 4uur)
Wel ga ik vooruit wat betreft gemiddelde snelheid over 1 uur.
Laatst heb ik op internet gelezen over Wielrenners training en denk dat het meeste wel van toepassing is op Ligfietsen maar heb geen flauw idee hoe het zit met o.a. Souplesse / Klimmen / ideale duur van de training en zo. Vandaar dat ik dit onderwerp gestart ben.
Welnu , dit zijn mijn vragen :
Trainingsschemas:
Zijn er trainingsschemas specifiek voor ligfietsen ?
Ideale Cadans:
Is er iets bekent over de ideale cadans (omwentelings frequentie trappers) op de ligfietsen ?
Ik fiets nu op 90-110 tpm (vlak). Lijkt me dat dit te hoog is voor ligfietsen. Maar wordt als ideaal voor wielrennen aangegeven
Klimmen met ligfiets
Is het zinvol om met een ligfiets klimmen te trainen ? Iedereen verteld mij dat (goed) klimmen met een ligfiets niet mogelijk is omdat je niet op de trappers kunt staan (Stoempen). Heb geen berg in mijn achtertuin dus heb er geen ervaring in.
Wisselen van fiets tijdens trainingsperiode
Toen ik van trike naar Nazca fiero overstapte gingen weer andere spiergroepen zeer doen. Ik neem dus aan dat elke ligfiets weer min of meer andere spiergroepen traint , ik heb zoals gezegt een lowracer (Fujin sl) en een midracer (Nazca fiero) Heeft het veranderen van ligfiets tijdens trainingsperiode meerwaarde of is dit af te raden ?
SPD pedalen
Van iemand heb ik gehoord dat SPD pedalen voor Ligfietsen een must zijn. Wat is jouw ervaring zijn SPD pedalen aan te bevelen ?
Trainings duur
Ik train van 1/2 tot 4 uur per dag. Ik fiets met het grootste gemak 90km per dag. Op een bukker haal ik nog geen 30km mede door zadelpijn. Is het goed om lang te trainen of is een korte training aan te bevelen ?
Snelle fiets / Quest
Nog even dit. Ok ik weet dat ik sneller kan rijden met tailfairing / carbon frame of zelfs een Quest/Velomobiel. Maar mijn doel is het juist om zonder tailfairing te rijden. Het gaat me in dit onderwerp niet om de technisch perfecte fiets maar de technisch perfecte training voor de ligfiets. (mocht zoiets al bestaan)
Groetjes RayLow
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: LigFietsTraining bestaat dat ?
Van de meeste van die zaken heb ik geen verstand. Wat SPD betreft, herinner ik me ergens gezien te hebben dat het rendement zo'n 10 % omhoog gaat. Je moet je wel weer omscholen: met SPD kun je tegelijk duwen en trekken, dus je kunt meer vermogen zetten en dat omdat je beide benen tegelijk gebruikt.
Ik merk in elk geval dat het op de trike een duidelijk verschil uitmaakte, ook omdat je geen energie moet steken in het omhoog houden van je benen.
Ik merk in elk geval dat het op de trike een duidelijk verschil uitmaakte, ook omdat je geen energie moet steken in het omhoog houden van je benen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- raylow
- Junior
- Berichten: 70
- Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 12:19
- Postcode: 7412jp
- Fiets: Nazca Fiero
- Locatie: Deventer
- Contacteer:
Re: LigFietsTraining bestaat dat ?
Hallo CapoJan ,CapoJan schreef:Van de meeste van die zaken heb ik geen verstand. Wat SPD betreft, herinner ik me ergens gezien te hebben dat het rendement zo'n 10 % omhoog gaat. Je moet je wel weer omscholen: met SPD kun je tegelijk duwen en trekken, dus je kunt meer vermogen zetten en dat omdat je beide benen tegelijk gebruikt.
Ik merk in elk geval dat het op de trike een duidelijk verschil uitmaakte, ook omdat je geen energie moet steken in het omhoog houden van je benen.
10 % rendementstoename echt een hele toename. Ik begrijp uit je reactie dat je zelf een duidelijk verschil merkt. Vind dit meer waard dan al die advertentiepraat (een verkoper vertelde me eens dat je een vermogenstoename kreeg van om en de nabij 100% geloofde daar niet van). Nog een vraagje : hoelang heeft het omscholen geduurt ?
Thanks.
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: LigFietsTraining bestaat dat ?
Vooreerst: ik rij met een trike. Dus snel uitklikken was voor mij niet relevant.
Twee zaken zijn volgens mij van belang. Eerst en vooral de positionering van de plaatjes op je schoenen en dat is voor iedereen verschillend. Dus in het begin een sleuteltje meenemen, zodat je onderweg kunt aanpassen om de ideale positie te vinden.
Dan is er een verschil in werking, omdat je met plaatjes (SPD of andere) kunt duwen én trekken. Daar moet je jezelf voor conditioneren, zodat dit vanzelf gebeurt. Nu, omdat je bij het aanzetten, versnellen, bergop rijden en overal waar je echt kracht moet zetten, meteen het verschil merkt, leer je dat snel.
Hoe lang het duurt eer je spieren (alweer) aangepast zijn aan de andere beweging, dat zal ook wel verschillen van mens tot mens.
Een rendementsverschil van 100 % ? Ik denk dat ik wel weet waar dat vandaan komt: met klassieke trappers kun je enkel duwen, dus gebruik je de kracht van één been per keer. Met kliksystemen duw en trek je, dus gebruik je twee benen, maar de trekkracht is niet gelijk aan de duwkracht, dus is het niet zomaar een verdubbeling. Er speelt veel meer dan dat. Op een ligfiets heb je nog het voordeel dat je je benen niet meer omhoog moet houden - ze hangen vast - dus daar kruipt dan alvast geen energie in. Op vlakke wegen, aan "kruissnelheid" heb je niet zoveel kracht nodig, dus dan speelt het vermogensverschil ook niet, maar het hogere rendement zorgt er dan voor dat je minder energie verbruikt, dus langer kunt volhouden. En naast het vermogensverschil speelt ook nog eens de trapfrequentie: het is niet omdat je vermogen zou verdubbelen, dat je twee keer zo snel zal rijden (of je moet je hele verzet aanpassen). Op dat moment speelt aerodynamica weer een rol...
Gewoon in de praktijk merk ik dat het een pak vlotter gaat en voor de rest ben ik absoluut geen specialist op dat vlak.
Succes met de training !
Twee zaken zijn volgens mij van belang. Eerst en vooral de positionering van de plaatjes op je schoenen en dat is voor iedereen verschillend. Dus in het begin een sleuteltje meenemen, zodat je onderweg kunt aanpassen om de ideale positie te vinden.
Dan is er een verschil in werking, omdat je met plaatjes (SPD of andere) kunt duwen én trekken. Daar moet je jezelf voor conditioneren, zodat dit vanzelf gebeurt. Nu, omdat je bij het aanzetten, versnellen, bergop rijden en overal waar je echt kracht moet zetten, meteen het verschil merkt, leer je dat snel.
Hoe lang het duurt eer je spieren (alweer) aangepast zijn aan de andere beweging, dat zal ook wel verschillen van mens tot mens.
Een rendementsverschil van 100 % ? Ik denk dat ik wel weet waar dat vandaan komt: met klassieke trappers kun je enkel duwen, dus gebruik je de kracht van één been per keer. Met kliksystemen duw en trek je, dus gebruik je twee benen, maar de trekkracht is niet gelijk aan de duwkracht, dus is het niet zomaar een verdubbeling. Er speelt veel meer dan dat. Op een ligfiets heb je nog het voordeel dat je je benen niet meer omhoog moet houden - ze hangen vast - dus daar kruipt dan alvast geen energie in. Op vlakke wegen, aan "kruissnelheid" heb je niet zoveel kracht nodig, dus dan speelt het vermogensverschil ook niet, maar het hogere rendement zorgt er dan voor dat je minder energie verbruikt, dus langer kunt volhouden. En naast het vermogensverschil speelt ook nog eens de trapfrequentie: het is niet omdat je vermogen zou verdubbelen, dat je twee keer zo snel zal rijden (of je moet je hele verzet aanpassen). Op dat moment speelt aerodynamica weer een rol...
Gewoon in de praktijk merk ik dat het een pak vlotter gaat en voor de rest ben ik absoluut geen specialist op dat vlak.
Succes met de training !
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- graddus
- knopenhakkert
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
- Postcode: 4575NA
- Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
- Locatie: Overslag NL
- Contacteer:
Re: LigFietsTraining bestaat dat ?
Schoenen met plaatjes zijn altijd een verbetering ten opzichte van gewone schoenen die niet verbonden zijn met je pedalen. Er is geen coureur die niet met deze combinatie rijdt. SPD-pedalen zijn een soort toerisme variant om ervoor te zorgen dat je op de schoenen ook nog kunt lopen. Dit betekent meteen ook dat het rendement meteen een stuk minder is. Wil je echt serieus voordeel hebben, dan moet je een zo stijf mogelijke koersschoen nemen met de bijbehorende systemen. Elke goede fietsenmaker kan je daar over informeren, maar ook een stuk persoonlijke voorkeur speelt daar natuurlijk in mee. Het maakt helemaal niets uit of je een dergelijk systeem op een ligfiets of op een normale koersvelo gebruikt. Het enige extra voordeel bij gebruik op een ligfiets is het gegeven dat je geen energie meer hoeft te steken in het op de pedalen houden van je voeten bij hobbels in het wegdek.
Verder ben ik er van overtuigd dat elk trainingsschema wat voor fietsen bestemd is ook prima is voor de ligfiets. Je gebruikt sommige spiergroepen misschien iets anders, maar het blijft fietsen. Het enige belangrijke is dat het schema bij jouw persoonlijke conditie past.
Verder ben ik er van overtuigd dat elk trainingsschema wat voor fietsen bestemd is ook prima is voor de ligfiets. Je gebruikt sommige spiergroepen misschien iets anders, maar het blijft fietsen. Het enige belangrijke is dat het schema bij jouw persoonlijke conditie past.
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: LigFietsTraining bestaat dat ?
Die redenering is niet juist.graddus schreef:SPD-pedalen zijn een soort toerisme variant om ervoor te zorgen dat je op de schoenen ook nog kunt lopen. Dit betekent meteen ook dat het rendement meteen een stuk minder is. Wil je echt serieus voordeel hebben, dan moet je een zo stijf mogelijke koersschoen nemen met de bijbehorende systemen.
Stijve schoenen hebben niets te maken met het systeem. Mijn zomer schoenen zijn lekker stijf met spd cleats. mijn winterschoenen hebben meer flexibele zool. Die worden dan ook gebruikt als er tijdens het fietsen moet worden gewandeld.
terug naar de training:
Ik rijd nu 2,5 jaar met de ligfiets en voel nu nog steeds vooruitgang. Soms rijd ik nog keer met een gewone- of koers-fiets en merk dat de beenspieren veel sterker zijn en er veel meer kracht kan worden ontwikkeld. Ik doe dagelijks mijn beklimming in Gavere en dit is zeker te doen, gemakkelijk is anders natuurlijk, maar het helpt voor de algemene fysiek. De inspanning wordt dan maximaal en anders rijd ik met lagere hartslag.
Beenspieren trainen in de fitness kan ook erg helpen en wordt vaak onderschat. Ik doet dit wel niet meer.
verder in het begin niet te snel willen rijden en langzamerhand zal je sneller beginnen rijden. Ook afwisselende trainingen inlassen zoals een intervaltraining per week. Je moet minimum 3x per week rijden om je conditie te verbeteren.
Blijven fietsen en genieten is de boodschap.
- Noordkaapfujin
- Supporter
- Berichten: 19
- Lid geworden op: di 29 mar 2011, 23:33
- Postcode: 2623MX
- Fiets: Challenge FujinSL
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Re: LigFietsTraining bestaat dat ?
Mensen die jou vertellen dat je met de ligfiets niet kunt klimmen omdat je niet kunt stoempen, kunnen zelf niet goed klimmenraylow schreef: Klimmen met ligfiets
Is het zinvol om met een ligfiets klimmen te trainen ? Iedereen verteld mij dat (goed) klimmen met een ligfiets niet mogelijk is omdat je niet op de trappers kunt staan (Stoempen). Heb geen berg in mijn achtertuin dus heb er geen ervaring in.
Klimmen doe je niet op kracht (Newtons) maar op vermogen (Watts). Om veel vermogen te leveren moet je een vrij lage versnelling kiezen zodat je met een soepele en hoge cadans kunt fietsen. Die 90-100 rpm geldt ook bergop!
Het is belangrijk om ervaring op te doen met klimmen. Je moet weten hoe het voelt, je moet leren om te eten en drinken en je shirtje open te ritsen terwijl je op flink vermogen aan het trappen bent. Je moet leren op tijd terug te schakelen en die hoge, soepele cadans zonder onderbreking vol te houden. En je moet leren je krachten te spreiden zodat je niet in de tweede helft van de klim van je fiets valt.
Gelukkig geldt: jong geleerd, oud gedaan. Veel van wat je moet leren over het klimmen vergeet je niet snel. Als je eenmaal flinke bergervaring hebt opgedaan, is een goede conditie genoeg om het klimmen elk moment weer vlot op te kunnen pakken.
Specifiek voor ligfietsen is het belang van de juiste lichaamshouding: Veel mensen zijn geneigd rechterop te gaan zitten en zelfs aan het stuur te gaan trekken. Dat moet je juist niet doen. Achterover gaan zitten, je hoofd in de nek leggen en je schouders ontspannen naar achteren. Zo kun je dieper ademen en dus meer vermogen leveren.
Dit laatste punt heb ik uitgebreid beschreven naar aanleiding van mijn ervaringen in Noorwegen, zie https://groups.google.com/group/ligfiet ... 3827?hl=nl
Veel plezier, de FujinSL is een fijne fiets!
Walter
- raylow
- Junior
- Berichten: 70
- Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 12:19
- Postcode: 7412jp
- Fiets: Nazca Fiero
- Locatie: Deventer
- Contacteer:
Re: LigFietsTraining bestaat dat ?
Hallo Walter ,Mensen die jou vertellen dat je met de ligfiets niet kunt klimmen omdat je niet kunt stoempen, kunnen zelf niet goed klimmen
Precies ! Ik heb die wijsheid van een wielrenner die zelf nog nooit op een ligfiets gezeten heeft (n=0) alleen theoretische kennis dus. Bedankt voor de waardevolle info en link. Kudos!
Na het lezen van jouw artikel realizeer ik me dat ik eigenlijk helemaal niet kan klimmen.
Ga vandaag de Holterberg beklimmen
Groeten Raymond.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: LigFietsTraining bestaat dat ?
klimmen met een ligfiets kan wel hoor, het vergt gewoon oefening, dit geldt echter ook voor andere soorten fietsen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- raylow
- Junior
- Berichten: 70
- Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 12:19
- Postcode: 7412jp
- Fiets: Nazca Fiero
- Locatie: Deventer
- Contacteer:
Re: LigFietsTraining bestaat dat ?
Hallo Liggers,
Getraind met Hartslagmeter & SPD pepalen...
Zoals met alles is dit wennen....
Had niet het idee dat ik meer rendement had met de nieuwe SPD pedalen wel meer spierpijn.
Met hartslagmeter 2 uur in hartslagzone D1 gebleven +- 50km gereden.
Hartslagmeter
Trainen met Hartslagmeter is een aanrader. Ik heb altijd de neiging om net iets harder dan de bukker int vizier te gaan. De hartslagmeter zorg ervoor dat je gedoseerd traint.
SPD pedalen
Natuurlijk leveren SPD pedalen een hoger rendement dan gewone pedalen. Maar (ik althans) heb geen verbetering ervaren , het leren trekken aan de pedalen vereist enige oefening. Oefen nu door met 1 been (afwisselend links en rechts ) te fietsen op mijn hometrainer.
Maximum snelheid en zo..
Zoals gezegt is mijn doel 40 km in 1 uur te fietsen (vlak stuk). Ben vandaag voluit gegaan op mijn Fujin Sl maximum lag op 48km/uur (voor een minuut of zo met zijwind). Gemiddelde ligt nog ver onder de 40km/uur. Weet iemand hoeveel Watt er nodig is om 40km/uur te fietsen (op Fujin vlak stuk weg) ?
Groetjes Raymond
Getraind met Hartslagmeter & SPD pepalen...
Zoals met alles is dit wennen....
Had niet het idee dat ik meer rendement had met de nieuwe SPD pedalen wel meer spierpijn.
Met hartslagmeter 2 uur in hartslagzone D1 gebleven +- 50km gereden.
Hartslagmeter
Trainen met Hartslagmeter is een aanrader. Ik heb altijd de neiging om net iets harder dan de bukker int vizier te gaan. De hartslagmeter zorg ervoor dat je gedoseerd traint.
SPD pedalen
Natuurlijk leveren SPD pedalen een hoger rendement dan gewone pedalen. Maar (ik althans) heb geen verbetering ervaren , het leren trekken aan de pedalen vereist enige oefening. Oefen nu door met 1 been (afwisselend links en rechts ) te fietsen op mijn hometrainer.
Maximum snelheid en zo..
Zoals gezegt is mijn doel 40 km in 1 uur te fietsen (vlak stuk). Ben vandaag voluit gegaan op mijn Fujin Sl maximum lag op 48km/uur (voor een minuut of zo met zijwind). Gemiddelde ligt nog ver onder de 40km/uur. Weet iemand hoeveel Watt er nodig is om 40km/uur te fietsen (op Fujin vlak stuk weg) ?
Groetjes Raymond
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: LigFietsTraining bestaat dat ?
op volgende site kan je wel wa berekeningen uitvoeren om te weten hoe snel je kan rijden met welk wattageraylow schreef:Zoals gezegt is mijn doel 40 km in 1 uur te fietsen (vlak stuk). Ben vandaag voluit gegaan op mijn Fujin Sl maximum lag op 48km/uur (voor een minuut of zo met zijwind). Gemiddelde ligt nog ver onder de 40km/uur. Weet iemand hoeveel Watt er nodig is om 40km/uur te fietsen (op Fujin vlak stuk weg) ?
http://www.noping.net/english/espeed.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- raylow
- Junior
- Berichten: 70
- Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 12:19
- Postcode: 7412jp
- Fiets: Nazca Fiero
- Locatie: Deventer
- Contacteer:
Re: LigFietsTraining bestaat dat ?
Thanks leuke link zeg .bicky schreef:op volgende site kan je wel wa berekeningen uitvoeren om te weten hoe snel je kan rijden met welk wattageraylow schreef:Zoals gezegt is mijn doel 40 km in 1 uur te fietsen (vlak stuk). Ben vandaag voluit gegaan op mijn Fujin Sl maximum lag op 48km/uur (voor een minuut of zo met zijwind). Gemiddelde ligt nog ver onder de 40km/uur. Weet iemand hoeveel Watt er nodig is om 40km/uur te fietsen (op Fujin vlak stuk weg) ?
http://www.noping.net/english/espeed.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Klopt precies , in mijn geval 200watt om 40 te gaan. Hou ongeveer 5 minuten 200watt=40km/uur vol op mn spinning bike. En iets meer dan 1 minuut 300watt=48km/uur. Gem 32 km/uur = (120watt)
Exact diezelfde snelheden krijg ik om mn Fujin.
hmmm... en Indurain op een lowrider (510watt 1 uur)= 58,72km/uur !!
zie http://members.chello.nl/k.haan11/Tijdrijden.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- raylow
- Junior
- Berichten: 70
- Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 12:19
- Postcode: 7412jp
- Fiets: Nazca Fiero
- Locatie: Deventer
- Contacteer:
Re: LigFietsTraining bestaat dat ?
Hoi GentseLiggers,
Gisteren op mijn racefiets gefietst, doet mijn training niet goed. Kan vandaag niet fietsen door zadelpijn/rugpijn.
Zijn er gentseliggers die buk/lig door elkaar gebruiken , en wat zijn de ervaringen hiermee.
Groeten
RayLow
Gisteren op mijn racefiets gefietst, doet mijn training niet goed. Kan vandaag niet fietsen door zadelpijn/rugpijn.
Zijn er gentseliggers die buk/lig door elkaar gebruiken , en wat zijn de ervaringen hiermee.
Groeten
RayLow
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: LigFietsTraining bestaat dat ?
Mijn racefiets heb ik buitengesmeten.
Maar ik rijd soms nog met mijn gewone bukker naar mijn werk (30km enkel)
Dit vooral als mijn vrouwke mij komt ophalen met de auto.
Ik rijd dan meestal goed hard, want dan gebruik je iets andere spieren.
van mijn rug en achterste heb ik nog nooit last gehad erna.
Maar ik rijd soms nog met mijn gewone bukker naar mijn werk (30km enkel)
Dit vooral als mijn vrouwke mij komt ophalen met de auto.
Ik rijd dan meestal goed hard, want dan gebruik je iets andere spieren.
van mijn rug en achterste heb ik nog nooit last gehad erna.
- raylow
- Junior
- Berichten: 70
- Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 12:19
- Postcode: 7412jp
- Fiets: Nazca Fiero
- Locatie: Deventer
- Contacteer:
Re: LigFietsTraining bestaat dat ?
Ja Rugpijn/zadelpijn is typisch mijn probleem. En vandaag voel ik ook dat de spieren anders worden belast.Voor trainen laat ik liever de bukker staan. Doet meer kwaad dan goed. Wel zonde dat er zoveel stof op mn racefiets komt