Fiets verzekering

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Fiets verzekering

#1 Bericht door bicky »

Een velomobiel is toch een redelijke investering.
Bij een nieuwe auto neemt men meestal een omnium.
Ik heb al een paar sites gevonden die fietsen verzekeren en heb een mailtje gestuurd naar mijn bankkantoor.

Is er iemand die zijn velomobiel heeft verzekerd tegen schade en diefstal?
En heeft er iemand deze al nodig gehad om de werking te controleren.

Je kan altijd zeggen: dat heb je niet nodig.
Maar ik heb al genoeg verhalen gehoord:
- Over de kop in nen bocht of door haperend achterwiel
- Van de weg afraken
- uitglijden over ijsplek
- Last van loslopende paaltjes.
- Tegen muurtje aanschuiven

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: velomobiel verzekering

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

Voor zover ik weet, is er in België maar één maatschappij die een fietsverzekering aanbiedt. Fietser.be heeft daar schijnbaar contact mee, want ze prijzen deze verzekering aan.

http://sites.google.com/site/agendafiet ... verzekeren" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik weet echter niet of het de moeite loont: vaak zijn de premies hoog voor een omnium. Bijna evenveel als een autoverzekering.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: velomobiel verzekering

#3 Bericht door Bram Mouton »

389€ om precies te zijn voor een omnium voor een jaar inclusief diefstal en eigen schade. Maximum te verzekeren bedrag 8000€. Franchise procentueel aan verzekerd bedrag bij diefstal of eigen schade. Ik denk het wel te nemen, vooral voor de eigen schade dan. Weet wel dat je waarschijnlijk na één aangifte buitengebonjourd wordt zoals bij alle verzekeringen.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: velomobiel verzekering

#4 Bericht door bicky »

ik kom maar op 190€ voor 1 jaar omnium + diefstal.

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: velomobiel verzekering

#5 Bericht door Bram Mouton »

Laat me maar weten waar jij ze zou nemen dan hoor... Het was daar wel afhankelijk van welk bedrag je de fiets wou verzekeren... Maar als het voor 200€ minder kan mag het voor mij ook :D

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: velomobiel verzekering

#6 Bericht door Edje »

Bij diefstal geldt een vrijstelling van 20 % van de verzekerde waarde, bij schade van 2,5 %. In beide gevallen bedraagt die vrijstelling minimum 50 €.

Voor eigen schade 50 € moet je al lelijk doen, vind ik zelf, ken deze vezzekering al een tijdje, nu wordt ze berekend op jaarbasis, tot vorig jaar moest je ze voor drie jaar afsluiten. Zorg ook maar voor een heel goed slot en vergeet je fiets nooit vast te leggen #-o
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: velomobiel verzekering

#7 Bericht door bicky »

De kleine lettertjes moet je goed lezen.
Want zo kan je je fiets soms alleen laten herstellen door een erkend hersteller, en bij een velomobiel is dat niet zo gemakkelijk.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: velomobiel verzekering

#8 Bericht door Edje »

bicky schreef:De kleine lettertjes moet je goed lezen.
Want zo kan je je fiets soms alleen laten herstellen door een erkend hersteller, en bij een velomobiel is dat niet zo gemakkelijk.
Dit heb ik is nagevraag, en de eerste erkende hersteller is je leverancier, als hij nergens in belgië verdeeld wordt, een quest moet dus niet naar een fietsenmaker aan de kerk.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: velomobiel verzekering

#9 Bericht door Bram Mouton »

20% verlies bij diefstal is natuurlijk veel maar nog altijd veel minder dan de 100% die je anders aan je been hebt Edje :? of zie ik dat verkeerd. En 50€ eigen kosten, als je met een velomobiel een schuiver maakt zit je al aan 600€ aan herspuitwerk, nog geen rekening houdend met eventueel herlamineren of nieuwe neus of dergelijke... Voor een velomobiel lijkt me dit toch een redelijke oplossing. Als de mijne zou gepikt worden zou ik liever 1500€ opleggen voor een nieuwe dan weer de volle pot te moeten ophoesten met de wetenschap dat hij waarschijnlijk toch nooit gevonden wordt aangezien hij onverkoopbaar is en waarschijnlijk op de bodem van een of ander kanaal of vijver beland. :(

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: velomobiel verzekering

#10 Bericht door Edje »

redeneer zo is met een wagen?

50 € das geen probleem en is om te voorkomen dat je ieder vijsje gaat aangeven.

maar 20% bij diefstal vind ik diefstal inderdaad, natuurlijk is het meer dan niets.

Ben eigelijk benieuwd hoelang je de polis moet afsluiten en hoeveel waarde vermindering ze tellen per jaar, ga ik morgen is uitvlooien.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: velomobiel verzekering

#11 Bericht door Bram Mouton »

Dat is een feit Ed, met een auto geef je het ook maar aan als het de moeite is bovenop de franchise... Maar is mijn redenering niet logisch dat je met een velomobiel snel serieuze kosten hebt als je wat voor hebt? Natuurlijk vrees ik dat ze die verzekeringen vooral verkopen met het idee van een extra vetpotje te hebben en dat ze er alles zullen aan doen om een aangifte te minimaliseren of te betwisten... Maar iedere verzekering is we zo een beetje (veel) zeker?

Ik vind het een leuk voorstel van u om dat uit te vlooien, dan doet u eindelijk eens iets voor de liggemeenschap :mrgreen: :twisted: Nee serieus, leuk dat je dat wil doen en dan hoor ik het graag want het zou natuurlijk zonde zijn als een mens verzekeringen neemt die uiteindelijk niets teweeg brengen... Dat er addertjes zullen zijn valt hoogstwaarschijnlijk wel te verwachten...

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: velomobiel verzekering

#12 Bericht door fujin »

Offerte van Callant is in elk geval een pak goedkoper dan mijn eigen tussenpersoon. Voor mijn Mango lijkt dat toch wel EUR 200,-- per jaar verschil te maken. Ik ga vanavond nog maar even naar de voorwaarden kijken alvorens ik definitief beslis.

WAWwer
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 11:20
Postcode: 9300
Fiets: WAW
Locatie: Aalst
Contacteer:

Re: velomobiel verzekering

#13 Bericht door WAWwer »

Is er iemand die er de laatste tijd in geslaagd is om een velomobiel te vezekeren? Ik heb offertes aangevraagd bij Callant en Enra, maar beiden weigeren een verzekering wegens te hoge factuur waarde (8900€).

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: velomobiel verzekering

#14 Bericht door eeuwige reiziger »

WAWwer schreef:Is er iemand die er de laatste tijd in geslaagd is om een velomobiel te vezekeren? Ik heb offertes aangevraagd bij Callant en Enra, maar beiden weigeren een verzekering wegens te hoge factuur waarde (8900€).
Bij Callant had ik vroeger al eens gesnuffeld. In tegenstelling tot Callant biedt Enra ook een formule van drie jaar. Alleen loopt de jaarlijkse premie echt wel hoog op. Het maximumbedrag staat bij Enra ingesteld op 6.000, wat dan goed is voor iets meer dan 500 euro op jaarbasis.

Als je dan ook eens de kleine lettertjes doorneemt, zie je zo de grijze zones opduiken en dus ook de hoge waarschijnlijkheid dat je uiteindelijk nooit vergoed wordt. Stel dat je op een blauwe maandag met je velomobiel iets te snel de bocht ingaat, dan kunnen ze op het hoofdkantoor moeiteloos volgende bepaling bovenhalen. Daar sta je dan...
6.2 Niet verzekerd

Schade ontstaan doordat u opzettelijk of door roekeloosheid schade heeft veroorzaakt of dit met uw toestemming is gebeurd
http://www.enra.be/upload/212.pdf
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

WAWwer
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 11:20
Postcode: 9300
Fiets: WAW
Locatie: Aalst
Contacteer:

Re: velomobiel verzekering

#15 Bericht door WAWwer »

Besluit: Velomobiel niet verzekeren.

Plaats reactie