Durf je...

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Durf je...

#46 Bericht door eeuwige reiziger »

genieters schreef:Zoals eerder vermeld hoort een velomobiel nergens direct thuis.
Zou dit niet als voordeel durven uitspreken.
Veel hangt dus af van oom agent en hoe hij gezind is, en het opstellen van zijn PV.
Ook al pas je de regel op de wet toe, zijn PV en afhankelijk over wat het gaat.
Zal het afhangen van de rechter.
En daar hang ik liever niet vanaf, kost veel tijd en geld.
En ook als je wint, na al die tijd van getouw trek is het genieten van de overwinning heel wat minder.
Indien je wint.
Al veel vroeger hebben we het al over gehad op dit forum: een velomobiel heeft het voordeel dat je volgens de Belgische verkeersreglementering zowel op de rijbaan als op het fietspad mag rijden. In Nederland trouwens ook. Alleen is de voorkeursplaats anders. In België is de geëigende plaats voor driewielers de rijbaan, maar mag je ook op het fietspad. In Nederland is de geëigende plaats dan weer het fietspad, maar mag je volgens de wettekst ook op het fietspad.

http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=5120
http://gentseliggers.net/forum/viewtopi ... =13&t=5628
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Durf je...

#47 Bericht door Edje »

eeuwige reiziger schreef:In België is de geëigende plaats voor driewielers de rijbaan, maar mag je ook op het fietspad. In Nederland is de geëigende plaats dan weer het fietspad, maar mag je volgens de wettekst ook op het fietspad.
Rare hollanders 8)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

genieters

Re: Durf je...

#48 Bericht door genieters »

Dat kan zeer gevaarlijke situatie opleveren.
Rij maar eens van oudenaarde naar gent via de N60.
Mooi gescheiden fiets pad, met een parkeerstrook.
Als er een voertuig geparkeerd staat heb je meestal te weinig plaats om een veilige doorgang.
Dan moet je op de rijweg, waar die vrachtwagens u nooit gaan zien of vlak naast u voorbij rijden.
Dus is het daar nog gevaarlijker dan op dat fiets pad.
Daarom rij ik overdag steeds de omweg via de schelde, lekker rustig rijden en veel veiliger.

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Durf je...

#49 Bericht door Peter J »

Wat erop wijst dat er met de infrastructuur iets grondig fout zit :wink:
En de N60 is daar zeker niet het enige pijnpunt hoor...
Maar wie van de beleidsmensen heeft enige voeling met de problemen
van fietsers ?
Meneer Schouppe die zelden of nooit op een fiets zit in het spitsuur of
op andere momenten ?
Mevrouw Crevits die eens een stukje gaat fietsen voor een tv-reportage ?
De beleidsmakers (sommigen onder hen) gaan dan meedoen aan "De Gordel"
of iets gelijkaardigs maar dat heeft natuurlijk in de verste verte niets te
maken met dagelijks fietsverkeer in de "verkeerswildernis" :twisted:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Durf je...

#50 Bericht door eeuwige reiziger »

Edje schreef:Rare hollanders 8)
't Is maar dat je het weet! :wink: Of zou ik misschien iets verkeerd hebben geschreven... Er zijn ook rare Belgen! :mrgreen:
genieters schreef:Dat kan zeer gevaarlijke situatie opleveren.
Rij maar eens van oudenaarde naar gent via de N60.
Mooi gescheiden fiets pad, met een parkeerstrook.
Als er een voertuig geparkeerd staat heb je meestal te weinig plaats om een veilige doorgang.
Dan moet je op de rijweg, waar die vrachtwagens u nooit gaan zien of vlak naast u voorbij rijden.
Dus is het daar nog gevaarlijker dan op dat fiets pad.
Daarom rij ik overdag steeds de omweg via de schelde, lekker rustig rijden en veel veiliger.
Inderdaad, dat kan best wel gevaarlijke situaties opleveren als je gedachteloos de letter van de wet opvolgt. Is de echter niet altijd zo? Enige redelijkheid is altijd nodig, dunkt me. De N60 neem ik ook wel eens als ik naar m'n broer rij. Vanaf Zingem tot in Oudenaarde. En zelfs al geeft het verkeersreglement me het recht de rijbaan op te gaan, toch is er geen haar op m'n hoofd dat eraan denkt dat te doen. Het leven is me dierbaar. Dus, netjes het fietspad volgen. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit problemen ondervonden. Wel eens langs de N459 van Kruishoutem tot in Oudenaarde. 'n Beetje voorbij Ooike meende een leukerd dat het fietspad de uitgelezen plaats was om een mastodont van een vrachtwagen neer te poten. Dan maar eventjes op de rijbaan. Dan ga je toch je gezond verstand gebruiken, niet?! Gewoon eventjes wachten tot de rijbaan vrij is, en hup...

Eerlijk gezegd voel ik me vele malen veiliger in m'n velomobiel dan indertijd op de koersfiets. Vroeger gebeurde het dat auto's langs me heen raasden. Nu gebeurt dat nog zelden. Ofwel blijven ze netjes achter mij tot ze de rijweg echt helemaal vrij hebben, ofwel gaan ze in een wijde boog om me heen. Ik neem wel eens de N370 tussen Beernem en Wingene. Brede asfaltbaan van 90 km/u en geen fietspad. Toch heb ik door het weggedrag van het grootste deel van de automobilisten geen onveilig gevoel, wel integendeel. Natuurlijk rij ik wel liever langs autovrije wegen natuurlijk, net als jij. Wie niet?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

genieters

Re: Durf je...

#51 Bericht door genieters »

Net samen met het vrouwtje enorm genoten van een ritje langs de schelde richting Gent. (73km)
De eerste echte rit samen.
En voor vrouw lief de eerste keer dat ze zoveel KM fietst.
In Oudenaarde is vrouwtje wel ten val gekomen.
Daar liggen kaseien, wat plassen en een smalle beton strook.
Wiel geslipt door de groef aan de natte kaseien en dan boem.
Nu heeft zo lig fiets het voordeel dat je al klaar ligt en van niet zo hoog valt.
Samen genoten van een namiddag liggen.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2569
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Durf je...

#52 Bericht door CapoJan »

Terug naar de originele vraag.
Nadeel van de Gforce trike: spatborden vooraan vangen niet veel op. Maar dat is wel op te lossen mits enige creativiteit.
Nadeel van trike (en vermoedelijk veel andere liggers): veel standaard toebehoren passen niet zomaar, maar dat is dan weer een uitdaging en tot nu toe telkens op te lossen.
Nadeel van de remmen (hydraulisch bediende schijfremmen): als je niet oplet, zit je met de pedalen/voorste tandwielen tegen de grond. Voordeel: je staat héél snel stil. Had misschien beter gekund door de vooras verder naar voren te zetten, maar dat is dan weer ten nadele van de wendbaarheid.
Nadeel van directe besturing: vraagt gewenning, want is nogal zenuwachtig. Voordeel: is eenvoudig en het went toch snel.

De meeste "nadelen" zijn dingen waar je ver naar moet zoeken en in veel gevallen kun je dezelfde elementen zowel als voor- als nadeel beschouwen.
Traag klimmen ? Ben net terug uit de Pyreneeën, waar sommige fietsers sneller waren en andere langzamer. In de afdaling was de trike dan weer onverslaanbaar :lol:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
dirkske
Belofte
Berichten: 127
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 8:15
Postcode: 3200
Fiets: Forenzen: Sinner Mango
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Durf je...

#53 Bericht door dirkske »

Update:
dirkske schreef: Nadelen van mijn Mango tot nu toe:
1) Zweten als het warmer gaat worden
2) Veel schakelen; bij nieuwe aankoop of ernstig onderhoud zou ik zeker het concept van Rholoff naaf overwegen.
3) Gewicht op heuveltjes
4) Handrem (ben ik niet gewoon op een fiets..., vraagt gewenning.
Sinner Mango http://mango130.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Durf je...

#54 Bericht door Wouter D »

de M5 shockproof is sneller dan de roets, toch voel ik me beter op de roets
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Durf je...

#55 Bericht door eeuwige reiziger »

Peter J schreef: Mag ik (moeilijke mens die ik ben) U, eeuwige reiziger, erop wijzen dat een velomobiel dus wel degelijk breder is dan 0,75m en daarom op het fietspad mag maar niet moet ! ! !
Dus... hieruit besluit ik dat de uitleg van de agenten van Uw politiezone niet juist is ! :roll: :twisted:
Even nagekeken. En ja, hoor, volgens de letter van de wet zou de Versatile toch bij ingedeeld worden bij de fietsen, want, de Versatile is 0,74 cm breed... :mrgreen: De Milan dan weer. Volgens het boekje is die 0,76 cm. Hup, jij op de rijweg, ik op het fietspad. :roll: #-o
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

Re: Durf je...

#56 Bericht door ssj3gohan »

De breedte geldt incl. bagage. Laat dus een aerodynamisch stukje van 2cm aan elke zijde erop plakken et voilà

Richtingaanwijzers op het breedste punt bijvoorbeeld.
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Durf je...

#57 Bericht door crash-quest-dummy »

eeuwige reiziger schreef:... Parkeren op een autoparkeerplaats. Parkeren op de stoep.
inderdaad : fantastisch ! dankuwel.
nog een geluk dat het Romeinse rijk eens pardoes in twee stukken uit mekaar viel.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Durf je...

#58 Bericht door Vital »

eeuwige reiziger schreef:
Peter J schreef: Mag ik (moeilijke mens die ik ben) U, eeuwige reiziger, erop wijzen dat een velomobiel dus wel degelijk breder is dan 0,75m en daarom op het fietspad mag maar niet moet ! ! !
Dus... hieruit besluit ik dat de uitleg van de agenten van Uw politiezone niet juist is ! :roll: :twisted:
Even nagekeken. En ja, hoor, volgens de letter van de wet zou de Versatile toch bij ingedeeld worden bij de fietsen, want, de Versatile is 0,74 cm breed... :mrgreen: De Milan dan weer. Volgens het boekje is die 0,76 cm. Hup, jij op de rijweg, ik op het fietspad. :roll: #-o
Ik dacht dat Tihamér al duidelijk had gemaakt dat een 3wieler ongeacht zijn breedte sowieso geen fiets is...
Happiness is not a destination, it is a way of life

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2569
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Durf je...

#59 Bericht door CapoJan »

De boeiende Belgische wegcode: als je Franstalig bent, rij je sowieso met een fiets, ongeacht het aantal wielen. Enkel de breedte maakt verschil. Woon je in Vlaanderen, dan is het een fiets indien minder dan 0,75 m en met twee wielen. Wijk je af hiervan (meer dan twee wielen en/of breder dan 0,75 m), dan wordt het een rijwiel en gelden er andere, vagere regels. Zo heb ik het toch gehoord.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Durf je...

#60 Bericht door eeuwige reiziger »

Vital schreef: Ik dacht dat Tihamér al duidelijk had gemaakt dat een 3wieler ongeacht zijn breedte sowieso geen fiets is...
Schijnbaar is de politie het dan niet met elkaar eens. #-o De mensen van de politiezone waar ik woon, beschouwen een driewieler smaller dan 0,75 m weldegelijk als behorend tot de categorie "fiets" (en bijgevolg houdend aan de desbetreffende artikelen van de wegreglementering). Dat heb ik trouwens tot tweemaal toe in een mail bevestigd gekregen.

Als twee politiemensen schijnbaar een andere interpretatie geven aan een hoofdstuk of artikel uit de wegcode, wil dat dus zeggen dat er een zekere vaagheid of tweeslachtigheid in de teksten te vinden is. Als je inderdaad de tekst woord voor woord naleest, staat er in hoofdstuk 82 nergens een uitdrukkelijke omschrijving van wat een fiets juist betekent. De ene politieagent gaat er blijkbaar van uit dat een "fiets" uit zichzelf inhoudt dat er slechts sprake is van twee wielen, daar waar de andere dit niet veronderstelt. Ik kan maar weergeven wat die agent me schrijft, Vital. In deze is het schijnbaar woord tegen woord, van twee politieagenten. En als zij het al niet goed weten, hoe zouden wij het dan wel weten... :oops: 8-[ ](*,)
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie