- met welk merk rij je op dit moment en voor welk merk zou je gaan als je een nieuwe koopt?
welke onderdelen zou je weglaten en welke zou je toevoegen?
Ideale ligfiets
-
- Nieuweling
- Berichten: 33
- Lid geworden op: di 13 jul 2010, 22:06
- Postcode: 9230
- Fiets: op zoek naar een ligfiets
- Locatie: Wetteren
- Contacteer:
Ideale ligfiets
Stel dat je ligfiets versleten is en dat je een nieuwe zou moeten aanschaffen:
- slangetje
- dokter
- Berichten: 1499
- Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
- Postcode: 9100
- Fiets: Nazca - Gaucho
- Locatie: Sint-Niklaas
- Contacteer:
ik zou niet naar een merk kijken, maar naar een model. Ik rij met een fuego, uiterust om op reis te gaan.
Omdat ik met mijn fiets ook echt op reis wil gaan is deze niet ideaal. Hij is goed voor vakantie van 3 weken, maar als je eten en drinken voor lange tijd moet voorzien, volstaat de bagage capaciteit niet meer.
Dus zou ik zeggen: Wat moeten de capaciteiten zijn van jou ideale fiets? Moet hij snel langs de kanalen kunnen rijden, of wil je er comfortabel met door de stad rijden?
Omdat ik met mijn fiets ook echt op reis wil gaan is deze niet ideaal. Hij is goed voor vakantie van 3 weken, maar als je eten en drinken voor lange tijd moet voorzien, volstaat de bagage capaciteit niet meer.
Dus zou ik zeggen: Wat moeten de capaciteiten zijn van jou ideale fiets? Moet hij snel langs de kanalen kunnen rijden, of wil je er comfortabel met door de stad rijden?
-
- Nieuweling
- Berichten: 33
- Lid geworden op: di 13 jul 2010, 22:06
- Postcode: 9230
- Fiets: op zoek naar een ligfiets
- Locatie: Wetteren
- Contacteer:
Een groot deel van mijn traject woon-werk loopt langs een jaagpad. Het is echter ook de bedoeling dat ik er langs de gewone fietspaden mee zou kunnen rijden. Ik heb het idee opgevat om voor een low racer te gaan. Lijkt me minder wind te pakken dan de andere modellen (kan natuurlijk een verkeerde opvatting van mij zijn)slangetje schreef:Dus zou ik zeggen: Wat moeten de capaciteiten zijn van jou ideale fiets? Moet hij snel langs de kanalen kunnen rijden, of wil je er comfortabel met door de stad rijden?
Deze namiddag ga ik naar de winkel in Gent mijn licht gaan opsteken...
-
- Helper
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
- Locatie: Rijswijk (NL)
- Contacteer:
Tsja, ik heb er wel eens wat over geschreven, maar een ideale ligfiets is wat mij betreft tweeledig. Er is denk ik geen één fiets die aan alles voldoet.
Aan de ene kant wil je een fiets die snel is voor de lange afstand, waarbij het niet erg is dat je een bospad of hobbelweg eens moet ontwijken. Geen vering, achterwielaandrijving (zie volgende fiets), een hoop verzetten (>300%, ik denk aan 3x9 of 3x10 met 3V in de naaf voor de grote sprongen en een corncob om je perfecte verzet te vinden).
Aan de andere kant wil je een alleskunnertje die ook in de stad of buiten het gladde asfalt voldoet. Wat mij betreft is een Flevobike met lekvrije grote bandjes en shimano 8V naaf hier kampioen. Je kunt zonder handen manoevreren, hij is zeer wendbaar, bijzonder comfortabel, korte kettingloop en zeer robuuste constructie en plooibaar voor in de auto of trein. Zelf heb ik er een, en ik gebruik 'm regelmatig als fiets-trein-fiets-oplossing. Voor personenvervoer geen auto meer nodig!
Ik heb ook een 'race'ligger, maar daar ben ik minder tevreden over (M5 Blue Glide met SRAM S7 naafversnelling). Die specifieke fiets is het net niet, hij is te hoog, ik mis toch wel voorvering en/of meer keuze in mn voorbanden, hij is wat zwaar (komt ook door de spullen die ik erop heb gebouwd), en weliswaar sneller dan de flevo maar niet bijzonder. Ik denk dat mijn volgende keuze iets van het kaliber fuego of hurricane wordt.
Aan de ene kant wil je een fiets die snel is voor de lange afstand, waarbij het niet erg is dat je een bospad of hobbelweg eens moet ontwijken. Geen vering, achterwielaandrijving (zie volgende fiets), een hoop verzetten (>300%, ik denk aan 3x9 of 3x10 met 3V in de naaf voor de grote sprongen en een corncob om je perfecte verzet te vinden).
Aan de andere kant wil je een alleskunnertje die ook in de stad of buiten het gladde asfalt voldoet. Wat mij betreft is een Flevobike met lekvrije grote bandjes en shimano 8V naaf hier kampioen. Je kunt zonder handen manoevreren, hij is zeer wendbaar, bijzonder comfortabel, korte kettingloop en zeer robuuste constructie en plooibaar voor in de auto of trein. Zelf heb ik er een, en ik gebruik 'm regelmatig als fiets-trein-fiets-oplossing. Voor personenvervoer geen auto meer nodig!
Ik heb ook een 'race'ligger, maar daar ben ik minder tevreden over (M5 Blue Glide met SRAM S7 naafversnelling). Die specifieke fiets is het net niet, hij is te hoog, ik mis toch wel voorvering en/of meer keuze in mn voorbanden, hij is wat zwaar (komt ook door de spullen die ik erop heb gebouwd), en weliswaar sneller dan de flevo maar niet bijzonder. Ik denk dat mijn volgende keuze iets van het kaliber fuego of hurricane wordt.
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.
- paulheyndrickx
- catering
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
- Postcode: 9270
- Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
- Locatie: Laarne
- Contacteer:
-
- Nieuweling
- Berichten: 33
- Lid geworden op: di 13 jul 2010, 22:06
- Postcode: 9230
- Fiets: op zoek naar een ligfiets
- Locatie: Wetteren
- Contacteer:
Re: Ideale ligfiets
Ondertussen heb ik zelf het antwoord gevonden:"De ligfiets die je het best ligt"
- Edje
- General Manager
- Berichten: 6678
- Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
- Postcode: 3530
- Fiets: Rans Sequoia
- Locatie: Helchteren
- Contacteer:
Re: Ideale ligfiets
Voila zeker CHR niet vergeten te testen, ligt goe, en is nog snel ook
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen
- Mathia
- Belofte
- Berichten: 134
- Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 21:25
- Postcode: 8000
- Fiets: M5 26/20
- Locatie: Brugge
- Contacteer:
Re: Ideale ligfiets
Ik dacht meteen iets dat begint met een W en eindigt op AW, maar aangezien
dat ver boven de draagwijdte van mijn budget reikt (en in de nabije toekomst ook niet zo ver
zal reiken), denk ik dat een HP Scorpion trike wel de ligfiets is die ik het liefst wil hebben.
De ligfiets moet bijna op stal omdat het in de winter niet echt meer te doen is op twee wielen
vind ik. Daarom; drie wielen. Kan je ook lekker driften en hopelijk ooit eens een tochtje op het
ijs gaan maken.
Ik rij nu op een M5 26-20 onderstuur.
dat ver boven de draagwijdte van mijn budget reikt (en in de nabije toekomst ook niet zo ver
zal reiken), denk ik dat een HP Scorpion trike wel de ligfiets is die ik het liefst wil hebben.
De ligfiets moet bijna op stal omdat het in de winter niet echt meer te doen is op twee wielen
vind ik. Daarom; drie wielen. Kan je ook lekker driften en hopelijk ooit eens een tochtje op het
ijs gaan maken.
Ik rij nu op een M5 26-20 onderstuur.
Als het niet ligt, dan zit het niet.
-
- Public Relations
- Berichten: 796
- Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
- Postcode: 9000
- Fiets: Challenge Alizé
- Locatie: Gent
- Contacteer:
Re: Ideale ligfiets
Moest je nog eens een challenge trike willen proberen mag je bij mij ook eens passeren als je zin hebt Mathia
- slangetje
- dokter
- Berichten: 1499
- Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
- Postcode: 9100
- Fiets: Nazca - Gaucho
- Locatie: Sint-Niklaas
- Contacteer:
Re: Ideale ligfiets
Mathia, als je wat uitkijkt, kan je ook een WAW vinden die meer betaalbaar is. Heb de mijne ook geen fortuin betaald en doe nu stukje bij beetje verbeteringswerken...Mathia schreef:Ik dacht meteen iets dat begint met een W en eindigt op AW, maar aangezien
dat ver boven de draagwijdte van mijn budget reikt (en in de nabije toekomst ook niet zo ver
zal reiken), denk ik dat een HP Scorpion trike wel de ligfiets is die ik het liefst wil hebben.
De ligfiets moet bijna op stal omdat het in de winter niet echt meer te doen is op twee wielen
vind ik. Daarom; drie wielen. Kan je ook lekker driften en hopelijk ooit eens een tochtje op het
ijs gaan maken.
Ik rij nu op een M5 26-20 onderstuur.
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer
- Mathia
- Belofte
- Berichten: 134
- Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 21:25
- Postcode: 8000
- Fiets: M5 26/20
- Locatie: Brugge
- Contacteer:
Re: Ideale ligfiets
ja, uitkijken doe ik wel en waarschijnlijk val ik nog wel eens over een pracht van een waw met nog veel werk aan, maar voorlopig leg ik de lat niet meer zo hoog. Komt nog wel...slangetje schreef:Mathia, als je wat uitkijkt, kan je ook een WAW vinden die meer betaalbaar is. Heb de mijne ook geen fortuin betaald en doe nu stukje bij beetje verbeteringswerken...Mathia schreef:Ik dacht meteen iets dat begint met een W en eindigt op AW, maar aangezien
dat ver boven de draagwijdte van mijn budget reikt (en in de nabije toekomst ook niet zo ver
zal reiken), denk ik dat een HP Scorpion trike wel de ligfiets is die ik het liefst wil hebben.
De ligfiets moet bijna op stal omdat het in de winter niet echt meer te doen is op twee wielen
vind ik. Daarom; drie wielen. Kan je ook lekker driften en hopelijk ooit eens een tochtje op het
ijs gaan maken.
Ik rij nu op een M5 26-20 onderstuur.
Als het niet ligt, dan zit het niet.
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2569
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Ideale ligfiets
Mathia, niet overhaasten en zeker uitproberen ! In het voorjaar was er een triketreffen, waarbij ik met enkele verschillende machines gereden heb. Het verschil in rijgedrag vond ik opvallend groot. Als je het wat sportiever wil, zou mijn voorkeur eerder naar de ICE trikes gaan. De HP Scorpion rijdt ook goed, maar voelde voor mij eerder als een toerfiets aan (niet negatief bedoeld), terwijl de ICE wat vinniger reageerde. Voor die laatste kun je bij fietser.be terecht om te testen.
De Challenge van Bram reed ook leuk en dat is een schitterend afgewerkte trike ! Qua rijgedrag zou ik die, naar mijn gevoel, naast de Scorpion zetten.
Uiteindelijk moet je het eerst eens uitproberen om de verschillen te ondervinden.
De Challenge van Bram reed ook leuk en dat is een schitterend afgewerkte trike ! Qua rijgedrag zou ik die, naar mijn gevoel, naast de Scorpion zetten.
Uiteindelijk moet je het eerst eens uitproberen om de verschillen te ondervinden.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
- Public Relations
- Berichten: 796
- Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
- Postcode: 9000
- Fiets: Challenge Alizé
- Locatie: Gent
- Contacteer:
Re: Ideale ligfiets
hela hela, mijn kanon vergelijken met een toermachien
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2569
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Ideale ligfiets
ExcuseerBram Mouton schreef:hela hela, mijn kanon vergelijken met een toermachien
Alles is relatief he - en subjectief. Ik heb al wat duizenden kilometers ervaring met mijn Gforce en ook anderen die ermee reden op het triketreffen vonden dat een machine die erom vraagt om hard gereden te worden. Daarnaast zat op jouw Alizé geen snelheidsmeter, dus had ik er geen idee van hoe snel ik ging, dus of ik met (op het gevoel) dezelfde inspanning dezelfde snelheid kon halen. Maar het is wel een supertrike !
Vandaar de opmerking: "try before you buy".
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com