Velomobile & wind

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
dirkske
Belofte
Berichten: 127
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 8:15
Postcode: 3200
Fiets: Forenzen: Sinner Mango
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Velomobile & wind

#1 Bericht door dirkske »

Zou het kunnen dat mijn Mango door de wind wat links/rechts slingerde, of zou er iets met m'n ophanging aan de hand zijn?

En nee, ik had niet gedronken [-X
Sinner Mango http://mango130.blogspot.com

Gebruikersavatar
TheoZ
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 21:12
Postcode: 9468GR
Fiets: Sunrider
Locatie: Annen (Nederland)
Contacteer:

Re: Velomobile & wind

#2 Bericht door TheoZ »

Op het gevaar afgestraft te worden, probeer ik het, als Sunrider rijder, toch.
Ik neem aan dat je snel rijdt (anders zat er toch alcohol in dat chocolaatje), en al vele honderden kilometers in de Mango hebt gereden.
Als je het stuur op je buik laat liggen, zal die ongetwijfeld bewegen (links naar rechts in het tempo waarmee je je benen de trappers laat rondgaan). De cardan-koppeling van het stuur zal het interpreteren als: sturen.
Dus als je het stuur wat hoger houdt, of op een touwtje laat rusten, boven de buik, zullen de stuurbewegingen wat rustiger zijn, en alleen de bedoelde stuurbewegingen doorgeven.

Bij mijn allereerste keer boven de dertig km/uur met de Mango werd ik ook naar de sloot links of naar het kanaal rechts geleid. Gelukkig zit op de Mango ook een rem, pff.

En anders is het toch een te straf afgestelde koppeling. Die is met een moeilijk te vinden inbusbout te regelen. Als het nodig is, denk ik dat ik er nog ergens foto's van te hebben...

Theo

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Velomobile & wind

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

dirkske schreef:Zou het kunnen dat mijn Mango door de wind wat links/rechts slingerde, of zou er iets met m'n ophanging aan de hand zijn?

En nee, ik had niet gedronken [-X
Bij hevige windstoten kan dat wel eens gebeuren, maar dan moet het wel waaien aan een flink aantal beaufort (maar ja, de Versatile is 'ietsje' zwaarder dan de Mango :wink: ). Bij wat lagere windsnelheden heb ik de indruk dat door de zijwind van een zeileffect kan profiteren.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
dirkske
Belofte
Berichten: 127
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 8:15
Postcode: 3200
Fiets: Forenzen: Sinner Mango
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Velomobile & wind

#4 Bericht door dirkske »

Heb nog maar een hele dikke 200km met de Mango gereden. Eigenlijk enkel in de eerste 10 tal kilometers last gehad van geslinger. Had vrij snel door dat stuur losjes in de vingers houden met een hand het beste is (voor mij althans). Ik ga niet vaak boven de 35km/u en probeer mijn 'kruissnelheid' tussen de 25-30 km/u te houden (beginnende fietser, ben geen sportmens).

Afgelopen dinsdag moest ik echter met twee handen rijden en met momenten stevig compenseren. Er waren met momenten inderdaad wel windstoten, maar zeker geen stormkracht.

Ik had die dag wel plat gereden achteraan, achterwiel was met een primitief handpompje zo goed mogelijk opgepompt (niet wreed hard). Morgen ga ik er terug mee naar 't werk, eens kijken of ie nog steeds wat 'zwalpt'.
Sinner Mango http://mango130.blogspot.com

Gebruikersavatar
TheoZ
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 21:12
Postcode: 9468GR
Fiets: Sunrider
Locatie: Annen (Nederland)
Contacteer:

Re: Velomobile & wind

#5 Bericht door TheoZ »

Windgevoelig is eigenlijk elke velomobiel voor wind dwars opzij. De stroomlijn is niet op dwarswind berekent :P . (Wind schuin vanachter en de stroomlijn werkt als zeil. Wind van voren en schuin van voren en de stroomlijn zal de grootste tegenkrachten wegleiden.)

Ik ben trouwens wat behoudender, ik houd het stuur met beide handen vast. Ik wil met mijn vingers (meervoud) de rem snel kunnen grijpen.

Een een platte geeft ook slingeringen. De achterband, zeker in de Mango waarin ik in gereden heb, is vrij breed. Dus minder druk er in, en de velomobiel slingert wat vanwege de slappe wangen van de band. Als ik het goed heb, staat de achterband, een Perfect Moiree 54-406, op de druk van 4 bar (bij PM 47-406 op 4,5 bar).

Theo

Gebruikersavatar
dirkske
Belofte
Berichten: 127
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 8:15
Postcode: 3200
Fiets: Forenzen: Sinner Mango
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Velomobile & wind

#6 Bericht door dirkske »

TheoZ schreef:Windgevoelig is eigenlijk elke velomobiel voor wind dwars opzij. De stroomlijn is niet op dwarswind berekent :P . (Wind schuin vanachter en de stroomlijn werkt als zeil. Wind van voren en schuin van voren en de stroomlijn zal de grootste tegenkrachten wegleiden.)

Ik ben trouwens wat behoudender, ik houd het stuur met beide handen vast. Ik wil met mijn vingers (meervoud) de rem snel kunnen grijpen.

Een een platte geeft ook slingeringen. De achterband, zeker in de Mango waarin ik in gereden heb, is vrij breed. Dus minder druk er in, en de velomobiel slingert wat vanwege de slappe wangen van de band. Als ik het goed heb, staat de achterband, een Perfect Moiree 54-406, op de druk van 4 bar (bij PM 47-406 op 4,5 bar).

Theo
Theo, ik kan goed en snel bij de rem bij hoor. Ik hou mijn vingers/hand aan center van het stuurtje. Schakelen doe ik met pink & palm (ongeveer), tenzij voorblad moet verlegd worden. Tevens probeer ik zeer defensief te rijden, en nog niet te snel.

Ik vermoed dat het een combinatie v/d wind & bandendruk was. Na lek te rijden had ik er met het primitieve handpompje blijkbaar maar een 3-tal bar ingekregen. Dat was vermoedelijk wat te weinig (PM 47-406 als ik me niet vergis).

In elk geval, had er vandaag geen last meer van :)
Sinner Mango http://mango130.blogspot.com

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Velomobile & wind

#7 Bericht door eeuwige reiziger »

dirkske schreef:Heb nog maar een hele dikke 200km met de Mango gereden. Eigenlijk enkel in de eerste 10 tal kilometers last gehad van geslinger. Had vrij snel door dat stuur losjes in de vingers houden met een hand het beste is (voor mij althans). Ik ga niet vaak boven de 35km/u en probeer mijn 'kruissnelheid' tussen de 25-30 km/u te houden (beginnende fietser, ben geen sportmens).
Eerlijk gezegd denk ik ook dat het te maken heeft met het stuur. De Versatile heeft net als de WAW zijdelingse stuurpoken, terwijl de Mango een stuurstang in het midden heeft. Ook bij m'n Alleweder is dat het geval. Ik voel wel een verschil tussen m'n Alleweder en Versatile: de poken maken dat je veel stabieler stuurt. Althans, dat is mijn aanvoelen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

jonathan

Re: Velomobile & wind

#8 Bericht door jonathan »

eeuwige reiziger schreef:
dirkske schreef:Heb nog maar een hele dikke 200km met de Mango gereden. Eigenlijk enkel in de eerste 10 tal kilometers last gehad van geslinger. Had vrij snel door dat stuur losjes in de vingers houden met een hand het beste is (voor mij althans). Ik ga niet vaak boven de 35km/u en probeer mijn 'kruissnelheid' tussen de 25-30 km/u te houden (beginnende fietser, ben geen sportmens).
Eerlijk gezegd denk ik ook dat het te maken heeft met het stuur. De Versatile heeft net als de WAW zijdelingse stuurpoken, terwijl de Mango een stuurstang in het midden heeft. Ook bij m'n Alleweder is dat het geval. Ik voel wel een verschil tussen m'n Alleweder en Versatile: de poken maken dat je veel stabieler stuurt. Althans, dat is mijn aanvoelen.
Idem

Gebruikersavatar
dirkske
Belofte
Berichten: 127
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 8:15
Postcode: 3200
Fiets: Forenzen: Sinner Mango
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Velomobile & wind

#9 Bericht door dirkske »

Ik heb zelf geen ervaring met poken, ik wil best geloven dat dit stabieler stuurt.

Met de band wat harder op te pompen heb ik er aan mijn snelheden toch geen noemenswaardige last meer van. Het Mango stuurtje is inderdaad wel behoorlijk gevoelig, maar nog wel doenbaar hoor.
Sinner Mango http://mango130.blogspot.com

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Velomobile & wind

#10 Bericht door crash-quest-dummy »

tot nog toe nog geen problemen gehad bij wind waar ik met mijn opafiets net nog door durf ... dan is het wel 'met handen en voeten aan de grond houden', zoals bij de opafiets :wink:
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
dirkske
Belofte
Berichten: 127
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 8:15
Postcode: 3200
Fiets: Forenzen: Sinner Mango
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Velomobile & wind

#11 Bericht door dirkske »

crash-quest-dummy schreef:tot nog toe nog geen problemen gehad bij wind waar ik met mijn opafiets net nog door durf ... dan is het wel 'met handen en voeten aan de grond houden', zoals bij de opafiets :wink:
Hele geruststelling. Aan de andere kant, gezien uw alias... :mrgreen:
Sinner Mango http://mango130.blogspot.com

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Velomobile & wind

#12 Bericht door crash-quest-dummy »

:mrgreen: hmm ... juist ja,
1 keer een onverlichte inhalende brommer (die naar eigen zeggen zelfs geen 50 reed met zijn A brommerke) frontaal geramd :shock: (major damage aan de kuip, zelf 1 sneetje van aan de voetengaten)
1 keer tegen een fietser gereden die met 3 naast mekaar op een dubbelrichting fietspad reed :evil: (klein gat vooraan)
1 keer omgerold om een bordureke te pakken om uit de file te geraken :oops: (wat krassen)
1 keer van het fietspad gereden door een outomobilist :shock: (een plantsoen dat er nogal wild bijstond)(major damage aan de kuip, zelf een whiplashke en een gekneusde rib)
1 keer omgerold door slippen in de sneeuw tegen een borduur :? (wat krassen)
1 keer aangevallen door een hond :shock: (sporen van hoektanden vooraan, zelf wat kwijl in het gezicht)

maw toen de dummy er zelf aan kon doen enkel wat krassen, voor de rest was het de quest zelf die gecrashed werd.
voortaan rem ik voor gehaaste brommerkes die me vrolijk zigzaggend tegemoet komen gebruld, pas ik op voor honden en bordurekes en werd het platsoen op zichtbaarheid bijgesnoeid 8)

(O ja, ook nog wat insecten verpletterd in ne snellen bergaf, echter zonder schade aan VM of mezelf)
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
dirkske
Belofte
Berichten: 127
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 8:15
Postcode: 3200
Fiets: Forenzen: Sinner Mango
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Velomobile & wind

#13 Bericht door dirkske »

crash-quest-dummy schreef: ...
Laten we [-o< dat het hier bij blijft. Ik probeer zo defensief mogelijk te rijden, hopelijk loont dit.
Sinner Mango http://mango130.blogspot.com

Plaats reactie