Slapende voeten

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Slapende voeten

#31 Bericht door trikelover »

Heb je eigenlijk al eens geprobeerd de trapas iets dichterbij te zetten.

De reder dat ik dit zeg is dat ik de laatste dagen met de Milan ook problemen begon te krijgen met mijn voeten. Eerst heb ik al mijn andere fietsschoenen geprobeerd maar niks hielp echt het probleem te verhelpen. daarom dacht ik in eerste instantie aan het feit dat dit misschien de oorzaak is van de kleinere cracks die daar in zitten want op geen enkel ander niet heb ik dit probleem. Gisteren dan toch gewaagd om de trapas een groot eind te verschuiven. En plots was het probleem totaal weg ik heb wel de trapas nu de hele van die afstand terug gezet omdat ik ondervond dat dit iets te veel was en ik op het verste punt mijn been niet genoeg kon strekken.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Slapende voeten

#32 Bericht door Wouter D »

dat kan ik proberen, maar bij de Q zal dat een probleem geven... als ik de trapas dichterbijzet, kan ik er niet meer in. want dan zit ik met mijn knieën tegen de bovenkant. Als ik de aandrijflijn vernieuw wil ik wel kijken of kortere cranks een optie zijn. Nu heb ik de laatste tijd minder last,
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Slapende voeten

#33 Bericht door Wim -de roetsende »

spruitje schreef:dat kan ik proberen, maar bij de Q zal dat een probleem geven... als ik de trapas dichterbijzet, kan ik er niet meer in. want dan zit ik met mijn knieën tegen de bovenkant. Als ik de aandrijflijn vernieuw wil ik wel kijken of kortere cranks een optie zijn. Nu heb ik de laatste tijd minder last,

In een DF zitten standaard 155mm cranks en daar hoor je niemand over (klagen). Zou je dus zonder problemen kunnen proberen.

Wel gek eigenlijk, want vroeger reed iedereen met 175mm rond. Zeker van die grote kerels zoals Ymte, maar die rijdt dus nu ook met 155mm.

Ik heb ook 155mm cranks, maar ik ben maar een klein mannetje (176cm) met korte beentjes :P
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Slapende voeten

#34 Bericht door fcapri »

grote cranks geven pas voordeel als je veel kracht kan zetten. dus lage toeren en enorm belastend voor de knieën. ik ben ook ene die altijd op kracht rijd.

velen beginnen nu toch te leren dat het lichamelijk beter is om op souplesse te rijden. kortere cranks geven je geen voordeel meer op kracht, maar wel op hoge toeren.
ik ga bij mij eens 165mm cranks proberen. 155 lijkt mij veel te kort

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Slapende voeten

#35 Bericht door Wim -de roetsende »

fcapri schreef:grote cranks geven pas voordeel als je veel kracht kan zetten. dus lage toeren en enorm belastend voor de knieën. ik ben ook ene die altijd op kracht rijd.

velen beginnen nu toch te leren dat het lichamelijk beter is om op souplesse te rijden. kortere cranks geven je geen voordeel meer op kracht, maar wel op hoge toeren.
ik ga bij mij eens 165mm cranks proberen. 155 lijkt mij veel te kort

Er zijn zelfs al steeds meer vm-rijders die met 145mm rijden. Wat is kort :wink:
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Slapende voeten

#36 Bericht door bicky »

fcapri schreef:ik ga bij mij eens 165mm cranks proberen. 155 lijkt mij veel te kort
Ligfietsers opteren sneller voor kortere cranks dan op een bukfiets.
155mm is zo beetje standaard als je korter wil

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Slapende voeten

#37 Bericht door Wouter D »

ik hou het voor binnen paar duizend km voor wanneer ik mijn kettinglijn moet vernieuwen, dan kan ik daar eens mijn gedacht achter zetten
Ik rij toch redelijk op souplesse maar zet ook nog graag eens een enkele keer wat extra kracht bij.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Slapende voeten

#38 Bericht door Wim -de roetsende »

spruitje schreef:ik hou het voor binnen paar duizend km voor wanneer ik mijn kettinglijn moet vernieuwen, dan kan ik daar eens mijn gedacht achter zetten
Ik rij toch redelijk op souplesse maar zet ook nog graag eens een enkele keer wat extra kracht bij.
Dat kan met 155mm ook wel, maar het heeft iets minder effect en dat is des te beter voor de knietjes en de peesjes :wink:
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Slapende voeten

#39 Bericht door Wouter D »

Ik heb een afspraak met de podoloog voor zolen in mijn Fietsschoenen. Laatste tijd is het erg pijnlijk en irritant. Huisarts zei dat er een soort vaan doorzakking aan de hand is, wat dat ook moge wezen. Nog geen idee of ik bij zelfde schoenen blijf. Indien ze een ander merk aanraden, zal ik maar volgen. Liever investere. In de toekomst dan te moeten stoppen met fietsen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Slapende voeten

#40 Bericht door Pauvre Mouton »

Hier ook vaak last van slapende voeten.

Probleem hier is dat mijn rechterbeen en voet wat meer euhm "ontwikkeld" zijn door jarenlang te voetballen en de linkerpoot erbij te negeren. Ik merk dit aan mijn broeken en schoenen.
Enkel als ik een rit volgas geef heb ik minder last van slapende voeten, vreemd.

Altijd vol gas rijden is niet mogelijk dus toch maar eens wat bredere/grotere schoenen proberen. Of de spd schoenplaatjes wat verzetten.
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Slapende voeten

#41 Bericht door Wouter D »

Intussen weet ik dat de juiste oplossing om iedereen uit de nood te hebben, niet bestaat. Maar dat er voor iedereen wel een oplossing is om het probleem weg te nemen of minstens te verlichten is zeker.

Ik heb intussen al wat volk gezien en een en ander geprobeerd. Op twee jaar tijd ben ik van Shimano schoenen via Northwave naar lake schoenen overgestapt en beter vind ik momenteel niet voor mezelf. Ik heb zooltjes via podoloog geprobeerd. En op aanraden van deze ben ik via fysische geneeskunde bij de kiné beland om de meest waarschijnlijke oorzaak van 'mijn' probleem aan te pakken. Bij mij zou het probleem zich stellen bij de lengte van mijn kuitspieren. We zijn ze dus aan het oprekken.
Ik ben nu al even bezig en ik merk voor mezelf wel beterschap. Maar toch zoek ik tijdens het fietsen mijn ideaal nog. De zooltjes zijn er terug uit omdat het beter ging zonder. Ik wissel hoog toerental af met lager toerental, ik trek af en toe aan de pedalen ipv te duwen. En beweeg mijn voeten regelmatig in mijn schoenen.
Waar ik een half jaar geleden nog liever los in de schoenen zat, bind ik ze nu weer goed dicht. Kortom. Het is en blijft een zoektocht naar je eigen ideaal.
En is er volgens jouw geen oplossing voor die vervelende slapende voeten. Ruil dan (in mijn geval toch) je ligfiets in voor een roeifiets en je probleem is van de baan. In mijn geval heb ik op de Roets helemaal geen last.

Maar goed. Mijn boodschap is... Laat je probleem niet liggen. Zoek actief naar je eigen oplossing voor je probleem je inhaalt en de fiets ongewild op vervroegd pensioen vertrekt
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Slapende voeten

#42 Bericht door Lex »

Ben vandaag óók langs geweest bij de podoloog. Ik had een paar maanden geleden last van een enkel én heb ook al een tijd last van pijnlijke tenen bij het fietsen.
Van de pijn aan de enkel ben ik inmiddels wel al vanaf door mijn trapas dichter te zetten.
De pijn aan mijn tenen zou komen van een onsteking van de pees die onder de voet loopt. Niet dat ik daar last van heb buiten het ver fietsen. Maar hij wist wél precies waar te duwen. Op te lossen door de kuitspieren goed te stretchen. Dat zou ook voor een betere doorbloeding in de voeten zorgen. Maar het ging niét van de ene op de andere dag opgelost zijn. Geduld dus.

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Slapende voeten

#43 Bericht door jantje »

Te korte kuitspieren was bij mij ook een probleem. Dat uitte zich in een chronisch ontstoken achillespees maar dat lijkt na een half jaar goed strechen precies voorbij (dagelijks, koud, traag en door de pijn in de kuitspieren heen tot het enkelgewicht niet verder plooit)
Dagelijks routine bij het tanden poten.
Ondertussen voelde ik laatste keer met de velomobiel ook wat slapende voeten dus voor mij gaat de zoektocht verder...

Plaats reactie