even pollen hoe onze trainingsbeesten trainen.
ikzelf probeer om deze drie soorten trainingen te combineren. Ttz, ik start meestal met de intensie om er een duurtraining/interval/ of intensieve training van te maken, maar na een uurtje of zo schakel ik meestal (onbewust?) over naar gewoon lekker hard doorrijden (intensieve training)....
Hoe trainen jullie ?
- Recumby
- Neo Prof
- Berichten: 226
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 19:45
- Postcode: 8755
- Fiets: M5 low racer
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Hoe trainen jullie ?
go veggie, but above all, go BENT! www.ligfietser.tk
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
trainingstijl
eigenlijk train ik helemaal niet, soms ga ik tijdens het toeren wel eens een interval van al dan niet meerdere kilometers doen, maar dat hangt volledig van mijn stemming af.
Nu zal ik binnenkort misschien wel beginnen trainen. dit omdat of:
- ik verkoop de hurri en koop de nieuwe tai in november/december
- ik wacht tot ik (ooit) verhuis en spaar dan voor een tweedehands M5 lowracer
even op laatste puntje voortgaan. Ik zie dat de meeste van onze racers M5 berijden, dus zou ik dan ook die richting uitgaan. Misschien een mogelijkheid om steun te krijgen van M5 onder een (wsk vd hand liggende) vorm van korting bvb.
Nu zal ik binnenkort misschien wel beginnen trainen. dit omdat of:
- ik verkoop de hurri en koop de nieuwe tai in november/december
- ik wacht tot ik (ooit) verhuis en spaar dan voor een tweedehands M5 lowracer
even op laatste puntje voortgaan. Ik zie dat de meeste van onze racers M5 berijden, dus zou ik dan ook die richting uitgaan. Misschien een mogelijkheid om steun te krijgen van M5 onder een (wsk vd hand liggende) vorm van korting bvb.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- El Stino
- Neo Prof
- Berichten: 235
- Lid geworden op: do 11 sep 2003, 11:55
- Postcode: 8790
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Trainen
aangezien ik te weinig kan rijden (MAX. 2 x per week als het goed weer is ) om echt doeltreffend te trainen, rij ik meestal gewoon goed door. Niet echt vollen bak, maar gewoon goed doorrijden.
De kruissnelheid is dan afhankelijk van de afstand die ik van plan ben te rijden en ook van het parcours (vlak / hellingen) en natuurlijk niet te vergeten het RISSEN.
Als je meer tijd kan vrijmaken voor het trainen, kun je een echt schema gaan opstellen en echt gaan pieken naar bepaalde wedstrijden.
Het belangrijkste is denk ik, om veel af te wisselen (wat betreft afstand en parcours).
Voorlopig zit er bij mij dus weinig of geen progressie meer in, tenzij ik mij een staartpuntje kan aanschaffen.
De kruissnelheid is dan afhankelijk van de afstand die ik van plan ben te rijden en ook van het parcours (vlak / hellingen) en natuurlijk niet te vergeten het RISSEN.
Als je meer tijd kan vrijmaken voor het trainen, kun je een echt schema gaan opstellen en echt gaan pieken naar bepaalde wedstrijden.
Het belangrijkste is denk ik, om veel af te wisselen (wat betreft afstand en parcours).
Voorlopig zit er bij mij dus weinig of geen progressie meer in, tenzij ik mij een staartpuntje kan aanschaffen.
- wost
- the travelling cook
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
- Postcode: 9220
- Fiets: Velo-de-Ville
- Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
- Contacteer:
Ik train niet ik rijd gewoon naar mijn werk.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.
- renaat
- Helper
- Berichten: 360
- Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
- Postcode: 9820
- Fiets: M5 CLR
- Locatie: Merelbeke
- Contacteer:
Uit mijn competitieperiode, ik was nogal een gedreven kayakker ondertussen zo’n 20 j geleden, herinner ik mij dat er 3 zaken moeten getraind worden naast techniek. Uithouding, snelheid en weerstand.
Uithouding train ik het vaakst. In het begin van het seizoen door gewoon stevig door te rijden op de rit. Van zodra er een goede basis is begin ik met intervalschema’s. Bvb 4min hoog tempo 2min wat minder hoog en dit steeds herhaald. Intervaltraining is heel effectief om je basissnelheid naar boven te krijgen op voorwaarde dat er reeds een goede basis is.
Snelheid train ik als ik geen zin heb om af te zien. Het komt in principe neer op een aantal sprints te trekken en te wachten tot volledig hersel voor je aan de volgende begint. Veel geslenter dus op die training.
Weerstand heb ik maar een aantal keer gedaan dit jaar (juist, die keer dat ik met Haiden meereed en nog een andere keer) Bij weerstand gebruik je ook een intervalschema maar deze keer ga je tijdens de inspanningsfase bijna maximaal en wacht je geen volledig herstel meer af. Met andere woorden, er komst steeds meer melkzuur dat niet volledig weggewerkt kan worden. Of met nog andere woorden, het eerste interval overleef je nog maar bij de volgende ga je iedere keer weer dood. Telkens een stukje meer. Weerstand train je om demarages tijdens de wedstrijd te kunnen opvangen.
Plezant hé, trainen.
Uithouding train ik het vaakst. In het begin van het seizoen door gewoon stevig door te rijden op de rit. Van zodra er een goede basis is begin ik met intervalschema’s. Bvb 4min hoog tempo 2min wat minder hoog en dit steeds herhaald. Intervaltraining is heel effectief om je basissnelheid naar boven te krijgen op voorwaarde dat er reeds een goede basis is.
Snelheid train ik als ik geen zin heb om af te zien. Het komt in principe neer op een aantal sprints te trekken en te wachten tot volledig hersel voor je aan de volgende begint. Veel geslenter dus op die training.
Weerstand heb ik maar een aantal keer gedaan dit jaar (juist, die keer dat ik met Haiden meereed en nog een andere keer) Bij weerstand gebruik je ook een intervalschema maar deze keer ga je tijdens de inspanningsfase bijna maximaal en wacht je geen volledig herstel meer af. Met andere woorden, er komst steeds meer melkzuur dat niet volledig weggewerkt kan worden. Of met nog andere woorden, het eerste interval overleef je nog maar bij de volgende ga je iedere keer weer dood. Telkens een stukje meer. Weerstand train je om demarages tijdens de wedstrijd te kunnen opvangen.
Plezant hé, trainen.
Greetz,
renaat
renaat
melkzuur
Op de vraag hoe te trainen kan ik geen onderbouwd antwoord geven om de eenvoudige reden dat ik me de vraag zelf nadrukkelijk stel. Eigenlijk zou een goede coach ter zake wel van bijzonder nut zijn.
In mijn onwetendheid heb ik wel gedurende het tweede jaar dat ik ligfiets een paar dingen genoteerd (voor mezelf).
1. Conditie kan je betrekkelijk snel opbouwen maar ook verliezen. Als ik om de dag en tourke ga doen, klimt de gemiddelde snelheid. Als ik na de winter opnieuw de fiets op ga moet alles opnieuw van voren af aan. Hart, longen en spieren moeten opnieuw gewennen. Ook als er een paar weken tussen liggen.
2. Fitness, krachtoefeningen voor de benen (squats maar dan al liggend, gewicht wegduwen, de beweging is gedeeltelijk vergelijkbaar met de beweging op de ligfiets), zijn waarneembaar in hogere duwkracht als het flink bergop of bergaf (als het bergaf gaat en je kan hard meetrappen zolang er nog weerstand is, kan het zalig snel gaan) gaat.
3. Ik ben geen fietsbeest maar in het tweede jaar gaat het toch gemakkelijker dan de eerste ligfietstrappen., maanden.
Een vraagje aangaande melkzuur. Doorgaans niet te veel melkzuur. Als het dan toch gebeurd bvb na mijn drie dagen Belgie - Nederland gaat het melkzuur heel langzaam weg, d.w.z. na veel dagen. Omdat ik geen persoonlijke masseur, verzorger ter mijner beschikking heb, hebben jullie weet van een manier om (medicatie, zalf ?) of methoden om dit sneller weg te werken ? Ja regelmatig trainen zal dit ook wel verhelpen of verminderen natuurlijk.
In mijn onwetendheid heb ik wel gedurende het tweede jaar dat ik ligfiets een paar dingen genoteerd (voor mezelf).
1. Conditie kan je betrekkelijk snel opbouwen maar ook verliezen. Als ik om de dag en tourke ga doen, klimt de gemiddelde snelheid. Als ik na de winter opnieuw de fiets op ga moet alles opnieuw van voren af aan. Hart, longen en spieren moeten opnieuw gewennen. Ook als er een paar weken tussen liggen.
2. Fitness, krachtoefeningen voor de benen (squats maar dan al liggend, gewicht wegduwen, de beweging is gedeeltelijk vergelijkbaar met de beweging op de ligfiets), zijn waarneembaar in hogere duwkracht als het flink bergop of bergaf (als het bergaf gaat en je kan hard meetrappen zolang er nog weerstand is, kan het zalig snel gaan) gaat.
3. Ik ben geen fietsbeest maar in het tweede jaar gaat het toch gemakkelijker dan de eerste ligfietstrappen., maanden.
Een vraagje aangaande melkzuur. Doorgaans niet te veel melkzuur. Als het dan toch gebeurd bvb na mijn drie dagen Belgie - Nederland gaat het melkzuur heel langzaam weg, d.w.z. na veel dagen. Omdat ik geen persoonlijke masseur, verzorger ter mijner beschikking heb, hebben jullie weet van een manier om (medicatie, zalf ?) of methoden om dit sneller weg te werken ? Ja regelmatig trainen zal dit ook wel verhelpen of verminderen natuurlijk.