Bezoek winkel in Gent

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#16 Bericht door Wouter D »

toch moet ik dat tegenspreken, ik dacht toen in begon ook dat de hurri mij paste als een handschoen, dat was de fiets die ik moet hebben, die bij mij paste, kwa rijgedrag klopte dat ook,

de mensen die hier al enige tijd meegaan kunnen echter bevestigen dat die challenge stoel mij nogal wat parten heeft gespeeld, na een half jaar ligfietsen, lag ik daar niet zo lekker meer op, en toen begon het experimenteren. ik had toen misschien beter geopteerd om te veranderen van fiets... maar den, dezen wilde niet afgeven.

dus tegenwoordig opteer ik eerder van te gaan testen en als je denkt dat je je partner hebt gevonden, de fiets eens huren voor een dagje, dan ga je al meer weten
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#17 Bericht door GeertJ »

spruitje schreef:toch moet ik dat tegenspreken, ik dacht toen in begon ook dat de hurri mij paste als een handschoen, dat was de fiets die ik moet hebben, die bij mij paste, kwa rijgedrag klopte dat ook,

de mensen die hier al enige tijd meegaan kunnen echter bevestigen dat die challenge stoel mij nogal wat parten heeft gespeeld, na een half jaar ligfietsen, lag ik daar niet zo lekker meer op, en toen begon het experimenteren. ik had toen misschien beter geopteerd om te veranderen van fiets... maar den, dezen wilde niet afgeven.

dus tegenwoordig opteer ik eerder van te gaan testen en als je denkt dat je je partner hebt gevonden, de fiets eens huren voor een dagje, dan ga je al meer weten
Had je de kleine stoel of de grote stoel van challenge? Op de kleine stoel zit ik ook niet op mijn gemak, echter op de grote stoel is dat geen enkele probleem voor mij...
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#18 Bericht door Wouter D »

ik had eerste de kleine, dan hebben we de verlengd, tot ik daarook niet meer goed op zat, dan had ik een grote, daar kon ik enigzins op gedijen maar zat mijnog cst te verzitten, had veel te maken met de zithoek, hoe platter ik ging hoe beter ik me voelde op die stoel.

nadien heb ik nog een aantal andere zitjes je probeerd, de spanzitting is voor mij nog steeds de beste, al vind ik de stoel van de roets ook niet slecht liggen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
jan_zov
Junior
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 07 aug 2006, 17:36
Postcode: 9890
Fiets: Challenge Seiran SL
Locatie: Zuid-Oost-Vlaanderen
Contacteer:

#19 Bericht door jan_zov »

Ik zou de fiets waar je je meest comfortabel op voelt eens meenemen voor een weekend. Enkele ritjes oefenen op een vlak en rustig parcours bv langs de Schelde (liefst MET vangrail - grapje). Je zal zien de eerste ritjes rijd je nog nerveus en heb je achteraf wat spierpijn hier en daar van de spanning. Bij mijn eerste rit was een tegenligger reeds voldoende om me onzeker te maken. Na enkele ritten stuur los in de hand en ontspannen fietsen maar ... Wil je wat langer fietsen dan zijn klikpedalen onontbeerlijk (liefst combipedalen voor all-round gebruik). Maar tegen dan moet je toch al wat zekerder kunnen fietsen en vooral starten/stoppen.

Ik legde een aantal jaar hetzelfde parcours af, eerst de zitfiets: geen probleem, daarna hurricane (starten lukte en enkele 10-tal meter fietsen ook) en fiets mee naar huis, ne enkele weken de Fujin getest, beviel ook uitstekend. Dan een 2de handse Taifun gekocht waar ik zeer tevreden van ben. Wel laag model dus in bebouwde kom is het uitkijken geblazen.
Droomfiets zou Seiran SL zijn momenteel.

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#20 Bericht door slangetje »

jan_zov schreef:Wil je wat langer fietsen dan zijn klikpedalen onontbeerlijk
Denk niet dat dat voor iedereen geldt. Heb 2 jaar zonder klikkers gefietst. Is nooit bij me opgekomen, tot ik vorig jaar met de GL begon te fietsen.
Voordien had ik al tochten als Sint-Niklaas - Toulouse, Sint-Niklaas - Praag en Sint-Niklaas - Warschauw gedaan, zonder klikkers (soms zelfs op teenslippers of blote voeten).
Met klikkers gaat het sneller, maar zo lang ik geen 25 rij, zie ik nog steeds geen voordeel.

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#21 Bericht door GeertJ »

slangetje schreef:
jan_zov schreef:Wil je wat langer fietsen dan zijn klikpedalen onontbeerlijk
Denk niet dat dat voor iedereen geldt. Heb 2 jaar zonder klikkers gefietst. Is nooit bij me opgekomen, tot ik vorig jaar met de GL begon te fietsen.
Voordien had ik al tochten als Sint-Niklaas - Toulouse, Sint-Niklaas - Praag en Sint-Niklaas - Warschauw gedaan, zonder klikkers (soms zelfs op teenslippers of blote voeten).
Met klikkers gaat het sneller, maar zo lang ik geen 25 rij, zie ik nog steeds geen voordeel.
het gevaar om zonder klikkers te rijden is, dat wanneer je in een put rijdt, je voeten van de pedalen schieten en tegen de grond gaan en naar achteren schieten, en geloof me vrij, dat is geen plezant gebeurtenis. Heb ik in de periode dat ik zonder reed meegemaakt, daarna snel spd's op men fiets gezet
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

#22 Bericht door FrodoriC »

weer 2 mensen leren ligfietsen op m'n hurricane en ze waren er beiden quasi direct (1minuut p.p.) meeweg :P misschien is er iets mis met m'n fiets ? :P
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

genieters

Re: Bezoek winkel in Gent

#23 Bericht door genieters »

De fiets moet u passen, en aan u lichaam aangepast zijn.
U forceren om met een bepaalde ligfiets te rijden is geen doede zaak.

Skoebidoe
Nieuweling
Berichten: 33
Lid geworden op: di 13 jul 2010, 22:06
Postcode: 9230
Fiets: op zoek naar een ligfiets
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: Bezoek winkel in Gent

#24 Bericht door Skoebidoe »

Ik ben al een tijdje niet meer op dit forum geweest. Sommigen zullen misschien denken dat het maar een bevlieging was...
Vandaag heb ik te horen gekregen dat mijn werk zal verhuizen. Op de nieuwe lokatie is parkeren met een wagen een gigantisch probleem. Tijdens de ochtendspits is het in de buurt van mijn toekomstig werk ook steeds file met aanschuiven tot gevolg.
De afstand naar mijn werk zou ongeveer een 16 km zijn (enkel).
Een groot stuk van mijn traject zou ik langs een jaagpad kunnen rijden... Lijkt me ideaal.
Mijn ligfietsdroom komt steeds dichterbij... :)
Wat ik me ivm het ligfietsen nog afvraag: is een ligfiets op maat van de persoon gemaakt? Met een koersfiets is dit wel het geval. Is dit idem dito met een ligfiets?

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Bezoek winkel in Gent

#25 Bericht door Bram Mouton »

Als je klein van gestalte bent is het meer aangewezen om een fiets te kiezen met een kleinere wielmaat, toch zeker vooraan omdat je anders continue met je voeten tegen het wiel aangaat. Verder is het kader altijd dezelfde maat en wordt de trapbuis in lengte aangepast aan de grootte van de berijder... Moest je een shockproof willen proberen, ik heb er nog eentje te koop staan... :) Volledigheids halve moet ik zeggen dat er wel 2 maten zijn van de hurri, voor zover ik weet...

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Bezoek winkel in Gent

#26 Bericht door Wouter D »

>=1.65m is een maat van kader, de rest van grootte verschil word enerzijds opgevangen door de maat van stoel en anderzijds door de neuspijp (de buis waar de trappers opzitten) verder of minder ver uit te schuiven.

indien je kleiner dan 1.65m bent ben je aangewezen of korte types van ligfietsen, ik weet dat er korte hurricanes zijn, dacht ook korte fujins van andere modellen weet ik het niet.

of je kan kiezen voor een trike, daar kan je behoorlijk kort in gaan.

als je langer bent dan 1.65m dan heb je veel keuze, in beide gevallen moet je testen, testen en nog eens testen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

genieters

Re: Bezoek winkel in Gent

#27 Bericht door genieters »

inderdaad van de hurri kader bestaan 2 maten.
Wij hadden ook een hurri en zowel ik als de zoon hebben er mee gereden.
Beiden vinden we een M5 shokproof beter en leuker.
Zou eens afspreken om een proefrit met de M5 die te koop staat.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Bezoek winkel in Gent

#28 Bericht door marksje »

Zo heb je bij de Nazca Fuego ook twee maten, de M en de L.
M (lichaamslengte ca. 160-185 cm) L (lichaamslengte 175 – 200 cm).
Ikzelf heb met mijn 1,75 m (en al krimpende) de M versie; bij de L versie diende de neusbuis te kort gezet te worden en kwamen de trappers tegen het voorwiel bij het draaien;te gevaarlijk vond ik.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Plaats reactie